Loop disease: hardwarefout laat iPhone 7 vastlopen

Door: Jan de Raab - 15 reacties

De iPhone 7 is bijna twee jaar op de markt en lijkt met een serieus probleem te kampen. Het probleem, dat de bijnaam ‘Loop Disease’ heeft gekregen, komt steeds vaker voor. Het gaat om een defect dat begint bij de microfoon en speaker van de iPhone 7 en iPhone 7 Plus, maar steeds erger wordt.

Steeds meer mensen maken melding van dit probleem en zijn genoodzaakt een reparatie uit te laten voeren. Wat is er aan de hand? De audio-chip komt los van het moederbord van de iPhone en dat zorgt voor vastlopers.

Hardwareprobleem iPhone 7 speaker en microfoon

De eerste symptomen van dit probleem zijn te merken tijdens het bellen. Het luidspreker icoon wordt grijs. Ook wordt melding gemaakt dat de beller niet te horen is en vice versa. Daarnaast kan de iPhone 7 of 7 Plus soms compleet vastlopen. Uiteindelijk zal het toestel bij het inschakelen niet verder komen dan het Apple-logo.

Hoewel dit klinkt als een softwareprobleem, moet de oorzaak gezocht worden in het buigen van het iPhone-moederbord of een harde schok als gevolg van een val. Hierdoor kan de audio-chip losraken. Reparatie vereist dus een bekwame hand met een microscoop en soldeerbout.

Klik/tap voor groter.

Apple is op de hoogte van “Loop Disease”

Apple is op de hoogte van het probleem, maar stelt dat het niet wijdverspreid is. “We onderzoeken een heel klein aantal incidenten met betrekking tot dit probleem. Als een klant een vraag heeft over hun apparaat, kunnen ze contact opnemen met Apple Support,” vertelt een woordvoerder aan de Amerikaanse website Motherboard. Of Apple een kwaliteitsprogramma start of de garantie verlengt is nog onduidelijk.

Ons advies aan bezitters van een iPhone 7 of iPhone 7 Plus die vastlopers of problemen met de speaker en microfoon ervaren: wacht niet langer en biedt je toestel ter reparatie aan bij Apple. Je zit nu immers nog binnen de garantie. Overigens is dit niet het eerste hardwareprobleem van de iPhone 7. In 2016 moest Apple sommige apparaten vervangen in verband met defecte camera’s.

Motherboard

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Q-collective

    Bljkbaar inderdaad niet een breedgedragen probleem als het na twee jaar pas de headlines haalt?

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Ik denk niet dat die chip op dag 1 lost komt te zitten. Zo’n fout met chips die niet goed gesoldeerd zitten, komt doorgaans pas na intensief gebruik -dus om en nabij twee jaar- aan het licht.

  • Profielfoto
    Loyd

    Shit; ben van plan om mn 7 plus onderhand te verkopen en de nieuwe iPhone te halen. En nu? Voor hetzelfde geld geeft ie de geest na een paar weken bij de nieuwe eigenaar

  • Profielfoto
    rico91

    Toevallig heb ik daar ook last van.

    mijn iPhone 7 heb ik gekocht in okt 2016. Is het niet zo dat Apple maar 1 jaar garantie aanbied?

    ik hoop maar dat ze het erkende als ‘bekend probleem’ en dat het gratis gerepareerd gaat worden!

  • Profielfoto
    Night

    Apple kan zoveel aanbieden als het wil, in Europa zijn ze toch echt gebonden aan het tweejarig consumentenrecht.

  • Profielfoto
    Loyd

    Rico in de gehele EU heb je een consumentenrecht van twee jaar.

  • Profielfoto
    tav

    Rico91 ; welke problemen ondervind je dan?

  • Profielfoto
    bigkevx2

    Looping disease,

    treffender kunnen we het niet noemen.

    Mijn dochter heeft sinds juni 2017 een iPhone 7 en is nu ruim een jaar later bezig met haar VIJFDE!!!

    iPhone 7.

    Helaas maak ik geen grapje en kennen de support medewerkers mij al bij voornaam.

  • Profielfoto
    tav

    De 5de al…. En hetzelfde probleem??

  • Profielfoto
    sciletto

    Ik heb hier ook last van sinds een paar weken. Echt heel irritant. Met muziek luisteren valt het uit, spontane windows 98 freeze zeg maar. Met bellen zijn er problemen:(

  • Profielfoto
    rico91

    tav op 16 augustus 2018 21:51
    Rico91 ; welke problemen ondervind je dan?

    Ik bel vaak met luidspreker aan. En de laatste tijd hoor ik vaak terug dat ik dan niet te verstaan ben. Ze ervaren het als wegvallend geluid.

    als ik de luidspreken uit zet ben ik wel te verstaan. Beetje herkenbaar probleem als hierboven besproken is. Ik hoop dan niet dat het probleem zich verder gaat uitbreiden.

  • Profielfoto
    tav

    Het probleem doet zich toch niet alleen voor als men de luidspreker opzet of heb ik dat verkeerd begrepen

  • Profielfoto
    bigkevx2

    tav op 16 augustus 2018 22:28
    De 5de al…. En hetzelfde probleem??

    Helaas wel, ook valt na verloop van tijd de geluidsoverdracht van de Lightning kabel uit.

    Wel opladen maar geen geluid. Iedere keer hetzelfde riedeltje in dezelfde volgorde.

    Knock on wood, op dit moment nog geen problemen.

  • Profielfoto
    Moi

    In Nederland heb je bij de verkopende partij garantie en die kan langer zijn dan twee jaar. Wij hebben het Nederlands Consumenten recht en stappen af van Europees Consumenten recht en daardoor biedt Nederland als enige land binnen de EU een betere garantie dan elk ander land. Let wel; dit is altijd bij de verkopende partij.

    In heel Europa is de verkoper (verkopende partij) aansprakelijk voor gebreken aan een apparaat. Dit is wettelijk geregeld. Apple geeft aan dat je behalve bij de verkoper ook het eerste jaar bij hun mag aankloppen. Dit is een extra service!!

    Valt me op dat op deze website weinig mensen weten hoe garantie wettelijk is geregeld en dus maar roepen dat Apple zich niet aan de wet houdt.

  • Profielfoto
    knoefknoef

    Hoi allen,

    ik heb me via Marktplaats op laten lichten door een Iphone 7 te kopen met het “Loop disease” syndroom. Bij aankoop werkte hij wel maar een half uurtje later niet meer. Vervolgens weer even wel en nu hoofdzakelijk niet (geen audio). Ik heb contact gelegd met Apple omdat ik op internet las dat dit probleem mogelijk onder garantie is te repareren. Gezien de telefoon net iets over het jaar oud is heb ik geen fabrieksgarantie meer. Dus Apple zegt dat de reparatie moet verlopen via de winkel/aankoopbon op basis van Consumenten recht…. Daar komt dus mijn probleem, de verkopende partij zegt dat hij de aankoop bon niet meer heeft …. (omdat hij waarschijnlijk een oplichter is). Iemand ideeën hoe nu te handelen?? zou ik op een of andere manier toch mijn garantie kunnen verhalen? Reparatie bij zo’n reparatie winkel tussen de 130 en 180 euro dus dat is best wel pittig.

    p.s. Imei nummer is overigens niet geregistreerd als gestolen of verloren dus mogelijk is het toch nog een beetje een eerlijk verkregen toestel…