Apple krijgt miljoenenboete in Italië voor slechte updates

Door: Raymon Mens - 20 reacties
Apple Italie boete 16x9

De Italiaanse rechter heeft Apple een boete van 10 miljoen euro opgelegd. De iPhone-maker heeft zich volgens de rechter schuldig gemaakt aan het bewust slechter maken van toestellen met updates. De zaak werd door de Italiaanse consumentenwaakhond Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) aangespannen en gewonnen.

Volgens de AGCM hebben een aantal software-updates voor forse problemen gezorgd en de prestaties van smartphones aanzienlijk verminderd. Daardoor zouden consumenten eerder geneigd zijn een nieuw en sneller toestel aan te schaffen. Ook zou Apple niet transparant genoeg zijn over de staat van accu’s.

Apple en Samsung beboet

Niet alleen Apple heeft zich overigens aan deze praktijken schuldig gemaakt. Ook Samsung kreeg een boete van 5 miljoen euro voor vergelijkbare problemen. Bij Apple ging het specifiek om de iPhone 6 en iPhone 6s (Plus). Die zouden door de update naar iOS 10 ernstige defecten zijn gaan vertonen zoals spontaan uitvallen. Dit was in 2016 groot nieuws en het bedrijf uit Cupertino wist het pas na maanden te verhelpen met een update. De oorzaak zouden stroompieken zijn.

Daarnaast is Apple ook schuldig bevonden aan het bewust achterhouden van bepaalde kenmerken van de accu in de iPhone. Zo zijn er geen details over de verwachte levensduur van de accu en hoe snel slijtage verwacht wordt. De iPhone-maker is ook niet transparant over de capaciteit en procedures voor onderhoud en vervanging van de batterij.

Apple iPhone accu
Klik/tap voor groter.

Verbetering in recente iOS-versies

Apple moet niet alleen de boete betalen, maar de uitspraak ook op zijn Italiaanse website publiceren en klanten inlichten over de uitspraak. In de meest recente iOS-versie zijn overigens maatregelen genomen die oudere iPhones weer sneller moeten maken. Er is sinds kort ook meer inzicht in de prestaties van de accu. (Zie ook → Zo werkt het nieuwe batterijbeheer voor iPhone)

Reacties

20 reacties
  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Het gaat om een fout in de software, want later verholpen. En is er aangetoond dat Apple die fout er bewust ingestopt heeft?

    En hoe transparant zou ’t moeten zijn, zoiets? https://support.apple.com/nl-nl/HT207453

  • Profielfoto
    Robin van Baalen

    Italie probeert alles om het gat in de begroting te fixen. Dan maar stelen van de rijken 😂

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Mac Erger Je Niet op 24 oktober 2018 16:09
    Het gaat om een fout in de software, want later verholpen. En is er aangetoond dat Apple die fout er bewust ingestopt heeft?

    En hoe transparant zou ’t moeten zijn, zoiets? https://support.apple.com/nl-nl/HT207453

    Ja, ondertussen zijn ze daar heel transparant over en krijg je (in 2018) een nieuwe batterij voor maar €29. Het was ook heel begrijpelijk dat Apple dit ooit heeft ingevoerd omdat toestellen uitvielen bij een batterij die onder de 80% capaciteit gaat. Apple dacht: we schroeven de prestaties een beetje terug en dan vallen die dingen niet meer uit.

    Maar als je zoiets doet, moet je wel de mensen met zo’n iPhone laten weten dat je hun toestel met opzet (jawel, met opzet) trager maakt om een andere kwaal tegen te gaan (uitvallen van de telefoon). Doe je dat niet, dan krijg je argwaan bij gebruikers. Opeens merken die dat hun telefoon trager werkt en ze weten niet waarom.

    Is de boete daarom overdreven? Ik vind van niet. Apple had daar transparanter over moeten zijn.

  • Profielfoto
    KR1275

    10 miljoen is niet genoeg om de Italiaanse begroting op orde te krijgen.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Nou, die software was geen bug, de software was zo geschreven dat de accuduur beter was als je accu eigenlijk onder garantie vervangen had moeten worden, je kon het niet uitzetten, en Apple heeft heel lang die info onder de pet gehouden. M’n 6 was al maanden lang vervangen omdat het ding niet vooruit te branden was.

    10 miljoen is een schijntje, elke EU lidstaat zou dat moeten doen.

  • Profielfoto
    steveb

    pannekoek op 24 oktober 2018 17:12
    Nou, die software was geen bug, de software was zo geschreven dat de accuduur beter was als je accu eigenlijk onder garantie vervangen had moeten worden, je kon het niet uitzetten, en Apple heeft heel lang die info onder de pet gehouden. M’n 6 was al maanden lang vervangen omdat het ding niet vooruit te branden was.

