Night
Night OMT Specials 28 september 2018

‘Reclamestunt Samsung richt pijlen op verkeerde doelgroep’

In het verleden heeft Samsung in advertenties en spotjes al eerder de spot gedreven met de zogenaamde Apple Fanboys. Dit is echter de eerste keer dat Samsung het over deze boeg gooit gaan om zieltjes te winnen ten koste van Apple. Samsung heeft namelijk als marketingstunt aan de bewoners van het Gelderse dorpje Appel gratis Galaxy S9’s uitgedeeld.

Natuurlijk zal je hem wel gaan gebruiken als je er eentje gratis krijgt, maar of deze stunt nu zo succesvol is, behalve dat je er het nieuws mee bereikt? Ik denk het niet.

Wat is de echte bedreiging voor Samsung?

Apple is wellicht Samsungs grootste concurrent is in het topsegment. Toch is het voor Samsung misschien verstandiger te kijken naar de echte bedreiging. En die zit mijns inzien meer in de hoek van de OnePlus, de Pixel 3 en de marktverovering van Huawei.

Simpel gezegd zijn er twee groepen. Mensen die kiezen voor iOS – en dus een iPhone – en mensen die kiezen voor Android. Android is echter het OS voor diverse merken smartphones. Het is gebleken dat Android-gebruikers in veel mindere mate merkvast of zelfs ‘merk-fans’ zijn, zoals dat bij Apple wel het geval is. Hierdoor zijn zij sneller geneigd over te stappen op een ander merk als dat voordeel oplevert. Bijvoorbeeld door een betere kwaliteit, innovatie, status of prijs.

Nu Samsung geen echte innovatie heeft kunnen laten zien met de S9, zijn Android-consumenten dus sneller geneigd te kijken naar alternatieven.

Wat is wijsheid?

Het lijkt me dus slimmer, om advertentiecampagnes op te zetten om Android-gebruikers aan zich te binden dan te trachten de veel loyalere ‘Apple fanboys’ voor zich te winnen. Bovendien is het aantal Android gebruikers vele malen hoger dan het aantal iPhone bezitters. Dus het beoogde voordeel zal dan ook veel makkelijker te bereiken zijn. Just my two cents.

Reageer op artikel:
‘Reclamestunt Samsung richt pijlen op verkeerde doelgroep’
Sluiten