Bug in iOS 12 verhindert opladen iPhone

Door: Night - 32 reacties

Er blijken toch wat meer bugs dan gedacht in iOS 12 te zitten. De nieuwe iOS-versie blijkt getroffen door een bug die ervoor zorgt dat een iPhone soms niet wil opladen. Dit komt zowel bij nieuwe als oude toestellen voor en heeft al veel gebruikers verrast. Het opladen begint niet als de kabel aangesloten wordt, maar pas wanneer het scherm ingeschakeld wordt. Draadloos laden lijkt wel goed te werken.

On eerste instantie leken vooral bezitters van de iPhone Xs en iPhone Xs Max getroffen. Zij meldden dat het laden niet begon als de laadkabel werd aangesloten met het scherm uit. Het opladen begon pas als het scherm ingeschakeld werd. Er zijn veel meldingen op onder andere Reddit en Apple’s eigen productforum. Het lijkt geen geïsoleerd probleem.

Opladen iPhone met iOS 12

De bug werd ontdekt door YouTuber Unbox Therapy. Hij testte het met acht verschillende iPhones Xs-exemplaren. Daarbij laat het grootste gedeelte het probleem zien. Het opladen begint niet automatisch als de iPhone op de lader wordt aangesloten. Zo gauw het scherm wordt aangezet, begint in de meeste – maar niet alle – gevallen het laden pas. Normaal gesproken licht het scherm op als de laadkabel wordt aangesloten, wordt een batterij-indicator getoond op het toegangsscherm en krijgt je het bekende ploink-geluid te horen te horen.

Symptomen variëren

De symptomen van deze iOS 12-bug verschillen enigszins. Sommige apparaten laden niet op tot het scherm aan staat. Dat kan door op het scherm te tappen of de iPhone op te pakken. Andere toestellen beginnen niet met laden tot het scherm aanstaat én de laadkabel opnieuw wordt aangesloten. In de video van UnboxTherapy zijn duidelijk de verschillen duidelijk te zien. Het is nog niet duidelijk welke toestellen wel en niet getroffen zijn.

Het lijkt vooral een fout in iOS 12 en geen hardware-probleem. Opmerkelijk is dat de Apple Watch met iets soortgelijks te maken had. In watchOS 5.0.1, dat vorige week werd uitgebracht, loste Apple een probleem op dat er ook voor zorgde dat de Apple Watch niet altijd werd opgeladen.

Oplossing iOS 12.0.1?

De oorzaak is nog niet bekend, al wordt soms gedacht aan de beperkingen op de USB-verbinding van de iPhone die sinds iOS 12 van kracht zijn. Apple heeft de USB-poort behoorlijk dichtgetimmerd. Het lijkt ons echter sterk dat een beveiligingsmaatregel een simpel iets als opladen kan verhinderen. We hebben deze bug zelf ook ervaren, zowel op een iPhone X als iPhone 6. We hopen dat Apple snel met iOS 12.0.1 komt. Heb jij dit ook ervaren? We horen het graag in de reacties.

Reacties

32 reacties
  • Profielfoto
    maijntz
  • Profielfoto
    maijntz

    Ook hier het probleem

  • Profielfoto
    Mapper

    Dit ‘probleem’ had ik ook al bij ios11.4.1. Paar keer kabel eruit en erin en hij doet het wel.
    Bron Tweakers:

    Fix: Open Settings app and browse for Face ID & Passcode. Provide your Passcode. Next scroll for the “Allow Access When Locked Section” make sure that the USB Accessories feature is enabled, to allow access to the USB port when the iPhone is locked.

  • Profielfoto
    OMT-fan

    Ook ik heb het probleem al verschillende keren gehad.

    iPhone 8+ moet ik dan middels “fingertip” activeren

  • Profielfoto
    Kevin

    Ik wacht nog wel even met updaten.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Bij iOS 11.4 ook een aantal keer gemerkt met m’n iPhone X maar bij iOS 12 nog niet.

  • Profielfoto
    Melle

    Wel duidelijk dat het verschil in gedrag voorkomt hoe vol de iPhones zijn geladen, bij de gevallen waar er amper nog batterij is, doet ie het wel, als er nog veel percentage is, doet ie niets. 99% zeker software.

