Eerste reviews: iPhone XR maakt een verpletterende indruk

Door: Raymon Mens - 31 reacties

De iPhone XR is inmiddels te bestellen en wordt aanstaande vrijdag bij de eerste kopers bezorgd. Zoals gewoonlijk heeft Apple de Amerikaanse pers het nieuwe toestel alvast laten testen. De eerste reviews zijn erg positief en leggen slechts een aantal tekortkomingen tegenover de duurdere iPhone XS bloot.

Geen tijd om alle reviews te lezen? Geen probleem! Voor dit artikel hebben we de belangrijkste punten uit de reviews van The VergeTechCrunchWall Street JournalDaring FireballLance UlanoffiMore en Engadget op een rij gezet.

Een zeer goed LCD-scherm

Tussen de iPhone XS en de iPhone XR zijn er twee belangrijke verschillen: het scherm en de camera. Laten we beginnen met het scherm. De iPhone XR heeft een LCD, terwijl de iPhone XS een OLED-scherm heeft. Iedere reviewer is het ermee eens dat het OLED-scherm van de iPhone XS beter is. Als je beide toestellen naast elkaar legt, vallen het betere contrast en de diepere zwarttinten van de XS op. Kleuren worden ook beter gereproduceerd, met betere HDR-compatibiliteit voor video’s.

Hoewel het verschil niet te ontkennen is, zijn alle reviewers het er mee eens dat de iPhone XR een prima scherm heeft. Het is waar dat de resolutie van 326 pixels per inch wat lager is dan die van de iPhone XS, maar ook weer niet erg laag. Het is identiek aan de scherpte van een iPhone 8. De meningen zijn unaniem: de pixels zijn niet met het blote oog te zien en de kleuren zijn “machtig mooi”, concludeert René Ritchie van iMore. Chris Velazco van Engadget liet diverse collega’s de iPhone XR zien en niemand klaagde over de resolutie.

iPhone XR iPhone XS
iPhone XR aan de linkerkant, iPhone XS Max aan de rechterkant. Foto: (WSJ) – Klik/tap voor groter.

Apple is erin geslaagd om een ​​LCD-scherm te gebruiken voor een smartphone met dunne randen aan zowel de boven- als onderkant. De meeste Android-telefoons hebben nog een flinke ‘kin’, maar de iPhone XR niet. Hoewel de randen aan de zijkant iets dikker zijn, valt dat Joanna Stern (Wall Street Journal) amper op. Apple heeft veel moeite gedaan om een LCD-scherm met afgeronde hoeken te maken, zoals de zien is op deze foto van de plaat onder de microscoop van The Verge. Om ​​afgeronde hoeken te krijgen, heeft de fabrikant de pixels rond de rand aangepast om lichtlekken door de achtergrondverlichting te voorkomen en mooiere afrondingen te maken.

iPhone XR scherm microscoop
Het LCD-scherm onder een microscoop (foto: The Verge) – Klik/tap voor groter.

Kleine minpuntjes LCD-scherm

Dit was niet de enige uitdaging voor de ingenieurs uit Cupertino. John Gruber van Daring Fireball meldt dat het voor Apple moeilijk was de functie die het mogelijk maakt om het scherm van de iPhone XR aan te raken om het te activeren, te integreren. Het was noodzakelijk om compromissen te sluiten en het belangrijkste slachtoffer is 3D Touch. Iedereen is het erover eens dat dit geen enorme ramp is. “De meerderheid van de gebruikers zal het niet eens merken,” schrijft Matthew Panzarino van TechCrunch.

Joanna Stern merkt op dat Haptic Touch, dat geacht wordt 3D Touch te vervangen, langzamer en minder aangenaam is. Bovendien werkt het niet overal. Je kunt alleen de icoontjes voor de zaklamp en camera op het lockscherm activeren. Bij lang drukken op de spatiebalk van het toetsenbord kun je ook de cursor verplaatsen, maar daar blijft het bij. Ook John Gruber van Daring Fireball merkt op dat het minder goed is dan 3D Touch, waarmee veel meer snellere acties uit te voeren zijn. Hij mist 3D Touch.

draai
Klik/tap voor groter.

Er zijn nog andere, kleine minpuntjes aan het scherm. Het is een erg helder scherm, maar The Verge laat in de gif hierboven zien dat het sneller donkerder wordt onder een andere kijkhoek. Op dit punt scoren oudere iPhones met LCD-scherm beter. Een ander kritiekpunt werd opgemerkt door Matthew Panzarino (TechCrunch). Aan de randen is een zeer kleine, grijze schaduw te zijn. Het is niet eenvoudig om er een ​​foto van te maken en het is vooral zichtbaar bij een bepaalde kijkhoek. De meerderheid van de gebruikers zal het ook niet zien, maar het is een klein minpunt tegenover de iPhone XS.

