IBAN-Naam Check nu ook beschikbaar in ING-app

Door: Jan de Raab - 5 reacties
ING-app IBAN-Naam Check

De kans dat je onbedoeld een foutieve overboeking via de ING-app doet, is een stuk kleiner geworden. De ING Bankieren-app is nu ook voorzien van de IBAN-Naam Check. Hierdoor krijg je in de laatste fase van de overboeking een melding wanneer de ingevoerde naam van de ontvanger niet overeenkomt met de naam van de rekeninghouder.

Zo wordt het een stuk eenvoudiger om een betaling aan de juiste persoon over te maken en is de kans op fraude een stuk kleiner. Er werd al jaren gepleit voor een dergelijke check en nu implementeren steeds meer banken de functie.

Foutieve overboekingen ook in ING-app zeldzaam

Het invoeren van een rekeningnummer is door langere IBAN-nummers behoorlijk lastig geworden en ondanks handmatig controleren, is een foutje snel gemaakt. In het verleden had dit tot gevolg dat overboekingen bij een vreemde terecht kwamen. Met de uitrol van de IBAN-Naam Check wordt dat een stuk moeilijker. De functie checkt of de ingevoerde naam overeenkomt met de naam van de rekeninghouder. Is de ingevulde naam niet correct? Dan krijg je, afhankelijk van een aantal factoren, een melding dat de gegevens niet kloppen. In totaal zijn er drie mogelijke meldingen:

  • Bij een kleine typefout wordt de naam automatisch aangepast. Een naam als “Jansen” kan bijvoorbeeld automatisch worden aangepast naar “Janssen”. Die aanpassing kun je gewoon accepteren en de overboeking uitvoeren.
  • Komt de ingevoerde naam in zijn geheel niet overeen? Dan volgt de mededeling dat de naam niet overeenkomt. Je dient de naam dan zelf te controleren, maar kunt er ook voor kiezen om de foutief ingevulde naam te accepteren en de overboeking uit te voeren. Dit is niet aan te raden.
  • Er kan geen check worden uitgevoerd.

Zo werkt het

Onderstaande video geeft een goed beeld van de werking van de IBAN-Naam Check in de praktijk bij de Rabobank. Die bank heeft in Nederland deze functie op de kaart gezet. Per bank kan de check verschillen, zo zie je bij de Rabobank meteen een waarschuwing, maar bij ING pas bij het versturen van de betaling.

Deze banken doen mee

Op dit moment wordt de IBAN-Naam Check nog niet ondersteund door alle banken. Rabobank, Regiobank, ING, SNS en ASN doen al mee. ABN AMRO, Triodos en Bunq nog niet. KNAB werkt aan de implementatie van de functie, maar wat Bunq gaat doen is nog niet bekend.

Reacties

5 reacties
  • Profielfoto
    Wim De Vries

    ABN-AMRO heeft de naam check al een paar weken.

  • Profielfoto
    yellow

    Wat kijkt de leeuw somber eigenlijk:D:(

  • Profielfoto
    Shmoo

    Zal wel een tandarts achter zich aan hebben gehad.

     

  • Profielfoto
    Toth0024

    Jaren geleden voordat de Iban er was had ING al een soort gelijke functie
    Deze hebben ze eruit moeten halen vanwegen het schenden van privacy ofzo en nu word er net gegaan of het nieuw is 😂

  • Profielfoto
    Shmoo

    Volgens mij had dit niets met privacy te maken maar alles met het feit dat ze op een compleet nieuw betaalsysteem overgingen waar dit (nog) niet in verwerkt zat.

    Het privacy verhaal hebben banken alleen aangehaald om hun eigen gezicht te redden op de vraag WAAROM ze het nog steeds niet opnieuw geïmplementeerd hadden terwijl er relatief veel kruimeldieffraude mee voorkomen kon worden.