Mac: Adobe Creative Cloud wordt sneller door Metal 2

Door: Raymon Mens - 16 reacties

Met macOS High Sierra en macOS Mojave heeft de Mac ondersteuning voor de nieuwste versie van Apple’s grafische API genaamd Metal 2. Adobe gaat hier met zijn Creative Cloud-software eindelijk gebruik van maken. In eerste instantie zal audio- en videosoftware zoals Adobe Premiere Pro, After Effects en Adobe Audition hiervan profiteren.

Volgens Adobe kun je rekenen op een snelheidswinst van ongeveer 15 tot 20 procent bij de meeste taken. Dat komt omdat met Metal 2 de GPU van een Mac op een veel efficiëntere manier aangesproken kan worden. Adobe raadt Mac-gebruikers aan om hun computers bij te werken naar macOS High Sierra of Mojave.

Adobe Creative Cloud met Metal 2

Op oudere macOS-versies die geen Metal 2 ondersteunen, blijft Adobe de oude OpenCL API gebruiken om de GPU aan te spreken. De minimale systeemeisen gaan door de aankomende update wel wat omhoog. De nieuwe versies van Premiere, Photoshop, After Effects en Audition vereisen minimaal macOS 10.12 Sierra. Deze macOS-versie werkt niet met alle Macs die OS X 10.11 El Capitan draaien.

Gebruikers van een oudere Mac zullen het straks dus zonder updates moeten stellen. Adobe laat de oudere computers echter niet helemaal in de steek. Via het Creative Cloud Desktop-hulpprogramma kun je oudere versies installeren die teruggaan tot OS X Mavericks.

Adobe Creative Cloud Mac
Klik/tap voor groter.

Ook CUDA-ondersteuning

Wie tot slot liever gebruik maakt van de CUDA-technologie van Nvidia (versie 9.2), via een externe grafische kaart (eGPU), oude Mac Pro of Hackintosh, moet ook updaten. CUDA vereist in de volgende Adobe Creative Cloud update minimaal MacOS High Sierra 10.13.6, een Nvidia GPU met minimaal 4 GB RAM en de meest recente CUDA-drivers. Wanneer de Metal 2-update uitkomt is nog niet precies bekend.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    Rick

    Hehe dat werd tijd

  • Profielfoto
    Night

    +1

  • Profielfoto
    Frans

    Gebruikers van een oudere Mac zullen het straks dus zonder updates moeten stellen.

    Maar moeten wel iedere maand hun CC-abonnement blijven betalen?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Frans op 2 oktober 2018 22:41

    Gebruikers van een oudere Mac zullen het straks dus zonder updates moeten stellen.

    Maar moeten wel iedere maand hun CC-abonnement blijven betalen?

    Je kunt ook een beroep doen op de lokale bijstand, dan word je gemasseerd en hoef je bijna niets te doen. 🙄

     

  • Profielfoto
    Maverick2001

    Ik ben benieuwd hoe snel… Steeds meer functies maar programma’s als indesign, illustrator en photoshop worden wel heel lomp en traag.

  • Profielfoto
    Kippewit

    Toch heeft Frans een punt. Adobe heeft CC in de markt gezet met de uitvlucht dat je voor dat geld ook steeds up-to-date software krijgt. Het omgekeerde moet dan ook gelden: geen updates meer, geen geld meer.

    Geef mij maar het verdienmodel van Sketch: betalen is een jaar lang updates, niet betalen en je kan de versie die je het laatst gebruikte tot in de eeuwigheid blijven gebruiken. Zo hoort het.

  • Profielfoto
    Maverick2001

    Kippewit op 3 oktober 2018 08:59
    Toch heeft Frans een punt. Adobe heeft CC in de markt gezet met de uitvlucht dat je voor dat geld ook steeds up-to-date software krijgt. Het omgekeerde moet dan ook gelden: geen updates meer, geen geld meer.

    Geef mij maar het verdienmodel van Sketch: betalen is een jaar lang updates, niet betalen en je kan de versie die je het laatst gebruikte tot in de eeuwigheid blijven gebruiken. Zo hoort het.

    Helemaal met je eens. Dit is toch wel redelijk kwalijk te noemen. Wel betalen maar geen updates. Dat lijkt me toch redelijk schandalig. Blijf het ook frusterend vinden dat ik het hele pakket moet nemen. Waarom is er nog niet een pakket met alleen indesign, photoshop en illustrator? Ik test nu ook Affinity. Zodra Affinity Publisher uit de Beta is en een volwaardige indesign vervanger is dan overweeg ik zeker om over te stappen.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Lijkt mij ook maar logisch. Je betaalt voor het gebruik van de software. De regelmatige updates zijn een leuk extraatje. Je kan het Adobe niet verwijten of aanwrijven dat zij oudere OS-en (en dus oudere computers) niet meer ondersteunen. Koop dan een nieuwe ! Ik denk niet dat Adobe zich richt op de occasionele gebruiker.

    Je hoeft niet het hele pakket te nemen.

