Apple start gratis reparatieprogramma voor iPhone X en MacBook Pro

Door: Night - 17 reacties

Apple is een gratis reparatieprogramma gestart voor zowel de iPhone X als MacBook Pro zonder Touch Bar. Bij deze producten is door Apple een probleem bij de productie vastgesteld en erkend. Consumenten die tegen dit probleem aanlopen, kunnen hun apparaten gratis laten repareren. Deze extra service loopt tot maximaal drie jaar na aankoop.

Schermproblemen iPhone X

Het euvel aan de iPhone X laat zich het best omschrijven als een scherm-gerelateerd component dat defect kan raken. Daardoor reageert het scherm ineens niet meer reageert op aanrakingen. Ook kan het scherm plots reageren zonder dat het aangeraakt wordt. Beide symptomen hebben hetzelfde component dat snel defect kan raken als oorzaak.

Het betreft hier het model dat in 2017 is gemaakt. Apple verzekert gebruikers dat dit euvel alleen de iPhone X betreft. De iPhone XS, XS Max en XR, maar ook oudere modellen zijn van het probleem gevrijwaard. Vertoont je iPhone X dit defect? Dan wordt deze gratis door Apple of een geautoriseerde serviceprovider gerepareerd. Apple heeft een speciale webpagina opgezet met informatie over het reparatieprogramma

iPhone X reparatieprogramma
Klik/tap voor groter.

MacBook Pro zonder Touch Bar

Het probleem bij de MacBook Pro betreft het 13-inch model zonder Touch Bar. De SSD in dit model kan plotseling niet meer reageren en dat kan dataverlies tot gevolg hebben. Het probleem doet zich alleen voor bij de modellen met 128 GB en 256 GB flashopslag die tussen juni 2017 en juni 2018 zijn geproduceerd. Dit probleem is al langer bekend, maar er is nu een gratis reparatieprogramma voor opgestart.

Eerder werd voor dit model ook al een reparatieprogramma opgestart omdat de accu kon opzwellen. Ook kon bij dit model de coating loslaten. Ook dat probleem viel onder de garantie. Wil je weten of jouw MacBook Pro voor dit reparatieprogramma in aanmerking komt? Op de Apple site (link) kun je het serienummer van je laptop invullen. Dan weet je het direct.

MacBook Pro reparatieprogramma
Klik/tap voor groter.

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    syltheboy

    Mijn MBP 2017 nTB valt buiten de boot, maar dat komt doordat er eem 512GB SSD inzit. Is dit een ander soort SSD?

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Wel goede response maar vraag me echt af waar de kwaliteitscontrole zit in design en productie.

  • Profielfoto
    polansky

    Er is werkelijk toch wel met ieder apparaat dat van Apple komt tegenwoordig wel iets mis. Is het niet het scherm, dan is het wel het toetsenbord, is het niet het toetsenbord, dan is het wel de harde schijf, is niet de harde schijf dan is er wel wat mis met de GPU, is het niet de GPU dan valt nu de beurt aan de SSD.

    Voor een premium product met dito prijskaart zou het eigenlijk niet zover mogen komen. Waar is die kwaliteitscontrole gebleven.

    Ik gebruik mijn Macs en Iphone met veel plezier, maar er is altijd wel een reden om een keer een bezoek te moeten brengen aan in mijn geval cardservices voor een reparatie…

  • Profielfoto
    Night

    Met al mijn iMacs en iPhones heb ik nog nooit problemen gehad… (afkloppen)
    Ze staan allemaal nog in working order stof te happen in onze opbergkast.

  • Profielfoto
    whaha

    Waarom staan ze stof te happen? Bewaar je ze als back-up, wil je ze niet verkopen, ga je ze ooit weggeven?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Jammer dat ze geen toelichting geven waarom de ene types niet en andere wel in aanmerking komen. Ik heb een 128GB model dat geproduceerd is tussen deze datum maar het serienummer komt niet in aanmerking.

  • Profielfoto
    Jos Opel

    @Shmoo: kun ergen controleren of je iPhone
    Een heeft serienummer die voor reparatie in aanmerking komt? En wie weet wat een “mail-in” service inhoudt?

  • Profielfoto
    Jos Opel

    Het staat er wat “lullig”, jammer dat dit nog niet te corrigeren is.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Bij mij gaat het om de MacBook Pro, vandaar dat ik het heb over het serienummer.

     

    En mail-in wilt volgens mij zeggen dat je Apple opbelt omtrent het probleem en dan stuurt Apple een UPS koerier naar je toe stuurt om je iPhone op te halen voor reparatie. Het enige dat je moet doen is de iPhone goed inpakken en afgeven aan de UPS koerier. Tijdje later krijg je de iPhone dan weer op dezelfde manier terug.

  • Profielfoto
    Jos Opel

    @Shmoo, Duidelijk, bedankt

  • Profielfoto
    MacMaccie

    Hoe kom je er eigenlijk achter dat je iPhone X in 2017 of 2018 vervaardigd is?

    Ik heb daar via google naar een antwoord gezocht, maar daar is geen info over te vinden.

     

     

  • Profielfoto
    ibla

    Ik heb regelmatig dat als ik een inkomend gesprek heb op m’n X, ik niet kan opnemen omdat de slider maar half reageert of zelfs helemaal niet reageert. Is dat hetzelfde issue?

  • Profielfoto
    Night

    MacMaccie op 11 november 2018 10:23

    Hoe kom je er eigenlijk achter dat je iPhone X in 2017 of 2018 vervaardigd is?

    Ik heb daar via google naar een antwoord gezocht, maar daar is geen info over te vinden.

    Dat kun je o.a. zien met de app Coconut Battery:

    De afbeelding laat een MacBook zien, maar ik heb het gecontroleerd: ook bij een iPhone wordt de fabricage-datum aangegeven.

  • Profielfoto
    MacMaccie

    Night op 11 november 2018 11:04

    MacMaccie op 11 november 2018 10:23
    Hoe kom je er eigenlijk achter dat je iPhone X in 2017 of 2018 vervaardigd is?

    Ik heb daar via google naar een antwoord gezocht, maar daar is geen info over te vinden.

    Dat kun je o.a. zien met de app Coconut Battery:

    De afbeelding laat een MacBook zien, maar ik heb het gecontroleerd: ook bij een iPhone wordt de fabricage-datum aangegeven.

    Dank je wel, ik hoef me geen zorgen te maken, mijn iPhone X is in van dit jaar  :-)

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Ik kan ook soms niet opnemen, net als @ibla. Was vroeger trouwens ook altijd zo, op bijna alle iPhones. Koude vingers denk ik.

    Maar mijn X belt ook vaak uit zichzelf, ik denk dat dit het bedoelde issue is. Ik ga maar eens naar de Apple Store, ik zal het hier laten weten.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    In de Apple store kreeg Mn X een nieuw scherm. Ik zal het hier laten weten of broekzakbellen is opgelost na een paar weken, en opnemen ook.

  • Profielfoto
    Loyd

    Lekker dan; gisteren net precies die Macbook pro besteld voor € 1249. Ik dacht een leuke deal te hebben. Nu maar annuleren dan?