Let op: speciaal vervangingsprogramma iPhone-batterijen eindigt bijna

Door: Noah Korevaar - 30 reacties
accu batterij

Afgelopen december, alweer bijna een jaar geleden dus, gaf Apple officieel toe dat het iPhones met oudere batterijen bewust trager maakte.

Apple biedt excuses aan

Als het bedrijf de CPU niet vertraagde, dan zetten sommige modellen bij batterij-intensieve taken zichzelf uit. Om dat tegen te gaan introduceerde Apple met iOS 10.2.1 software die “dynamisch de maximale prestaties van bepaalde systeemcomponenten managet wanneer nodig, om een reboot te voorkomen.”

Oftewel, de update maakte het voor Apple mogelijk om oudere iPhones te vertragen, zonder dat er officieel een woord over werd gerept. De techgigant bood nadat het schandaal opblies zijn excuses aan.

Goedkoper batterij iPhone vervangen

Apple zette de boel recht met een speciaal programma. Wanneer je een iPhone 6 of nieuwer hebt, die buiten de garantie valt, dan was het vanaf 1 januari dit jaar 63% goedkoper om je batterij te laten vervangen. Dat komt neer op vervangingskosten van 29 euro, in plaats van 89 euro.

Het programma was direct na ingang zeer populair, ook bij iPhone-gebruikers die niet direct last hadden van batterijproblemen. Initieel was het daardoor lastig om een afspraak bij de Genius Bar te krijgen.

Ondertussen zijn we weer een flink aantal maanden verder, en komt het programma van een jaar bijna tot een einde. Zorg dus dat je er snel bij bent als je van plan was om je batterij te laten vervangen.

Je hebt nog tot en met 31 december. In 2019 wordt het vervangen van je batterij in ieder geval een stuk prijzigerHier kun je meer lezen over het huidige programma en een afspraak maken.

Reacties

30 reacties
  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik was er snel bij met mijn iPhone 6, maar helaas kwam mijn iPhone niet in aanmerking omdat er een kleine beschadiging aan de behuizing zat. €30 onderzoekskosten kwijt bij Amac en geen nieuwe accu. Dat was destijds voorlopig even mijn laatste toestel van Apple…

     

  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    @cenobyte,

    Bij Amac bedoel je, Apple heeft die trucjes niet…

  • Profielfoto
    daanclasener

    Wordt het vervangen wel uitgevoerd bij een officiële Apple store wanneer je schade hebt?

  • Profielfoto
    Frans

    Toen de accu van mijn iPhone 6 een maand geleden ineens kuren begon te vertonen was het niet mogelijk binnen een redelijke termijn een afspraak bij Apple te maken. Gelukkig vond ik, via de Apple website, het adres van een geautoriseerd reparateur, Microfix in Leiden.

    Zonder afspraak, klaar terwijl u wacht (half uur), de accu vervangen voor € 35. Tijdens het wachten in de prettige ontvangstruimte, voorzien van leestafel met interessante tijdschriften, ook nog van een heerlijk kopje Nespresso kunnen genieten.

    Aanrader!

  • Profielfoto
    Shmoo

    Tijdens het wachten in de prettige ontvangstruimte, voorzien van leestafel met interessante tijdschriften, ook nog van een heerlijk kopje Nespresso kunnen genieten.

    Hebben ze ook nog je vriendin uitgelaten en bloemen voor je hond gekocht? 🥴

    Goeiedag wat een wanhopige reclame voor VMBO-niveau.

  • Profielfoto
    neuerburg

    daanclasener op 30 november 2018 14:49
    Wordt het vervangen wel uitgevoerd bij een officiële Apple store wanneer je schade hebt?

    Ja, Ik had een gebroken glas. En batterij gewoon vervangen. Half jaar later was probleem van snel leeglopen nog steeds en toen heeft Apple hele toestel vervangen. Had toen weer 6s met heel glas.

     

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Bij Amac heb vorige week vrijdag mijn iPhone afgegeven. Vervangen zou een week of 7 werkdagen (andere medewerker) duren. Dat was even slikken.

    De kosten waren € 39,94.

    Ik heb nog overwogen om de iPhone naar Card service op te sturen (daar kostte het vervangen van de  batterij € 29,-, maar dan moet er opgestuurd worden en de reparatie duurde (drukte!!) nog langer.

    Gelukkig had ik nog een oude Nokia, zodat ik gewoon kon bellen en SMS-en. Ook weer grappig dat weer eens mee te maken.

    Ik kreeg van Amac keurig mails over de staat van de vervanging en woensdag, dus 2 dagen eerder dan beloofd, kon ik de iPhone weer ophalen.

    Batterij werkt weer prima.

