Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 7 november 2018

Pas op voor geruchten over de ‘tegenvallende’ verkoop iPhone XR

Het is ieder jaar hetzelfde liedje. Zou de verkoop van de nieuwe iPhone 2018-modellen zoals de iPhone XR enorm tegenvallen? Analisten proberen de leveranciersketen an Apple regelmatig te ontcijferen, maar bijten zich er meestal op stuk.

Vorig jaar meldden veel geruchten dat de verkoop van de iPhone X lager was dan verwacht. De hoge prijs zou de oorzaak zijn. Nikkei, het grootste economische dagblad ter wereld, beweerde zelfs dat Apple de productie van de iPhone X had gehalveerd. En raad eens? Vandaag brengt Nikkei hetzelfde nieuws. Apple zou de productie van de iPhone XR met 25% hebben verlaagd.

iPhone XR doomed… ?

In deze context is het moeilijk om deze nieuwe geruchten serieus te nemen. Bij de iPhone X bleek Nikkei er ook volledig naast te zitten. Apple verkocht niet alleen meer iPhones, maar ook meer duurdere iPhones. Het bericht van Nikkei was nergens op gebaseerd. Wij concludeerden al “doemroepers zaten fout” en adviseren een enorme korrel zout, nee een zoutbad, bij het consumeren van dit soort geruchten.

Waarom zitten analisten er zo vaak naast?

Analisten hebben eigenlijk alleen de leveranciersketen van Apple om hun voorspellingen op te baseren. Het kan soms om hele summiere informatie gaan, zoals een leveranciers van glas dat voor de lensjes van de camera gebruikt wordt. Zijn de orders van Apple 25% afgenomen? Dan wordt al snel de conclusie getrokken dat er minder iPhones verkocht zijn. Het kan echter ook gewoon zijn dat Apple wat meer bij een andere leverancier heeft besteld, want het bedrijf heeft zelden één leverancier voor een component. Analisten moeten werken met de data die ze hebben en er wordt een voorspelling verwacht. Dan krijg je dit.

Glazen bol
Klik/tap voor groter.

Waarom lees je dit nieuws dan overal?

Iedereen weet dat de natte vinger van analisten zelden nauwkeurig is. Toch lees je dit soort nieuws overal. Waarom? De verklaring is simpel. Kliks en geld. Iedereen wil kliks op zijn blog of website en een bericht over dat Apple’s nieuwe product het enorm slecht doet scoort gewoon lekker. Met iedere klik kunnen weer banners uitgeserveerd worden. De redacteur krijgt een aai van zijn baas omdat zijn artikel lekker scoort. De revenue-afdeling is tevreden omdat de omzet uit banners stijgt. De pageviews voor die dag zijn weer gehaald. Dat het niet bleek te kloppen, neemt met de vluchtigheid van het internet je na een week toch niet meer kwalijk. Bedankt, natte vinger van analisten en Apple.

Reageer op artikel:
Pas op voor geruchten over de ‘tegenvallende’ verkoop iPhone XR
Sluiten