Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 7 augustus 2018

Reclame in WhatsApp? Betalen is (niet) de oplossing

Vorige week was er de nodige ophef over een nieuw plannetje van Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg kocht WhatsApp in 2014 voor 19 miljard dollar en wil de chat-app nu van advertenties voorzien. Dat begint heel subtiel in het status-tabblad. Je kunt echter op je klompen aanvoelen dat het daar niet bij zal blijven.

Is er een alternatief voor reclame in WhatsApp? Ja, een meerderheid van de gebruikers van de chat-app gaf in onze weekend poll aan best te willen betalen voor een reclamevrije versie. Slechts een minderheid wilde wel door de advertenties heen kijken.

Jaarlijks betalen voor WhatsApp heeft de voorkeur

Steeds meer apps werken met een abonnementsmodel waarbij je maandelijks of jaarlijks voor een app moet betalen. Jaarlijks betalen heeft onder gebruikers van WhatsApp de voorkeur. In onze poll werden 3.766 stemmen uitgebracht en 89 procent van de respondenten wilde wel betalen. Een overduidelijke meerderheid van 57 procent wilde jaarlijks een (klein) bedrag betalen, terwijl 32 procent aangaf ook geen probleem te hebben met een kleine maandelijkse betaling om de reclame in de chat-app af te kopen.

Klik/tap voor groter.

De oplettende lezer weet dat WhatsApp ooit een betaalde dienst was. Voor de overname door Facebook moest na het eerste jaar namelijk 89 cent per jaar betaald worden voor de app. Veel gebruikers staan wel open voor de terugkeer van die betaling. Het zou met de huidige App Store-prijzen inmiddels € 1,09 per jaar worden.

Even realistisch gezien…

Komt betalen voor een reclamevrij WhatsApp ooit terug? Wij achten de kans zeer klein. Het verdienmodel van Facebook is vooral gebouwd rondom reclame en advertenties op schaal. De 1,5 miljard actieve gebruikers op WhatsApp zijn een mooie toevoeging aan de 2,13 miljard actieve gebruikers op Facebook. Het heeft de potentie om de inkomsten van het bedrijf van Mark Zuckerberg aanzienlijk te verhogen en het aantal beschikbare ‘ad slots’ zal flink toenemen. WhatsApp is ook populair in landen waar betalen voor apps iets ontzettend vreemd is. Denk bijvoorbeeld aan opkomende economieën zoals India. Met een gemiddeld maandsalaris van net geen 100 euro, zou de chat-app een dure grap voor inwoners van die landen worden.

En als we met de optimistische bril kijken? We gaan even rekenen in de stijl “achterop een bierviltje”. Facebook verdient nu vrijwel niets aan WhatsApp. De optie om (westerse) gebruikers te laten betalen voor WhatsApp zorgt meteen voor inkomsten. In onze poll gaf 90 procent aan te willen betalen, stel dat de helft van alle gebruikers het ook daadwerkelijk doet, dan zijn er 750 miljoen gebruikers die allemaal een euro of dollar per jaar betalen. Van 0 naar 750 miljoen dollar per jaar. Niet slecht.

Het probleem van advertenties en reclame in WhatsApp afkopen

Als je het echter op schaal bekijkt, valt het weer tegen. Facebook heeft momenteel een winst van 5,1 miljard dollar per kwartaal. De inkomsten uit de chat-app zouden dat in een kwartaal hooguit met 200 miljoen dollar kunnen opschroeven. Uit de laatste kwartaalcijfers blijkt dat het bedrijf van Mark Zuckerberg momenteel 5,89 dollar per kwartaal per gebruiker verdient. Dat zijn de inkomsten uit advertenties. De euro van WhatsApp is dan een druppel op een gloeiende plaat. Om dezelfde inkomsten uit een WhatsApp-gebruiker te halen, zou Facebook € 1,99 per maand moeten vragen. En of iedereen dat wil betalen, is maar de vraag.

Reageer op artikel:
Reclame in WhatsApp? Betalen is (niet) de oplossing
Sluiten