‘Reclamestunt Samsung richt pijlen op verkeerde doelgroep’

Door: Night - 27 reacties
Appel

In het verleden heeft Samsung in advertenties en spotjes al eerder de spot gedreven met de zogenaamde Apple Fanboys. Dit is echter de eerste keer dat Samsung het over deze boeg gooit gaan om zieltjes te winnen ten koste van Apple. Samsung heeft namelijk als marketingstunt aan de bewoners van het Gelderse dorpje Appel gratis Galaxy S9’s uitgedeeld.

Natuurlijk zal je hem wel gaan gebruiken als je er eentje gratis krijgt, maar of deze stunt nu zo succesvol is, behalve dat je er het nieuws mee bereikt? Ik denk het niet.

Wat is de echte bedreiging voor Samsung?

Apple is wellicht Samsungs grootste concurrent is in het topsegment. Toch is het voor Samsung misschien verstandiger te kijken naar de echte bedreiging. En die zit mijns inzien meer in de hoek van de OnePlus, de Pixel 3 en de marktverovering van Huawei.

Simpel gezegd zijn er twee groepen. Mensen die kiezen voor iOS – en dus een iPhone – en mensen die kiezen voor Android. Android is echter het OS voor diverse merken smartphones. Het is gebleken dat Android-gebruikers in veel mindere mate merkvast of zelfs ‘merk-fans’ zijn, zoals dat bij Apple wel het geval is. Hierdoor zijn zij sneller geneigd over te stappen op een ander merk als dat voordeel oplevert. Bijvoorbeeld door een betere kwaliteit, innovatie, status of prijs.

Nu Samsung geen echte innovatie heeft kunnen laten zien met de S9, zijn Android-consumenten dus sneller geneigd te kijken naar alternatieven.

Wat is wijsheid?

Het lijkt me dus slimmer, om advertentiecampagnes op te zetten om Android-gebruikers aan zich te binden dan te trachten de veel loyalere ‘Apple fanboys’ voor zich te winnen. Bovendien is het aantal Android gebruikers vele malen hoger dan het aantal iPhone bezitters. Dus het beoogde voordeel zal dan ook veel makkelijker te bereiken zijn. Just my two cents.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    JoopJoopJoop

    Het zal druk worden op Marktplaats, voor 150 euro een samesong aangeboden…. iPhone met 150 euro korting…!!! Hoera…

  • Profielfoto
    Elduderino

    Dit soort hopeloze acties is alleen maar goed voor Apple….betekend dat men er nog toe doet. Zodra de spot weg is ga ik me zorgen maken.

     

  • Profielfoto
    sciletto

    De gebroeders Sam and Sung 🤣 zijn in mijn ogen sowieso nooit goed bezig geweest. Ooit maakte ze goede tv’s maar sinds een paar jaar heeft Samsung een hele negatieve lading over zich heen en dat komt vooral door de acties die ze doen. Boontje komt om zijn loontje want het marktaandeel van Samsung zal steeds meer en meer gaan krimpen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Zinvol? Nee, natuurlijk niet. Niet alles hoeft ‘zinvol’ te zijn.

    Leuk? Jazeker. En iedereen lult erover,. .;)

  • Profielfoto
    mmww

    Wat een kansloze reclame! Ik zou het creatieve brein achter deze reclame meteen ontslaan!

  • Profielfoto
    GoeieDag

    En iedereen lult erover

    Nog niemand gehoord hierover. Ik ikzelf heb ook wel wat beters/dommers/whatever om over te lullen. Maar bij jou in de buurt zal best iedereen erover lullen…

  • Profielfoto
    Robert848

    Deze reclame zal iOS-gebruikers (getuige alleen al dít artikel) èn overige Android-gebruikers vast niet zijn ontgaan. En laat dát nou juist het doel ervan zijn geweest!

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik had dit bericht al gelezen op http://www.despeld.nl

     

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ook al te lezen op http://www.speld.nl

  • Profielfoto
    KarelWillem

    GoeieDag op 29 september 2018 00:28
    En iedereen lult erover

    Nog niemand gehoord hierover. Ik ikzelf heb ook wel wat beters/dommers/whatever om over te lullen.

    Ehm…. lees je eigen bericht nog ens na wil je?

    :)

    En:
    https://goo.gl/gMr2B1
    https://goo.gl/tsBGFH
    https://goo.gl/xJ5XQs
    https://goo.gl/FPQQZ3

    etc.

  • Profielfoto
    monty python

    Goede producten verkopen zichzelf. Wie overdreven moeite en kosten moet steken in reclame heeft weinig relevantie en moet dat kunstmatig hoog houden.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Wat een zurige reacties allemaal op dergelijke grapjes.

    Ik vind het wel wat hebben. Net als Huawei die powerbanks uitdeelde of een powerbank neerzet bij de Apple Stores.

