Voor Tele2 is het overgenomen worden of failliet gaan

Door: Raymon Mens - 13 reacties

Bij Tele2 hangt de vlag vandaag halfstok. De provider liet zich vorig jaar door concurrent T-Mobile overnemen, maar de Europese Commissie was het daar niet meteen mee eens. Er wordt gevreesd voor te weinig concurrentie op de Nederlandse markt.

De directeur van Tele2 zei vandaag echter dat de Nederlandse tak van de provider niet zelfstandig kan blijven bestaan. Het is overgenomen worden, of de stekker eruit. “Een zelfstandige provider blijven op de Nederlandse markt is niet houdbaar”, aldus CEO Anders Nilsson.

Tele2 heeft gebrek aan schaal

Dat komt vooral omdat de provider op de Nederlandse markt een gebrek aan schaal heeft, claimt de CEO in een gesprek met Reuters. Tele2 moet het opnemen tegen andere aanbieders die vaste en mobiele diensten combineren. Dat is een mogelijkheid die Tele2 niet heeft.

Vodafone en Ziggo zijn tegenwoordig één bedrijf met een eigen kabelnetwerk en KPN heeft het kopernetwerk en glasvezel. T-Mobile biedt ADSL en in een klein deel van Nederland glasvezel, maar Tele2 heeft behalve een 4G-netwerk geen eigen vast netwerk. Het is daarom niet mogelijk om het als zelfstandige provider tegen de twee grootste providers op te nemen. Gecombineerd met T-Mobile verwacht Tele2 een sterkere, derde provider te worden.

Wanhoopspoging

Hoe serieus we dit bericht moeten nemen, is nog maar de vraag. Tele2 is er veel aan gelegen om de overname door T-Mobile door te laten gaan. Dit lijkt dan ook een ultieme wanhoopspoging om de marktwaakhond in Brussel te overtuigen. Eerder startte T-Mobile ook al een groot charmeoffensief. Als de overname door zou gaan, kon de provider nog in 2020 een landelijk dekkend 5G-netwerk uitrollen, was de belofte. Ook beloofde T-Mobile op grote schaal glasvezel uit te gaan rollen en zal het unlimited-abonnement voor € 25.- per maand minimaal drie jaar blijven bestaan.

T-Mobile wil 190 miljoen euro voor Tele2 betalen. Brussel is sceptisch omdat drie providers in één land eigenlijk te weinig is. In België wordt bijvoorbeeld actief ruimte gemaakt voor een vierde speler op de mobiele markt. Volgens de Europese Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling is een markt met drie aanbieders niet genoeg voor gezonde concurrentie. Een definitief besluit vanuit Brussel wordt eind november verwacht.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    Q-collective

    Een vrije markt op infrastructuur is sowieso een waardeloos idee. Maar €190 miljoen is helemaal niet zo duur. Dat is per Tele2 klant zo’n €150. Wat zou het geven om er een coöperatie van te maken? Waar de klant en de werknemers de eigenaren zijn en waar het dus niet meer hoeft te draaien rond rauwe winstcijfers voor gezichtsloze aandeelhouders? 🤔

  • Profielfoto
    mmww

    Tele2 heeft behoorlijk wat schulden (De aanleg van hun 4G netwerk is nog lang niet afbetaald!) en ze zijn een prijsvechter. Dat gaat niet goed samen. Het is maar de vraag of ze geld hebben voor de aanleg van een 5G netwerk. Daarnaast is hun bedrijfsvoering niet al te best. Vandaar nu te koop voor maar €190 Miljoen.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Raar verhaal dat ze geen vast en mobiel aanbod kunnen combineren. Ze hebben geen eigen vast netwerk maar bieden wel gewoon DSL en Glavezel aan via andere netwerken. Eigenlijk precies hetzelfde als T-Mobile dat ook geen eigen vast netwerk heeft, maar wel een combinatie aanbod heeft.

  • Profielfoto
    DaniMol

    Ik hoop dat ze gauw overgenomen worden door wie dan ook met een beter 4G netwerk. Zou een welkome verandering zijn.
    Baal een beetje van de overstap inmiddels..