De algemene tendens is echter dat het LCD-scherm van de iPhone XR erg goed is. De scherpte is in orde en hoewel er kleine minpunten zijn tegenover het OLED-scherm van de iPhone XS, zal het voor iedereen die van een iPhone met LCD-scherm komt, meer dan voldoende zijn.

iPhone XR schermruis
Foto: TechCrunch – Klik/tap voor groter.

Slechts één camera doet het werk

De camera aan de achterkant is het tweede belangrijke verschil tussen de twee iPhone 2018-modellen. Aan de achterkant heeft de iPhone XR slechts één camera, tegen twee voor de XS. De XR mist de telelens, die overeenkomt met een brandpuntsafstand van 52 mm. Het kleurige toestel heeft alleen de groothoek met een brandpuntsafstand van 28 mm. Alle reviewers herinneren ons eraan dat de camera verder identiek is aan die van de XS. Het is dezelfde 12 megapixelsensor onder de motorkap, dezelfde lenzen en dezelfde software. Geen compromis.

Net als bij de iPhone XS, kan de Smart HDR-modus soms wonderen doen, in elk geval is de camera veel beter dan die van oudere iPhones. Nilay Patel vat de sterke en zwakke punten samen: Smart HDR slaagt erin om zeer evenwichtige foto’s te produceren. Compleet met behoud van een maximum aan informatie in de lichte en donkere gebieden, maar het gaat soms wel ten koste van het contrast. De journalist voegt eraan toe dat het veelal een kwestie van smaak is. Hij gaf over het algemeen de voorkeur aan de foto’s die door de Google Pixel 3 gemaakt worden, maar erkent ook dat die van de iPhone XR zeer goed zijn.

iPhone XR Google Pixel 3 camera
Vergelijking door: The Verge – Klik/tap voor groter.
iPhone XR camera
Vergelijking door: The Verge – Klik/tap voor groter.

Bijzonder verschil portretmodus

De iPhone XR weet met zijn enkele camera toch een portretmodus te bieden. Normaal gebruikt Apple de tweede (zoom) lens, maar bij de iPhone XR wordt het met kunstmatige intelligentie gaan. De meningen over de resultaten zijn verdeeld, maar iedereen is het erover eens dat de iPhone XR het verre van slecht doet. Sterker nog, de iPhone XR kan in slechtere lichtomstandigheden betere portretfoto’s maken dan zijn duurdere broer.

Dit is met name de bevinding van John Gruber, Nilay Patel en Joanna Stern. Ze hebben voorbeelden van de portretmodus van de iPhone XS en iPhone XR in hun reviews gedaan. Daarbij valt op dat de iPhone XR gebruik maakt van de bredere opening van de groothoeklens (ƒ/1,8), terwijl de iPhone XS zijn telefoto-lens (ƒ/2,4) gebruikt. In extreme (donkere) gevallen is de portretmodus totaal nutteloos op de duurste smartphone en perfect aanvaardbaar op het nieuwe instapmodel.

portretfoto iPhone XR 1
iPhone XR aan de linkerkant, iPhone XS aan de rechterkant (foto: Daring Fireball) – Klik/tap voor groter.
iPhone XR portretmodus 2
Foto: WSJ – Klik/tap voor groter.
iPhone XS vs. iPhone XR portretmodus
Foto: The Verge – Klik/tap voor groter.

Het is misschien jammer, maar we begrijpen uit de reviews waarom Apple deze portretmodus niet altijd op basis van één lens gebruikt. Zoals Matthew Panzarino opmerkt, is het berekening van de afstand tussen objecten veel eenvoudiger als er twee verschillende lenzen zijn. Op de iPhone XS kan dit met meer informatie hardwearematig worden berekend en zijn de details veel beter. Maar bovenal is de iPhone XR niet in staat om een ​​portret te maken van iets anders dan een mens. Als de camera van de iPhone XR geen gezicht detecteert, weigert deze een portretfoto te maken. Joanna Stern van The Wall Street Journal heeft het bij alle boerderijdieren tevergeefs geprobeerd. John Gruber heeft het zelfs geprobeerd met een mannequin, maar het lukte niet.

iPhone XR portret
Foto: WSJ – Klik/tap voor groter.

Fantastische accuduur

De accu van de iPhone XR valt bij alle reviewers in de smaak. Dat komt omdat het toestel een grotere accu heeft dan de iPhone XS, maar het scherm met een lagere resolutie werkt. Dat maakt het een veel zuiniger apparaat. Volgens Chris Velazco (Engadget) is dit de iPhone met de beste accuduur van het jaar. Joanna Stern zegt dat de accu bij videostreaming net zo lang meegaat als die van de iPhone XS Max (13 uur, tegen 10,5 uur voor de iPhone XS).

