tvOS 12: eerste films met Dolby Atmos-geluid nu op iTunes

Door: Raymon Mens - 17 reacties

In tegenstelling tot iOS 12 brengt tvOS 12 maar een klein aantal nieuwe functies. Een van de vernieuwingen voor de Apple TV die zeker de moeite waard is, is de komst van Dolby Atmos. Deze nieuwe standaard voor nog indruk­wekkender geluid komt naar de Apple TV. Hoewel tvOS 12 pas in september verwacht wordt, is Apple begonnen met het plaatsen van films met Atmos-geluid in de iTunes Store.

Deze nieuwe standaard voor geluid, die verder gaat dan het traditionele 5.1- of 7.1-speakers, vereist natuurlijk een receiver of soundbar die compatibel is. Als je die hebt, kun je met tvOS 12 staks genieten van volledig Atmos-geluid.

Dolby Atmos-films in iTunes

Apple heeft het assortiment films met Dolby Atmos-geluid al aardig aangevuld. In de laatste, publieke bèta van tvOS 12 kun je ook al zien of een film dit ondersteunt. Bij het bekijken van een film in de iTunes Store verschijnt een Dolby Atmos-logo onder de titel. Ook onderaan bij talen staat of een geluidsspoor de nieuwe standaard voor bioscoopwaardig geluid ondersteund.

Apple TV Dolby Atmos tvOS 12 1
Klik/tap voor groter.
Apple TV Dolby Atmos tvOS 12 2
Klik/tap voor groter.

Je kunt Siri ook vragen naar films met Atoms-ondersteuning. De virtuele assistent toont je alle films die geluid volgens de nieuwe Dolby-standaard hebben. Op moment van schrijven zijn dit onder andere Ready Player One, Pieter konijn, de nieuwste Spiderman, Jumanji 2, Baby Driver en vele anderen.

Apple TV Dolby Atmos tvOS 12 Siri
Klik/tap voor groter.

Gratis upgrade voor bestaande films

Deze Atmos-compatibiliteit kost je niets extra. Bovendien geeft Apple films die al in je bezit zijn een gratis upgrade. Let wel op dat Apple gecomprimeerde audiosporen gebruikt. Dit in tegenstelling tot films op Blu-Ray, die lossless audio hebben. (Zie ook → Alles over Dolby Atmos, nieuwe geluidsstandaard in tvOS 12)

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    JWB

    Geweldig geluid, maar…waarschijnlijk val je in een van de volgende categorieën:
    … je bent een verstokte vrijgezel: een luidspreker en kabel meer of minder maakt niet uit

  • Profielfoto
    JWB

    Te snel gerdukt

  • Profielfoto
    JWB

    … je partner houdt zielsveel van je: een gat in het plafond zagen is geen probleem
    …je hebt een mancave
    …je bent een bioscoopeigenaar

  • Profielfoto
    KR1275

    Volgens mij heeft vrijwel iedereen z’n surround set al afgegeven bij de kringloop. Atmos gaat het succes van surround niet terug brengen. Wil je optimaal genieten van Atmos, dan zul je nog flink in de buidel moeten tasten.

  • Profielfoto
    MrHammond

    @KR1275: jij kijkt je films op een iPhone of zo?!? Zou voor geen goud m’n surround-set kwijt willen…

  • Profielfoto
    jtbdst

    @KR1275 surround set bij de kringloop? ja de oude versies zonder hdmi kan ik me voorstellen, maar beetje film liefhebber wil ook serieus geluid en dat komt echt niet uit je ipad, imac of 1 of ander fancy soundbar. Geluid heeft amps nodig en speakers… en niet die bose pakjes crap. Tot nu toe was dolby digital thuis prima te doen, maar nu dolby atmos? Eeh tja dat zit niet op mn oude sony receiver… dus die kan naar de kringloop, op naar een nieuwere variant met dolby atmos. Ik ga voor Yamaha RX serie…

  • Profielfoto
    MrHammond

    Ik heb een Yamaha RX-V559 (Dolby Digital EX en DTS) met goede HiFi-speakers erbij, niet een “setje”, vorige eigenaar had ‘m ook weggedaan omdat-ie geen HDMI had, ik zie niet in dat ik dat nodig heb, m’n TV heeft minstens 4 ingangen, waarvan ik er toch slechts 2 gebruik. Overigens ook een heel goede HiFi-versterker;-)

    Ik twijfel alleen of Dolby Atmos echt zo heel erg veel toevoegt, ik denk minder dan voorgaande verbeteringen:

    mono -> stereo: wereld van verschil!
    stereo -> Dolby Surround Pro Logic: ietwat betere beleving, minder rigoureus als mono -> stereo, uiteindelijke (muziek)kwaliteit werd wél minder
    Pro Logic -> Dolby Digital: toch nog een duidelijke verbetering, muziekkwaliteit weer terug, DTS doet zelfs nóg een betere job

    De uiteindelijke kwaliteit zal nog steeds afhangen van de kwaliteit van je speakers (en die lijkt de laatste jaren eerder enorm achteruit gegaan te zijn, iig de norm voor “goede” speakers), maar wanneer ik de filosofie achter Atmos goed begrijp, minder van de plaatsing van de speakers, omdat de processor dat kan corrigeren.

