Raymon Mens
Raymon Mens Diensten 8 augustus 2018

Tim Cook geeft kritiek op Spotify: algoritme te dominant

In een heel, heel, heel (veel te) lang portret van Spotify-oprichter Daniel Ek heeft Fast Company ook Tim Cook aan het woord gelaten. Apple Music is immers een steeds belangrijkere concurrent en de CEO van Apple is geen fan van hoe Spotify het cureren van muziek aanpakt.

Tim Cook geeft vooral kritiek op het feit dat Spotify op algoritmes vertrouwt om playlists samen te stellen. Apple Music doet dit ook, maar heeft een veel groter menselijk element, aldus Cook.

Tim Cook: “bits en bytes vervangen kunst en ambacht”

“We maken ons zorgen over het verdwijnen van het menselijke in muziek. Het gaat -door onder andere Spotify- vooral om bits en bytes en plaats van de kunst en het ambacht van een goed nummer componeren”, zegt Cook. Spotify-CEO Daniel Ek is het daar niet mee eens en levert weer kritiek op het feit dat muziek een bijzaak voor Apple is. “We zijn de hele dag bezig met muziek. We doen niets anders en het is voor ons geen bijzaak. Die focus is het verschil tussen een gemiddelde streamingdienst en het echt heel goed doen.”

Dat er andere bronnen van inkomsten zijn, geeft Apple ook een lange adem. Tim Cook legt uit dat zijn bedrijf niet bezig is met het streamen van muziek om geld te verdienen. Dat is goed, want er is niet veel te verdienen in deze markt. Spotify schrijft diep rode cijfers. Apple Music heeft 50 miljoen betaalde abonnees, terwijl Spotify er 83 miljoen heeft (en in totaal 180 miljoen actieve gebruikers).

wwdc 2018
Apple-CEO Tim Cook – Klik/tap voor groter.

Playlists waren toevallige ontdekking van Spotify

Ondanks de kritiek van Cook, worden de playlists van Spotify door veel gebruikers gewaardeerd. Ek vertelt dat 31 procent van de gebruikers van de streamingdienst niets anders doet dan vooraf samengestelde playlists beluisteren. Voor Spotify waren de afspeellijsten overigens een toevallige ontdekking. Ek: “Toen we in 2013 ons platform voor ontwikkelaars open stelde, was er een klein bedrijfje genaamd Tunigo. Dat leverde door mensen gemaakte afspeellijsten die niet op basis van muziekgenre waren samengesteld, maar op activiteit. Denk aan studeren, sporten en koken. Het was een andere, meer emotionele manier om luisteraars te betrekken.”

Spotify kocht Tunigo al snel en lijfde het team in. Spotify-CEO Daniel Ek zag het in eerste instantie niet zitten. “Ik dacht dat het een ramp zou worden, maar uiteindelijk hebben de afspeellijsten de aantrekkingskracht van Spotify meer dan vergroot. Het maakt van onze dienst een persoonlijke DJ voor iedere gebruiker.”

Spotify-oprichter Daniel Ek – Klik/tap voor groter.

Hoe kritisch Tim Cook ook is, bij Apple Music probeert men het succes van Spotify wel degelijk te repliceren. Apple’s streamingdienst krijgt er steeds meer algoritmisch gemaakte playlists bij. Inmiddels heeft iedere gebruiker drie persoonlijke mixen: een met nieuwe muziek, een met favorieten een een chill mix. BInnenkort komt daar een vierde bij, die gebaseerd is op wat vrienden luisteren (Zie → Muziek van je vrienden: Apple Music krijgt nieuwe Friends mix)

Reageer op artikel:
Tim Cook geeft kritiek op Spotify: algoritme te dominant
Sluiten