iPhone 8: Apple opent reparatie­programma in 8 landen

Door: Raymon Mens - 4 reacties
iPhone 8

Apple is een reparatie­programma gestart voor een aantal iPhone 8-modellen. Sommige moederborden die in de toestellen zijn gebruikt, blijken een productiefout te hebben. Dit resulteert in onverwacht herstarten, vastlopen of in het ergste geval weigeren om op te starten. Het gaat alleen om de iPhone 8 en niet om de iPhone 8 Plus.

Twee belangrijke details. De defecte apparaten werden verkocht tussen september 2017 en maart 2018 en niet in Nederland of België. Het gaat om toestellen uit de Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland, China, Hong Kong, India, Japan en Macau. Als je een iPhone 8 hebt die niet bij Apple is gekocht, is het handig om je toestel te checken. Winkels die geen officiële Apple-reseller zijn, importeren namelijk wel eens toestellen.

Check het serienummer van je iPhone 8

Om te checken of je toestel in aanmerking komt voor gratis vervanging van het moederbord, voer je het serienummer van het apparaat in op een speciale pagina die Apple heeft gemaakt. Je krijgt dan meteen uitsluitsel. Officieel zegt Apple dat toestellen alleen gerepareerd worden in het land van aankoop, maar als je een iPhone door middel van grijze import op de kop hebt getikt, is onze ervaring dat daar niet moeilijk over gedaan wordt.

iPhone 8 teardown
Klik/tap voor groter.

Het serienummer van een iPhone is als volgt te vinden:

  • Tik op het icoon ‘Instellingen’.
  • Tik in het menu op ‘Algemeen’.
  • Selecteer vervolgens ‘Info’.
  • Scroll een beetje naar onder tot je het veld ‘Serienummer’ ziet.

Vervanging aanvragen

Komt je toestel in aanmerking? Dan kun je bij Apple of een door Apple erkend reparatiepunt gratis vervanging aanvragen. Dit is het snelst te regelen via de support-website van Apple. Kies daar voor ‘iPhone’ en vervolgens voor ‘reparaties en fysieke schade’. Ga daarna naar ‘onderwerp wordt niet vermeld’ en vul ‘Vervanging moederbord’ in. Je kunt vervolgens een afspraak maken bij een Apple-winkel of officieel reparatiepunt, of het toestel opsturen naar Apple.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Loyd

    De kwaliteit van Apple producten is lang niet meer wat het ooit was

  • Profielfoto
    Q-collective

    Loyd op 1 september 2018 18:12
    De kwaliteit van Apple producten is lang niet meer wat het ooit was

    Jij hebt duidelijk geen kijk op de zaak. Apple producten hebben de afgelopen 20 jaar met regelmaat problemen. Zoek het archief er eens op na. Mijn favoriet blijft de iPhone 4 “you’re holding it wrong” met de antenne.

    De echte vraag is wat Apple eraan doet als het probleem eenmaal is vastgesteld en daarin steken ze ver boven de competitie uit (die ook gewoon met regelmaat issues heeft). Ook hier weer drie jaar lang een nette oplossing voor dit probleem. Na drie jaar heeft 90% sowieso weer een nieuwe iPhone.

  • Profielfoto
    Loyd

    Jij hebt zelf geen kijk op de zaak flapdrol. Dacht je dat de defecten pas na drie jaar zich openbaren?

  • Profielfoto
    McMeller

    Jij denkt dus van niet, en dat Apple willens en wetens een product met een fout op de markt brengt, om later uit eigen wil voor de gevolgen op te draaien?