    Goed dat ik het laten doen.

    Ik heb me wel verbaasd over de prijs van de batterij.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Ik had mazzel met mijn iPhone 6.

     

    was eerst van plan mijn batterij niet te laten vervangen, aangezien deze nog prima functioneerde.

    Alleen had ik de pech, dat aan het einde van de zomer mijn batterij begon op te zwellen, en hierdoor de linkerkant van mijn scherm los drukte.

    afspraak gemaakt in Amsterdam, en de medewerker kwam na een grondige inspectie tot de conclusie dat mijn batterij inderdaad gezwollen was, en dat deze vervangen moest worden.

    omdat het vervangingsprogramma van kracht was, kreeg ik voor 29 euro een refurbished model aangeboden. En dit na 4 jaar! Ik zeg geen verkeerde deal. Nu kan ie nog een jaartje of 2 mee, das hopelijk lang genoeg voor Apple om zich te realiseren dat ze zichzelf een beetje de markt aan het uit prijzen zijn, met de bedragen die ze voor hun premium modellen vragen😉

     

     

  • Profielfoto
    bmeerdink

    Mijn iPhone SE staat na bijna 2 1/2 jaar nog op 92% batterijconditie, dus ik zie over een jaar of drie wel. €49 is de wereld niet en je kunt het evt. ook zelf doen. Dat is wel een secuur werkje: https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+SE+Battery+Replacement/61303

    @Schmoo wil je het forum hier niet verzieken door mensen af te zeiken?

  • Profielfoto
    Xnator

    Vergeet niet erbij te vermelden dat het bij Amac de kosten van dit zelfde programma €39,95 zijn. Dit komt omdat de €29,95 terug naar Apple zelf gaan. De overige €10 zijn voor de service en manuren van Amac zelf aangezien zij zelf ook de nieuwe accu’s aanvraagt bij Apple en inbouwd.

    Wil je in aanraking komen voor het gratis programma dan moet je iPhone geen extreme schade hebben. Krasjes op het glas of krasjes en kleine putjes op je aluminium behuizing is totaal niet erg. Dat zijn gewoon standaard gebruikerssporen. Maar diepe deuken, diepe krassen, waterschade of gebroken glas wel. Zijn nu eenmaal Apple regeltjes.

    Mocht je gewoon de iPhone willen voorzien van een nieuwe accu buiten het gratis programma kan dat ook. Is er erge schade waardoor bijvoorbeeld de iPhone bijvoorbeeld niet mee goed sluit kan er geen garantie gegeven worden op de reparatie maar je accu wordt wel vervangen. Is je glas kapot dan moet het scherm ook vervangen worden omdat aan het scherm getrokken moet worden vooraleer je bij de accu komt. De schade kan dus veel erger worden of je heel display defect maken.

    Andere 3de partij bedrijven die accu’s voor een laag tarief vervangen zullen nooit je een originele accu leveren (ook al zeggen ze van wel). Deze worden enkel naar Premium Resellers of door Apple gecertificeerde reparatie shops geleverd. Ze helpen je natuurlijk wel sneller maar je krijgt ook wat mindere kwaliteit en een risico dat de accu meer kwaad kan doen dan goed.

  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    @bmeerdink,

    Prima dat @Shmoo d.m.v. zijn taalgebruik de schaamteloze eigen reclame doorprikt van de berichtgever.

    Duidelijk reklame dit bericht.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Ik blijf het schandalig vinden dat men moet lappen voor een defect aan het geleverde product in plaats van reparatie onder garantie.

  • Profielfoto
    Xnator

    pannekoek op 30 november 2018 17:41
    Ik blijf het schandalig vinden dat men moet lappen voor een defect aan het geleverde product in plaats van reparatie onder garantie.

    Een batterij die slijt naar 3 jaar is normaal en bij elk toetsel mogelijk. Er is enkel een kleine serie iPhone 6s’en die echt een defect hebben.

  • Profielfoto
    me.com

    Mijn batterij heb ik laten vervangen bij Amac in Groningen. Zelfs met schade hebben ze het voor elkaar gekregen om de iPhone zonder verdere schade open te krijgen en de batterij te vervangen voor mij. Het was wel op eigen risico, dat Amac niet verantwoordelijk zal zijn voor verdere schade die zou kunnen ontstaan bij de reparatie, en daar had ik mee ingestemd. Bij Apple zelf zou ik zelf geen kans hebben gehad op vervanging van de batterij. Eerder bij de Genius Bar geweest, en werd batterijvervanging direct al afgekeurd vanwege de barstjes in het scherm. Apple neemt dus geen reparaties in behandeling zoals deze als de iPhone schade bevat.

