Photoshop voor iPad? Er is een verborgen, technische uitdaging

Door: Raymon Mens - 15 reacties

Adobe kondigde onlangs aan Photoshop naar de iPad te brengen. We moeten nog wel even op de release wachten, want die komt pas ergens in 2019. Dat is niet zo gek. Niet alleen de interface geschikt maken voor touchscreens is een grote klus, er is ook een technische uitdaging die niet zo voor de hand ligt.

Dat Photoshop-bestanden groot kunnen worden, is geen geheim. Een PSD met veel lagen, effecten en bewerkingen kan behoorlijk wat ruimte innemen. Bedenk je goed dat Photoshop met niet-gecomprimeerde bestanden werkt en dat er een undo-functie moet zijn. Je hebt bij een beetje complex project zo met gigabytes aan data te maken.

Photoshop voor iPad en RAM-geheugen

Maar wat is het probleem dan? De iPad Pro heeft een enorm krachtige CPU en er worden tegenwoordig exemplaren met 512GB opslag verkocht. De achilleshiel zou echter wel eens het RAM-geheugen (werkgeheugen) kunnen worden. De iPad Pro heeft maximaal 4GB RAM en de ‘gewone’ iPad heeft 2GB RAM. Ter vergelijking: zelfs de goedkoopste MacBook heeft tegenwoordig 8GB werkgeheugen.

Om bewerkingen snel te doen en effecten snel te laten verschijnen, zal Photoshop veel data naar het werkgeheugen (RAM) van de iPad willen schrijven. Met maximaal 4GB in de meest recente iPad Pro, wordt dat bij grote projecten behoorlijk krap. Zeker als je je bedenkt hoe iOS met het vrijmaken van RAM-geheugen omgaat.

Photoshop iPad 2019
Klik/tap voor groter.

iOS is roekeloos met apps

Op een computer met macOS of Windows is een gebrek aan geheugen geen probleem. De computers kunnen immers virtueel (swap) geheugen gebruiken. Is het RAM-geheugen vol? Dan wordt gewoon verder geschreven op de harde schijf (of flashopslag). Dat is wat trager, maar zorgt er in principe voor dat een applicatie zoveel geheugen kan gebruiken als nodig is.

Op iOS gaat dat echter heel anders. Het besturingssysteem voor de iPhone en iPad heeft geen swap-geheugen. Is het RAM op? Dan worden apps die op de achtergrond in het geheugen geladen zijn, maar momenteel niet op de voorgrond staan, afgesloten. Is er dan nog niet genoeg geheugen? Dan is iOS roekeloos en wordt de app die het geheugen vraagt gewoon afgesloten. Dat wil je niet tijdens een bewerking in Photoshop zien gebeuren.

Uitdaging van 30 jaar geleden

Adobe zal dus een flinke uitdaging hebben om met deze beperkingen om te gaan. De makkelijkste oplossing is ongetwijfeld het implementeren van een eigen ‘swap’ systeem dat de ingebouwde opslag van de iPad gebruikt als Photoshop daarom vraagt. Dat is een grote, technische klus, maar Adobe heeft het al eerder gedaan. Op Classic Mac OS (1984-2001) was ook geen virtueel geheugen op Swap en daar werkte Photoshop ook op. Zo krijgt Adobe door de iPad opnieuw te maken met de uitdagingen van 30 jaar geleden.

ATP

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    aaa

    Nu zien we ineens waarom de iPad Pro toch niet zo Pro is. 8GB ramm is al zwaar verouderd, de fabrikanten blijven er helaas wel bij.

  • Profielfoto
    bangbangsystems

    Hmmmm heel jammer. Hebben ze met de overgang van 32bit naar 64bit Photoshop touch laten vallen. En niet meer ondersteund. Een programma waarvoor ik voor de iPad en iPhone volop betaald had. Doen ze nu oneens zo spannend met photoshop voor de iPad. Pffff

  • Profielfoto
    Shmoo

    aaa op 22 oktober 2018 14:02
    Nu zien we ineens waarom de iPad Pro toch niet zo Pro is. 8GB ramm is al zwaar verouderd, de fabrikanten blijven er helaas wel bij.

    Wat een onzin. Het probleem is vooral dat mensen die Adobe software gebruiken net zo’n saaie dinosaurussen zijn als het bedrijf zelf is. Er is maar één bedrijf qua software saaier dan Apple op deze wereld en dan is Adobe.

     

     

    Ik kan mij heel goed voorstellen dat ze bij Adobe gaan zeuren over RAM wanneer je .psd bestanden wilt gaan uitwisselen.

    Dit is de gehele iOS UserInterface style guide van Apple.

