Gebruik je iMessage in iOS 12? Pas dan op!

Door: Night - 15 reacties

Op papier ziet iOS 12 er geweldig uit. De update zorgt ervoor dat je iPhone en iPad sneller werken en er zijn een groot aantal nieuwe functies toegevoegd. Nu het gros van de gebruikers is overgestapt naar de nieuwe iOS-versie, duiken er toch een aantal problemen op. Zo schreven we al eerder over de schermproblemen en ‘problemen met opladen‘. Nu blijkt er nog een bug te zijn voor ongemakkelijke momenten kan zorgen.

Er is nu een probleem met iMessage opgedoken. Apple heeft in iOS 12 stilletjes een kleine functie toegevoegd aan de Berichten-app. Die heet ‘Unified Threads’, ofwel berichtenstroomlijning. In theorie is dit ongelofelijk handig. Als een contactpersoon iMessage-adressen heeft, zoals zijn e-mailadres en telefoonnummers, worden berichten van die persoon keurig gebundeld tot één gesprek. Handig, want zo hou je overzicht. Tot zover de theorie.

Probleem in iMessage

De praktijk is helaas anders. Want er blijken toch wel wat haken en ogen te zitten aan de automatische bundeling van berichten. Het wil namelijk wel eens gebeuren dat deze functie gesprekken van verschillende contactpersonen bundelt. Dat kan gênante situaties opleveren als berichten onbedoeld naar verschillende personen gestuurd worden. Diverse gebruikers maakten al melding van dit probleem. Omdat het bundelen automatisch gebeurt, heb je er niet altijd zicht op. Dit is natuurlijk niet goed voor het vertrouwen in Apple’s dienst.

Op het product-forum van Apple zijn gebruikers dan ook ontstemd. “Dit is een ernstig probleem. Ik kan nu niet meer vertrouwen dat mijn berichten bij de juiste mensen aankomen. Ook ben ik er nu niet meer zeker van, welk contactpersoon mij een bericht heeft gestuurd”, schrijft een gebruiker. Een andere iPhone-bezitter met iOS 12 schrijft: “Mijn moeder en zus zijn ineens gebundeld in dezelfde conversatie. Ik moet voor nu privézaken overschakelen naar Snapchat. Zoals bij veel problemen, is de omvang van dit probleem niet snel vast te stellen. Als we echter kijken bij een van de vele meldingen op het Apple Support Forum, lijkt het getal bij “Ik heb deze vraag ook” erop te duiden dat het niet om geïsoleerde incidenten gaat.

iOS 12 iMessage
Klik/tap voor groter.

Waar komt dit probleem in iOS 12 vandaan?

Als we wat dieper in dit probleem duiken, blijkt dat in de meeste gevallen één Apple ID gedeeld wordt door meerdere gezinsleden. Dat zou erop kunnen duiden dat Apple de gesprekken bundelt op basis van individuele Apple ID’s. In dat geval zou de oplossing simpel zijn, door elk gezinslid een apart account te geven. Toch blijken er ook een flink aantal gebruikers te zijn die geen account delen, maar wel met dit probleem kampen.

Voor miljoenen gebruikers van een iPhone en iPad is iMessage een van de redenen om loyaal te blijven aan Apple. Als privé-berichten naar de verkeerde persoon gestuurd worden, kan het met die loyaliteit wel snel gedaan zijn. Het is Apple er dus alles aan gelegen om dit probleem zo snel mogelijk uit de wereld te helpen en middels een update de veranderingen ongedaan te maken. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om iMessage-gebruikers zelf de mogelijkheid te geven om contacten te bundelen of bundeling ongedaan te maken.

Wees gewaarschuwd

Gebruik je iMessage? Check voordat je een gevoelig bericht stuurt of je met de juiste persoon te maken hebt. Je kunt bij je contactpersonen checken welke e-mailadressen aan een contact gekoppeld zijn. Zie je daar een vreemd adres? Dan kan het helpen om een gesprek te verwijderen en een nieuw gesprek op basis van de bijgewerkte contactinformatie te starten. Anders zou je bericht wel eens bij de verkeerde ontvanger terecht kunnen komen.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Spinozo

    Wat een zooitje maken sommige mensen toch van hun telefoon. Daar is toch niet tegen op te programmeren?

  • Profielfoto
    BigDog

    Ben van mening dat als je klungelige oplossingen verzint je dat Apple niet verwijten.

