Voorbeeld voor Apple: Motorola verkoopt reparatiesets voor zijn telefoons

Door: Night - 15 reacties
Moterola - iFixit

In het verleden bleken reparaties, die door derden aan iPhone’s en iPads werden uitgevoerd, nogal eens op problemen te stuiten. Denk bijvoorbeeld aan de Error 53. Apple wil de reparatie van zijn iPhones en iPad het liefst geheel in eigen hand houden.

Hoe anders pakt Motorola dit nu aan. Samen met iFixit hebben ze een doe-het-zelf reparatieprogramma opgestart voor hun smartphones. Hiermee is het de smartphone fabrikant die vrijwillig de ‘recht op reparatie’ beweging tegemoet komt. Apple zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Veel smartphone fabrikanten doen er alles aan om hun klanten een nieuwe smartphone te laten kopen voordat dit echt noodzakelijk is. Dat kan een upgrade programma zijn, maar ook het vastlijmen van de batterij, waardoor vervanging onmogelijk wordt. Ook wordt het soms vrijwel onmogelijk gemaakt om originele reserve-onderdelen te verkrijgen. Zelfs de politiek wordt niet geschuwd om ‘fair repair’ uit te bannen.

‘Recht op reparatie’ beweging

Deze beweging roept smartphone fabrikanten op om reparaties door derden toe te staan. Ook maken zij geregeld melding van misstanden, die een onofficiële reparatie onmogelijk maken. Onlangs berichtten ze nog over de onderschepping van een lading MacBook batterijen door het Amerikaanse Homeland Security. Deze waren bestemd voor een lokale reparatie winkel.

Het is daarom goed nieuws dat Motorola als eerste smartphone leverancier het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk gaat maken om hun telefoon te laten repareren.

Samenwerking Motorola met iFixit

Motorola maakte bekend dat het vervangende onderdelen gaat verkopen voor al hun recente telefoons. Daarnaast gaat het bedrijf samenwerken met iFixit om reparatie-sets te verkopen voor de Moto X, Z, G4, G5 en Droid Turbo 2. Die sets bevatten alle originele onderdelen en alle gereedschappen die nodig zijn voor de vervanging. Ook een uitgebreide handleiding ontbreekt niet.

Motorola gereedschap iFixit
Motoroal en iFixit stellen reparatiesets samen die naast de originele onderdelen ook alle benodigde gereedschappen en een handleiding bevatten (klik/tap voor groter)

iFixit schreef in een blog hierover het volgende:

Motorola is een schoolvoorbeeld voor leveranciers om een meer open houding in te nemen ten opzichte van reparaties. Voor reparateurs zoals wij is deze samenwerking representatief voor een bredere beweging richting het recht op reparatie. Het is bewijs dat fabrikanten en onafhankelijke reparateurs wel degelijk naast elkaar kunnen bestaan. Zakendoen en sociale verantwoordelijkheid, en innovatie en duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Het is een flinke stap voorwaarts. In plaats van het bestrijden van onafhankelijke reparaties, heeft Motorola deze omarmt. Hopelijk nemen andere smartphone fabrikanten, waaronder Apple, deze houding snel over.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    sjoerdl

    En dan achteraf zeuren als je telefoon het niet meer goed doet door je ‘zelf uitgevoerde reparatie’… Lijkt me niet perse handig dit.

  • Profielfoto
    djneo

    Dit is geweldig, iedere fabrikant zou dit moeten toestaan

  • Profielfoto
    Shmoo

    djneo op 29 oktober 2018 11:44
    Dit is geweldig, iedere fabrikant zou dit moeten toestaan

    +1

    Mooi wanneer bedrijven dit soort dingen doen! Het betekent echter niet dat je zo’n setje verplicht bent om te kopen wanneer iets stuk gaat. Je kunt vast nog steeds bij de fabrikant aankloppen voor reparaties door hun experts met interne training.

     

  • Profielfoto
    Sugar and Cream

    Volgens mij worden die sets (en natuurlijk ook losse, originele onderdelen) voornamelijk aan reparateurs verkocht. Maar ja, dat is inderdaad wel een risico, waar je dan als particulier dan zelf voor kiest.

