Waarom het alles behalve slecht gaat met Apple

Door: Mark Hofman - 32 reacties
Apple gaat niet slecht

Apple wist gister voor de zoveelste keer veel los te maken in de wereld. Het bedrijf onthulde dat het de verkoopcijfers vanaf december dit jaar niet meer gaat delen. Volgens veel media, en hun lezers, heeft Apple iets te verbergen. Hoe kan het bedrijf dit doen nu het zo slecht gaat? Maar waar deze berichten van de daken schreeuwen hoe verschrikkelijk slecht de producent gaat in 2018, is er letterlijk niets aan de hand. Het gaat alles behalve slecht met Apple, en dit is waarom. 

Verbergen verkoopcijfers

Volgens veel media gaat het slecht met Apple. Ze verkopen minder iPhone XR exemplaren dan verwacht, zijn geen biljoen dollar meer waard en de productie van de huidige iPhones wordt verlaagd. Apple heeft het zwaar te verduren in 2018 en de vraag is hoe het bedrijf zich staande gaat houden. Daarbij komt dan ook nog het nieuws dat het vanaf december dit jaar geen verkoopcijfers meer gaat delen van hun iPhones, iPads en Macs. Het bedrijf heeft wat te verbergen en het is slecht nieuws voor ze. Maar waar veel mensen hier misschien heilig in geloven, is er letterlijk niks aan de hand. Het achterhouden van de verkoopcijfers is zeker weten geen slecht nieuws voor Apple.

Het bedrijf stopt dan misschien wel met het vrijgeven van de verkoopcijfers, maar houdt zeker weten niks achter. Zo wordt de omzet bijvoorbeeld nog wel gedeeld. Zou het echt slecht gaan met het bedrijf, dan verbergt dat het zeker weten niet. Sterker nog: misschien zien we het nu zelfs nog sneller dan voorheen. En Apple zelf? Die halen waarschijnlijk minder problemen op de hals door de cijfers achter te houden, dan ze publiekelijk te delen.

Apple iPhone XR kleuren

Apple gaat lekker

Het lijkt slecht te gaan met Apple door berichten van onder andere Bloomberg en The Wall Street Journal. De successen die het bedrijf dit jaar heeft geboekt worden bedolven onder slecht nieuws over verkoopcijfers en hoeveelheden op het gebied van productie. Zo zou de iPhone X een flop zijn geweest volgens deze media, maar deed het toestel het eigenlijk best goed. Terwijl sommige ontwikkelingen zeker de moeite waard zijn om te vermelden, moeten we niet ontkennen dat het gewoon lekker gaat bij Apple. Uiteraard zijn de cijfers op sommige gebieden niet even positief als andere jaren, maar slecht is het niet te noemen.

Zo wist Apple tijdens Singles Day een slag te slaan op de markt waar het de afgelopen jaren veel moeite mee heeft gehad. Tijdens de Aziatische feestdag wist de producent dusdanig veel toestellen te verkopen, dat het de strijd won van Huawei en Xiaomi. Twee merken die ongekend groot zijn in Azië. Ondanks het feit dat Apple moeite heeft met deze markt en haar toestellen duur zijn, weet het de markt ook daar voor zich te winnen. De cijfers van het kwartaal, wat eindigde in september, laten zien dat de producent maar liefst 16% gegroeid is in omzet. Een groei in omzet wordt voor de feestdagen overigens niet alleen in het oosten verwacht, maar wereldwijd moet Apple het een stuk beter gaan doen. Zo verwacht het, met de sterkste line-up ooit, tussen de 89 miljard euro en 93 miljard euro om te zetten.

Apple gaat slecht

Met al het slechte nieuws om je heen snappen we dat het lijkt alsof Apple een verschrikkelijk zwaar jaar heeft. Maar dat is dus alles behalve waar. Het is geen geheim dat er betere jaren zijn geweest voor het bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat 2018 een jaar is om snel te vergeten. Het heeft voor hetere vuren gestaan.

Reacties

32 reacties
  • Profielfoto
    Paul26

    Als je in één alinea 3 x ‘zeker weten’ zegt, dan weet ik zeker dat je als schrijver van dit artikel iets té graag wil dat mensen iets zeker weten. En dat komt de geloofwaardigheid zeker weten niet ten goede.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Zeker weten!

