Gebruik je iMessage in iOS 12? Pas dan op!
Door: Night - 15 reacties
Op papier ziet iOS 12 er geweldig uit. De update zorgt ervoor dat je iPhone en iPad sneller werken en er zijn een groot aantal nieuwe functies toegevoegd. Nu het gros van de gebruikers is overgestapt naar de nieuwe iOS-versie, duiken er toch een aantal problemen op. Zo schreven we al eerder over de schermproblemen en ‘problemen met opladen‘. Nu blijkt er nog een bug te zijn voor ongemakkelijke momenten kan zorgen.
Er is nu een probleem met iMessage opgedoken. Apple heeft in iOS 12 stilletjes een kleine functie toegevoegd aan de Berichten-app. Die heet ‘Unified Threads’, ofwel berichtenstroomlijning. In theorie is dit ongelofelijk handig. Als een contactpersoon iMessage-adressen heeft, zoals zijn e-mailadres en telefoonnummers, worden berichten van die persoon keurig gebundeld tot één gesprek. Handig, want zo hou je overzicht. Tot zover de theorie.
Probleem in iMessage
De praktijk is helaas anders. Want er blijken toch wel wat haken en ogen te zitten aan de automatische bundeling van berichten. Het wil namelijk wel eens gebeuren dat deze functie gesprekken van verschillende contactpersonen bundelt. Dat kan gênante situaties opleveren als berichten onbedoeld naar verschillende personen gestuurd worden. Diverse gebruikers maakten al melding van dit probleem. Omdat het bundelen automatisch gebeurt, heb je er niet altijd zicht op. Dit is natuurlijk niet goed voor het vertrouwen in Apple’s dienst.
Op het product-forum van Apple zijn gebruikers dan ook ontstemd. “Dit is een ernstig probleem. Ik kan nu niet meer vertrouwen dat mijn berichten bij de juiste mensen aankomen. Ook ben ik er nu niet meer zeker van, welk contactpersoon mij een bericht heeft gestuurd”, schrijft een gebruiker. Een andere iPhone-bezitter met iOS 12 schrijft: “Mijn moeder en zus zijn ineens gebundeld in dezelfde conversatie. Ik moet voor nu privézaken overschakelen naar Snapchat. Zoals bij veel problemen, is de omvang van dit probleem niet snel vast te stellen. Als we echter kijken bij een van de vele meldingen op het Apple Support Forum, lijkt het getal bij “Ik heb deze vraag ook” erop te duiden dat het niet om geïsoleerde incidenten gaat.

Waar komt dit probleem in iOS 12 vandaan?
Als we wat dieper in dit probleem duiken, blijkt dat in de meeste gevallen één Apple ID gedeeld wordt door meerdere gezinsleden. Dat zou erop kunnen duiden dat Apple de gesprekken bundelt op basis van individuele Apple ID’s. In dat geval zou de oplossing simpel zijn, door elk gezinslid een apart account te geven. Toch blijken er ook een flink aantal gebruikers te zijn die geen account delen, maar wel met dit probleem kampen.
Voor miljoenen gebruikers van een iPhone en iPad is iMessage een van de redenen om loyaal te blijven aan Apple. Als privé-berichten naar de verkeerde persoon gestuurd worden, kan het met die loyaliteit wel snel gedaan zijn. Het is Apple er dus alles aan gelegen om dit probleem zo snel mogelijk uit de wereld te helpen en middels een update de veranderingen ongedaan te maken. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om iMessage-gebruikers zelf de mogelijkheid te geven om contacten te bundelen of bundeling ongedaan te maken.
Wees gewaarschuwd
Gebruik je iMessage? Check voordat je een gevoelig bericht stuurt of je met de juiste persoon te maken hebt. Je kunt bij je contactpersonen checken welke e-mailadressen aan een contact gekoppeld zijn. Zie je daar een vreemd adres? Dan kan het helpen om een gesprek te verwijderen en een nieuw gesprek op basis van de bijgewerkte contactinformatie te starten. Anders zou je bericht wel eens bij de verkeerde ontvanger terecht kunnen komen.
Reacties