  • Profielfoto
    jtbdst

    MrHammond idd met de RX-V559 gaat Atmos niet werken, is ook pre HDMI tijdperk versterker. En het verschil zal minder zijn dan van vroeger van stereo naar 5.1, puur omdat je al redelijk ‘midden’ in het geluid zit. Maar de plaatsing van het geluid wordt met Atmos wat nauwkeuriger (als je tenminste de moeite doet om aan te geven in de versterker waar je speakers staan/hangen/liggen)

    Met de RX serie bedoelde ik dus ook de RX-A2070 of RX-A3070 serie… gooi er een digitale norm in en het ding maakt er geluid van:-)

  • Profielfoto
    arno1975

    KR1275 op 15 augustus 2018 17:40
    Volgens mij heeft vrijwel iedereen z’n surround set al afgegeven bij de kringloop. Atmos gaat het succes van surround niet terug brengen. Wil je optimaal genieten van Atmos, dan zul je nog flink in de buidel moeten tasten.

    Bij mij zal er altijd een versterker en 5.1 set blijven. Soundbar is de slechste uitvinding sinds de Euro (en drumcomputer) en het geluid uit de TV is Kwalitatief Uiterst Teleurstellend

  • Profielfoto
    KR1275

    Velen zijn kennelijk nog nooit bij de kringloop geweest…

    De muziekliefhebbers hebben hun receiver al weer vervangen door analoge stereo apparatuur, omdat dat vrijwel altijd beter klinkt.

    Weinig fabrikanten zetten nog serieus in op surround. Vaak bijzaak. Ook in elektronicawinkels, zelfs de serieuze, stelt het aanbod van surroundapparatuur niet veel meer voor. Ik zit al 40 jaar in het vak en de ontwikkelingen op dit gebied gaan vooral in de richting van ‘weg met die troep uit de huiskamer’. Helaas, want van mooie apparatuur met goede kwaliteit kun je echt genieten.

    Dolby Atmos is interessant als je een ruimte inricht met de juiste speaker-indeling en ophanging. De effecten kunnen prachtig zijn, maar alleen als je goed spul hebt. Ik spreek dan over versterking en speakers, niet over blu-rayspelers of ATV. Overigens konden oudere topreceivers het effect al indrukwekkend nabootsen.

    Ik hoor trouwens bij die club die de surroundset heeft vervangen door stereoapparatuur… Zoveel mooier.

  • Profielfoto
    dsdevries

    KR1275 op 15 augustus 2018 20:07
    Velen zijn kennelijk nog nooit bij de kringloop geweest…

    De muziekliefhebbers hebben hun receiver al weer vervangen door analoge stereo apparatuur, omdat dat vrijwel altijd beter klinkt.

    Weinig fabrikanten zetten nog serieus in op surround. Vaak bijzaak. Ook in elektronicawinkels, zelfs de serieuze, stelt het aanbod van surroundapparatuur niet veel meer voor. Ik zit al 40 jaar in het vak en de ontwikkelingen op dit gebied gaan vooral in de richting van ‘weg met die troep uit de huiskamer’. Helaas, want van mooie apparatuur met goede kwaliteit kun je echt genieten.

    Dolby Atmos is interessant als je een ruimte inricht met de juiste speaker-indeling en ophanging. De effecten kunnen prachtig zijn, maar alleen als je goed spul hebt. Ik spreek dan over versterking en speakers, niet over blu-rayspelers of ATV. Overigens konden oudere topreceivers het effect al indrukwekkend nabootsen.

    Ik hoor trouwens bij die club die de surroundset heeft vervangen door stereoapparatuur… Zoveel mooier.

    Dit is echt een heel slecht geïnformeerde en vooringenomen post. Je doet aannames die niet kloppen en haalt zaken ernstig door elkaar. De term HiFi is de afgelopen jaren aan een enorme degradatie onderhevig, maar betekend in essentie nog steeds hetzelfde. Namelijk, het zo natuurgetrouw reproduceren van geluid. Van opname, vastleggen en het weergeven. Hoe minder informatie je hierbij verliest, hoe hoger de fideliteit is.