Iedereen plaatst de accuduur als een van de positieve punten in zijn review. Prima vooruitgang, zeker als je bedenkt dat de accuduur van de iPhone XS niet altijd wist te overtuigen in tests.

Uiterlijk en formaat

Dat de iPhone XR in verschillende kleuren komt, maakt alle reviewers enthousiast. De iPhone XR is lichter dan de iPhone XS, voornamelijk door het gebruik van aluminium aan de zijkant, in plaats van staal. De looks zijn minder premium, volgens Daring Fireball, maar daar staat een ruime keuze aan kleuren tegenover. Zes verschillende, van ingetogen zwart tot knallend geel, allemaal een succes volgens de testers. René Ritchie (iMore) betreurt de afwezigheid van groen en paars, maar noemt het een pluspunt dat Apple met kleuren experimenteert.

De minst dure iPhone is dit jaar niet te kleinste, wat betekent dat kleine handen meer moeten betalen. Nilay Patel meldt dat de iPhone XR voor veel van zijn vrouwelijke collega’s een tikje te groot was. Zijn collega Chris Velazco merkt op Engadget op dat 6,1-inch een uitstekend compromis is en waarschijnlijk de beste maat voor de meerderheid van de gebruikers. Voor Matthew Panzarino (TechCrunch) is de XR nog steeds bruikbaar met één hand, terwijl de XS Max dat niet is. Dit is echter niet een mening die alle reviewers delen.

iPhone XR kleuren
Klik/tap voor groter.

John Gruber vat het samen door te zeggen dat de iPhone XR meer lijkt op een kleine iPhone XS Max dan een grote iPhone XS. In elk geval gedraagt ​​iOS 12 zich identiek op de XR als op de XS Max. Compleet met dezelfde toevoegingen zoals een liggende (landscape) modus.

iPhone XR groot
Klik/tap voor groter.

Is de iPhone XR de beste keuze voor 2018?

“Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar de XR is bijna net zo goed als de XS voor een aanzienlijk lagere prijs. Op het gebied van prijs/kwaliteit is de iPhone XR de beste iPhone die Apple ooit heeft gemaakt.” Dit is de conclusie van John Gruber en het algemene gevoel dat heerst in alle artikelen. Joanna Stern koos voor de titel “Je hoeft geen 1000 dollar voor de beste iPhone te betalen”. Rene Ritchie schrijft dat het toestel “bijna het beste voor veel, veel minder geld” biedt.

De reviews zijn dus positief. Zelfs al zouden niet alle journalisten zelf voor de iPhone XR kiezen, ze erkennen allemaal dat de vraag niet is of de XR voldoende is, maar of de overstap naar XS noodzakelijk is. Zoals Nilay Patel het mooi zegt: “Toen ik de iPhone XR oppakte, leek het erop dat de grote vraag was wat er in de XR ontbrak in vergelijking met de XS. Maar nu ik het toestel een tijdje heb gebruikt, lijkt dit de verkeerde manier om dit model te beoordelen. De echte vraag is of het high-definition OLED-scherm van de XS 300 euro meer waard is dan de XR. Want anders biedt de XR in 2018 bijna alles wat je maar wilt in een telefoon.”

iPhone XR
Foto: The Verge – Klik/tap voor groter.

Reacties

31 reacties
  • Profielfoto
    RW076

    Leuke reviews, ik ben ook voor de R gegaan. Ben benieuwd of ik hem niet net iets te groot vind. (Vond het zeker in het begin een dingetje van de 6S tov de 4S)

    En die 300 is ook al uitgegeven aan iig de AirPods en hopelijk toch nog een draadloze charger.

  • Profielfoto
    Niels

    Blijft triest dat je voor het geld waar je eerst nog een volwaardige iPhone voor had , nu een gecompromitteerd toestel hebt.

    Die ppi is dan weliswaar gelijk aan die van de iPhone 8, die van de 8 Plus (en die van de twee voorgaande modellen) is hoger. Dit terwijl het formaat nagenoeg overeen komt met de XR. Tel daar de andere minpunten bij op (kijkhoek, etc.) en dan is het gewoon slecht dat het scherm niet dat van de voorgaande generaties evenaart.

    Tegenwoordig draait alles bij Apple om maximaliseren van winstmarges, zelfs als dit ten koste gaat van het bieden de optimale kwaliteit. Er zijn genoeg mensen die gek genoeg zijn om 1300+ euro neer te leggen voor een XS, maar persoonlijk trek ik hier toch de streep. En om voor een ‘normale’ prijs een afgeslankte iPhone te kopen, nee bedankt.