  • Profielfoto
    WillemZ

    Er komt altijd een moment dat zo’n bedrijf over zijn hoogtepunt heen is.
    Helaas zien we vaker dat als de markt dat ontdekt, ze van een stijging een enorme daling kan maken.
    En daar is iedereen bang voor.
    Emotie voert de boventoon. Vertrouwen in de toekomst is slechts emotie.

  • Profielfoto
    fransvanlent

    Een artikel dat ik zeker weten niet had hoeven lezen!

  • Profielfoto
    bartvdv

    De schrijver van dit artikel doet net dezelfde uitspraken maar dan omgekeerd en zonder bronvermelding om de mening te staven. Ik vraag mij af waarom iemand zich geroepen heeft gevoeld om de negatieve berichten te ‘counteren’. Feit is dat de beurs op en neer gaat. Wie aandelen heeft gekocht op het hoogtepunt, moet het maar even uitzweten. Zolang je niet verkoopt is er ook geen verlies alleen het rendement lijdt er onder.

  • Profielfoto
    HugovandenBeld

    Slecht geschreven artikel.

  • Profielfoto
    tinus_omt

    Ik stel voor dat je je geld terug vraagt. Anders stuur je zelf een beter artikel in.

  • Profielfoto
    Arjan110

    Onemorething is een Apple fansite, maar wist niet dat het ook actief deel uitmaakt van de propaganda machine. Weer wat geleerd.

  • Profielfoto
    Sjeffers

    Apple is een van de weinige bedrijven dat daadwerkelijk aantallen deelt. Zo gek is het niet dat ze dat nu afschaffen.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Als het doel van dit artikel was om mensen te overtuigen dat er niks aan de hand is, dan is dat bij mij in ieder geval niet gelukt.

    Het is zeker zo dat over Apple al vele malen is  geschreven dat het slecht ging en vervolgens kwam er toch weer een recordkwartaal aan. Of dat ook nu weer zo gaat zijn verwacht ik niet, ook al omdat Apple dat zelf al min of meer heeft aangekondigd. Als je aandelen Apple hebt zou ik me in ieder geval wel wat zorgen maken. Zeker met het vooruitzicht dat Trump misschien snel extra heffingen gaat opleggen op iPhones.

    Apple heeft een enorme oorlogskas, dus over de toekomst van het bedrijf maak ik me verder geen zorgen.

  • Profielfoto
    plhsnt

    Ongelooflijk, schrijf dan niks. Het lijkt meer op zelfbevrediging dan een poging een genuanceerd artikel te schrijven.

    Natuurlijk zijn er nog geen verliezen voor Apple, en natuurlijk staan ze niet aan de rand van de afgrond. Ze zitten op een ongelooflijke zak met geld en met die lagere beurskoers kopen ze lekker goedkoop hun eigen aandelen in.

    Maar ze hebben zeker niet “de sterkste line-up ooit”, en ze hebben gewoon heel arrogant de prijzen ridicuul omhoog gegooid terwijl de line-up juist enorm wordt verwaarloosd.

    Ik HOOP dat er een goede correctie vanuit de markt komt en dat Apple weer eens iets gaat doen. Zoals we ooit gewend waren dat ze gewoon verbazingwekkend goede computers uitbrachten, met de laatste stand van de techniek. En dat ze fantastisch mooie iPhones uitbrengen voor 1400 euro is prima, maar doe ook weer eens een keer zo’n verrassing als de SE. Dat was toen gewoon de snelste iPhone voor een schappelijke prijs in een heerlijk formaat.

    Maar het gaat inderdaad nog allesbehalve slecht met Apple. Ondanks dat ze twee jaar lang de producten hebben verwaarloosd en diezelfde producten een heel stuk duurder hebben gemaakt.

    Als ze zo nog een jaar (of twee) doorgaan, dan gaat het vanzelf WEL slechter en kunnen we vanzelf constateren dat de iPhone-lijn prima past in de historie van Palm, Blackberry, Nokia, die liepen ook ooit eens heel ver voorop en verkochten op een goed moment nog precies 0 telefoons/PDA’s.
    En dan zijn al die klanten die vanaf 10 jaar geleden switchten naar Mac, gewoon weer teruggeswitcht naar Windows. Ook andere merken kunnen namelijk heel mooie computers maken.