  • Profielfoto
    Mcegbert

    Hangt er maar vanaf Danny waar je zit. In bussum had ik 4g met honderd op en neer. In Nieuwerkerk waar ik tegenwoordig woon, is het nog geen 10 procent van Bussum.
    Is hier wel het laagste punt van Nederland, schiet ook niet erg op.
    Ik ben overigens wel erg blij met tele2. Heb al anderhalf jaar geen thuis wifi, doe alles met mijn iPhone, ook hotspotten voor het hele gezin, inc netflix en Youtube en dat gaat prima.
    Ik stook soms 250 gb per maand en echt moeilijk doet men er niet over.
    Benieuwd wie Twee erbij krijgt.

  • Profielfoto
    marco.nl

    Personeel bodem bedragen betalen. En klanten lage prijzen bidden. Dat is Tele2 in een notendop. Matige klantenservice.

    Het een is het gevolg van het ander en het ander is het gevolg van het Rijn. Maar ergens gaat hier iets fout. Tele2 is trouwens je niet het enige voorbeeld van maar wel de meest treffende momenteel

     

     

  • Profielfoto
    sedikit

    @marco.nl

    Misschien eerst even je onbegrijpelijke tekst corrigeren alvorens deze te plaatsen? 😊

  • Profielfoto
    KR1275

    Waar is het Versatel nerwerk gebleven?? Dat had Tele2 ooit overgenomen. Ik ken het nog van Zonnet, gratis internet met telefoonmodem.

  • Profielfoto
    Odiebla

    Waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is dat Tele2 behalve mobiele aanbieder ook een aanzienlijke wholesale tak heeft. Hier zit het voormalige bbned netwerk in, wat bij veel internet providers nog steeds in gebruik is voor de levering van ethernet en DSL diensten.

    Tele2 is helemaal niet zo armlastig als ze doen voorkomen. Qua mobiel zullen ze misschien niet de middelen hebben om nu een duur 5g netwerk neer te leggen maar dat hoeft ook helemaal niet, niemand verplicht ze daartoe.

    Ik hoop persoonlijk dat de overname niet door mag gaan, dat komt de consument helemaal niet ten goede.

  • Profielfoto
    MacMiep

    Hier een tevreden Tele2 gebruikster, al vele jaren. Overgestapt van Ziggo om de simpele reden dat ik geen TV meer kijk. De Ziggo-mevrouw die me belde om over te halen terug te komen, zei toen dat ze bezig waren met ‘internet-only’ abbo’s…

    Nou dat is nu al jaren geleden en nog moet je die stomme TV erbij nemen en er dus voor betalen. Daarvoor nog steeds: DOEI ZIGGO.

  • Profielfoto
    Madduck

    Gewoon failliet laten gaan die toko.
    Raar bedrijf dat domme fratsen uithaalt met haar klanten.
    Deze ex klant is niet vergeten hoe arrogant tele2 als bedrijf is.

  • Profielfoto
    sedikit

    Betreft het niet alleen de mobiele tak? Want dit staat op Tweakers:

    “Tele2-directeur Anders Nilsson zei op een telecomconferentie in Barcelona volgens Reuters dat de zelfstandige mobiele tak van Tele2 geen ‘houdbare positie’ is. ” Ik hoop dat het daarbij blijft. Ben nl. tevreden Tele2 klant (internet + vaste telefoon)

  • Profielfoto
    csteelooper

    sedikit op 18 november 2018 14:21
    Betreft het niet alleen de mobiele tak? Want dit staat op Tweakers:

    “Tele2-directeur Anders Nilsson zei op een telecomconferentie in Barcelona volgens Reuters dat de zelfstandige mobiele tak van Tele2 geen ‘houdbare positie’ is. ” Ik hoop dat het daarbij blijft. Ben nl. tevreden Tele2 klant (internet + vaste telefoon)

    Voorzover ik weet is dit alleen ene probleem met mobiel. De vaste tak hier in Nederland, die ook voor consumenten bestaat, is onderdeel van de wholesale tak zoals @Odiebla al eerder opmerkte. Dat deel van het bedrijf is geen risico; althans, het is (nog) niet zover dat het ‘erop of eronder’ is. Voorzover ik er zicht op heb loopt Wholesale redelijk tot goed.