Netflix wil je binge onderbreken met advertenties

Door: Raymon Mens - 33 reacties
Netflix logo bingen

Gebruikers van Netflix zijn boos. De streamingdienst is begonnen met het tonen van advertenties tussen afleveringen. Het gaat niet om commerciële boodschappen van derden, maar om promo’s en trailers voor andere series die op Netflix te zien zijn.

Wanneer een aflevering voorbij is, verschijnt in plaats van een kleine knop in de hoek om direct naar de volgende aflevering te gaan, een full-screen trailer voor een door de streamingdienst zelf geproduceerde serie. De mogelijkheid om die over te slaan ontbreekt.

Promo’s en trailers niet te skippen

Voorlopig lijken de advertenties tussen afleveringen alleen in de VS te verschijnen. Op Twitter klagen een boel gebruikers over het fenomeen. Het is vooralsnog niet bekend of het om een test gaat of dat de advertenties wereldwijd uitgerold worden. We hebben de streamingdienst om commentaar gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen.

Op Reddit verscheen onderstaande foto. Het scherm met reclame verschijnt direct na een aflevering. Er is een advertentie voor een Netflix Original te zien en een smalle balk aan de rechterkant telt af naar de start van de volgende aflevering van de serie die je aan het kijken was. Het is vanuit de trailer direct mogelijk om de geadverteerde serie aan je watchlist toe te voegen.

Netflix advertenties

Aanbevelingen Netflix slaan de plank mis

Natuurlijk promoot Netflix wel vaker nieuwe series en films. Als je de app opstart kom je al in een scherm met aanbevolen kijkvoer op basis van jouw smaak. De trailers tussen de afleveringen, lijken de plank echter mis te slaan. Het zijn series die Netflix in zijn algemeen wil pushen en ze zijn niet gebaseerd op de smaak van de gebruiker.

Reacties

33 reacties
  • Profielfoto
    koolenboer

    Heb zelf Netflix nu 6maanden de rug toegekeerd. Wij hebben nu nog Videoland en NLZiet en kijken geheel via ATV. Geloof me. Er is content genoeg op de eerder genoemde services. Al is dit wel afhankelijk van he gezinssamenstelling. Wij hebben twee jonge kinderen en daarbij sluit Videoland naar mijn mening beter bij aan. Ik was een beetje uitgekeken op de content van Netflix. Niet letterlijk natuurlijk 😋

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Netflix laat je betalen voor hun service en dan alsnog advertenties pushen

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het zijn natuurlijk geen “advertenties” in die zin dat ze je deodorant aan willen smeren of zo. En één klik op de ‘back’-knop en je ongewenste trailer is weer weg.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Precies, weer zo’n clickbait artikeltje van OMT.

     

    Ondanks dat het zeker irritant is, wat Netflix aan het testen is, maar dit zijn geen advertenties. Het zijn aanbevelingen van content dat je nog meer kunt kijken op basis van je kijkgedrag. Advertenties zijn wat je in de bioscoop voor de film te zien krijgt.

     

    Kijk hoe serieuze media dit soort nieuws brengen, zonder claickbait en SEO titels.

     

    #triest.

     

  • Profielfoto
    Pi

    Begrijp al die boze mensen toch niet. Dit is natuurlijk de eerste stap richting advertenties op Netflix en wat mij betreft ook zeer begrijpelijk. Het alternatief is nl. om de abonementen duurder te maken (toen dat werd aangekondigd schreeuwde ook iedereen moord en brand).

    Als het op deze wijze gaat (ad/promo voor of na een gekeken aflevering) kan ik daar goed mee leven. Wordt anders als ze een aflevering gaan onderbreken voor een advertentie.

    Ook de stelling “ik betaal, dus ik eis geen advertenties” gaat natuurlijk niet op. Op die manier kan bijv. Fox Sports ook wel inpakken, en dan heb ik het ook maar even niet over tijdschriften en kranten.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Als ze advertenties gaan doen dan zeg ik mijn Netflix abo op.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Waarom denk je dat er geen hond meer TV kijkt?

