Smartphoneverbod fietsers vanaf 1 juli 2019 een feit

Door: Raymon Mens - 33 reacties

Het smartphoneverbod voor fietsers lijkt er na ruim twee jaar dan toch te komen. Een iMessage of WhatsApp-bericht versturen tijdens het fietsen is -als het aan het kabinet ligt- vanaf 1 juli 2019 verboden. Ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) hebben een nieuw wetsvoorstel klaar dat dit gaat regelen.

Het is al jaren bekend dat met je telefoon bezig zijn tijdens het fietsen een groter risico op ongelukken oplevert. Aanvankelijk mochten fietsers hun telefoon wel gebruiken omdat ze door hun lage snelheid een kleiner risico liepen. Door de opkomst van sociale media en chat-apps is het gebruik van de mobiele telefoon enorm veranderd. Daarom is die uitzonderingspositie voor fietsers binnenkort verleden tijd.

Uitbreiding bestaand smartphoneverbod

Veel verkeersgebruikers, zoals automobilisten, mogen hun smartphone al niet achter het stuur gebruiken. Dit verbod wordt uitgebreid en zal ook gaan gelden voor fietsers, trambestuurders en bestuurders van voertuigen voor gehandicapten.

Nu horen we je al denken: en een Apple Watch dan? Ook daar is aan gebracht, want het verbod wordt ook op een andere manier uitgebreid. In plaats van een ‘mobiele telefoon’, wordt straks een breder verbod op ‘mobiele elektrische apparaten’ gehanteerd. Volgens minister Van Nieuwenhuizen leiden al deze apparaten af tijdens deelname aan het verkeer. Daarom vallen ze straks allemaal onder het verbod. De vraag is wel hoe ver dit verbod gaat. Zijn AirPods met Siri nog wel toegestaan? In theorie zijn dat ook ‘mobiele elektrische apparaten’.

Cora van Nieuwenhuizen
Cora van Nieuwenhuizen (Minister van Infrastructuur en Waterstaat) – Klik/tap voor groter.

Uit onderzoek in opdracht van de minister blijkt dat het bedienen van een mobiel apparaat tijdens het fietsen het grootste risico oplevert. Dit betekent dat niet alleen handheld gebruik wordt verboden, maar ook smartphone-houders op het stuur. Bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar speelt de smartphone een rol.

Reacties

33 reacties
  • Profielfoto
    queenfan

    Verbod Apple Watch is de grootste onzin in dit artikel, dan mag een Bluetooth oortje tijdens het rijden ook niet.

  • Profielfoto
    Antaeus

    Prima regel, maar dan ook verbod smartphone in de 2e kamer!
    Ziet er niet uit!

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Het is een interessante vraag. Hoe ver gaat een ‘mobiele elektrische apparaat’? Dat een Apple Watch als kleine notificatiemachine met touch screen verbonden wordt, lijkt mij evident. Maar AirPods met Siri…

  • Profielfoto
    VeRCEttY

    Ja heel eigenaardig. Mag hands free bellen ook niet meer? En muziek luisteren? Mag je er wel 1 bij je hebben? Of slaat de regelgeving zoals gewoonlijk weer door..

  • Profielfoto
    McMeller

    Tja, erg dubbel gevoel bij. Het is jammer dat alles met regels aan banden gelegd moet worden omdat gezond verstand tekortschiet.

    Ik maak me ook altijd behoorlijk zorgen als ik hele rijen scholieren ‘append en snappend’, eventueel zonder licht, meer met hun telefoon dan het verkeer bezig zie. Prima dat daar wat aan gedaan wordt.

    Maar dat hoeft er van mij niet samen mee te gaan dat een wielrenner, daar waar het verantwoord is, zijn workout-app niet even mag checken. Of dat ik even een berichtje kan sturen of er nog iets nodig is van de supermarkt waar ik straks langs fiets.

    Kortom, omdat mensen zelf niet nadenken over wat verstandig is wordt er straks met één maat gemeten en een hoop onnodig bekeurd. Zonde, en te danken aan de mensen met te weinig verantwoordelijkheidsgevoel.