    Voorlopig blijf ik dus wel lekker bij mijn trouwe 7 Plus. Kijken of Apple komende generaties de prijzen kan laten zakken.

  • Profielfoto
    RoyB

    Ik denk dat je dit nog wel wat heftig stelt… We zijn gewoon verwend door de extra keus om een OLED iPhone met top camera te kunnen kiezen. Maar dit ‘afgeslankte’ model hoe jij dat stelt… is gewoon een volwaardige iPhone hoe we hem kennen van voorgaande jaren.. want toen hadden we geen keus tussen OLED / LCD.. dit is gewoon een prima Toestel en ik voorzie dat dit niet anders dan een succes zal zijn

  • Profielfoto
    AT024

    Ik heb een nieuwe X gehaald voor 675 euro. Dat heb ik liever dan een XR of de dure XS

  • Profielfoto
    Spinozo

    @RoyB: Ik ben het wel eens met Niels, vroeger kreeg je het mooiste scherm, beste camera en snelste processor voor 800 euro. Nu dus niet meer.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Niels op 23 oktober 2018 22:42
    Blijft triest dat je voor het geld waar je eerst nog een volwaardige iPhone voor had , nu een gecompromitteerd toestel hebt.

    Die ppi is dan weliswaar gelijk aan die van de iPhone 8, die van de 8 Plus (en die van de twee voorgaande modellen) is hoger. Dit terwijl het formaat nagenoeg overeen komt met de XR. Tel daar de andere minpunten bij op (kijkhoek, etc.) en dan is het gewoon slecht dat het scherm niet dat van de voorgaande generaties evenaart.

    Ik denk dat je je wat blindstaart op die PPI. Tweakers heeft het in haar uitgebreide review ook over en maakt een belangrijke nuance:

    De pixeldichtheid van de XR is fors lager dan die van de XS, maar dat is niet het hele verhaal. Als je het hebt over pixels die je kunt aansturen, dan hebben de iPhone XS en XS Max inderdaad een flink hogere pixeldichtheid: 458 tegenover 326. Als je echter dieper gaat kijken, op het niveau van subpixels, dan is het beeld anders. De iPhone XR heeft per pixel een rode, groene en blauwe subpixel, rgb dus, net als alle ‘kleine’ iPhones sinds 2010. De XS en XS Max maken gebruik van Samsungs oledschermen met een Diamond-subpixelstructuur. Elke pixel heeft daarbij een groene subpixel en één andere subpixel, afwisselend een rode of blauwe. Die structuur heet rgbg en kent twee subpixels per pixel. Het rare is dus dat het scherm van de iPhone XR een lagere resolutie heeft, maar dat de scherpte niet veel verschilt. De lagere resolutie heeft wel een nadeel; met 828 pixels in de breedte heeft hij te weinig pixels om video’s in full hd weer te geven.

    Later, in de comments, licht de auteur dit verder toe:

    Yup. Daar zijn twee elementen aan:
    1. Video’s spelen af in hogere resolutie op de Find X. Daar heb je vooral wat aan op YouTube. Netflix is bij mijn weten niet in hd op de Find X, dus dat verschil is nihil of in het voordeel van de XR
    2. Scherpte van het scherm; de XR heeft 976 subpixels per inch, de Find X 816, dus het scherm van de XR is scherper. Komt doordat hij drie subpixels per pixel heeft, en geen twee zoals de Find X.

    Het heeft dus inderdaad een lagere PPI, maar de scherpte van het scherm is ongeëvenaard. Ik raad trouwens de volledige review van Tweakers aan, het is erg uitgebreid en goed geschreven.

    Je stelt verder:

    Tegenwoordig draait alles bij Apple om maximaliseren van winstmarges, zelfs als dit ten koste gaat van het bieden de optimale kwaliteit. Er zijn genoeg mensen die gek genoeg zijn om 1300+ euro neer te leggen voor een XS, maar persoonlijk trek ik hier toch de streep. En om voor een ‘normale’ prijs een afgeslankte iPhone te kopen, nee bedankt.

    Voorlopig blijf ik dus wel lekker bij mijn trouwe 7 Plus. Kijken of Apple komende generaties de prijzen kan laten zakken.

    Apple is een beursgenoteerd bedrijf en ja daar horen winstoptimalisaties bij. Dat is hoe kapitalisme werkt en het werkt bij Apple blijkbaar erg goed.

    Dat gezegd hebbende, je krijgt daar ook gewoon goede producten voor met een lange levensduur. Als de iPhone 7 Plus jou nog goed bevalt, all power to you. Je kunt van Apple in ieder geval nog een aantal jaar software updates en ondersteuning verwachten. Ook dát is onderdeel van de prijs en dat wordt maar al te vaak vergeten.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    AT024 op 23 oktober 2018 23:46
    Ik heb een nieuwe X gehaald voor 675 euro. Dat heb ik liever dan een XR of de dure XS

    Waar heb je die zo “goedkoop” gevonden?