  • Profielfoto
    sciletto

    Voor mij hoeft dat niet. Ik laat het liever door iemand doen die daar de hele dag mee bezig is.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    En dat kan en mag gelukkig ook gewoon.

  • Profielfoto
    Airheart

    Dan moeten ze de apparaten wel makkelijker repareerbaar maken.
    Ik heb heel wat batterijen en displays vervangen, maar het verschilt nogal per iphone bijv. of dat gladjes verloopt.

  • Profielfoto
    Night

    De Xʀ schijnt relatief eenvoudig te repareren te zijn, beter als zijn X-voorgangers.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Ik onderken dat niet iedereen hetzelfde is, de een mijdt het risico als de pest, de ander neemt het risico zonder met z’n ogen te knipperen.

    Maar, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we verworden zijn tot Neo Amerikanen: net even bij de Wester-buren geweest “Mein Himmel” … Heb je hun TV reclames wel eens bekeken:

    https://www.youtube.com/watch?v=4fLk2oQIuEI

    Een volledige bijsluiter op TV. Maar ook een ware verzekeringstyfus. Overal heb je wel een “insurance” voor. Het is echt verworden tot een “leven op abonnement” industrie … Niets kost veel geld, maar als je het allemaal bij elkaar optelt wat je per maand kwijt bent … En vooral: “don’t touch that”, “don’t do that”, “ooh, that’s risky”, “I would not do that … “, “Oh, let’s ask the expert …”

    Knettergek soms …

    Maar goed, terug naar het onderwerp: als een telefoon functioneel goed ontworpen is, dan is deze ook duurzaam en gemakkelijk te repareren om deze zo lang mogelijk te kunnen blijven gebruiken.

    Om direct te stellen dat met het “doe-het-zelven” per definitie je toestel om zeep helpt getuigd van weinig vertrouwen in de medemens en (mogelijk) in je zelf:-)

    Angst is een industrie op zich … Net als gebakken lucht (cloud services) verdienen mensen daar bakken met geld aan.

  • Profielfoto
    Rick

    Ik denk dat Apple dit niet gaat doen. Het levert ze namelijk geen ene fuck op. En mensen blijven toch wel de iPhone kopen.

  • Profielfoto
    Bart119

    Prima, bij “premium” toestellen is het in feite niet meer als logisch dat er onderdelen voor verkrijgbaar zijn.

     

    Als ik naar de autodealer stap kan ik ook elk denkbaar onderdeel van mijn auto bestellen. Ik onderhoud en herstel die dingen van ook steeds zelf (met uitzondering van de garantieperiode), scheelt mij heel wat euro’s in al die jaren. Verpruts ik het? Tja dan is het mijn eigen domme schuld. Maar zoals ik mijn auto zelf kan fixen, zijn er ook mensen zat die hun telefoon zelf kunnen fixen. Moet kunnen toch?

  • Profielfoto
    cheque

    Nog nooit enige behoefte aan een reparatiesetje gehad voor mijn IPad of iPhone. Mijn auto gaat altijd gewoon naar de garage, en mijn fiets naar de rijwielhersteller.

  • Profielfoto
    Shmoo

    cheque op 29 oktober 2018 19:38
    Nog nooit enige behoefte aan een reparatiesetje gehad voor mijn IPad of iPhone. Mijn auto gaat altijd gewoon naar de garage, en mijn fiets naar de rijwielhersteller.

    Mijn vriendin past ook prima in een legging!

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Je kan ook gewoon de motorola reparatieset kopen voor de iPhone.

  • Profielfoto
    Bart119

    cheque op 29 oktober 2018 19:38
    Nog nooit enige behoefte aan een reparatiesetje gehad voor mijn IPad of iPhone. Mijn auto gaat altijd gewoon naar de garage, en mijn fiets naar de rijwielhersteller.

    Maar als je een bakker zou zijn bakte je wel de meeste dagen van het jaar je eigen brood;)