Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 27 augustus 2018

YouTube krijgt meer ads die niet overgeslagen kunnen worden

Kijk je vaak video’s op YouTube? Maak je op voor advertenties die je niet kunt overslaan. De video-site van Google gaat een stuk meer van deze advertenties tonen om te zorgen dat makers van video’s er enigszins serieuze uitkomsten aan overhouden.

Hoewel YouTube een ongekend rijke bron van video’s is, blijkt het voor de makers van die content moeilijk om er wat aan te verdienen. Om de productiekosten van een video eruit te halen, moet je miljoenen views halen. Makers van video’s kunnen er nu dus ook voor kiezen om non-skippable ads voor of in hun content op te nemen.

YouTube beperkt lengte non-skippable ads

De advertenties die overgeslagen kunnen worden, hebben een lengte van maximaal 20 seconden. Eerder was die limiet 30 seconden, maar blijkbaar wat dat toch iets té irritant. YouTube heeft deze limiet verlaagd. De zogenaamde creators kunnen in één klap de advertenties voor en in hun video’s omzetten naar deze non-skippable ads. Deze optie zal deze week naar alle videomakers uitgerold worden. De video-site van Google kondigde de verandering aan in een update voor creators.

YouTube komt met deze verandering duidelijk tegemoet aan de wensen van videomakers. Het is al langer een doorn in het oog van beheerders van populaire YouTube-kanalen dat er zo weinig met video’s te verdienen is. Populaire creators hebben dan ook andere inkomstenbronnen aangeboord, zoals de verkoop van t-shirts en contracten met sponsors. Sponsors worden vaak door de maker van de video zelf benoemd en zijn geen onderdeel Google’s van advertentieprogramma. Voor gebruikers zijn de nieuwe advertenties ongetwijfeld irritant, maar ze komen de inkomsten van de makers van video’s wel ten goede. En dat zorgt er ten slotte weer voor dat ze goede video’s kunnen blijven maken en blijven bestaan.

Reageer op artikel:
YouTube krijgt meer ads die niet overgeslagen kunnen worden
Sluiten