    Wanneer je bij een concert naar een muziekstuk luistert komt het meeste geluid altijd van voren, maar er is ook zeker altijd spraken van reflectie, nagalm en verval. Voor het vastleggen en reproduceren van muziek zijn er daarom 2 tactieken.

    De overgrote meerderheid kiest ervoor om alle instrumenten apart van elkaar op te nemen in geluidsstudio met nagenoeg geen reflectie, nagalm en verval om dit vervolgens te mixen naar een stereo geluidsfragment. Wanneer je dit geluidsfragment vervolgens met stereospeakers afspeelt in bijvoorbeeld een woonkamer dan zal je het geluid ervaren met de akoestische eigenschappen van die kamer en zal het lijken of de instrumenten daadwerkelijk in jouw eigen kamer worden bespeeld.

    Een andere tactiek is om het geluid op te nemen in een concertomgeving en te (re)masteren in een dubbingstage. Dat is een kamer die precies zo is ingericht zoals de producer wil dat je naar zijn mix luistert. Meestal is dit een kamer met vrij weinig reflectie en nagalm en een hele hoge verval die is ingericht met surround of 3d geluidsinstallatie. De producer maakt gebruik van surround of 3d processing om het geluid exact zo als het was tijdens het concert te mixen in een surround geluidsfragment. Wanneer je dit fragment afspeelt in een ruimte die identiek is aan die dubbingstage, zal je het ervaren alsof je zelf bij dat concert aanwezig bent. In potentie is de ervaring die je hiermee kunt creëren veel groter dan met de eerste tactiek. Deze tactiek wordt veel toegepast bij live concerten maar ook bij klassieke muziek met grote orkesten. Het is heel onnatuurlijk om naar een live concert te luisteren over stereo installatie omdat de akoestische eigenschappen van de concertzaal zullen conflicteren met de akoestische eigenschappen van je woonkamer.

    Om exact die reden worden films tegenwoordig alleen nog maar gemasterd in een dubbingstage. Bij films is het onmogelijk de grote hoeveelheid geluidseffecten natuurgetrouw op te nemen, vast te leggen en te reproduceren in een stereo geluidsfragment. Daarom heeft de film industrie al jaren harde afspraken en standaarden afgesproken over hoe geluid moet worden gemixed, en moet worden afgespeeld. Deze standaarden zijn in de filmindustrie ook veel belangrijker, want er wordt immers veel meer geld verdient aan mensen die geld betalen om een vooraf opgenomen geluidsfragment te kunnen beluisteren. Deze standaarden zijn in de loop der jaren ook veel geavanceerder geworden. De nieuwste standaarden Dolby TrueHd, Dolby Atmos, DTS-HD en DTS:X bieden een bijna onnoemelijk veel mooiere ervaring dan met een stereo geluidsfragment te behalen zijn.

    Het is dus zeer zeker niet zo dat de industrie zich van surround en 3d audio af aan het bewegen is. Integendeel, er komen juist steeds meer films en live concerten uit op Blu-Ray of UHD Blu-Ray.

    Geluid klinkt het mooiste als het afgespeeld wordt zoals de producer het bedoelt heeft. Dit betekend per definitie niet dat een stereo installatie altijd mooier is dan een 5.1 of Dolby Atmos opstelling. Het afspelen van een stereo geluidsfragment in een akoestisch dode kamer klinkt levenloos en vlak. Het afspelen van een 5.1 of Dolby Atmos fragment over een stereo installatie klinkt ook levenloos en vlak omdat je veel van de bedoelde 3d effecten niet mee krijgt. Daarentegen, het afspelen van een 5.1 of Dolby Atmos geluidsfragment in een woonkamer klinkt ook niet goed want de gemixte nagalm komt bovenop de nagalm van je woonkamer. Als echt van surround of 3d wilt genieten, dan zul je naast de grotere investering die het aansturen van meer speakers met zich meebrengt ook moeten investeren in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte. En ja, dat kost ook exponentieel meer geld.

     

     

  • Profielfoto
    dsdevries

    Nu over het verschil tussen analoog en digitaal. Lange tijd zijn platen de beste manier geweest om geluid met de minste verlies en vervorming van data vast te leggen en te reproduceren geweest. Door de microfoon worden geluidsgolven omgezet in een elektrisch signaal. Dit signaal wordt vervolgens vastgelegd op een tape doormiddel van een taperecorder. Een zogenoemde Track. Deze Tracks worden vervolgens gemixt in een nieuwe tape. Deze nieuwe tape heet de sample. Dit sample wordt gebruikt om een ets aan te sturen die een groef in een plaat etst. Deze ge-etste plaat heet de Master. Deze Master wordt verolgens als mal gebruikt om alle andere platen mee te maken. De plaat die jij koopt wordt vervolgens uitgelezen door een naald. De naald wordt door de groeven in de plaat in beweging gebracht en deze zet de trilling weer om in een elektrisch signaal. Dit signaal wordt door een buizenversterker of een transistorversterker versterkt tot een signaal dat krachtig genoeg is om een speaker aan te sturen.