    10 miljoen is een schijntje, elke EU lidstaat zou dat moeten doen.

    eigenlijk moeten de consumentenbonden wereld wijd samen werken.
    dan kan dit soort zaken pas echt effect hebben.
    dan komt het niet alleen op fan sites zoals deze maar in alle media. het effect zal des te groter zijn

     

     

  • Profielfoto
    Frans

    MoNdO GeNeRaToR op 24 oktober 2018 16:37

    Mac Erger Je Niet op 24 oktober 2018 16:09
    Het gaat om een fout in de software, want later verholpen. En is er aangetoond dat Apple die fout er bewust ingestopt heeft?

    En hoe transparant zou ’t moeten zijn, zoiets? https://support.apple.com/nl-nl/HT207453

    Ja, ondertussen zijn ze daar heel transparant over en krijg je (in 2018) een nieuwe batterij voor maar €29. Het was ook heel begrijpelijk dat Apple dit ooit heeft ingevoerd omdat toestellen uitvielen bij een batterij die onder de 80% capaciteit gaat. Apple dacht: we schroeven de prestaties een beetje terug en dan vallen die dingen niet meer uit.

    Maar als je zoiets doet, moet je wel de mensen met zo’n iPhone laten weten dat je hun toestel met opzet (jawel, met opzet) trager maakt om een andere kwaal tegen te gaan (uitvallen van de telefoon). Doe je dat niet, dan krijg je argwaan bij gebruikers. Opeens merken die dat hun telefoon trager werkt en ze weten niet waarom.

    Is de boete daarom overdreven? Ik vind van niet. Apple had daar transparanter over moeten zijn.

    Probleem met die boetes is dat de (al dan niet gedupeerde) consument er niets aan heeft. Sterker nog, een bedrijf die een boete krijgt opgelegd zal die kosten weer terug willen verdienen en daarom de prijzen van haar producten (een klein beetje) verhogen. Uiteindelijk steekt de overheid het geld in haar zak en betaalt de consument het gelag (probleem niet opgelost en duurdere producten).

    Beter zou zijn als de overheid/rechter een fabrikant die een slecht product op de markt heeft gebracht verplicht het probleem van gedupeerde consumenten gratis en voor niets op te lossen op straffe van een dwangsom, te betalen aan die gedupeerde consumenten.

  • Profielfoto
    jan jansen

    In Italië hebben ze geld nodig. Alles stort er in.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @Frans: als je die redenering doortrekt, dan gaan de kopers van nieuwe toestellen de herstellingskosten van die oude betalen. 😉 Krijg je toch nog duurdere iPhones.

    Maar ja, ze zijn de laatste tijd sowieso van de pot gerukt duur geworden.

  • Profielfoto
    KR1275

    Wat is de jaarwinst van Apple in Italië?

     

    10 miljoen is natuurlijk wel serieus geld. Het betekent dat Apple uiteindelijk een tijd voor niks gewerkt heeft.

  • Profielfoto
    Rick

    5 minuten of zo

  • Profielfoto
    marco.nl

    Tja dat is ook een manier om je begroting op orde te krijgen

  • Profielfoto
    KR1275

    Rick op 24 oktober 2018 21:13
    5 minuten of zo

    Ik denk veel, maar dan ook veel meer. Ik heb het alleen over Italië he.

  • Profielfoto
    interFACE

    KR1275 op 24 oktober 2018 16:55
    10 miljoen is niet genoeg om de Italiaanse begroting op orde te krijgen.

    No shit Sherlock 😜

  • Profielfoto
    olbo

    Dat elke update mijn iPad langzamer (slechter) maakt, dat is wel duidelijk merkbaar. Dit doet Apple bewust, zodat we weer een nieuwe iPad/iPhone kopen. Daarom update ik liever niet. Wel een irritatie punt voor mij.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Laten we niet overdrijven: gemiddelde schuld in EU = 86.8% van het BNP.

    Griekenland: 180.4%

    Italie: 133.4%

    Portugal: 126.4%

    Belgie: 106.3%

    Spanje: 98.8%

    Frankrijk: 97.7%

    Nederland doet het goed met 55.2%, Duitsland met 62.9% niet onaardig, maar de meeste rijke landen (met een hoog GDP) hebben slechts een schuld van 22% tot 38%.

    Dus ook daar is veel voor verbetering vatbaar, maar daar gaat het niet over, dus …

    Nu naar de iPhone: Apple heeft in dit geval moedwillig de snelheid teruggebracht zonder zijn klandizie te verwittigen.Ook zijn er grove fouten gemaakt met iOS waarbij wachtwoordschermen omzeild konden worden, met een stomme SMS of ander bericht de hele telefoon gecrasht kon worden en meer van dat soort ongein.

    Daarnaast is het gewoon waar dat ze steeds vaker (en meer) vage specs geven.

    Heb je de recente pagina’s bekeken?

    iPhone Xs Battery-life: Lasts up to 30 minutes longer than iPhone X

    iPhone Xr Battery-life: Lasts up to 1.5 hours longer than iPhone 8 Plus

    iPhone X specs zijn niet te vinden, dan dus naar de iPhone 8 Plus op de US site:

    iPhone 8s: Lasts about the same as iPhone 7

    iPhone 7: Lasts up to 2 hours longer than iPhone 6s

    Je begrijpt hem al: de specs voor de iPhone 6s hebben we niet – we moeten ons wagen aan een deeplink conquest. Wat zijn dat voor praktijken?