  • Profielfoto
    LT Barclay

    Een elektrische fiets is ook een mobiel elektrisch apparaat

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Raymon Mens op 25 september 2018 17:22
    ….Maar AirPods met Siri…

    We weten allemaal dat oordopjes in je oren tijdens het fietsen ook uit den boze is. Dus uiteraard doe je ook dat niet.

     

  • Profielfoto
    dakdekker

    KarelWillem op 25 september 2018 17:30

    Raymon Mens op 25 september 2018 17:22
    ….Maar AirPods met Siri…

    We weten allemaal dat oordopjes in je oren tijdens het fietsen ook uit den boze is. Dus uiteraard doe je ook dat niet.

    @KarelWillem waarom? Om dat ze dan zogezegd niets horen? Dus dove mensen mogen ook niet deelnemen in het verkeer? Nu hoor ik met oortjes meer dan een dove medemens.

     

  • Profielfoto
    Loyd

    Dan ook die debielen aanpakken met hun hoofdtelefoon op de fiets. Ze horen nooit wat er om zich heen gebeurd tijdens verkeersdeelname

  • Profielfoto
    koen

    Leuk, weer een Autodrop discussie 🧐

  • Profielfoto
    Athens56

    Geheel terecht en hard straffen!
    Mensen zullen ook dat wellicht marchanderen net zoals nu de max. snelheid. Het help niets, maar laat maar voelen want het leed is niet te overzien wat appende mensen in het verkeer kunnen veroorzaken.

    Één voorbeeld…
    Bij 120 km gaan ze je met 130 km voorbij. Nu mag 130 km en jakkert het met 140 km voorbij.
    Sommige kunnen slecht met regels om gaan, helaas!

  • Profielfoto
    Sannetju

    Dat verbod komt er dus😁dat is maar goed ook👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Hier hiep hoera,

  • Profielfoto
    Ziegler

    McMeller op 25 september 2018 17:25
    Tja, erg dubbel gevoel bij. Het is jammer dat alles met regels aan banden gelegd moet worden omdat gezond verstand tekortschiet.

    Ik maak me ook altijd behoorlijk zorgen als ik hele rijen scholieren ‘append en snappend’, eventueel zonder licht, meer met hun telefoon dan het verkeer bezig zie. Prima dat daar wat aan gedaan wordt.

    Maar dat hoeft er van mij niet samen mee te gaan dat een wielrenner, daar waar het verantwoord is, zijn workout-app niet even mag checken. Of dat ik even een berichtje kan sturen of er nog iets nodig is van de supermarkt waar ik straks langs fiets.

    Kortom, omdat mensen zelf niet nadenken over wat verstandig is wordt er straks met één maat gemeten en een hoop onnodig bekeurd. Zonde, en te danken aan de mensen met te weinig verantwoordelijkheidsgevoel.

    Je zegt eigenlijk dat als jij je telefoon in het verkeer gebruikt, dit prima kan, want jij hebt verantwoordelijkheidsgevoel. Jij bent wel in staat om, zonder afgeleid te worden, een appje sturen naar het thuisfront vlak voordat je de super binnenzeilt.

    Het punt is dat ook jij niet kan appen en fietsen tegelijk. De grap is dat jij denkt dat jij dat wel kan . . . .

  • Profielfoto
    Ziegler

    dakdekker op 25 september 2018 17:42

    KarelWillem op 25 september 2018 17:30

    Raymon Mens op 25 september 2018 17:22
    ….Maar AirPods met Siri…

    We weten allemaal dat oordopjes in je oren tijdens het fietsen ook uit den boze is. Dus uiteraard doe je ook dat niet.

    @KarelWillem waarom? Om dat ze dan zogezegd niets horen? Dus dove mensen mogen ook niet deelnemen in het verkeer? Nu hoor ik met oortjes meer dan een dove medemens.

     

    Dat is de reden dat dove mensen zichtbaar maken dat ze doof zijn.

