Apple ID’s op onverklaarbare wijze geblokkeerd

Door: Raymon Mens - 27 reacties

Een aantal iPhone-gebruikers klaagt over het feit dat hun Apple ID zonder reden is geblokkeerd. Daardoor moet het wachtwoord opnieuw worden ingesteld. Sinds vanochtend neemt het aantal meldingen hierover toe. Op Twitter zijn het vooral Amerikaanse gebruikers, maar een aantal OMT lezers laat aan de redactie weten hier ook last van te hebben.

Normaal vergrendelt Apple accounts om hele specifieke redenen. Meestal wanneer iemand probeert toegang te krijgen tot een Apple ID door te vaak een onjuist wachtwoord in te voeren. Accounttoegang kan worden hersteld door beveiligingsvragen te beantwoorden en een vertrouwd telefoonnummer te valideren. Gebruikers moeten mogelijk ook hun wachtwoord opnieuw instellen.

Oorzaak geblokkeerd Apple ID onbekend

Wat ervoor zorgt dat de account geblokkeerd worden, is nog onduidelijk. Het kan van alles zijn, vari├źrend van de bug in Apple-servers tot een aanval van een hackernetwerk. Op Apple’s systeemstatus-pagina zijn geen storingen te zien en ook lang niet alle Apple-gebruikers lijken getroffen. De exacte melding die Nederlandse gebruikers krijgen is: ‘Deze Apple ID is om veiligheidsredenen geblokkeerd.’

Apple ID vergrendeld 16x9
Klik/tap voor groter.

Aarzel niet om in de reacties aan te geven of je ook door dit fenomeen bent getroffen. Voorlopig hebben slechts lezers ons per mail over de problemen geïnformeerd. Via de iForgot-functie van Apple kun je, als je getroffen bent, je Apple ID zelf weer ontgrendelen. Vooralsnog wijst niets op een hack bij Apple, al was dat enkele maanden geleden overigens wel anders.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    Kiljon

    Ja, herkenbaar. Vanochtend dus maar een nieuw wachtwoord aangemaakt.

  • Profielfoto
    pelle.neksor

    Ik om ongeveer 15:00.. Via bericht om mijn iPhone. Moest een nieuw wachtwoord aanmaken maar kreeg wel de keuze om ingelogd te blijven op mijn andere apparaten

  • Profielfoto
    Paulico

    Ook ik heb een nieuw wachtwoord moeten aanmaken.

  • Profielfoto
    valentijn70

    Ik kreeg gisteren de melding en mijn vrouw vandaag…

  • Profielfoto
    Pasco2

    Idem voor mij !

  • Profielfoto
    belfinado

    Vanmorgen had ik deze melding en moest ik een nieuw ww aanmaken

  • Profielfoto
    Ren├ę Wissink

    Had er ook last van! Vorig weekend al.

  • Profielfoto
    J-vision

    Yes, net ook moeten resetten.

  • Profielfoto
    hanshaan

    Ook even werk op al mijn apparaten …

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Maar gelukkig is onze privacy veilig bij Apple!:-D

  • Profielfoto
    NASI-GORENG

    looft de Here ik niet….

  • Profielfoto
    Hansi2124

    Ik ook vanmorgen…

  • Profielfoto
    Koezel

    Dit overkwam mijn vriendin ook vanmorgen. Tegelijk met een netwerkstoring bij Telfort. Zodoende lukte het niet om het account te ontgrendelen.┬á De verificatiecodes werden┬á niet ontvangen…. Inmiddels werkt het bij Telfort weer.

    Bij het opnieuw proberen komt steeds de melding dat er teveel verificatiecodes zijn verzonden. Die inmiddels onbruikbaar zijn…

  • Profielfoto
    RjH

    Was toevallig net een nieuwe Air aan het inrichten toen ik een nieuw wachtwoord aan moest maken, dacht dat het aan mij lag… Natuurlijk telefoon en iPad ook met verificatiecodes weer aan de gang moeten brengen. Dat ging gelukkig wel goed. Hoop dat de oorzaak nog boven water komt.

  • Profielfoto
    jochemh

    Dit heb ik al een paar keer meegemaakt gedurende de afgelopen maanden. Dat bleek telkens op te treden als ik werkte via een VPN verbinding – kennelijk vertrouwde Apple het IP adres niet en werd ik buitengesloten.

    Lastig – zeker het telkens aanpassen van het wachtwoord…

     

  • Profielfoto
    Melle

    Ik kreeg ook meldingen deze morgen – gelijktijdig met mijn vriendin. Zij heeft ook effectief haar wachtwoord moeten wijzigen , ik gelukkig niet. Raar wel allemaal.

  • Profielfoto
    hanshaan

    Ook een probleem met face id (maar opnieuw gedaan en opgelost), maar wel blijvend probleem met berichten (kan niets meer versturen …….)

  • Profielfoto
    Caab

    #metoo

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Ja hier ook vanmiddag, nieuw paswoord instellen en ook App specifieke paswoorden moesten vernieuwd worden.

  • Profielfoto
    Night

    Kan iemand bevestigen (of ontkennen) of dit alleen om 2FA accounts gaat?

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Bij mij inderdaad 2FA

  • Profielfoto
    mtooster

    Ik heb dit verschrikkelijk vaak gehad. Dat komt omdat mijn AppleID alleen mijn (nogal gangbare) voornaam en @me.com is. Dus voorbeeld: herman@me.com

     

    Er zijn blijkbaar nogal wat mensen die gewoon verkeerd onthouden welk emailadres/appleId ze aanmaken…

     

    Dat heeft natuurlijk niet direct een relatie met dit probleem, maar het ontstaat dus ook als men te vaak probeert verkeerd in te loggen op jouw appleID.

  • Profielfoto
    hummel003

    mijn was ook geblokkeerd. Wat ik zeer vervelend vind omdat ik nu een ander wachtwoord heb moeten gebruiken.

  • Profielfoto
    Caab

    Sinds dit issue, lopen mijn iMessage berichten niet meer in sync…. (Dus NAdat ik op alle devices meerdere malen mijn account moest activeren)

  • Profielfoto
    Lcssn

    Ook nieuw wachtwoord aan moeten maken.

  • Profielfoto
    ocramarco

    Niet geblokkeerd had vanochtend wel een fishing mail over mijn account.