  • Profielfoto
    GunterMagic

    Wat betreft de portretmodus van de XR in de OMT review ( een afgekorte versie van https://daringfireball.net/2018/10/the_iphone_xr) moet OMT er wel bij vermelden worden dat de foto is genomen voor een TV scherm. Het licht van zo’n scherm is niet altijd hetzelfde. In de Originele review staat er ook bij dat met normaal licht de portretmodus veel beter is op de XS dan de XR. Gelieve dan ook de volledige review te lezen op deze site en niet de afgekorte versie dat OMT er van maakt. En dan spreken we nog niet over de telemodus die veel beter is dan op de XR.

  • Profielfoto
    meesje

    Q-collective op 24 oktober 2018 00:55

    Niels op 23 oktober 2018 22:42
    Blijft triest dat je voor het geld waar je eerst nog een volwaardige iPhone voor had , nu een gecompromitteerd toestel hebt.

    Die ppi is dan weliswaar gelijk aan die van de iPhone 8, die van de 8 Plus (en die van de twee voorgaande modellen) is hoger. Dit terwijl het formaat nagenoeg overeen komt met de XR. Tel daar de andere minpunten bij op (kijkhoek, etc.) en dan is het gewoon slecht dat het scherm niet dat van de voorgaande generaties evenaart.

    Ik denk dat je je wat blindstaart op die PPI. Tweakers heeft het in haar uitgebreide review ook over en maakt een belangrijke nuance:

    De pixeldichtheid van de XR is fors lager dan die van de XS, maar dat is niet het hele verhaal. Als je het hebt over pixels die je kunt aansturen, dan hebben de iPhone XS en XS Max inderdaad een flink hogere pixeldichtheid: 458 tegenover 326. Als je echter dieper gaat kijken, op het niveau van subpixels, dan is het beeld anders. De iPhone XR heeft per pixel een rode, groene en blauwe subpixel, rgb dus, net als alle ‘kleine’ iPhones sinds 2010. De XS en XS Max maken gebruik van Samsungs oledschermen met een Diamond-subpixelstructuur. Elke pixel heeft daarbij een groene subpixel en één andere subpixel, afwisselend een rode of blauwe. Die structuur heet rgbg en kent twee subpixels per pixel. Het rare is dus dat het scherm van de iPhone XR een lagere resolutie heeft, maar dat de scherpte niet veel verschilt. De lagere resolutie heeft wel een nadeel; met 828 pixels in de breedte heeft hij te weinig pixels om video’s in full hd weer te geven.

    Later, in de comments, licht de auteur dit verder toe:

    Yup. Daar zijn twee elementen aan:
    1. Video’s spelen af in hogere resolutie op de Find X. Daar heb je vooral wat aan op YouTube. Netflix is bij mijn weten niet in hd op de Find X, dus dat verschil is nihil of in het voordeel van de XR
    2. Scherpte van het scherm; de XR heeft 976 subpixels per inch, de Find X 816, dus het scherm van de XR is scherper. Komt doordat hij drie subpixels per pixel heeft, en geen twee zoals de Find X.

    Het heeft dus inderdaad een lagere PPI, maar de scherpte van het scherm is ongeëvenaard. Ik raad trouwens de volledige review van Tweakers aan, het is erg uitgebreid en goed geschreven.

    Je stelt verder:

    Tegenwoordig draait alles bij Apple om maximaliseren van winstmarges, zelfs als dit ten koste gaat van het bieden de optimale kwaliteit. Er zijn genoeg mensen die gek genoeg zijn om 1300+ euro neer te leggen voor een XS, maar persoonlijk trek ik hier toch de streep. En om voor een ‘normale’ prijs een afgeslankte iPhone te kopen, nee bedankt.

    Voorlopig blijf ik dus wel lekker bij mijn trouwe 7 Plus. Kijken of Apple komende generaties de prijzen kan laten zakken.

    Apple is een beursgenoteerd bedrijf en ja daar horen winstoptimalisaties bij. Dat is hoe kapitalisme werkt en het werkt bij Apple blijkbaar erg goed.

    Dat gezegd hebbende, je krijgt daar ook gewoon goede producten voor met een lange levensduur. Als de iPhone 7 Plus jou nog goed bevalt, all power to you. Je kunt van Apple in ieder geval nog een aantal jaar software updates en ondersteuning verwachten. Ook dát is onderdeel van de prijs en dat wordt maar al te vaak vergeten.