  • Profielfoto
    Danner001

    Ziegler op 25 september 2018 19:07

    dakdekker op 25 september 2018 17:42

    KarelWillem op 25 september 2018 17:30

    Raymon Mens op 25 september 2018 17:22
    ….Maar AirPods met Siri…

    We weten allemaal dat oordopjes in je oren tijdens het fietsen ook uit den boze is. Dus uiteraard doe je ook dat niet.

    @KarelWillem waarom? Om dat ze dan zogezegd niets horen? Dus dove mensen mogen ook niet deelnemen in het verkeer? Nu hoor ik met oortjes meer dan een dove medemens.

     

    Dat is de reden dat dove mensen zichtbaar maken dat ze doof zijn.

    Oh ja? Hoe dan? Ik heb namelijk nog nooit een auto gezien met een duidelijk kenmerk van een dove verkeersdeelnemer.

  • Profielfoto
    Macwerk

    Breath freedom. Breath the way you want in a free country. Gouverment go home!

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    KarelWillem op 25 september 2018 17:30
    We weten allemaal dat oordopjes in je oren tijdens het fietsen ook uit den boze is. Dus uiteraard doe je ook dat niet.

    Nee? Ik doe dat bijna elke keer dat ik op de fiets zit — fietsen mét muziek is makkelijker (zo niet plezieriger) dan zonder. Met windkracht 6 of 7 tegen hoor je net zo min een auto achter je als met een koptelefoon op, maar niemand die zegt dat je in zulke wind niet moet gaan fietsen omdat je dan ander verkeer slecht aan hoort komen.

    De truc is dat je op moet blijven letten op wat er om je heen gebeurt en niet, zoals zo te zien de meeste fietsers (of ze nu muziek ophebben of niet), alleen maar recht vooruit kijken. Zeker in de bebouwde kom, en al helemaal in de stad. (Jaren geleden zei een slechthorende kennis tegen me: „Hoe herken je een dove fietser? Die kijkt om zich heen.”)

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Op een andere site lees ik dat het desbetreffende artikel (62a) gaat luiden:

    Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.

    Mijn wegwijs hulpje heb ik in een houder op het stuur. Ik neem aan dat ik die kan blijven gebruiken, anders verdwaal ik.

  • Profielfoto
    sedikit

    Macwerk op 25 september 2018 19:53
    Breath freedom. Breath the way you want in a free country. Gouverment go home!

    Och, wat interessant, en zo “vrijgevochten”. Typisch voorbeeld van een zogenaamd liberaal denkend persoon. Ikke ikk ikke. Wel eens gedacht aan de ander (het eventuele slachtoffer?)

  • Profielfoto
    marco.nl

    Ik vind het een prima voor wetsvoorstel. Ik heb zelf geen auto maar eigenlijk vind ik wel dat de boete qua hoogte gelijk aan dat van de automobilist mag zijn.

    Maar iets verwondert mij… In alle berichtgeving  over dit onderwerp  zowel hier als op radio en televisie doet mijn alsof het al een wet is.

    Het kan zijn dat mij iets is ontgaan maar volgens mijn informatie is het een wetsvoorstel dat naar de kamer gestuurd is. Dus feitelijk moet de kamer hier nog over stemmen en daarna deze kamer. En als het in beide gevallen aangenomen wordt is het een wet.

    Eventjes over het reageren hier op de berichten:

    Dat je een vorige reageerder quote  lijkt me prima maar bedenk als je dat doet dat het geheel nog enigszins leesbaar moet blijven.

  • Profielfoto
    Frans

    Ome Kor op 25 september 2018 20:02
    Op een andere site lees ik dat het desbetreffende artikel (62a) gaat luiden:

    Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.

    Mijn wegwijs hulpje heb ik in een houder op het stuur. Ik neem aan dat ik die kan blijven gebruiken, anders verdwaal ik.