    Sorry, we kunnen wel laatdunkend over Italië doen, maar dat is in mijn beleving onterecht. Wij (Nederlanders) zijn ook niet het beste volk ter wereld, en mochten we dit wel beweren, dan zijn we terug bij af gelet op de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw …

    In dit geval heeft Italië ballen getoond om Apple met juridische instrumenten te bestrijden. Je kunt ze betichten van geld zoeken, maar kijk eens in de eigen achtertuin iets met hypotheekrente, dividend belasting, 1000 euro van Rutte en meer … Het is natuurlijk altijd makkelijker om naar “de buren” te kijken of naar “dat achterlijke zuiden van Europa”.

    Dus heb je de rest van het schaapjes-volk: dat maalt er niet om of vindt het – kennelijk – okay om (spreekwoordelijk) in den achterste gekieteld te worden. Maar kritiseert wel Italie dat het de moloch een piepkleine boete geeft.

    Want dat Apple jaren na uitbrengen van de iPhone 6 de website heeft aangepast en in een recente iOS update “het probleem gefixt heeft” is eigenlijk gewoon schandalig.

    Samsung is hier niets beter in, en heeft eveneens terecht, een boete gekregen daar deze ook dergelijke praktijken hanteert. Maar dan vooral op Software niveau (geen updates uitbrengen voor de eigen telefoonlijn).

    Ben Apple gebruiker van het eerste uur, van MacOS 6.0.8 tot en met macOS Mojave, maar niet alles wat Apple doet kan ik me in vinden. Dat wij (Apple gebruikers) vergevingsgezind zijn en het merk een cultstatus hebben gegeven en ons eigenlijk niet anders gedragen dan religieuze, politieke of cult aanhangers is eigenlijk een aderlating voor het merk gebleken. Immers, voor mijn gevoel heeft het huidige Apple meer en meer een houding van: “het klootjesvolk slikt het toch wel”.

    Dat zijn momenten waar overheden dienen in te grijpen. Italië doet dit. Want het is (helaas) waar: Apple verkoopt je een slecht product, waarbij sommigen de problemen doen voorkomen als: “Apple kon niet anders” of “zo erg is het allemaal niet”.

    En voordat je het weet gaan we vingerwijzen (als kleine kinderen) dat “Jantje ook stout is” of “Klaasje het ook niet zo goed doet”, veelal Google en Samsung. Kinderachtig en absurd als je er bij stilstaat.

    Apple heeft slechtere en betere tijden gekend. Momenteel vind ik dat Apple begonnen is aan een slechte tijd, want ze zijn eigenlijk verworden waar ze hun hele bestaan tegen ageerden: een moloch, een gigant, een trage, weinig inspirerende reus die meer en meer weg begint te hebben van de eerste spot (1984) dan ooit.

    Dus wat mij betreft: “Forza Italia” (nee, niet de partij voordat we die aantijgingen krijgen).

  • Profielfoto
    Melle

    En kan Nederland dat ‘betere’ cijfer niet alleen maar voorleggen dankzij de inkomsten uit gas? Zonder die was Nederland hetzelfde als België op dat vlak denk ik. Allez – stukje beter wel vermoed ik – jullie Nederlanders zijn wel wat rationeler en zuiniger als het op budgetten aankomt… 😀

  • Profielfoto
    Melle

    Mooie post trouwens dokter Apple.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    @doctor_apple Apple geeft gewoon expliciet de gebruikstijden onder ‘Voeding en batterij’, zoek maar wat anders als je kritiek wilt hebben.

    Verder is die boete in Italië natuurlijk ridicuul. Apple lost het probleem op dat de processor zo krachtig is dat de piek-belasting in ongunstige condities teveel is voor de batterij. Throttling is een zeer algemeen gebruikte techniek, met name voor als de temperatuur te hoog dreigt te worden, maar deze variant kan ook natuurlijk. Geen fabrikant die dat hoeft uit te leggen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    doctor_apple op 25 oktober 2018 10:13
    …Daarnaast is het gewoon waar dat ze steeds vaker (en meer) vage specs geven.

    Heb je de recente pagina’s bekeken?…

    Staat overal toch redelijk gespecificeerd:

    Gesprekstijd (draadloos): Tot 25 uur
    Internetgebruik: Tot 15 uur
    Video afspelen (draadloos): Tot 16 uur
    Audio afspelen (draadloos): Tot 65 uur

     

    Dat (draadloos) is wel grappig. Blijkbaar gebruikt je Internet op je telefoon niet draadloos, maar de rest wel. Ze zullen wel het verschil in mobiele data of WiFI bedoelen(?). Maar dan nog is het allemaal ‘draadloos’.