    En wie weet wijzigt Affinity haar verdienmodel wel een keer, kunnen we daar lopen over zeuren. Dat ze het vandaag op deze manier doen is ook maar een lokkertje.

  • Profielfoto
    Kippewit

    @bartvdv Ik denk dat we hier een meningsverschil hebben over wat software is (abo vs kopen). Ik betaal niet voor “het gebruik van de software”. Ik betaal voor de ontwikkeling van software. Adobe verkoopt CC hier als een “dienst”, net zoals webhosting, of cloud opslag. Maar dat is het niet. En zeker als ze dus gewoon zeggen dat ze geen updates meer gaan uitbrengen is het geen dienst meer. Je krijgt niks nieuws, maar blijft betalen. En ik wil de keuze hebben om tevreden te zijn met de versie die ik heb.

    Ik wil ook niet gedwongen worden om alles te moeten upgraden, alleen voor Adobe. Dat doet sketch veel beter volgens mij. Ook als je bvb kijkt naar een CMS zoals Craft, hanteren zij een veel normaler verdienmodel. Ook daar betaal je een licentie voor de eerste aankoop. Daarna 25% van de prijs als “update” prijs. Maar als jij niet wil updaten, dan moet dat niet.

    Wat jij hier dus eigenlijk gewoon normaal vindt van Adobe is dit: fietsen zijn niet meer te koop, maar je kan enkel een abonnement nemen op een fiets, die je wel in je eigen garage moet parkeren en die enkel van jou is (je mag de fiets niet delen met 10 anderen, alleen jij mag met dat abonnement de fiets gebruiken). In ruil voor 60 euro per maand wordt je fiets onderhouden. Nieuwe remmen, af en toe een lekke band herstellen, batterijen in je fietslamp worden vervangen. Nu zegt de fietsdienst: vanaf nu kunnen onze fietsen alleen nog gestald worden in een garage die gebouwd is na 2016. Alle fietsen die je stalt in een garage van voor 2016, krijgen geen onderhoud meer. Je blijft wel 60 euro per maand betalen hoor, maar we doen er niks meer voor terug. Moet je maar een nieuwe garage bouwen.

    Anyway. En dat je niet het hele pakket moet nemen: ja dat klopt. Maar heb je meer dan 2 programma’s nodig, dan ben je duurder af. Vroeger had je bvb gewoon het Design Standard pakket. InDesign, Illustrator, Photoshop. Toevallig ook degene die ik nodig heb. Maar nu betaal ik dus per maand voor 20 programma’s die ik helemaal niet wil. En binnenkort voor programma’s die geen updates meer krijgen.

  • Profielfoto
    Maverick2001

    bartvdv op 3 oktober 2018 10:55
    Lijkt mij ook maar logisch. Je betaalt voor het gebruik van de software. De regelmatige updates zijn een leuk extraatje. Je kan het Adobe niet verwijten of aanwrijven dat zij oudere OS-en (en dus oudere computers) niet meer ondersteunen. Koop dan een nieuwe ! Ik denk niet dat Adobe zich richt op de occasionele gebruiker.

    Je hoeft niet het hele pakket te nemen.

    En wie weet wijzigt Affinity haar verdienmodel wel een keer, kunnen we daar lopen over zeuren. Dat ze het vandaag op deze manier doen is ook maar een lokkertje.

    De update zijn een extraatje? Dat vind helemaal geen extraatje. Wat zijn oudere OS-en? Ik begrijp dat ze een OSX versie van 10 jaar geleden niet hoeven te ondersteunen maar een jaar of 5 lijkt me niet zo gek.

    Er zijn ook genoeg gebruikers die misschien helemaal geen ‘nieuwe’ willen.

    Ik weet wel dat je niet het hele pakket hoeft te kopen maar los kopen van 3 onderdelen is duurder t.o.v. het hele pakket. Vandaar dat ik ook aangaf dat het mooi zou zijn dat ze een pakket voor designers hebben met alleen Indesign / Photoshop en Illustrator.

    En de toekomst van Affinity.. ja dat zou best kunnen .. maar dat weet je niet toch. Maar zo te lezen ben je niet echt kritisch t.o.v. Adobe en praat je alles recht.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Kippewit:

    Hier sla je de bal toch volledig mis. Je bent nooit eigenaar van software, en betalen voor de ontwikkeling doe je al zeker niet. Je betaalt voor het gebruik. Lees er de licentievoorwaarden – waar je akkoord mee bent gegaan – er maar op na.

    De vergelijking met de fiets slaat als een tang op een varken.

    Je wordt ook niet gedwongen om de software te gebruiken van Adobe. Bevalt het jou niet meer, dan zeg je het abonnement op en zoek je een alternatief.

  • Profielfoto
    SvS

    Even ontwikkelingen van Affinity afwachten, idd, ik heb er ook maar 4 nodig, bovenstaande plus Acrobat en als leuk bijkomstigheid Dimension CC. Zeker geen 20 losse apps waar je anders evenveel voor betaalt…

  • Profielfoto
    Kippewit

    bartvdv op 3 oktober 2018 13:00
    @Kippewit:

    Hier sla je de bal toch volledig mis. Je bent nooit eigenaar van software, en betalen voor de ontwikkeling doe je al zeker niet. Je betaalt voor het gebruik. Lees er de licentievoorwaarden – waar je akkoord mee bent gegaan – er maar op na.