    Maar ik hoop in ieder geval dat ik kan en wil blijven genieten van mijn Apple hardware en software (ik gebruik al sinds 30 jaar producten van Apple). Op dit moment zijn ze niet echt klantgericht, om maar met een understatement te eindigen. Dus een flinke tik vanuit de markt kan ze alleen maar goed doen.

  • Profielfoto
    Drs. P. Freubel

    Het wordt er niet geloofwaardiger op als je het zo vaak benadrukt, integendeel.

    Als het goed gaat heeft het geen nieuws nodig toch? Goed nieuws is geen nieuws.

  • Profielfoto
    Drs. P. Freubel

    Hoezo is het zo belangrijk dat wij hier blijven denken dat het goed gaat met Apple?

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Denken over goed lopende dingen maakt blij.

    Vandaar.

    Overigens ben ik van mening dat Apple meer werk moet maken van de Mac-lijn.

  • Profielfoto
    KR1275

    Veel artikelen over de resultaten en koersen van Apple..

     

    Krijgt iemand de zenuwen of zo??

  • Profielfoto
    KR1275

    Mark Hofman heeft kennelijk goede contacten met belangrijke figuren bij Apple. Hij weet erg veel, valt me op. Hij is nogal stellig.

    Overigens: inzage in de boeken is een wettelijke plicht, ook in de VS.

    Met het huidige beleid is de afdaling allang ingezet. Ik ben Sony-fan sinds begin jaren 80 en ik zie de Sony geschiedenis zich bij Apple herhalen. Sony stond op op nr 2 van de wereldranglijst (na Coca Cola) van de meest populaire en bekende merken. En nu spelen ze een rol in de marge. Apple lijkt helemaal niet voorbereid op veranderingen in de toekomst. Nieuw kleurtje, nieuwe processor, groot zwetsverhaal en het moet maar weer verkopen. Ik geloof niet dat Cook in staat is het tij te keren. Hij is voorzitter van een geldfabriek, niet een enthousiast man die honderd uit over zijn producten praat. Jobs was net als Akio Morita (voorbeeld voor Jobs, heeft hij zelf gezegd) dolenthousiast over nieuwe ideeën en wist wat er in de markt speelde. Eigenlijk waren de laatste updates dit jaar weinig vernieuwend. Zo moeilijk is het niet om wat meer na te gaan wat je klant echt wil en daar rekening mee te houden, ook met de prijs.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dick de Roos op 28 november 2018
     
    Overigens ben ik van mening dat Apple meer werk moet maken van de Mac-lijn.

    Helemaal mee eens.

     

  • Profielfoto
    HappyUser

    Op zich is er helemaal niks mis met het artikel hierboven, maar… in de marketingwereld weet men sinds jaar en dag dat ‘Negativiteit en Emotie’ altijd het hoogst scoren in de media, getuige de reacties hierboven!!

  • Profielfoto
    PH-SKY

    Om even op het volgende te reageren: de product line up is helemáál niet sterk. Integendeel zelfs. Het is verwarrend voor de consument. Er zijn teveel producten in dezelfde categorieën, die ook nog eens op het gebied van prijs en functie heel  dicht bij elkaar liggen. Hierdoor krijgen consumenten keuzestress.

     

    Kijk maar naar de MacBook-lijn. De instapprijzen van alle MacBooks in deze productlijn liggen vrij dicht bij elkaar, maar de verschillen zijn niet duidelijk. Waarom zou je een MacBook met een klein 12 inch scherm nemen voor €1.497, als je met een MacBook Air voor €1.349 meer kracht en meer scherm krijgt?

     

    Daarnaast zijn de prijzen zó omhoog gegooid dat mensen naar de iPad geduwd worden die eigenlijk een MacBook willen. Ooit was er nog een €999 instapmodel (MacBook Air). Nu is die instapprijs dus €1.349. Dus als je bij jezelf bedenkt dat de dingen die je als individu op je device doet, makkelijk kunnen op een iPad, dan ga je naar een device met een prijs die onder de oude instapprijs ligt van de MacBook Air.