     

    Het duurde bij mij ongeveer 5 werkdagen voordat ik mijn telefoon weer terug had. Het was extreem druk (medewerker vertelde dat er momenteel 38 reparaties op de plank lagen en er maar 2 technische medewerkers in Groningen volop bezig zijn), maar hebben ze toch netjes opgepakt daar. Voor de service en duidelijke communicatie was het mij dat tientje wel extra waard. Duidelijke uitleg van te voren over het maken van een backup hebben ze ook goed gecommuniceerd. Bij bepaalde reparaties zou het toestel gewist moeten worden om door bepaalde diagnostische tests heen te komen voor- en na de reparatie.

     

     

  • Profielfoto
    me.com

    Overigens nog wel erg jammer dat er zo weinig reparatiepunten in Nederland zijn m.b.t Mac’s. Fijn dat Groningen een eigen reparatiepunt voor iPhones heeft als enige in Noord Nederland, maar die mag daar ook wel komen voor Mac’s. Een Mac opsturen duurt bij Amac zo’n 3 weken momenteel. Zo lang kan toch niemand zijn Mac missen? Vooral niet als je hem elke dag nodig hebt?

  • Profielfoto
    bmeerdink

    JoopJoopJoop op 30 november 2018 17:33
    @bmeerdink,

    Prima dat @Shmoo d.m.v. zijn taalgebruik de schaamteloze eigen reclame doorprikt van de berichtgever.

    Duidelijk reklame dit bericht.

    Ik vind het aannemelijker dat het gewoon klopt, en dat Frans erg tevreden was. Statistisch zou spam misschien 1 klant extra opleveren (beperkt OMT-publiek en dan ook nog toevallig daar in de buurt). En dan, wat verdien je nou uiteindelijk aan zo’n reparatie? Wantrouwen produceert slechts verliezers.

  • Profielfoto
    TandMac

    Mijn dochter is in kader van dit programma met haar iPhone naar een erkend center geweest in Leuven op het Engelsplein.

    … en ze was vlugger buiten dan binnen.

    “Sorry, u heeft een Amerikaans toestel. Die batterij vervangen we niet.”

  • Profielfoto
    DaveVanCauwenberghe

    Gewoon opsturen naar Apple, kost €12 extra maar duurt maar 3 dagen en heb een nieuwe (of refurbished) iPhone ontvangen. Lekker handig als de mute switch en luidspreker kapot zijn!

  • Profielfoto
    oldpeer

    Shmoo… wat bedoel je met vmbo niveau. klinkt vrij denigrerend.

    ben je zelf wel wel verzekerd bij Promovendum?

  • Profielfoto
    Shmoo

    DaveVanCauwenberghe op 30 november 2018 20:19
    Gewoon opsturen naar Apple, kost €12 extra maar duurt maar 3 dagen ….

    Precies dat. 🙂

     

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Overigens nog wel erg jammer dat er zo weinig reparatiepunten in Nederland zijn m.b.t Mac’s. Fijn dat Groningen een eigen reparatiepunt voor iPhones heeft als enige in Noord Nederland, maar die mag daar ook wel komen voor Mac’s. Een Mac opsturen duurt bij Amac zo’n 3 weken momenteel. Zo lang kan toch niemand zijn Mac missen? Vooral niet als je hem elke dag nodig hebt?

    In Groningen (stad) heb je nog wel meer reparatiemogelijkheden hoor.

    Appleparts Groningen bijvoorbeeld, in de Carolieweg.

    Weliswaar geen premium reseller, maar ik hoor goede berichten.

  • Profielfoto
    Frans

    bmeerdink op 30 november 2018 19:07

    JoopJoopJoop op 30 november 2018 17:33
    @bmeerdink,

    Prima dat @Shmoo d.m.v. zijn taalgebruik de schaamteloze eigen reclame doorprikt van de berichtgever.

    Duidelijk reklame dit bericht.

    Ik vind het aannemelijker dat het gewoon klopt, en dat Frans erg tevreden was. Statistisch zou spam misschien 1 klant extra opleveren (beperkt OMT-publiek en dan ook nog toevallig daar in de buurt). En dan, wat verdien je nou uiteindelijk aan zo’n reparatie? Wantrouwen produceert slechts verliezers.

    Dank voor je verstandige woorden. Ik heb helemaal niets met Microfix, werk er niet, wordt er niet door betaald. Ik wilde inderdaad gewoon een zeer positieve ervaring delen in de hoop anderen daarmee behulpzaam te zijn. Blijkbaar mag dat niet van sommige (ogenschijnlijk zwaar gefrustreerde) mensen (zielige types eigenlijk) op dit forum. Zo jammer dat soort reacties. 😢

  • Profielfoto
    BigDog

    Cenobyte op 30 november 2018 14:25
    …… omdat er een kleine beschadiging aan de behuizing zat. €30 onderzoekskosten kwijt bij Amac en geen nieuwe accu….