    Beetje charge gate toch wel, maar dit zal heel snel opgelost zijn met een update en dan spreekt niemand er nog over.

    Maar dit zal sowieso de tenS niet helpen… en mijn idee is dat deze de eerste verkoop ‘flop’ wordt van Apple. Watch series 4 zal het giga goed doen, de tenR trouwens ook. De tenS zal een prijsverlaging moeten krijgen, maar Apple zal dat niet doen, tot volgend jaar. Waar ze de s en r blijven verkopen. En denk ik 1 nieuw topmodel gaan uitbrengen.

  • Profielfoto
    raymin

    Heb het met mijn iPad pro. (de eerste generatie) sinds iOS 12 erop staat, laad deze niet meer op als ik de iPad aan mijn MacBook pro hang.  Aan de originele lader wel. (De MacBook pro roept dat er extra software moet worden geïnstalleerd, wat dan vervolgens niet werkt)

  • Profielfoto
    vinyl

    Hier van alles geprobeerd op een 5S. Gisteren een reset van alle instellingen gedaan en nu laadt hij tot boven de 90% op.
    Sommige Apple kabels geven de melding “Accessoire wordt niet ondersteund”.

  • Profielfoto
    imar

    Had dit probleem wel eens met iOS 11. Wisselde dan soms van kabel en één keer van oplader en dan werkte alles weer. Nooit specifieke kabels kunnen ontdekken (heb hier alleen gecertificeerde kabels). Maar onder iOS 12 heb ik het nog niet meegemaakt, ook niet in de beta’s.

  • Profielfoto
    nieuwsgroepen

    Was ik maar bij iOS 10 gebleven, tot dan nooit problemen, vanaf 11 alleen maar ellende.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Sedert ik UnboxTherapy kijk, slik ik weer medicijnen tegen depressies.

    Ik weet niet of het komt door de presentator van UnboxTherapy of van de problemen met de diverse Apple devices. Maar af en toe word ik helemaal gestoord van die gast.

    Zo te zien is het een iOs bug. Het lijkt mij in ieder geval geen hardware probleem

  • Profielfoto
    Leo Ruiters

    Ik heb een iphone 6s. Ik heb gisteravond mn iphone ge-update. Ik heb direct hetzelfde gezeik als na de update van de iphone 7. Mijn accu is toen in de applestore vervangen. Nu loopt mijn accu voor mijn ogen in een paar minuten leeg en valt helemaal uit bij 10%. Tot de update ging de accu een dag mee meestal. Wat ook al ruk is voor zo n dure telefoon.

  • Profielfoto
    Theos

    Daar zit je dan, met je iPhone van € 1.659… :-p

  • Profielfoto
    Melle

    Mensen die onmiddellijk updaten bij een nieuw OS, snap ik. Maar dat zovelen die hier op OMT reageren en actief zijn – dus mensen die het wat volgen – dat nog doen, snap ik niet.

    Het is toch een evidentie om eerst paar weken wachten. Wait and See. En dan vaak concluderen om te wachten om de eerste update.

    Geduld is een schone gave.

  • Profielfoto
    Theos

    Een update hoort direct goed te zijn en getest. We moeten er niet aan gaan wennen dat een update bugs bevat, daar betalen we teveel voor.

  • Profielfoto
    Maarten2015

    Bij mij laadt mijn iPad op, voor het eerst met een niet originele kabel. Onder vorig iOS gebeurde er niks met die kabel, deed het gewoon niet. Nu wel.

  • Profielfoto
    Maarten2015

    Night,

    Toch toegetreden tot de redactie?

     

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Night, kan jij bevestigen dat de oplossing van Mapper werkt?

    Dus Instellingen > Face ID > USB-accessoires AANzetten?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Ik heb wel veel CarPlay shizzle, ook voor iOS 12 dat het niet wil aansluiten. Stroom komt echter altijd door op mijn iPhone X

  • Profielfoto
    sciletto

    Ik denk dat het te maken heeft met de GrayKey update. Sinds de update daarvan is uitgekomen hebben mensen volgens mij dit soort problemen en de update was gebaseerd op een uitgang wat nu het probleem is. Ben benieuwd of ik gelijk heb.