    Hmm, wanneer je die (concept) wettekst letterlijk neemt zou je nog wel mogen appen wanneer je zo’n ‘mobiel elektronisch apparaat’ in een houder op het stuur vast zet? Dat lijkt me niet de bedoeling. Anderzijds lijkt me het ook niet de bedoeling dat je geen navigatie apparatuur meer mag gebruiken tijdens het rijden? En dat zijn toch echt elektronische apparaten die gebruikt worden voor informatieverwerking. Denk dat ze toch nog ‘even’ moeten doordenken over de tekst van dit artikel. Misschien dat het daarom nog zo lang duurt voordat deze wet in gaat?

  • Profielfoto
    Isaac

    Prima, prima, prima. Iedereen staat te janken over het ongeluk in Oss met de stint, maar dagelijks zijn er meer ongelukken door gebruik van mobiel. Ik persoonlijk probeer appende slingerende fietsers de stuipen op het lijf te jagen door recht op ze af te fietsen tot het laatste moment. Ik heb zo’n ongelofelijke hekel aan dat volk. Ik rij/fiets zelf nooit met oordopjes en ik stop om op mijn mobiel te kijken.

  • Profielfoto
    McMeller

    @Ziegler: Een dergelijke reactie voelde ik al in de lucht hangen en begrijp ik ook wel. Als je ergens nuance aan toevoegt lijkt dat al snel op meten met twee maten.

    Ik zeg inderdaad dat “als ik mijn telefoon in het verkeer gebruik, dit prima kan, want ik heb verantwoordelijkheidsgevoel”. Ik zeg niet dat “ik wel in staat ben om, zonder afgeleid te worden, een appje te sturen naar het thuisfront vlak voordat ik de super binnenzeil”.

    Wat ik stel, is dat ik er redelijk mee omga. Ik zou zo’n appje bijvoorbeeld niet sturen terwijl ik in de winkelstraat moet oversteken, achter een vrachtwagen langs, zonder mijn hand uit te steken. En dat is wel wat je bijvoorbeeld steeds ziet gebeuren. Elke afleiding is een risico, maar welke afleiding is acceptabel, en welk risico is verantwoord?

    Zoals de wielrenner die ik al noemde, die bijvoorbeeld op het fietspad langs een park zijn sport-app checkt. Dat mag straks dus ook niet meer, zelfs niet met een houder op zijn stuur. Willen we dat echt bekeurd zien worden? Naar mijn idee is dat niet vergelijkbaar met de scholieren die je vaak met hun telefoon voor de neus ziet fietsen, en drukke kruispunten oversteken, vaak ook nog afgesloten van de wereld met oordopjes in. En dat weegt straks wel allemaal even zwaar.

    En zo wordt de smartphone in het verkeer of tijdens de sport een ongewenst, gevaarlijk ding, in plaats van de handige tool die het kan zijn. Want jij mag hem niet meer gebruiken omdat een ander er niet mee kan omgaan.

  • Profielfoto
    yellow

    De smartphone moet überhaupt verboden worden. Probleem opgelost! :-)

    Het is veel te verslavend, jaarlijks overlijden tientallen miljoenen verkeersdeelnemers door het gebruik, die dingen worden telkens duurder en toch blijf je het kopen, je houdt er fysieke ongemakken aan over (RSI, nekklachten, bijziendheid). Het kost de samenleving honderden miljarden euro’s!

    Je denkt: het is eigen keus. Neen. Mijn nichtje van 1 is nu al verslaafd aan de Youtube-app. Tieners moeten per se een smartphone hebben anders horen ze er domweg niet bij. Volwassenen kunnen niet meer zonder Tinder want met wie (of hoe) moeten ze anders Netflix en chillen? En die arme ouderen worden gewoon gedwongen om die digitale kleurplaat snel af te maken want anders krijgen ze geen nieuwe. Niks eigen keus. Als Benedicte Ficq klaar is met de tabaksindustrie dan gaat ze achter Apple aan. Mark my words!  :-)

    PS Relax. Dit is slechts een grap. Ik ben niet serieus. De voordelen van smartphones overtreffen de nadelen ruimschoots.
    PPS On-topic. Eindelijk smartphoneverbod op de fiets. Hoe vaak heb ik wel niet “Pas op” moeten roepen tegen iemand die zat te multitasken op de fiets terwijl hij recht op je af rijdt?