    Helemaal mee eens! Een ander aspect dat nooit wordt meegenomen is de ontwikkelkosten. De vergelijkingen die gemaakt worden zijn vaak zo kortzichtig: kosten onderdelen vs verkoopprijs. Er zijn nog zo veel aspecten die meegenomen moeten worden.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    meesje op 24 oktober 2018 08:59
    Helemaal mee eens! Een ander aspect dat nooit wordt meegenomen is de ontwikkelkosten. De vergelijkingen die gemaakt worden zijn vaak zo kortzichtig: kosten onderdelen vs verkoopprijs. Er zijn nog zo veel aspecten die meegenomen moeten worden.

    Het is gewoon een bekend gegeven dat Apple enorme winstmarges maakt, dus de hoge prijs is echt niet (alleen) te verantwoorden door hoge ontwikkelkosten. Bij Apple betaal je gewoon voor de naam en ieder moet voor zichzelf weten of dat acceptabel is of niet. Bij mij was het dat lange tijd wel, nu niet meer. Apple stond altijd voorop in ontwikkelingen en ondanks de hoge prijs voor de naam had je ook altijd de meest vooruitstrevende techniek in je handen. Dat is helaas niet meer zo. Concurrenten (zelfs de goedkope Chinese) steken Apple de loef af met schermgrootte, batterijduur en soms zelfs met bedieningsgemak en in mijn ogen ook steeds vaker in kwaliteit (accuproblemen).

  • Profielfoto
    MrJvG

    Cenobyte op 24 oktober 2018 09:11

    Bij Apple betaal je gewoon voor de naam en ieder moet voor zichzelf weten of dat acceptabel is of niet. Bij mij was het dat lange tijd wel, nu niet meer. Apple stond altijd voorop in ontwikkelingen en ondanks de hoge prijs voor de naam had je ook altijd de meest vooruitstrevende techniek in je handen. Dat is helaas niet meer zo. Concurrenten (zelfs de goedkope Chinese) steken Apple de loef af met schermgrootte, batterijduur en soms zelfs met bedieningsgemak en in mijn ogen ook steeds vaker in kwaliteit (accuproblemen).

    Je betaald niet ‘gewoon’ alleen voor de naam. Je betaald ook voor het beste mobiele OS wat er is, je betaald voor privacy en een systeem wat gewoon werkt. Waarbij hard- en software naadloos aan elkaar aansluiten.
    Het gezeur over dat scherm. Joh dat is niet eens te zien met het blote oog.

    Een iPhone met een Chinese merk te vergelijken dat is onmogelijk. De directeuren van onder andere de FBI, CIA en de NSA geven een negatief koopadvies voor Huawei en ZTE. De angst is er niet voor niets dat Chinese bedrijven onder druk van de Chinese overheid achterdeurtjes in hun apparatuur inbouwen die China’s geheime diensten in staat te stellen om te spioneren.

    Een flink lagere prijs dan de Xs model krijg je een batterijduur wat Apple nog nooit eerder heeft neergezet, Face ID waarbij de concurrentie nog het nakijken heeft. En een iPhone waar je makkelijk 4 jaar mee vooruit kunt, waarbij met iOS 16 je telefoon nog steeds als een zonnetje werkt.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het scherm is spuuglelijk (ik kan nog steeds niet geloven dat er een notch nodig is die zo groot is), de kijkhoek is van die van een telefoon van zes jaar geleden (heel fijn als je telefoon in de auto op het dashboard hangt bijvoorbeeld), full-hd video kijken kan niet, en het kost een godsvermogen.

    Nee, de terugkeer naar een iPhone is verder weg dan ooit voor mij.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Verwarrende reeks toestellen. Je hebt al een koopwijzer nodig om te achterhalen welk toestel best bij je past.

  • Profielfoto
    Buzz

    Grappig, dat er zoveel mensen zijn die hun eigen oordeel al klaar hadden, en daar na de positieve reviews, met soms veel technische details, niks aan veranderen.

    Ik ben zelf voor de XS max gegaan. Maar is er werkelijk een probleem met de kijkhoek van de XR als je de telefoon op het dashboard gebruikt? Is het werkelijk een nadeel als je films niet op native full HD kan zien op zo’n klein scherm?

    Volgens mij zijn dit allemaal kul-argumenten.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Buzz op 24 oktober 2018 11:49
    …Maar is er werkelijk een probleem met de kijkhoek van de XR als je de telefoon op het dashboard gebruikt? Is het werkelijk een nadeel als je films niet op native full HD kan zien op zo’n klein scherm?…

    We kunnen allemaal zonder, en ook met verkleurende schermen en schaduwrandjes kan je het scherm vast prima zien. En dat Full-HD? Je gaat niet dood als je op 720p moet kijken. Maar het is wel 2019, waar je meer dan 800 euro neer moet tellen voor het goedkoopste X-modelletje.