     

    Kijk je naar de iPad-lijn, dan is er een in de steek gelaten iPad Mini die niet meer geüpdatet wordt, maar wel verkocht, en die inmiddels vrij langzaam wordt.

    Een grotere ‘normale’ iPad die goedkoper is dan de iPad Mini, hier krijg je werkelijk meer voor minder. Wil je nog een stapje omhoog, dan kan je niet kiezen voor een iPad Pro, maar je kunt kiezen uit twee iPad Pro’s: de oude en de nieuwe. Om gek van te worden. Een rommeltje.

     

    De iPad (Pro) wordt de pro richting ingeduwd, maar de pro-functionaliteit ontbreekt echter nog in de software en bijvoorbeeld een extra USB-C ingang. En de software moet je echt meehebben. Zolang mensen dingen wél op een MacBook kunnen die je niet op een iPad Pro kunt, zul je de pro gebruikers nooit aan de iPad krijgen.

    Mijn gevoel is dat Apple voor de MacBook dezelfde toekomstvisie voorziet als de iPod. Het kan misschien nog heel wat jaren gaan duren, maar ik zie het wel gebeuren. De iPod is eruit geconcurreerd door de iPhone, de MacBook zal eruit geconcurreerd worden door de iPad Pro. Het échte pro-werk doe je dan lekker thuis op je iMac, Mac Pro of Mac Mini.

     

    Kijk je naar de iPhone-lijn, dan zie je dat er op een aantal -niet groot te noemen-externe en interne verschillen na, twee telefoons worden verkocht die heel erg op elkaar lijken qua functionaliteit. Het prijsverschil is echter wél groot.

     

    Mijn gevoel is dat Apple aan de ene kant héél zeker is van wat ze willen (bijvoorbeeld iedereen aan de iPad inplaats van aan de MacBook), maar aan de andere kant hebben ze geen idee, en kijken ze met de ingewikkelde productlijn waar de consument voor kiest, om daar later verder op in te spelen, en hopelijk de keuze weer in te krimpen en overzichtelijk te maken.

  • Profielfoto
    Das

    Kun je mij “lid” af maken, dit soort quatsch hoor je niemand zijn tijd mee te verspillen. De ongefundeerde en kritiekloze nonsens doet me heel erg sterk denken aan de “Völkischer Beobachter”.

    En waarom kan iemand zich niet zelf uitschrijven?

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Uitschrijven is niet nodig.

    Gewoon niet meer op deze site komen en vooral: niet meer lezen hier en nog minder reageren.

    Het ga je goed.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    The informatieve links:

    ‘Apple says the iPhone XR has been its top-selling iPhone since launch’: https://www.cnet.com/news/apples-iphone-xr-has-been-its-top-selling-iphone-since-launch-and-it-will-give-money-to-product-red/ (een van de redenen voor de 3,85% stijging van vandaag)

    ‘Five reasons why Apple is ending unit sales reporting of Mac, iPhone, and iPad’: https://forums.appleinsider.com/discussion/208409 (Geeft een mooi overzicht van hoezeer berichtgeving over Apple steeds totaal de plank mis slaat ondanks de gedetailleerde cijfers die Apple rapporteerde).

    Ik blijf me trouwens verbazen over de vele negatieve reacties op de artikelen hier op deze site. Lijkt me frusterend voor de redactie. Het enige wat ik kan verzinnen is dat men graag de duurste Apple producten wil hebben, maar ze niet wil (of kan) betalen en die boosheid afreageert. Maar je ziet op bv. auto-sites nergens enige frustratie dat men de nieuwste en duurste BMW niet kan betalen. Iemand een idee?

  • Profielfoto
    bmeerdink

    The -> Twee

  • Profielfoto
    tuuur

    Geen zorgen het is een hoop tekst om de lezer iets te leren namelijk één zin ‘alles in het leven heeft zowel pieken als dalen zo ook met Apple’

  • Profielfoto
    Mac Hammer Fan

    Dick de Roos op 28 november 2018 12:10
    Denken over goed lopende dingen maakt blij.

    Vandaar.

    Overigens ben ik van mening dat Apple meer werk moet maken van de Mac-lijn.

    Ook ik ben daar helemaal me eens. 😎

  • Profielfoto
    Mac Hammer Fan

    me > mee

    Toch jammer dat je deze berichten niet kunt bewerken.

