Facebook-app geeft iedereen een persoonlijk menu

Door: Raymon Mens - 2 reacties

Het is je vast wel eens opgevallen dat het menu met tabbladen onderaan de Facebook-app blijft veranderen. Soms staat er een snelkoppeling naar Messenger, soms naar de Marketplace, soms naar Video. Het verschilt momenteel per land, maar het sociale netwerk van Mark Zuckerberg wil een stapje verder gaan en iedereen zijn eigen menu geven. Dat komt volgende week naar iOS en Android.

Gebruik je vaak groepen? Dan kan een knop voor snelle toegang tot groepen in de app verschijnen. Jaag je graag op koopjes in de buurt via de Facebook Marketplace? Dan zal de Marketplace-knop verschijnen. Het menu past zich dus automatisch aan je gewoonten aan.

Persoonlijk menu Facebook vanaf volgende week

Het sociale netwerk bevestigt tegenover CNET dat de uitrol van het het persoonlijke menu voor iedere gebruiker vanaf volgende week begint. Het aantal knoppen in de menubalk zal dan ook per gebruiker verschillend zijn. Het zijn er minimaal vier en maximaal zes. Alle opties blijven uiteraard toegankelijk via het uitklap-menu van de app voor iOS en Android. Zelf aanpassen van het menu is niet mogelijk, het algoritme bepaalt aan de hand van je gebruik welke knoppen je te zien krijgt.

Facebook menu
Klik/tap voor groter.

Facebook staat bekend om zijn grondige tests. Daarom ziet de Facebook-app er lang niet bij iedereen hetzelfde uit. Sommige nieuwe functies worden als test naar een beperkt aantal gebruikers uitgerold, voordat ze breed beschikbaar zijn. Gebruikers zullen vanaf nu een seintje krijgen als het menu onderaan de app aangepast wordt aan hun voorkeuren. In het verleden waren er meer dan 66 verschillende varianten met aangepaste iconen, volgorde en inhoud. Een oplettende designer heeft ze de afgelopen jaren verzameld.

Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg doet dit soort experimenten niet voor niets. De afgelopen tijd dipte het aantal actieve gebruikers op Facebook namelijk. Het bedrijf bleef door stijgende advertentieprijzen veel winst maken, maar vooral Europeanen keerden Zuckerberg en co. de rug toe (Zie → Begin van het einde? Facebook ziet zijn populariteit in Europa dalen)

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    sNiek

    Dus dat menu kan je dan nog steeds niet zelf indelen, dat is wel een gemiste kans. Het algoritme bepaalt dan welke knoppen daar verschijnen: de knop ‘Meest recent’ zal daar vast niet tussen zitten…

  • Profielfoto
    Edwin

    Het wordt tijd dat we zelf die knop “market place” weg kunnen halen. En er weer gewoon facebook van kunnen maken…