    Je mag het kul-argumenten noemen, maar voor dat geld verwacht ik top-off-the-bill, en niet ‘het kan er best mee door’.

  • Profielfoto
    .Robin

    MrJvG op 24 oktober 2018 09:33
    je betaald voor privacy

    Funny you should say…

    Ik had dus laatst via iMessage een discussie met een maat van me over het optimaliseren van batterijleven van diverse devices.

    Vervolgens open ik Instagram, want ja, ik moet natuurlijk wel op de hoogte blijven van wat iedereen uitspookt in de wereld en wat de nieuwe nutteloze aanbiedingen zijn.

    Prompt krijg ik een advertentie van T-Mobile met tips en tricks om mijn batterij van m’n telefoon te optimaliseren. Ik zat op dat moment in een stille kamer en niemand kon mij dus via m’n microfoon aftappen.

     

     

    Nog zo’n leuke op kantoor vandaag… Wij hebben straks een pizzasessie op kantoor. Dus het woord pizza wordt een paar keer in de rondte geslingerd. Wederom, ik open iets later Instagram en prompt krijg ik reclame van New York Pizza met de meest actuele aanbiedingen.

    Dus Apple beweerd wel zo op de privacy te zijn, maar als app ontwikkelaars mijn scherm kunnen aflezen in first party apps of mijn microfoon kunnen aftappen als mijn telefoon in m’n broekzak zit, dan heeft Apple ook schijt aan je privacy.

  • Profielfoto
    jackybe67

    Cenobyte op 24 oktober 2018 09:11

    meesje op 24 oktober 2018 08:59
    Helemaal mee eens! Een ander aspect dat nooit wordt meegenomen is de ontwikkelkosten. De vergelijkingen die gemaakt worden zijn vaak zo kortzichtig: kosten onderdelen vs verkoopprijs. Er zijn nog zo veel aspecten die meegenomen moeten worden.

    Het is gewoon een bekend gegeven dat Apple enorme winstmarges maakt, dus de hoge prijs is echt niet (alleen) te verantwoorden door hoge ontwikkelkosten. Bij Apple betaal je gewoon voor de naam en ieder moet voor zichzelf weten of dat acceptabel is of niet. Bij mij was het dat lange tijd wel, nu niet meer. Apple stond altijd voorop in ontwikkelingen en ondanks de hoge prijs voor de naam had je ook altijd de meest vooruitstrevende techniek in je handen. Dat is helaas niet meer zo. Concurrenten (zelfs de goedkope Chinese) steken Apple de loef af met schermgrootte, batterijduur en soms zelfs met bedieningsgemak en in mijn ogen ook steeds vaker in kwaliteit (accuproblemen).

    Moet jij nu altijd hier hetzelfde liedje komen zingen. Jij hebt het licht gezien en wij zijn arme schapen. Ga toch eens op een ander plaats zeiken…….

  • Profielfoto
    MrJvG

    @.Robin
    Dat geloof je toch zeker zelf niet?

  • Profielfoto
    .Robin

    MrJvG op 24 oktober 2018 14:50
    @.Robin
    Dat geloof je toch zeker zelf niet?

    Leg het me dan eens uit hoe het dan kan? Puur toeval? Toeval bestaat niet.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    AT024 op 23 oktober 2018 23:46
    Ik heb een nieuwe X gehaald voor 675 euro. Dat heb ik liever dan een XR of de dure XS

    Je tweede post op OMT en al onzin aan het posten? Heb je een linkje naar die goedkope X?

  • Profielfoto
    Night

    Bij ieder A-merk betaal je (ook) voor de naam. Dat is toch niets nieuws?

  • Profielfoto
    Night

    MoNdO GeNeRaToR op 24 oktober 2018 17:54

    AT024 op 23 oktober 2018 23:46
    Ik heb een nieuwe X gehaald voor 675 euro. Dat heb ik liever dan een XR of de dure XS

    Je tweede post op OMT en al onzin aan het posten? Heb je een linkje naar die goedkope X?

    Het kan wel hoor, alleen heb je tegelijkertijd wel een enorm duur abonnement 😉

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Night op 24 oktober 2018 18:15

    MoNdO GeNeRaToR op 24 oktober 2018 17:54

    AT024 op 23 oktober 2018 23:46
    Ik heb een nieuwe X gehaald voor 675 euro. Dat heb ik liever dan een XR of de dure XS

    Je tweede post op OMT en al onzin aan het posten? Heb je een linkje naar die goedkope X?