    Ja klopt. Nu kan ik mij ook heel goed voorstellen waarom bepaalde mensen denken dat 8GB RAM niet meer van deze tijd is wanneer je bestanden van meer dan 100MB gaat lopen openen en bewerken met software. Misschien is dat .psd formaat wel een beetje uit z’n generatie geraakt? Zou het kunnen?

     

    Het gekke is, en dat is met feiten te onderbouwen dat macOS steeds langer op computers blijft draaien, dat we ook steeds langer met RAM blijven werken, dat je niet meer na 3 jaar meer RAM in je computer hoeft te stoppen omdat hem weer mee te laten komen. Die tijden bestaan niet meer. Je koopt nu een computer, denkt na wat je er mee gaat doen. Kies het RAM geheugen dat daarbij past en dan werkt je makkelijk 5 a 6 jaar met zo’n machine zonder dat je ooit iets hoeft te veranderen qua hardware aan die machine.

     

    Dinosaurussen zijn het, niets meer, niets minder!

     

  • Profielfoto
    sanderman

    Lang niet altijd eens met wat je schrijft Schmoo, maar ik vind dat je nu oprecht een mooi punt maakt. Ik zie steeds meer mensen ook AFstappen van Adobe software op alternatieven (zoals Affinity) die niet a) monsterlijk duur en b) gruwelijk zwaar zijn. 8GB ram is meer dan voldoende om fatsoenlijke beeldbewerking te laden en te gebruiken op een iPad Pro of op een laptop of desktop, ik zie niet in waarom dat ‘zwaar verouderd’ zou moeten zijn.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Mijn eerste Photoshop, versie 1.0, draaide vanaf een 800kb floppy op een 512kb Macintosh. Er moet weer eens iemand zn best gaan doen.

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    Gijs Raggers op 22 oktober 2018 18:07
    Mijn eerste Photoshop, versie 1.0, draaide vanaf een 800kb floppy op een 512kb Macintosh. Er moet weer eens iemand zn best gaan doen.

    Tsja, vroeger was alles beter…..

     

    Toch?

  • Profielfoto
    yourt

    Wat draaien jullie nu allemaal rond de feiten heen als insecten rond een nachtlantaarn: het licht gezien maar verder niet veel meer.

    1/ Meer snelheid, meer geheugen en ook meer pixels, fijnere bewerkingen, zwaardere algoritmes,… maar steeds slordiger omspringen met resources en steeds zwaardere programma’s. Da’s lame van Adobe.

    2/ De iPad pro heeft waanzinnige power aan boord, nagenoeg met recente normale desktop vergelijkbaar (laat staan, met model van enkele jaren terug)

    3/ Affinity slaagt er wel in om op de huidige iPad modellen zijn non-destructieve software los te laten, en ze hebben ook een desktopversie.

     

    CONCLUSIE: de iPad is meer dan straf genoeg, en het geheugen is een afweging tussen snelheid/energieverbruik en heeft naast de kleinere RAM een veel grotere cache dan de concurrenten. Een nieuweling slaagt er in om daar gebruik van te maken en fatsoenlijke software te ontwikkelen voor desktop en iPad. Dus in de voorgaande commentaren is de opmerking dat Adobe beter zijn best moet doen om op een voldoende sterk systeem iets te fabriceren wat de concurrentei reeds haalbaar bewezen heeft zo’n beetje de essentiëel juiste vaststelling.:)

     

  • Profielfoto
    Ruurd

    Het hele Photoshop verhaal is ordinaire reclame. NIEMAND MAAR DAN OOK NIEMAND in de pers heeft ook maar EEN ENKEL WOORD gewijd aan het feit dat ze  bij Adobe ALLANG rechts zijn ingehaald door Serif die zowel hun applicatie voor het bewerken van foto’s als hun grafische design applicatie op zowel Mac als Windows als iPad hebben lopen. Oh en de pagina-opmaak-applicatie is al onderweg.

    Bovendien is de prijsstelling van Affinity Photo en Affinity Designer zodanig dat je echt geen malle abonnementen voor Photoshop of andere Adobe onzin gaat afsluiten.

    Geheugenproblemen? Wel nee. Het is al tijden mogelijk om behoorlijk foto’s te bewerken op een iPad.

