Nieuw in macOS Mojave: eGPU per app in te schakelen

Door: Raymon Mens - 6 reacties
macOS Mojave

Als het aan Apple ligt is de eGPU de toekomst. De externe videokaarten die je via Thunderbolt 3 aansluit, worden sinds macOS 10.13.4 High Sierra ondersteund, maar in macOS 10.14 Mojave wordt de eGPU pas echt nuttig. Je kunt in Mojave namelijk per app aangeven of deze op de eGPU uitgevoerd moet worden.

De oplettende lezer weet dat dit in de vorige macOS-versie ook al via de terminal kon, maar in macOS Mojave is het een optie die je per app kunt inschakelen met een vinkje. Er zijn ook nog een aantal andere verbeteringen doorgevoerd.

Verbeteringen eGPU macOS Mojave

Om de eGPU-acceleratie in te schakelen in macOS Mojave, moet je de app in de Finder selecteren. Kies dan voor BestandToon info (of druk op ⌘-i) en vink Prefereer Externe GPU aan. De optie is uiteraard alleen te zien als je een externe GPU op je Mac aangesloten hebt. Dat kan op elke Mac die een Thunderbolt 3-aansluiting heeft. De externe kaart wordt dan direct door macOS herkend.

eGPU macOS Mojave
Klik/tap voor groter.

Apple heeft met nog een beperking afgerekend. Een eGPU kan nu ook apps versnellen die op het scherm van een iMac of MacBook Pro zelf uitgevoerd worden. Voorheen werkte het alleen als een app op een extern scherm, dat op de externe videokaart werd aangesloten, werd uitgevoerd.

Welke eGPU voor een iMac of MacBook Pro?

Voor Apple is de eGPU steeds belangrijker en er zijn ook steeds meer behuizingen voor externe videokaarten beschikbaar. Globaal heb je de keuze uit twee opties. De Apple-oplossing of zelf een externe GPU samenstellen. Apple biedt zelf de Blackmagic eGPU aan. Daarnaast kun je ook kiezen voor de Razer Core X of Sonnet eGFX Breakaway Box 650. Deze zijn 100% compatibel met de Mac.

Hoewel de Blackmagic erg compact en strak vormgegeven is, is de eigenlijke grafische chip erg beperkt. De Radeon Pro 580-kaart zit er namelijk vast in. Bij Razer en Sonnet kun je zelf een GPU kiezen en plaatsen. Op de sites van beide fabrikanten kun je terugvinden welke kaarten compatibel zijn met de Mac. Hoewel Apple zelf AMD Radeon kaarten verkiest, heeft Nvidia tegenwoordig ook Mac-drivers. De werking daarvan is echter niet gegarandeerd.

eGPU Blackmagic
Klik/tap voor groter.

Waarom een eGPU?

De videokaarten van de iMac en MacBook Pro staan niet bekend als erg krachtig. Iedereen die zich met grafische applicaties, videobewerking of ander werk bezighoudt dat intensief voor de GPU is, kan van een extra grafische kaart profiteren. Zelfs het trainen van modellen voor AI en ML (Machine Learning) wordt een stuk sneller met een externe GPU. Gaming behoort ook tot de mogelijkheden, maar erg veel games zijn er niet voor de Mac. (Zie → Rise of the Tomb Raider eerste Mac-game met ondersteuning eGPU)

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    djneo

    Radeon Pro 850   is niet een chip. de chip heet  Radeon Pro 580

  • Profielfoto
    xaddict

    Nogmaals:

    De Radeon 580 is mid- tot hoogsegment van AMD. Alleen de Vega 56 en Vega 64 zijn hoger en meteen twee keer zo duur. Voor de échte pro misschien een goede oplossing, maar zelfs de instap iMac Pro heeft “slechts” een Vega 56.

    http://gpuboss.com/gpus/Radeon-RX-Vega-56-vs-Radeon-RX-580

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Ik had het artikel al van flink wat eindredactie voorzien, maar had Radeon Pro 850 ipv 580 over het hoofd gezien. Nu aangepast, dank voor het melden.

  • Profielfoto
    Pixelman

    Vind dit eGPU gedoe toch allemaal een beetje flauw. Op

    zich wel ok voor later als je mac wat ouder wordt. Maar waar zijn ze mee bezig. Dan koop je een zeer dure laptop die vrij stil is en er goed uitziet. Maar voor de echte rekenkracht moet je dan zo een meestal lelijke kast met zeer dure kaart naast je zetten en die veel lawaai maakt. En deze eGPU is meestal ook niet 100% gebruikt. Toch beetje bizar dat ze die weg opgaan. Meeste mensen hebben nu al veel ergernis bij die dure usb-c adapters, nu komt er nog een externe bak bij.

  • Profielfoto
    whaha

    Die eGPU’s kun je ook via Bootcamp onder Windows gebruiken, toch? Voor het geval er nu nog weinig tot geen games komen voor macOS…

  • Profielfoto
    yourt

    Vraag is wat dat gaat kosten, en waarvoor het werkt. Een appje hoef ik niet per se te versnellen denk ik (zoals Homekit). Wanneer ik in Photoshop ga stitchen met RAW files van een 30MP DSLR, of bewerkingen ga kopiëren op 50 foto’s, presets laat draaien, een batchopdracht loslaat op een map van 300 foto’s,… dan wordt het interessant, als het ook wat oplevert. En dat in verhouding tot de prijs dan ook nog.