  • Profielfoto
    Maikelw

    10 minuten TV kijken, 12 minuten reclame. Deed bij mij de das wel om. Of ik betaal een abbo of ik kijk advertenties, maar dat ik bij TV beide deed vond ik wel te ver gaan.
    Als Netflix dit ook gaat doen stop ik er ook mee, ookal kijk ik maar 1 of 2 keer per maand een serie.
    Maar goed, vooralsnog zijn het alleen aanbevelingen. Irritant, maar nog geen reclames. Tijd zal het leren…

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Niet skipbare trailers/Reclame == einde Netflix voor mij. Het medium dvd is daar ook aan kapot gegaan (ook die bloedirritante Brein-shizzle). Ik betaal voor géén reclame en als van mijn geld geen reclamevrije zender kan worden gemaakt dan maar niet.

  • Profielfoto
    Athens56

    Al maanden geen Netflix meer! De Sterf constructie die men hanteert laat zien dat steeds meer mensen Netflix de rug toekeren.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Reclame in Netflix is voor mij het einde van mijn abo bij hen. Sorry , ik wens daar niet voor te betalen.

  • Profielfoto
    mattiman

    “Promo’s en trailers niet te skippen.” Dit klopt niet.

  • Profielfoto
    Hans V R

    Wij overwegen ook Netflix te stoppen. Even aankijken of ze dit echt gaan doen.

  • Profielfoto
    Frans

    Shmoo op 18 augustus 2018 14:04
    Ondanks dat het zeker irritant is, wat Netflix aan het testen is, maar dit zijn geen advertenties. Het zijn aanbevelingen van content dat je nog meer kunt kijken op basis van je kijkgedrag.

    Ik zie weinig verschil tussen een ongevraagde  ‘aanbeveling’ op basis van mijn kijkgedrag en een ongevraagde advertentie op basis van mijn surfgedrag. In beide gevallen ben ik iets anders aan het bekijken/lezen en wordt ik daarin gestoord. Wanneer ik aan het surfen ben gaat het vaak nog om ‘gratis’ content die ik aan het lezen ben en kan ik begrijpen dat daar op een of andere manier voor betaald moet worden. Wanneer ik naar Netflix kijk gaat het om een dienst waar ik betaal om ongestoord, zonder advertentieblokken zoals op TV, van een film of serie te kunnen genieten. Ik vind een ‘aanbeveling’ op Netflix daarom vele malen irritanter dan een advertentie op een webpagina. Ik hoop dat deze ‘test’ daarom beperkt blijft tot precies dat, een ‘test’ onder een beperkte groep gebruikers en dat Netfix op basis van de feedback een wijs besluit neemt.

     

  • Profielfoto
    Shmoo

    Whatever…

     

    Ik bedgrijp dat nooit, zo’n CEO van Netflix zal toch niet compleet idioot zijn of wel dan? Het bedrijf maakt gewoon superwinsten en is de meest succesvolle streamingdienst ter wereld. Het heeft helemaal geen reclames nodig. Sterker nog, hun bedrijfsmodel is helemaal niet gebouwd op basis van reclames omdat er ook geen gratis abonnementen zijn om gebruik te maken van Netflix. Wat denk je dat eens beurskoers van Netflix zou doen als ze morgen reclames gaan verkopen en 10% van hun leden zegt zijn abonnement op terwijl het bedrijf de laatste 2 jaar als kool aan het groeien is.

     

    Denk eens na, Netflix is geen sociale media of Spotify -model waar je reclames moet verkopen. Heb je ooit reclames in Apple Music, iCloud of Dropbox gezien? Nee, omdat het model daar ook niet op gebaseerd is.

     

    Mensen kunnen altijd drama maken terwijl het er helemaal niets aan de hand is. Ze testen gewoon een nieuwe feature, zoals ze zo vaak doen. Dit zijn irritaties voor veel mensen, maar die intro autoplay feature op mijn Apple TV vind ik net zo goed irritant en jammer dat je dit niet kunt uitzetten. Dit zijn dingen die ze testenen, daar zullen ze vast wel mensen voor in dienst hebben. Dat gaat niet op basis zoals OMT hun site test voordat het online gaat.

     

  • Profielfoto
    Vroegah

    Wat is binge ?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Als er geen drama in je leven is, dan moet je zaken als “advertenties” op Netflix daar maar toe gaan rekenen. .;)

  • Profielfoto
    Ome Kor

    Vroegah op 19 augustus 2018 00:16
    Wat is binge ?

    In deze context is het in een kort tijdsbestek een heleboel afleveringen van een tv-serie achter elkaar bekijken.