  • Profielfoto
    jorikcaljouw

    marco.nl op 25 september 2018 21:12
    […]

    Maar iets verwondert mij… In alle berichtgeving  over dit onderwerp  zowel hier als op radio en televisie doet mijn alsof het al een wet is.

    […]

     

    Ja! Daar verbaasde ik me ook al over, wat nou “is een feit” in de titel van dit artikel. Helemaal nog geen feit, slechts een wetsvoorstel.

  • Profielfoto
    wensink

    Debiele maatregel. Minder dan 1% van de ongelukken met fietsers wordt veroorzaakt door gebruik van de telefoon door de fietser.

    Praten met anderen tijdens het fietsen is bijvoorbeeld al aan de orde bij 11%.

    Het zou beter zijn als ze de politie wat minder belasten met dit soort onzin en meer tijd vrijmaken om belangrijke dingen te doen daar. De werkdruk schijnt al vrij hoog te zijn als ik het nieuws mag geloven.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Er was nog niet zo lang geleden een onderzoek dat gebruikers van een smartphone op de fiets eerder beter dan slechter op het verkeer letten. En dat de invloed daarvan dus eigenlijk te verwaarlozen is.

    https://nos.nl/artikel/2213991-bellen-of-muziek-luisteren-op-de-fiets-leidt-niet-tot-meer-ongelukken.html

  • Profielfoto
    Ziegler

    Danner001 op 25 september 2018 19:25

    Ziegler op 25 september 2018 19:07

    dakdekker op 25 september 2018 17:42

    KarelWillem op 25 september 2018 17:30

    Raymon Mens op 25 september 2018 17:22
    ….Maar AirPods met Siri…

    We weten allemaal dat oordopjes in je oren tijdens het fietsen ook uit den boze is. Dus uiteraard doe je ook dat niet.

    @KarelWillem waarom? Om dat ze dan zogezegd niets horen? Dus dove mensen mogen ook niet deelnemen in het verkeer? Nu hoor ik met oortjes meer dan een dove medemens.

     

    Dat is de reden dat dove mensen zichtbaar maken dat ze doof zijn.

    Oh ja? Hoe dan? Ik heb namelijk nog nooit een auto gezien met een duidelijk kenmerk van een dove verkeersdeelnemer.

    Het artikel gaat over fietsers>

    dit hebben ze bijvoorbeeld op de fiets.

     

  • Profielfoto
    Jakko Westerbeke

    Isaac op 25 september 2018 21:37
    Ik persoonlijk probeer appende slingerende fietsers de stuipen op het lijf te jagen door recht op ze af te fietsen tot het laatste moment. Ik heb zo’n ongelofelijke hekel aan dat volk.

    Amen. Ik heb hetzelfde, maar dan met mensen die niet om zich heen kijken voordat ze afslaan o.i.d.

  • Profielfoto
    EGrafland

    Laat maar komen die wet. Het mag wat mij betreft ook uitgebreid worden naar lopende voetgangers op drukke straten/punten. Ik was er zelf bij hoe een append tutje op een druk zebrapad bijna een blinde vriend (met blindenstok!) van mij ondersteboven liep. Niet iedereen is in staat om even opzij te schieten als er zo’n smartphone zombie aankomt.
    Ik blijf het bovendien bizar vinden dat je aan de ene kant verplicht wordt om een claxon of fietsbel te hebben, maar dat het aan de andere kant wel toegelaten wordt dat je je daarvoor afsluit met oordoppen of koptelefoons.
    Leuk voor jezelf als je die zacht heb staan, maar dat kan een ander niet zien. Dat is dus knap vervelend voor anderen want die weten niet of je op hun getoeter of gebel gaat reageren. Maar ja, dat zal de prinsjes en prinsesjes van de ikke-ikke-generatie een zorg zijn.

  • Profielfoto
    koen

    Lekke banden zouden ze iok moeten verbieden.

  • Profielfoto
    RhB-Mikey

    Laat ze die achterlijke vloggers aan het stuur ook maar verieden hun camera in de hand te houden