Spotify werkt aan optie voor overslaan reclame

Door: Raymon Mens - 6 reacties
Spotify premium familie

Spotify laat de teugels voor gebruikers die niet voor de dienst betalen een beetje vieren. De streamingdienst experimenteert met de optie om advertenties over te slaan. Het gaat momenteel nog om een kleinschalige test. Gebruikers kunnen advertenties zo vaak als ze willen skippen.

Wie niet voor Spotify Premium wil betalen, moest tot nu toe een aantal beperkingen accepteren. Naast de ontbrekende offline-functie, kunnen maximaal 6 nummers per uur overgeslagen worden. Ook is er reclame tussen de muziek te horen.

Reclame overslaan in Spotify Free

Dit laatste zou in de toekomst kunnen veranderen. De streamingdienst heeft tegenover het Amerikaanse vakblad AdAge bevestigd een optie om advertenties over te slaan te testen. De test is vooralsnog alleen toegankelijk voor inwoners van Australië. Gebruikers kunnen op ieder moment advertenties overslaan en het is niet nodig om een aantal seconden te wachten. Andere diensten, zoals YouTube, die het ook mogelijk maken om advertenties over te slaan, laten je vaak wel even wachten voordat de skip-knop verschijnt.

Spotify advertenties
Klik/tap voor groter.

In het beste geval kunnen niet alleen gebruikers, maar ook Spotify zelf hiervan profiteren. De dienst weet nu vrij weinig van zijn gebruikers, maar kan aan de hand van advertenties te je overslaat, je voorkeuren in kaart brengen. Zo moeten advertenties beter op de gebruiker afgesteld worden. In het meest ideale geval hoor je alleen advertenties voor producten die je ook echt interesseren. Voor adverteerders is het ook een eerlijke deal. Ze hoeven niet te betalen voor advertenties die worden overgeslagen.

Minder beperkingen voor gratis gebruikers

Gebruikers van Spotify Free kunnen de laatste tijd een beetje proeven van Spotify Premium. Zo was het op mobiele apparaten lange tijd alleen mogelijk om playlists in shuffle-modus af te spelen. Sinds enkele maanden kunnen gebruikers van Spotify Free echter ook een beperkt aantal playlists in iedere volgorde die ze willen afspelen en nummers overslaan.

Spotify heeft volgens de laatste kwartaalcijfers 180 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Daarvan zijn er 83 miljoen met een abonnement en dat is een aardige groei. In het vorige kwartaal waren het er namelijk nog 75 miljoen. Concurrent Apple Music heeft 50 miljoen betalende abonnees en heeft geen gratis variant. Apple-CEO Tim Cook had onlangs nog forse kritiek op de concurrerende dienst. (Zie → Tim Cook geeft kritiek op Spotify: algoritme te dominant)

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Pappapaul

    Zal ik mijn Spotify abonnement binnenkort maar opzeggen?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Pappapaul op 13 augustus 2018 10:39
    Zal ik mijn Spotify abonnement binnenkort maar opzeggen?

     

    Moeten wij serieus reageren of deze vraag of wat is de bedoeling? Van mij part trek je een badmuts op en probeer je de goudvissen te dekken.

     

     

  • Profielfoto
    Pappapaul

    Tuurlijk Shmoo, voor jou altijd!

  • Profielfoto
    strigoi

    Leuk dat het kan maar het blijft irritant. Om de paar nummers moet je dan weer je telefoon ontgrendelen en op ‘Skip’ oid drukken om de reclame over te slaan.

    Ik vraag me af of dit daadwerkelijk een positief effect gaat hebben op het aantal gratis gebruikers en of die gebruikers daarna ook overgaan naar Premium, het uiteindelijke doel.

    Voor mij in ieder geval geen reden om Premium op te zeggen.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Het heeft volgens mij niets te maken met het wel of niet kunnen skippen van reclames  Ze testen nu gewoon een andere vorm van adverteren om zo te kijken of deze methode meer rendement oplevert voor hun adverteerders. Niets meer, niets minder.

     

    Nu heb je vooral reclames (audio) op de achtergrond. Stel je zou de reclames kunnen skippen, maar dan moet je wel in de app zijn om op de knop te drukken dan kun je daar ook visueel een bannertje bij maken en krijg je ineens een hele andere vorm van reclame. Naast die Skip button zal heus ook wel een Call to Action button zijn. Dat i.c.m. visuele reclame waar je dan naar zit te kijken heeft volgens mij veel meer effect (voor adverteerders) dan enkel een audioboodschap op de achtergrond tussen liedjes door.

     

     

  • Profielfoto
    Multimediaknaller

    Geef mij maar voor een 10tje per maand een overzichtelijke layout en dat het met een tik op je iPhone ook echt werkt

     

    https://www.apple.com/nl/music/