  • Profielfoto
    Vroegah

    Dank ome Kor! Weer wat geleerd:-)

  • Profielfoto
    polansky

    Dat wordt het einde van Netflix… In ieder geval in Europa.

  • Profielfoto
    kasuja

    Alles is meetbaar voor Netflix.
    Reken maar dat Netflix in de gaten houdt of deze aanbevelingen hun opzeggingen in abonnees of daling in het aantal gekeken uren scheelt.

    Als het in hun nadeel werkt dan verzinnen ze weer wat anders.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    polansky op 19 augustus 2018 13:10
    Dat wordt het einde van Netflix… In ieder geval in Europa.

    Stel je niet aan. Natuurlijk niet.
    Einde aflevering > klik op je ‘back’-knopje, en kijk verder wat je wilt.
    Je hoeft geen seconde trailers te zien, als je dat niet wilt.

  • Profielfoto
    Ziegler

    polansky op 19 augustus 2018 13:10
    Dat wordt het einde van Netflix… In ieder geval in Europa.

    Je hebt een hysterisch dagje?

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ome Kor op 19 augustus 2018 11:15

    Vroegah op 19 augustus 2018 00:16
    Wat is binge ?

    In deze context is het in een kort tijdsbestek een heleboel afleveringen van een tv-serie achter elkaar bekijken.

    Dat korte tijdbestek lijkt dus niet zo relevant.

  • Profielfoto
    whaha

    Het gaat inderdaad niet om de tijd, maar om het seriële. Dat je meerdere afleveringen achter elkaar kijkt zonder (lange) pauzes te nemen. Alleen hoeveel x meerdere is, zal hoogstwaarschijnlijk subjectief zijn.

  • Profielfoto
    SvS

    Misschien is het toch juist leuk? Kijk en oordeel dan pas.
    Geen commerciële reclame waar ook ik hekel aan heb, maar trailers van eigen makelij, dat je dan ziet wat er ook aangeboden wordt. Ik vind dat hier beetje hysterisch op gereageerd wordt.

  • Profielfoto
    koen

    Mooi moment voor een plaspauze

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Er komt nu op het einde van een aflevering al een beeldvullende afbeelding of trailer. Dus zo ongelooflijk veel verschil is er ook weer niet in die nieuwe manier van tonen.

  • Profielfoto
    Marius1976

    Het is niet TIJDENS een aflevering he. Maar ERNA. Inderdaad, alleen als je meerdere afleveringen van een serie achter elkaar kijkt, en het idee hebt dat je één lange ‘film’ zit te kijken, dan zou je het idee kunnen krijgen dat je TIJDENS het kijken iets in beeld krijgt, wat je mogelijk niet wilt.

    Het komt op mij over als misplaatste verontwaardiging. Je kunt tegenwoordig over alles wel boos zijn…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Je kunt tegenwoordig over alles wel boos zijn…

    Daar hebben ze ook iets voor uitgevonden.

  • Profielfoto
    WaZoo

    De RTL’s van deze wereld doen ook al jaren niets anders, commercials voor hun eigen producten die meer dan 60% van de echte commercials bevatten in hun blocks waardoor iedereen afhaakt. Maar dat doet niets af aan het feit dat het irritant is, want die commerciele gasten zijn namelijk ‘gratis’. Maar voor diensten als Netflix, waar je puur betaald voor de content, en niet zo’n beetje ook, is dit wel een extreem rare en domme strategie.

  • Profielfoto
    Marius1976

    WaZoo op 20 augustus 2018 22:29
    De RTL’s van deze wereld doen ook al jaren niets anders, commercials voor hun eigen producten die meer dan 60% van de echte commercials bevatten in hun blocks waardoor iedereen afhaakt. Maar dat doet niets af aan het feit dat het irritant is, want die commerciele gasten zijn namelijk ‘gratis’. Maar voor diensten als Netflix, waar je puur betaald voor de content, en niet zo’n beetje ook, is dit wel een extreem rare en domme strategie.

    Met dat grote verschil, dat dat afhaken komt doordat de reclames tijdens de uitzending plaatsvinden, en niet zoals bij Netflix NA de uitzending. Dat is een dermate essentieel verschil, dat ik niet snap dat je over een extreem rare en domme strategie spreekt.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Je kunt die reclames gewoon uit zetten b.t.w.:

    http://www.netflix.com/DoNotTest