    We weten allemaal dat Apple je nog geen schoonmaakdoekje bij je iPhone cadeau doet, dus van hen hoef je dergelijke geintjes niet te verwachten nee. .;)

  • Profielfoto
    Wimusia

    Niet ter zake doende reactie verwijderd door moderator

  • Profielfoto
    HappyUser

    Zo zie je maar weer, ’n App(l)el gebruiker wil best wel switchen als het GRATIS is!!!

  • Profielfoto
    HappyUser

    Ik denk niet dat Apple GRATIS iPhone’s gaat uitdelen in Trutjeshoek.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Het artikel lijkt mij eerder vanuit een zure instelling geschreven: “zogenaamde Apple Fanboys”, “zieltjes winnen”… de auteur laat zelfs uitschijnen dat de inwoners van Apple geen geschikt Apple-materiaal zijn: “verkeerde doelgroep” (achterlijk, onvermogend, … ?).

     

    Verder slaat hij de bal mis door te stellen dat mensen kiezen voor een bepaald besturingssysteem. De waarheid is dat het de gemiddelde koper worst zal wezen dat er zoiets als een verschil in besturingssysteem bestaat. Zij kopen een gsm, punt.

     

    Dus dat artikel is inderdaad maar “two cents” waard. Nog ver van een eurootje.

     

     

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    “Natuurlijk zal je hem wel gaan gebruiken als je er eentje gratis krijgt”. Eh, niet dus.

  • Profielfoto
    Night

    bartvdv op 29 september 2018 14:12

    Daar reageer ik graag op:

    1. Er is niets zuurs aan de term “Apple Fanboys, zo worden mensen die apple-trouw zijn nu eenmaal genoemd door fans van het Android OS.
    2. Verder is er niets denigrerend opgemerkt over de inwoners van het dorpje Apple. Ik proef dit alleen in jouw reactie.
    3. Gratis dingen weggeven om je merk te promoten is toch niets meer of minder dan zieltjes winnen? Anders had men de hele actie net zo goed achterwege kunnen laten. kranten doen het ook regelmatig: een paar vlotte tieners in de binnenstad gratis kranten uit laten delen om potentiële abonnees (zieltjes) te winnen.
    4. De verkeerde doelgroep is, zoals duidelijk is gesteld, de iPhone gebruiker. De dreiging klanten kwijt te raken ligt namelijk veel meer in de hoek van de Android concullega’s. Terugwinnen kun je dan ook beter in die poel doen, die ook nog eens aanzienlijk groter is. Bij elke andere interpretatie heb je duidelijk het artikel niet goed gelezen of niet goed begrepen.
    5. Tenslotte: men kiest wel degelijk. Mensen die een iPhone bezitten, hebben deze doelbewust (een enkele uitzondering daargelaten) aangeschaft. Net zoals bezitters van een Android telefoon hier ook voor gekozen hebben. Alleen is hier de achtergrond voor de keuze minder duidelijk. Dit kan van alles zijn: OS, prijs, géén Apple willen, kwaliteit, camera, advertentie gezien, etc. etc.
  • Profielfoto
    pruus

    Elk merk probeert op te vallen. Apple maakt veel gebruik van de free publicity en op een slimme manier. Het kost hen wel geld, maar ze besteden het aan andere instrumenten. Samsung is veelal bezig met de traditionele media en minder creatief. Afzeiken van de concurrent gebeurt al sinds Apple gestart is. Ik herinner mij de Windows vs Mac parodieën. Creatief en succesvol is, zoals dit voorbeeld al weer laat zien, erg moeilijk en heeft Samsung weer en poedel. Als je de beste wilt zijn, dan moet je dat aan alles zien laten.

  • Profielfoto
    Ome Kor

    @Night, voor wat betreft punt 4. Het is inderdaad zo dat ze aan de onderkant van de markt verliezen aan de Chinese merken. Maar in dat segment valt volgens mij niet zo veel te verdienen. Wel in het hoge segment, waar Apple een aardig deel van de totale smartphone winst weet binnen te harken. Dat segment  is zeker interessant voor Samsung, vandaar deze acties. Ik zie in mijn kennissenkring wel mensen switchen naar Samsung, gelukkig ook andersom.

  • Profielfoto
    Cursor

    Leuk om te weten wanneer ik (kleinzoon van wijlen Andries Appel) naar het platteland ga verhuizen. Nooit van gehoord, maar er blijkt dus echt een dorp (buurtschap) van die naam te bestaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Appel_(Gelderland). Maar als het zover is dan neem ik gewoon mijn iPhone SE mee. By the way: er zijn weer Goudreinetten verkrijgbaar: Schone van Boskoop.