  • Profielfoto
    Imade

    Sterke line-up? Niet bepaald.. ik heb een iPhone 6S en zie 0% aan redenen om nu ineens een nieuwe iPhone aan te schaffen.. dat de omzetten stijgen komt omdat Apple meer winsten snoept per verkoop en reparatie bijna onmogelijk maakt..

  • Profielfoto
    EGrafland

    Verkoopcijfers en aandelenkoersen zeggen niet alles over een bedrijf, en Apple is nog altijd meer dan alleen telefoons.
    Na decennia met Windows en zelfs nog DOS – en nog steeds met Windows 10 onder Parallels – zijn we hier geleidelijk aan overgestapt op Apple, ondanks de hogere prijzen: iPod, iPhone, iPad, MacMini, MacBook Air, MacBook Pro, iMac, we hebben het hier allemaal gebruikt of nog in gebruik. Jazeker, die iPod en die MacMini doen het nog. Prachtige apparaten. Kom bij mij dus niet aan met dooddoeners ‘negativiteit scoort altijd beter’ of ‘je kunt het zeker niet betalen’. Dat geldt evenmin voor langdurige Apple-gebruikers als Rick Beato (Youtube) of Brian May (zie hier). Ik zou langzamerhand moeten denken aan ene nieuwe MBP, maar het feit dat een pre-USB-C tweedehands MBP of zelfs toch weer Windows (en ik haat Windows) aantrekkelijker zijn dan de nieuwe MBP’s zegt voor mij echt wel iets.
    Feit is ook dat Apple nu meer koppen trekt met het weghalen van mogelijkheden (hoe standaard kan een uitgang zijn, hallo normale audio-uitgang) en het creëren van extra gedoe zoals dongles en hulpstukken (ik moet nu met twee koptelefoons op pad en/of een slecht klinkend hulpstuk, terwijl Apples eigen koptelefoon uit mijn oor blijft rollen zonder dat daar iets aan te doen is) dan met het creëren van opzienbarende nieuwe opties. Leuk dat de verkoop nu goed gaat op sommige vlakken, maar qua cultuur en klantgerichtheid staat de toekomst aan de wand geschreven in bloedrode letters … en cijfers.

  • Profielfoto
    Witte Haai

    Ik ben het helemaal eens met de kritiek op Apple hierboven. En het lijkt me dat dat op meer mac-sites wereldwijd het geval zal zijn.

    En Apple leest gerust wel mee. Niet dat dat genoeg zal zijn, om het roer om te gooien…

    Maar een stevige mark correctie kan dat zetje mogelijk wel geven.

    En zo niet; Dan is het ook hier exit voor Apple.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    @EGrafland: ik zou je linkjes kunnen samenvatten als ‘grumpy old men hating change’.

    Weerstand tegen verandering is een algemeen verschijnsel. Dat komt omdat ongeacht of het nieuwe beter is dan het oude, het oude is wat je kent en waardeert, en het nieuwe nog ontdekt moet worden. En hoe ouder je bent hoe groter de neiging om aan het oude vast te willen houden en geen interesse meer op te kunnen brengen voor het nieuwe.

    USB-C/Thunderbolt3 is duidelijk superieur aan de verzameling poorten die het vervangt, net zoals USB (met overigens wel veel verschillende varianten!) superieur was aan alle aansluitingen die het ooit verving (en die we inmiddels bijna vergeten zijn). Dat betekent niet dat USB-C perfect is of dat de tijdelijke noodzaak voor verloopstukjes niet lastig is, maar de grote lijn is duidelijk.

    Het kost enige moeite maar het heeft toch echt voordelen om open te staan voor wat verbeterd is in plaats van krampachtig vast te willen houden aan het oude.