  • Profielfoto
    ArMac

    Apple ID delen? Dat lijkt me sowieso al niet handig

  • Profielfoto
    Tee Loo

    ArMac op 1 oktober 2018 08:31
    Apple ID delen? Dat lijkt me sowieso al niet handig

    Ik ken daadwerkelijk mensen die dat doen. Je weet wel: Tim&Kim@icloud.com “we delen álles met elkaar”. 🤮.

     

  • Profielfoto
    KarelWillem

    ArMac op 1 oktober 2018 08:31
    Apple ID delen? Dat lijkt me sowieso al niet handig

    Toch blijken er ook een flink aantal gebruikers te zijn, die wél met dit probleem kampen, maar geen Apple ID delen.

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Voordat Apple met Family Sharing kwam deed met dat inderdaad. Totdat er veel zaken gekoppeld werden met het Apple ID.

    Ik wilde laatst een vriendin helpen te spitsen maar durfde niet: wat hing waar en was gekoppeld met wie. Tijd voor een uitvoerige tutorial?

  • Profielfoto
    GoeieDag

    KarelWillem op 1 oktober 2018 09:08

     

     

    Allemaal erg prematuur, maar KW is er als de kippen bij om iOS neer te halen. Jij gebruikt geen iOS, en ook geen Mac, dus wat afstand hierin zou gepast zijn, kerel.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Voor miljoenen gebruikers van iPhones en iPads is iMessage een van de redenen om loyaal te blijven aan Apple. Etc.

    Als je een nieuwsartikel schrijft Night, moet je een beetje bij de feiten blijven. Want wat je hier schrijft is natuurlijk een alinea janken van een ouwe fanboy die vond dat alles beter was onder Steve.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    En om zelf feitelijk te blijven: ik ben het hier nog nergens tegen gekomen, terwijl Berichten door mijzelf, en om mij heen, veel wordt gebruikt. Ik ben benieuwd wat er precies speelt.

    In ieder geval vertel ik al jaren dat iCloud altijd een persoonlijke zaak is, net als een BSN of mobiel nummer.

    En sinds WhatsApp weten we ook dat je contacten in de Contacten.app zult moeten scheiden (dus per persoon ipv per paar/gezin), om duidelijk te hebben met wie je appt. Dat zou hier ook wel het geval kunnen zijn.

  • Profielfoto
    lammertdejong

    Hier ook helaas… we delen binnen ons gezin hetzelfde Apple id ivm iTunes match. Dat werkt niet met family sharing

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Daarvoor hoef je niet de Apple ID te delen. Je kunt wel apart inloggen op alle apparaten in iTunes Store met hetzelfde account (Apple ID) om overal Apple Music, dus ook iTunes Match, te hebben.

  • Profielfoto
    JLnl

    Spinozo op 1 oktober 2018 08:07
    Wat een zooitje maken sommige mensen toch van hun telefoon. Daar is toch niet tegen op te programmeren?

    Hahaha, so true!

  • Profielfoto
    Night

    Voor miljoenen gebruikers van een iPhone en iPad is iMessage een van de redenen om loyaal te blijven aan Apple.

    Dit IS een feit. In Europa geldt dit weliswaar een stuk minder, maar in Amerika hebben veel mensen een iPhone juist omdat iMessage zo goed werkt tussen vrienden en familieleden. WhatApp is daarentegen is als chat-app in Amerika stukken minder aanwezig, als je dat vergelijkt met bv. Nederland. Wellicht komt dat omdat de databundels en SMS kosten daar anders verdeeld zijn dan in Nederland.

  • Profielfoto
    yourt

    KarelWillem op 1 oktober 2018 09:08

    ArMac op 1 oktober 2018 08:31
    Apple ID delen? Dat lijkt me sowieso al niet handig

    Toch blijken er ook een flink aantal gebruikers te zijn, die wél met dit probleem kampen, maar geen Apple ID delen.

    Toch voor de hand liggend: je hebt nog een vaste lijn en dat nummer staat bij jezelf en je partner in ieders iPhone bij mekaars contacten (“ikke thuis” en “partner thuis”)… hoe snel is dat gekoppeld dan.

  • Profielfoto
    yourt

    Euh… ik bedoel maar dat daar de link vertrekt die dan stoereJef op Facebook en Jef_koers in Whatsapp koppelt aan Mieke_076 en M13k3… toch?