  • Profielfoto
    Night

    @Ome Kor. Juist het hogere segment moet Samsung zich nu zorgen gaan maken. Apple wint er echt niet veel ‘leden’ van de Samsungvereniging bij, maar Samsung verliest er wel een boel aan ander topmodellen binnen de Android scene. Dat zijn modellen die technisch net zo goed of beter zijn dan de Galaxy’s. Een voorbeeld is dat de meeste Android topmodellen gebruik maken van de Snapdragon 845. Als je dat afzet tegen bv. Huawei, dat – net als Apple – zijn eigen processors maakt, en zelfs Apple voorbij is gestoomd qua verkoopaantallen en hiermee de Aziatische markt stevig in zijn greep heeft. Dan snap je wel waarom Samsung het moeilijk heeft.

     

    Kunnen ze beter advertenties maken: “Zij geven powerbanks weg, wij hele telefoons.”  😛

  • Profielfoto
    Loyd

    bartvdv op 29 september 2018 14:12
    Het artikel lijkt mij eerder vanuit een zure instelling geschreven: “zogenaamde Apple Fanboys”, “zieltjes winnen”… de auteur laat zelfs uitschijnen dat de inwoners van Apple geen geschikt Apple-materiaal zijn: “verkeerde doelgroep” (achterlijk, onvermogend, … ?).

     

    Verder slaat hij de bal mis door te stellen dat mensen kiezen voor een bepaald besturingssysteem. De waarheid is dat het de gemiddelde koper worst zal wezen dat er zoiets als een verschil in besturingssysteem bestaat. Zij kopen een gsm, punt.

     

    Dus dat artikel is inderdaad maar “two cents” waard. Nog ver van een eurootje.

     

     

    Natuurlijk kiest men voor een besturingssysteem. Ik bv kies bewust voor een IOS device boven zo’n Android prul. Maar ik zal dan ook wel geen “gemiddelde koper” zijn.

  • Profielfoto
    SteveSnobs

    Je peilen richten op een plaatst waar men net een Nokia heeft. #SameSong

  • Profielfoto
    Erwal

    Even rekenen: Op dit moment heeft de video 49K views op YouTube, dat zal nog wel wat oplopen, zeg eens naar 100K. Daarvan is een klein deel nu in de markt voor een nieuwe smartphone, zeg 15%. Dus 15K views van mensen die nieuw smartphone willen. Het marktaandeel Apple is ongeveer 1/3, dus 5.000 mensen uit de doelgroep die in de markt is worden bereikt. Als daarvan 10% overstapt heb je dus 500 nieuwe gebruikers. Stel die kopen gemiddeld iedere 2 jaar een nieuwe smartphone a €800 en blijven 8 jaar klant. Dan heb je 4 x 500 x €800 = €1,6 miljoen extra omzet binnen. Stel dat dit een marge van 50% in de keten van producent tot aan winkel heeft dan is gewoon 8 ton verdiend. Plus een bijdrage in de naamsbekendheid van de S9. Prima businesscase van Samsung Nederland lijkt me.
    Dit sommetje is genaderd op aannames, klein beetje Google, ervaring in marketing en sales en gezond verstand, maar zal ik er heel ver naast zitten?

  • Profielfoto
    Erwal

    Mijn sommetje is alleen gericht op Apple gebruikers. Samsung gebruikers zullen deels geneigd zijn weer een Samsung te kopen en andere Android gebruikers zullen deels nu gaan voor de S9. Die omzet komt er nog bij. Kosten van zo’n video? Max €50k, wat die telefoons netto kosten en hoeveel er zijn uitgereikt weet ik niet. In Appel wonen i. Totaal 750 inwoners waarvan de meeste overdag aan het werk zijn en dus geen S9 kregen. Mogelijk zijn er meer 100 uitgedeeld maar dat lijkt me sterk. Kosten om ze te maken is circa €300. Dus met €350.000 is deze campagne betaald lijkt me.

  • Profielfoto
    Melle

    Je zit er wel heel ver naast, vrees ik. Belangrijkste reden is dat van die 10% die filmpje ziet en overstapt (wil ik nog wel geloven) het gros ook zonder het filmpje ging overstappen. Je mag enkel de degene meerekenen die enkel door het filmpje meedoen. Ik zou delen door 5 (20% van 10%)

    En daarnaast is gemiddeld 8 jaar zelfde smartfoon way overschat, zeker in Android wereld. 8 jaar is een eeuwigheid. Minstens delen door 2.

    Dus je mag je 1,6 omzet vervangen door 160.000 omzet rechtstreeks door dit filmpje.

    Maar ik denk dat jij vooral reclame maker bent en verkoper van dat soort zaken, en dus vooral bedreven bent het opmaken van vrij nutteloze en zwaar overdreven sommen om dat te kunnen zeggen:

    Ik organiseer je een campagne – voor amper 150k en je zal er 800k mee verdienden. No brainer toch?

    Ik zou je rustig wegsturen.