  • Profielfoto
    EGrafland

    Beste @bmeerdink,

    Ik ben me ervan bewust dat alles wat er veranderd, weerstand oproept, vooral in de IT en op het internet, bij grumpy old men en bij twintigjarigen evengoed. ‘De mensen zeuren toch altijd’ is echter ook een dooddoener, die je ook de ogen kan laten sluiten voor serieuze problemen en feedback.
    Ja, het oude USB had zeker zijn problemen (om over mini-USB maar te zwijgen) en het grote geheel is belangrijk, maar ik heb niets aan de briljante mogelijkheden die er pas twee of drie later zijn, want ik moet er NU mee werken.
    Als ik met twee koptelefoontjes op pad moet (voor MPB en telefoon) in plaats van één is dat geen verandering, maar achteruitgang.
    Dat ik de SD-uitgang waar ik op een dag honderden foto’s moet backuppen nu met een extra en kostbaar hulpstuk moet verkrijgen is achteruitgang; had dan gekozen voor een micro-SD gleuf.
    Een goed werkend, betrouwbaar toetsenbord op een laptop is geen luxe-optie, maar een basisvoorwaarde. Defecten aan zoiets basaals zijn Apple-onwaardig. Als “It just works” plaatsmaakt voor “This is technically brilliant but we will get it right next year … in the deluxe edition”, dan is dat geen verandering maar achteruitgang.
    Als mensen een Mac Pro van duizenden euro’s kopen en ze kunnen die niet meer upgraden omdat die dichtgelijmd zit, is dat ‘verandering’? Of voelen ze zich als klant misschien gekleineerd door Apple, omdat deze professionals niet zouden kunnen beslissen welke componenten ze hoe kunnen (laten) plaatsen? Tuurlijk, Apple mag dat doen, het is hun product, maar beledig niet de intelligentie van je klanten door te zeggen dat het een ‘verandering’ is, of zelfs ‘beter’ voor ons. Dan ben je als bedrijf verkeerd bezig.
    Het geklaag dat er de laatste jaren is over Apple is, is niet gebruikelijke negatieve achtergrondruis, het gaat veel verder. In feite geeft Cook dat ook al toe als hij zegt “We heard you”. Goed, nu nog doen. Ga me alleen niet vertellen dat alles kits is omdat de aandelen zo hoog staan.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    @EGrafland, Wees eerlijk, je bent bezig met zoeken naar problemen en niet naar oplossingen. Het spreekt vanzelf dat dat laatste beter werkt dan het eerste. Jezelf ergeren is soms niet meer dan een (niet zo heel verstandige) keuze die je maakt.

    Om wat van je problemen af te lopen, het is toch niet gebruikelijk dat je muziek via een draadje beluistert van je macbook als je ook een iPhone bij je hebt die daarvoor veel geschikter is. Draadloos is trouwens echt de toekomst, en als ongelukkigerwijs Airpods jou niet passen, er zijn vele andere (en goedkopere) opties.

    Tegenwoordig wordt het leeuwendeel van de foto’s met de smartphone gemaakt, met backup in de cloud. Behoor je tot de categorie die (nog) hogere eisen stelt, ook hier is draadloos de toekomst (kan ook evt. met een SD kaart). En een USB-C naar SD dongle is bij Apple vrij duur, maar elders ben je niet veel meer dan een tientje kwijt.

    Wat het butterfly keyboard betreft, de derde generatie 2018 versie is goed beschermd tegen stof en kruimels maar mocht je toch je oog laten vallen op een ouder model Macbook (Pro) dan heeft Apple daar een 4-jarig support programma voor.

    De Mac Pro uit 2013 heeft uitbreidbaar RAM maar verder moet (officieel) alles inderdaad via Thunderbold. Apple heeft toegegeven dat ze met dat ontwerp misgeschoten hebben. Ik neem aan dat je hem nu niet alsnog gaat kopen, dus het is ook eigenlijk geen probleem meer neem ik aan. Volgend jaar komt er een nieuwe, totaal herontworpen, versie.

    Modulaire hardware in termen van uitwisselbare componenten (i.t.t. extern aansluiten via Thunderbold) is duidelijk niets voor Apple. Compact ontwerp, betrouwbaarheid, ondersteuning en verdienmodel (bijna alle Apple-software is gratis en wordt dus betaald uit hardware verkopen) hebben prioriteit (RAM kan vaak wel, ook bij de nieuwe Mac Mini). Naarmate electronica kleiner en vooral meer geïntegreerd wordt verdwijnt sowieso de ouderwetse hardware tweaker van rond de eeuwwisseling.

    Dus, denk mee, denk niet tegen. Per saldo is de total cost of ownership bij Apple behoorlijk goed. En de tevredenheid ook.