     

    Heb ook erg slechte ervaringen bij amac voor wat betreft service. Met veel genoegen ga ik ooit meer naar binnen. Nu naar een echte AppleStore met echte service.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    BigDog op 1 december 2018 06:54

    Cenobyte op 30 november 2018 14:25
    …… omdat er een kleine beschadiging aan de behuizing zat. €30 onderzoekskosten kwijt bij Amac en geen nieuwe accu….

     

    Heb ook erg slechte ervaringen bij amac voor wat betreft service. Met veel genoegen ga ik ooit meer naar binnen. Nu naar een echte AppleStore met echte service.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik over de verdere service bij Amac wel heel tevreden ben. Helaas is een echte Apple store voor mij wat lastiger omdat ik in de buurt van Breda woon en de dichtstbijzijde Apple store best ver weg is, terwijl ik in mijn regio al twee Amac’s zeer dichtbij heb. Vanwege de goede eerdere service gekozen om naar Amac te gaan.

    Overigens was mijn iPhone 6 niet zwaar beschadigd, maar zat er een heel klein deukje op de hoek van de telefoon (ooit 1x laten vallen) waardoor de kast blijkbaar moeilijk open zou gaan en er kans was op schade bij openen. Op zich kan ik het begrijpen, maar ik vind het erg slecht dat men mensen lokt met een bepaald bedrag, dat ik dan mijn iPhone ongerepareerd terug krijg en toch het geld kwijt ben als “onderzoekskosten”.

     

  • Profielfoto
    iNicky

    Men heeft tijd besteedt aan jouw iPhone. Ten opzichte van in deze branche gebruikelijke uurtarieven vind ik 30,- heel schappelijk.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Xnator op 30 november 2018 17:44

    pannekoek op 30 november 2018 17:41
    Ik blijf het schandalig vinden dat men moet lappen voor een defect aan het geleverde product in plaats van reparatie onder garantie.

    Een batterij die slijt naar 3 jaar is normaal en bij elk toetsel mogelijk. Er is enkel een kleine serie iPhone 6s’en die echt een defect hebben.

    Ja een accu slijt, en we weten ook dat het bij de 6 en 6s serie veel harder ging dan normaal en dat er software in zat om dat te verdoezelen.

    Apple heeft niet voor niets het programma gestart. Ik gok om collectieve rechtszaken  te voorkomen. Als je kijkt naar de prijs van een recent toetel, dan kan ik me niet aan de gedachte ontdekken dat ze elk geleverd toestel minstens 1x compleet kunnen vervangen voordat het ze geld gaat kosten.

    We hebben hier nog steeds een 4 en 4s als media spelers, een iPad 2 en 2 iPodjes van de de generatie 5 en een SE die allemaal geen probleem vertonen, kwaliteit van accu en toestellen is prima in orde.

    Onze 2 6-en zij allebei al vervangen, terwijl alles dat ouder is nog prima werkt. Ik ben van mening dat onze 6-en niet excessief anders gebruikt werden, en ook niet met goedkope laders werden geladen.

    Wat mij betreft is komen er voorlopig geen iPhones meer in. Prijs kwaliteit verhouding moet echt omhoog. Binnen 3 jaar is een toestel van boven de duizend euro niet afgeschreven als het aan mij ligt.

  • Profielfoto
    tinus_omt

    Zoals anderen al melden, de prijs voor het vervangen varieert per winkel dus het loont zeker om even rond te kijken. Bij Amac betaal je gewoon 33% extra.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Heb bij 4 iphones de accu laten vervangen bij Microfix.

  • Profielfoto
    Frans

    lordoftheflatbush op 2 december 2018 10:07
    Heb bij 4 iphones de accu laten vervangen bij Microfix.

    Maar je durft je ervaring daarmee nu niet meer te delen op dit forum?;-)

  • Profielfoto
    whaha

    Mijn iPhone SE heeft nog 90 – 92 % maximale accucapaciteit. Ik hád problemen, maar dankzij een gesprek met Apple Support kwam ik er achter dat dit softwarematig moest zijn. Na de telefoon opnieuw ingesteld / reset te hebben, lijken mijn problemen voorbij.

    Toch snap ik niet hoe telefoons opeens ‘zichtbaar’ in acculading kunnen dalen. Ik zag in een minuut de procenten omlaag gaan, terwijl het toestel in kwestie niet echt iets aan het doen was / slechts aan stond in de Herinneringen app!