    Het kan wel hoor, alleen heb je tegelijkertijd wel een enorm duur abonnement 😉

    Als hij €675 heeft betaald én een duur abonnement heeft genomen, dan had ie misschien toch beter een Xr, Xs of een Xs Max gekocht. 🙂

  • Profielfoto
    vincentvega

    Ik durf te wedden dat de meeste reageerders het toestel nog niet in het echt gezien hebben en toch een oordeel klaar hebben. Best kansloos

  • Profielfoto
    AT024

    @ mondo: he praat zelf onzin hoor. iPhone X is een model van vorig haar. Ik heb hem voor 675 nieuw met bon en alles gekocht van iemand. Op marktplaats kan je hem ook kopen 2e hands tussen 650 en 750 euro. En het is niet mijn 2e post. Ik ben was er sinds eerste iphone bij OMT toen je nog in je luiers rondliep

  • Profielfoto
    KarelWillem

    KarelWillem op 24 oktober 2018 13:03
    Maar het is wel 2019, waar je meer dan 800 euro neer moet tellen voor het goedkoopste X-modelletje.

    Ik heb een beetje een lastige week. 2019?! .;)

     

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    AT024 op 25 oktober 2018 01:17
    @ mondo: he praat zelf onzin hoor. iPhone X is een model van vorig haar. Ik heb hem voor 675 nieuw met bon en alles gekocht van iemand. Op marktplaats kan je hem ook kopen 2e hands tussen 650 en 750 euro. En het is niet mijn 2e post. Ik ben was er sinds eerste iphone bij OMT toen je nog in je luiers rondliep

    Whatever dude. Check jou profiel en daarna dat van mij. Koop dan een pakje tampons en een luchtverfrisser.

  • Profielfoto
    AT024

    @MoNdO: ik had eerst een andere account dit is een nieuwe. Wat is je mailadres dan mail ik je bewijs dat ik hem voor 675 gekocht heb. Ik ben ook zo gek dat ik op je onzin comment ga reageren. Leer eerst beleefd te zijn i.p.v. van andere mensen afkraken. Volgens mij heb je een iq van een goudvis. Lekker stoer doen met OMT account. Dat is nou echt belangrijk in deze wereld. Wat een kwibus ben je toch.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @AT024: Ok, sorry schat. Laten we de strijdbijl begraven. 😘

  • Profielfoto
    AT024
  • Profielfoto
    yourt

    RoyB op 23 oktober 2018 23:33
    Ik denk dat je dit nog wel wat heftig stelt… We zijn gewoon verwend door de extra keus om een OLED iPhone met top camera te kunnen kiezen. Maar dit ‘afgeslankte’ model hoe jij dat stelt… is gewoon een volwaardige iPhone hoe we hem kennen van voorgaande jaren.. want toen hadden we geen keus tussen OLED / LCD.. dit is gewoon een prima Toestel en ik voorzie dat dit niet anders dan een succes zal zijn

    MrJvG op 24 oktober 2018 09:33

    Cenobyte op 24 oktober 2018 09:11

    Bij Apple betaal je gewoon voor de naam en ieder moet voor zichzelf weten of dat acceptabel is of niet. Bij mij was het dat lange tijd wel, nu niet meer. Apple stond altijd voorop in ontwikkelingen en ondanks de hoge prijs voor de naam had je ook altijd de meest vooruitstrevende techniek in je handen. Dat is helaas niet meer zo. Concurrenten (zelfs de goedkope Chinese) steken Apple de loef af met schermgrootte, batterijduur en soms zelfs met bedieningsgemak en in mijn ogen ook steeds vaker in kwaliteit (accuproblemen).

    Je betaald niet ‘gewoon’ alleen voor de naam. Je betaald ook voor het beste mobiele OS wat er is, je betaald voor privacy en een systeem wat gewoon werkt. Waarbij hard- en software naadloos aan elkaar aansluiten.
    Het gezeur over dat scherm. Joh dat is niet eens te zien met het blote oog.

    Een iPhone met een Chinese merk te vergelijken dat is onmogelijk. De directeuren van onder andere de FBI, CIA en de NSA geven een negatief koopadvies voor Huawei en ZTE. De angst is er niet voor niets dat Chinese bedrijven onder druk van de Chinese overheid achterdeurtjes in hun apparatuur inbouwen die China’s geheime diensten in staat te stellen om te spioneren.

    Een flink lagere prijs dan de Xs model krijg je een batterijduur wat Apple nog nooit eerder heeft neergezet, Face ID waarbij de concurrentie nog het nakijken heeft. En een iPhone waar je makkelijk 4 jaar mee vooruit kunt, waarbij met iOS 16 je telefoon nog steeds als een zonnetje werkt.

    Oh ja, en de NSA zou zoiets niet durven… die zouden bij voorbeeld niet met de Britten samenwerken om Proximus te hacken om één en ander (in Brussel allicht) af te luisteren. Komaan zeg…