‘Crisisbijeenkomst bij Apple’: India lijkt mislukking te worden

Door: Jan de Raab - 7 reacties

India wordt beschouwd als ’s werelds snelst groeiende smartphonemarkt, maar Apple speelt er niet veel klaar. Dat bleek onder meer uit de laatste kwartaalcijfers. Hoewel Tim Cook vol lof was over China, zweeg hij over India en dat was niet voor niets. De iPhone heeft een marktaandeel van slechts één procent.

In een poging om India opnieuw te veroveren, heeft CEO Tim Cook achter de schermen hard gewerkt om “de falende India-strategie van Apple de goede richting op te duwen”, vertellen werknemers tegen Bloomberg. Er is zelfs een ‘crisiscentrum’ opgericht in het Apple-hoofdkwartier in de stad Gurugram, ten zuiden van New Delhi.

Apple wil India opnieuw veroveren

Tot nu toe bestond de strategie voor India vooral uit het aanbieden van oudere iPhones voor een zachte prijs. Een nieuwe commerciële directeur gaat dat echter omgooien. Concrete plannen zijn meer en duurzamere deals met retailers en hogere targets. Daarnaast zouden in 2019 drie officiële Apple Stores worden geopend in New Delhi, Bengaluru en Mumbai. De Indiase overheid vereist dat een bedrijf een deel van zijn producten in het land produceert, voordat het er zich mag vestigen. Daarom laat Apple een deel van zijn iPhone SE- en iPhone 6s-modellen in India produceren.

Tim Cook Apple India
Tim Cook en de Indiase Premier Narendra Modi (archieffoto 2017) – Klik/tap voor groter.

Ook Apple’s apps moeten meer gericht zijn op Indiërs. Dit laatste punt bevat met name de vernieuwde versie van Apple Maps die in 2020 moet worden gelanceerd, maar ook Siri. De virtuele assistent worstelt vaak met lokale accenten en begrijpt veel woorden van Indiase afkomst niet.

Niet alles is op te lossen met winkels en software

Het meest dringende probleem is de steile leercurve. Het kost tijd om de gewoonten van Indiërs te doorgronden en daarop in te spelen. Alleen zo kan men succesvol opereren in deze groeimarkt. Apple is bijvoorbeeld gewend om met vaste prijzen te werken. Indiase groothandels en online retailers verhogen of verlagen hun prijzen echter vrijwel dagelijks zonder een reden op te geven. Tot nu toe doet de iPhone-maker daar niet aan mee. Twee toonaangevende winkelketens zeggen dat de verkoop van iPhone gedaald is tot een derde van hun niveau in januari.

In India staat de iPhone op de elfde plaats en is goed voor slechts één procent van de smartphonemarkt. Is dat verwonderlijk? Niet als je weet dat het startsalaris van een hoger opgeleide omgerekend € 240 per maand is en de iPhone X in in India door de strenge importheffingen omgerekend € 1500 kost.

Apple India
De smartphonemarkt in India, stand: Q2 2018, data: Counterpoint Research – Klik/tap voor groter.

Bloomberg

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    wbreeman

    Gezien de grote markt begrijpelijk, maar Apple vergeet wel eens de early adopters en besteed niet veel aandacht meer aan de markten waar Apple populair mee is geworden. Europa moet vaak heel
    Lang wachten en Nederland is helemaal buiten beeld met nieuwe ontwikkelingen. Jammer!

  • Profielfoto
    arno1975

    Wie is Tim Cool?😎

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Dat was een prachtige typo van Jan. Ik heb ‘m toch maar even verbeterd.

  • Profielfoto
    Melle

    Leuk om te lezen in het begin dat strategie van Apple in India er vooral in bestaat om iPhone aan zachte prijzen te verkopen… en dan eindigt met de melding dat een iPhone x 1500 euro kost, terwijl het gemiddeld inkomen 250 is.

    Omgerekend naar onze geldwaardering zou een iPhone X hier minstens 15.000 euro kosten. Tjah… nog straf dat er 1% procent iPhones zijn. Want een SE zal dan met korting en omgerekend nog altijd minstens paar duizend euro kosten voor een indier…

    Zachte prijzen. ????

  • Profielfoto
    SvS

    Tja, waarom verbaast mij dit dan weer niet. Verhouding tussen inkomen van een goedbetaalde job en een iPhone is behoorlijk scheef. Hier in EU hou je na aanschaf van een iPhone nog een stuk(je) maandsalaris over, daar niet.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Prijsflexibilisering zoals in India blijkbaar gebruikelijk mag hier ook af en toe wel eens. Met name dat oudere modellen (> 1 jaar) gewoon nog steeds voor het volle pond worden aangeboden, is een onwaarschijnlijke belediging van de consument.

  • Profielfoto
    wgoettsch

    Ben nu 1 maand in Sulawesi. Behalve in de hoofdstad (Makassar) heb ik geen iphones gezien. Inderdaad veel te duur, daarom zie je hier alleen maar Oppo en Vivo.