    Bij al deze stappen gaat er informatie verloren. De vervorming van dit geluid wordt echter door veel mensen als prettig ervaren. Het geluid klinkt meestal warm en vol met een lichte ruis en af en toe een knarsje van wat stof of andere oneffenheden in de plaat.

    Het geluid klinkt vele malen mooier dan die van de opvolger, de tapecassete.

    Bij de introductie van de cd veranderde veel, maar in eerste instantie nog niet in positieve zin. Het idee van de cd was dat er bij het uitlezen geen informatie meer verloren hoeft te gaan. Er waren alleen nog veel problemen. De eerste cd’s konden nog lang niet genoeg data bevatten om dezelfde hoeveelheid informatie vast te leggen die je op een LP kwijt kon. Daarnaast werden veel cd’s rechtstreeks gemaakt van dezelfde masters of zelfs van andere LP’s. Wanneer je die cd’s afspeelt miste je veel van die warme verkleuring die afspelen van de LP met een naald met zich mee bracht. De cd’s klonken kill en vlak.

    Pas enkele tientallen jaren later kon een CD meer data bevatten dan LP’s en had men uitgevogeld dat je de muziek wel anders moest sampelen of in ieder geval moest remasteren om dezelfde aantrekkelijke klank uit die cd te krijgen. Echter, tegen deze tijd had de industrie bedacht dat de mensen al gewend waren aan de lagere kwaliteit die de CD met zich meebrachten, dat ze de hogere capaciteit liever gebruikte om meer slechtere nummers op een album te zetten.

    Dit is sindsdien nooit meer goed gekomen. Mensen wilden inmiddels meer muziek voor minder geld. Mensen begonnen te downloaden en later te Streamen. Ze namen zelfs genoegen met een nog lagere kwaliteit ten behoeve van gemak en downloadsnelheid.

    Dit wil echter niet zeggen dat digitaal per definitie slechtere kwaliteit is dan LP. In theorie is digitaal inmiddels in staat veel hogere kwaliteit audio vast te leggen en weer te geven dan een LP zou kunnen. En langzaam maar zeker wordt het ook steeds beter toegepast. De filmindustrie loopt hierin voorop. Op blu-ray disks wordt ongecomprimeerde muziek vastgelegd. Dolby TrueHD en DTS-HD is verschrikkelijk hoge kwaliteit.

    Dus ja, een LP is veel mooier dan de meeste digitale audio waaronder CD’s, Mp3’s en streaming platforms. Maar de kwaliteit van een LP haalt het bij lange na niet met de kwaliteit van een Blu-ray of UHD Blu-ray.

  • Profielfoto
    oldpeer

    en toen werd het stil….

  • Profielfoto
    dsdevries

    Overigens is het hele process van opnemen, mixen, samplen en masteren tegenwoordig vrijwel altijd volledig gedigitaliseerd. Zelfs de vinylpersen werken inmiddels rechtstreeks met een digitaal bronbestand. Een moderne LP bevat dus een digitaal bronbestand en dat maakt het volledige systeem digitaal.

    Op diezelfde manier, als ik een digitale thermometer aansluit op een metertje met een wijzerplaat, dan maakt dat de thermometer nog steeds niet analoog. De naald is nog steeds niet in staat de temperatuur preciezer aan te geven dan de precisie van de digitale thermometer.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Ja hoor de surround set heeft het pand al lang vervangen richting kringloop. Heb alleen nog Libratone speakers via airplay. Welk geluidsprobleem ging Dolby Atmos eigenlijk oplossen?

  • Profielfoto
    McD44N

    Het probleem van het platte bos.

    Laatst een demo gehad van Atmos. Daarvoor had ik zo iets van: jaja, marketing.. Maar het is echt geweldig! Mits goed gemixed natuurlijk. Je zit echt in een film, letterlijk en figuurlijk. Ga maar na, 2.0 versus 7.1.4. Nu alleen nog even door doorsparen voor een dikke Denon en meer speakers..

  • Profielfoto
    Pjotr

    Mijn 5.1 is uit huiskamer weg. Nu 2 x 100 watt 3 weg speakers op 2 keer twee meter naast de TV. Stereo opstelling. Helemaal geweldig. Die 5.1 in keuken gaat vervangen worden. Maar ja. Door wat dan? Extra dure Sonos? dubbele JBL extreme?