  • Profielfoto
    tav

    Porobleem was bij ios 11 ook al…

  • Profielfoto
    Night

    @AartJan: Als je het artikel goed gelezen hebt, zou je weten dat ik een iPhone 6 heb. Die heeft geen FaceID. Maar bij TouchID staat USB accessoires gewoon aan.

  • Profielfoto
    IGBA

    Nergens last van op iPhone 6s en iPad Air 2.

  • Profielfoto
    Chytin

    Vroeger keek ik nog graag naar de unboxings van Unboxtherapy. Maar sinds zijn channel groot is geworden door bendgate vind ik hem onuitstaanbaar. Hij heeft inmiddels heel veel abbonees en loopt duidelijk naast zijn schoenen en schreeuwt nu iets te vaak in zijn video’s en heeft een beetje een anti Apple houding. Geef mij maar Marquee Brownee die wel objectief is en zowel de goede als de minder goede dingen belicht van welk merk dan ook. Het oplaadprobleem heb ik op mijn iPhone Xs Max niet gezien. Het lijkt mij ook een sofwareprobleem.

  • Profielfoto
    gipsman

    Ondervind geen problemen voorlopig. iPhone SE, iPad mini4, iPad Pro 12.9 (1ste gen)

  • Profielfoto
    leovanh

    Mijn iPhone 6 en iPad air2 hebben geen probleem tot nog toe 😊

  • Profielfoto
    mmww

    @Chytin

    Je hebt helemaal gelijk! Hij verdient tegenwoordig zijn geld met negatieve berichtgeving over Apple.

  • Profielfoto
    Hydrarchos

    Chytin op 30 september 2018 20:28
    Vroeger keek ik nog graag naar de unboxings van Unboxtherapy. Maar sinds zijn channel groot is geworden door bendgate vind ik hem onuitstaanbaar. Hij heeft inmiddels heel veel abbonees en loopt duidelijk naast zijn schoenen en schreeuwt nu iets te vaak in zijn video’s en heeft een beetje een anti Apple houding. Geef mij maar Marquee Brownee die wel objectief is en zowel de goede als de minder goede dingen belicht van welk merk dan ook. Het oplaadprobleem heb ik op mijn iPhone Xs Max niet gezien. Het lijkt mij ook een sofwareprobleem.

    Ha, een typisch geval van “shoot the messenger”. De oplossing lijkt me simpel: kijk dan niet.

    Persoonlijk ben ik erg blij dat Lou de bullshit van Apple (want ja, die is er ook) aan de kaak stelt. Dat heeft-ie de laatste weken al twee keer gedaan, en in beide gevallen met een punt. De realiteit is dat als je meer dan duizend spijkers voor een apparaat vraagt, dat ook bepaalde verwachtingen wekt. En niet kunnen laten, is – sorry – een serieus probleem.

    De overgrote meerderheid van de video’s op Unbox Therapy gaat helemaal niet over Apple, maar als dat wel gebeurd behandelt Lou het als elke ander A-merk (in tegenstelling tot Brownlee, die Apple echt een status aparte geeft) en dat is, denk ik, wel een goede benadering.

     

  • Profielfoto
    Koezel

    Theos op 30 september 2018 13:53

    Een update hoort direct goed te zijn en getest. We moeten er niet aan gaan wennen dat een update bugs bevat, daar betalen we teveel voor.

     

    Ik heb nog nooit een update gezien die geen bugs had.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Koezel op 1 oktober 2018 11:56

    Theos op 30 september 2018 13:53

    Een update hoort direct goed te zijn en getest. We moeten er niet aan gaan wennen dat een update bugs bevat, daar betalen we teveel voor.

     

    Ik heb nog nooit een update gezien die geen bugs had.

    Dat is dan ook weer helemaal juist. Er zitten altijd fouten in. Hoeveel je voor je toestel betaalt, heeft daar weinig mee te maken.

    Ik heb trouwens de vage indruk (kan ik fout in zijn) dat de bugs die zich nu voordoen zich echt wel beperken tot een kleine groep, maar dat je door de berichtgeving (elke bug wordt uitgelicht en vermeld) de indruk krijgt dat er weer van alles mis is.

  • Profielfoto
    Dennes

    Ik heb (nog) geen problemen op m’n iPhone X.