    De vergelijking met de fiets slaat als een tang op een varken.

    Je wordt ook niet gedwongen om de software te gebruiken van Adobe. Bevalt het jou niet meer, dan zeg je het abonnement op en zoek je een alternatief.

    Dat alternatief is er niet en dat weet Adobe heel goed. Ik heb het hier ook niet letterlijk over wat er in de voorwaarden staat. Iedereen kan in de voorwaarden zetten wat hij wil. Ik heb het wel over het systeem, over de manier waarop je omgaat met je klanten.

  • Profielfoto
    Frans

    bartvdv op 3 oktober 2018 13:00
    @Kippewit:

    Hier sla je de bal toch volledig mis. Je bent nooit eigenaar van software, en betalen voor de ontwikkeling doe je al zeker niet. Je betaalt voor het gebruik. Lees er de licentievoorwaarden – waar je akkoord mee bent gegaan – er maar op na.

    De vergelijking met de fiets slaat als een tang op een varken.

    Je wordt ook niet gedwongen om de software te gebruiken van Adobe. Bevalt het jou niet meer, dan zeg je het abonnement op en zoek je een alternatief.

    Ze kunnen wel zeggen dat je betaalt voor het gebruik, maar als dat werkelijk zo zou zijn zou iemand die de software heel weinig gebruikt (een amateur fotograaf bijvoorbeeld) veel minder moeten betalen dan iemand die de software heel veel gebruikt (een professionele website ontwikkelaar bijvoorbeeld). Maar zo werkt het blijkbaar niet en is de feitelijke situatie dat je betaalt voor het onderhoud aan de software, de ontwikkeling dus.

    De uitspraak dat je niet gedwongen wordt de software van Adobe te gebruiken vind ik een echte dooddoener. Het lijkt vanzelfsprekend, maar is dat niet. Adobe heeft (ooit) software aangeboden met bepaalde eigenschappen en onder bepaalde voorwaarden (een perpetual licence en de belofte dat zo te blijven aanbieden voor Lightroom bijvoorbeeld). Op basis van dat aanbod en aanbiedingen van andere software ontwikkelaars maak je dan een keuze. Wanneer je de software gaat gebruiken stop je daar je eigen gegevens in, jouw creativiteit en jouw tijd. De bestanden/bibliotheek die je creëert met de software kunnen vaak alleen met die software gebruikt worden. Je verliest daarom een hoop waarde wanneer je stopt die software te gebruiken. In zekere zin wordt je dus wel degelijk ‘gedwongen’ de software te blijven gebruiken door deze ‘vendor lock-in’. Adobe weet dat en maakt daar optimaal misgebruik van naar mijn mening. Het is een beetje als een drug dealer die je het eerste shotje ‘gratis’ aanbiedt, ze weten dat je steeds weer terug moet komen en dan mag je gaan dokken.

  • Profielfoto
    SvS

    @frans Dat is dus precies de reden dat ik nooit bibliotheek meer aanmaak met Foto’s van Apple, Adobe Lightroom etc. Ik zat al achter mijn oren te krabben bij verhuizing van iPhoto naar Foto’s. Nooit meer afhankelijk willen zijn van 1 merk. Mappensysteem gewoon in Documenten&NAS, eigen mappenbeheer. Misschien minder handig dan binnen bovengenoemde apps, maar nooit gedoe met verhuizing naar ander software. Verder heb je gelijk.

  • Profielfoto
    yourt

    SvS op 4 oktober 2018 08:50
    @frans Dat is dus precies de reden dat ik nooit bibliotheek meer aanmaak met Foto’s van Apple, Adobe Lightroom etc. Ik zat al achter mijn oren te krabben bij verhuizing van iPhoto naar Foto’s. Nooit meer afhankelijk willen zijn van 1 merk. Mappensysteem gewoon in Documenten&NAS, eigen mappenbeheer. Misschien minder handig dan binnen bovengenoemde apps, maar nooit gedoe met verhuizing naar ander software. Verder heb je gelijk.

    zelfde hier. IS ook zo bij iTunes abo. Geen abo meer = geen muziek meer. Ik heb sommige zaken toch liever gekocht, op vinyl of CD of in FLAC,… en ik beheer liefst mijn bibliotheken zelf. Adobe gaat naar cloud… met gegarandeerde backup? Met full download mogelijkheid voor eigen backup (of wanneer je naar Affinity wil). En wat met compatibiliteit en de sidecar bestande? Standaard maakt Lightroom geen wijzigingen in de XMP. Dat kan bij wisselen tussen PS CC en LR al eens gekke dingen geven, laat staan dat je naar ON 1, Luminar of CaptureOne wil… Hoe gaan ze dat in hun cloud aanpakken?