  • Profielfoto
    ike

    ziet wel wat de macht van een groot bedrijf als adobe kan doen. groot media circus op poten zetten. voor software die pas ergens 2019 komt. mede omdat ze er wat laat aan zijn begonnen en nu door de tijd en ontwikkelingen van andere software bedrijven dreigen ingehaald te worden.

    en zoals terecht eerder genoemd is. affinity photo. dat is toch zeker een hele indrukwekkend.
    werkt goed met ‘beperkt’ ipad RAM
    complete versie naar iPad report. zonder eerst een slap aftreksel en dan op termijn wat meer functies over zetten van een desktop versie

    alleen jammer dat een groot bedrijf als adobe zo veel podium krijgt. zo vernieuwend zijn ze niet. software wordt steeds zwaarder en logger. worden apps gemaakt waar ze opeens mee stoppen. of projecten waar weinig meer mee gebeurd.

    ik denk ook dat veel mensen naar ontwikkelingen van app bouwers kijken zeker met toekomstige project om iPad apps makkelijk naar de mac te brengen.

  • Profielfoto
    michielrutjes

    Misschien wel aardig om te citeren hoe je aan deze info komt? Het lijkt verdacht veel op het letterlijk uittypen van John Siracusa’s analyse in de laatste Accidental Tech Podcast…

  • Profielfoto
    michielrutjes

    michielrutjes op 22 oktober 2018 21:23
    Misschien wel aardig om te citeren hoe je aan deze info komt? Het lijkt verdacht veel op het letterlijk uittypen van John Siracusa’s analyse in de laatste Accidental Tech Podcast…

    Excuus, de superkleine bronvermelding zonder het voluit schrijven van de naam van de podcast en zonder link valt me nu pas op.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Laten we er vooral geen topic van maken dat Affinity iets doet of een voorbeeld is.

     

    De iOS verkopen van Affinity zijn ook niet levensvatbaar. Dus we kunnen lang over performance lullen en dat het technisch allemaal wel kan op een iPad Pro maar zolang mensen 15,- veel te veel geld vinden voor een iOS app zal er nooit wat voor een developer te verdienen vallen. Dat hele iOS platform is gewoon zo failliet als het maar kan zijn.

    De gemiddelde prijs van een iOS app ligt op 1,02

     

    Het is allemaal geen goud dat blinkt alleen omdat altijd de succesverhalen naar voren geduwd worden over de miljoenen inscasseren na het resleasen van een app. Kijk naar Pixelmator die gasten dachten ook even een nieuwe versie te maken, deze dan Pro noemen en er 99,- voor vragen. Resultaat is dat 65,- nog te veel is en nu staat de prijs al weer een hele periode op 32,- – en dat betreft een Mac App.

  • Profielfoto
    pippen2

    Shmoo op 22 oktober 2018 21:53
    Laten we er vooral geen topic van maken dat Affinity iets doet of een voorbeeld is.

     

    De iOS verkopen van Affinity zijn ook niet levensvatbaar. Dus we kunnen lang over performance lullen en dat het technisch allemaal wel kan op een iPad Pro maar zolang mensen 15,- veel te veel geld vinden voor een iOS app zal er nooit wat voor een developer te verdienen vallen. Dat hele iOS platform is gewoon zo failliet als het maar kan zijn.

    De gemiddelde prijs van een iOS app ligt op 1,02

     

    Het is allemaal geen goud dat blinkt alleen omdat altijd de succesverhalen naar voren geduwd worden over de miljoenen inscasseren na het resleasen van een app. Kijk naar Pixelmator die gasten dachten ook even een nieuwe versie te maken, deze dan Pro noemen en er 99,- voor vragen. Resultaat is dat 65,- nog te veel is en nu staat de prijs al weer een hele periode op 32,- – en dat betreft een Mac App.

    Hoe weet jij hoeveel Affinity voor de iPad verkocht wordt? Ik maak er veelvuldig gebruik van en kan je zeggen dat dergelijke grafische applicaties op een iPad veel handiger zijn dan op een desktop. Affinity ziet goed in dat het een kwestie van tijd is dat tablets (welk OS het dan ook zal draaien) de uiteindelijke winnaar is. De echte code’s achter een functie in een app zijn als ze het goed hebben ontwikkeld prima voor meerdere platformen te gebruiken, dus nu de basis staat voor iOS kost het ze niet heel veel tijd om desktopfuncties ook in de iOS versie te stoppen. Je kunt als ontwikkelaar beter nu investeren en een goede naam neerzetten dan straks de boot missen.

  • Profielfoto
    donut

    Ik ben het eens dat Adobe photoshop niet goed omgaatmet resources, maar om een foto te bewerken uit een PRO fototoestel op een iPad ‘Pro’ heb je toch echt meer RAM nodig. PUNT

    8 RAM is minimum

  • Profielfoto
    sanderman

    donut op 23 oktober 2018 09:44
    Ik ben het eens dat Adobe photoshop niet goed omgaatmet resources, maar om een foto te bewerken uit een PRO fototoestel op een iPad ‘Pro’ heb je toch echt meer RAM nodig. PUNT

    8 RAM is minimum

    Supergoed onderbouwd ook dit.