Analist legt uit: ‘Waarom Apple in 2025 tóch met eigen auto komt’

Door: Raymon Mens - 12 reacties
Apple car auto onder laken

De geruchten over een Apple Car gaan momenteel alle kanten op. Onlangs hoorden we nog dat Apple een samenwerking met Volkswagen is gestart. De auto-fabrikant levert de voertuigen en Apple de software voor zelfrijdende auto’s. Vandaag spreekt de bekende analist Ming-Chi Kuo dit tegen. Apple’s ‘Project Titan’ zou veel meer zijn.

Volgens de analist komt Apple tussen 2023 en 2025 wel degelijk met een eigen voertuig. Het blijft dus niet bij alleen software voor zelfrijdende voertuigen. Kuo denkt dat de auto wel eens Apple’s “next big thing” kan zijn. Het bedrijf heeft sinds de iPhone in 2007 geen echt groot verkoopsucces meer gehad.

Kuo: Apple Car wordt next big thing

De analist noemt een aantal redenen op waarom Apple toch zal besluiten om met een eigen auto te komen.

  • Veel potentieel op vervangingsmarkt als nieuwe technologieën hun intrede doen. Denk aan zelfrijdende voertuigen.
  • Apple kan met zijn technologische voorsprong de rijervaring opnieuw uitvinden. Denk aan het inzetten van Augmented Reality.
  • Apple’s inkomsten uit diensten zouden flink kunnen groeien door de markt voor financieringen van auto’s. Of het aanbieden van Apple Car als een service. Apple Care voor je auto, iemand?
  • Een goede integratie van hardware, software en diensten kan Apple op voorsprong zetten tegenover traditionele merken.
Apple Car Project titan
Klik/tap voor groter.

Apple kan auto in twee fases uitrollen

Of het gewoon nattevingerwerk van de analist is, of hij deze verwachtingen op concrete informatie baseert, is niet duidelijk. Kuo heeft de afgelopen jaren echter een ijzersterke reputatie opgebouwd en heeft een netwerk met goed ingelichte bronnen.

Een realistische mogelijkheid is dat Apple de automarkt in twee fases wil betreden. Allereerst door andere fabrikanten software die een uitbreiding op CarPlay vormt aan te leveren. Zo kan de techniek voor zelfrijdende voertuigen alvast getest worden. Het verhaal over een samenwerking met Volkswagen in 2020 onderbouwt dit. Daarna zou Apple nog een aantal jaar verder kunnen sleutelen aan een eigen voertuig en zo beslagen ten ijs kunnen komen.

Nieuw duo aan het hoofd van Project Titan

Er staat sinds kort een nieuw duo aan het hoofd van Apple’s autoproject. De Apple Car wordt nu overzien door Bob Mansfield en Doug Field. Deze twee Apple-veteranen hebben in het verleden samen aan talloze hardware-projecten gewerkt. Denk aan de MacBook Air, de dunne iMac en de Retina-schermen voor de iPhone en iPad. Het is dus goed mogelijk dat de ambities onder hun beleid recentelijk verhoogd zijn en dat Apple voor een eigen voertuig gaat. De tijd zal het leren. (Zie ook → Tesla-directeur Doug Field keert terug naar Apple)

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Hopelijk kun je dan vanuit de auto zo op de nieuwe site van OMT. 🐨

     

     

  • Profielfoto
    cids

    Klinkt als zeer speculatief…

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Het is dan ook nog een jaar of vijf in de toekomst. Je strategie kan dan nog een hoop wijzigen.

  • Profielfoto
    Jan-Burger TROOST

    Ik wil helemaal geen zelfrijdende auto. AR in een HUD is nog tot daar aan toe, maar al dat ‘meegedenk’ vind ik steeds meer over de top gaan. Zal wel de leeftijd zijn. Van mijn huidige auto, that is! 😶

  • Profielfoto
    wensink

    Tegen die tijd is Tesla al het grootste automerk. Ik ben benieuwd waar ze daadwerkelijk mee gaan komen.

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    Schoenmaker blijf bij je leest.

    Al die nevenpraktijken gaan ten koste van waar Apple goed in was, ja was! Ondanks alle technologie wordt de prijs/prestatie verhouding steeds slechter. Waarom kennis verspillen c.q. uitlenen aan een branche (auto industrie) terwijl Apple zoveel meer kan doen met zijn oorspronkelijke producten. Dit is net zoiets als een slager die zelfgemaakte gebakjes gaat verkopen.

  • Profielfoto
    PowerMac

    hendrik ijzerbroot op 15 augustus 2018 23:46
    Schoenmaker blijf bij je leest.

    Al die nevenpraktijken gaan ten koste van waar Apple goed in was, ja was! Ondanks alle technologie wordt de prijs/prestatie verhouding steeds slechter. Waarom kennis verspillen c.q. uitlenen aan een branche (auto industrie) terwijl Apple zoveel meer kan doen met zijn oorspronkelijke producten. Dit is net zoiets als een slager die zelfgemaakte gebakjes gaat verkopen.

    Ja klopt. Nokia was ook veel beter in het maken van telefoons. Apple had gewoon bij de allereerste Mac moeten blijven, met die mooie Motorola processoren. Vooral niet vooruit denken, maar lekker blijven hangen waar je goed in bent. Is het niet heerlijk om in je eigen comfort-zone te drijven?

  • Profielfoto
    PowerMac

    Shmoo op 15 augustus 2018 18:50
    Hopelijk kun je dan vanuit de auto zo op de nieuwe site van OMT. 🐨

    ;-)

  • Profielfoto
    hendrik ijzerbroot

    @Powermac:

    Je moet natuurlijk wel vooruit blijven denken dat ontken ik dus niet. Maar hoeveel gebruikers van een Mac zitten te wachten op een auto van Apple? Ik heb liever (om maar wat te noemen) weer een 7200 rpm harde schijf in de instapmodellen van de iMac of een SSD met meer capaciteit want ik zit nu met een 2017 iMac die helemaal niet zoveel sneller is dan de vorige van inmiddels 8 jaar oud maar wel net zo duur is.

  • Profielfoto
    PowerMac

    hendrik ijzerbroot op 16 augustus 2018 13:28
    @Powermac:

    Je moet natuurlijk wel vooruit blijven denken dat ontken ik dus niet. Maar hoeveel gebruikers van een Mac zitten te wachten op een auto van Apple? Ik heb liever (om maar wat te noemen) weer een 7200 rpm harde schijf in de instapmodellen van de iMac of een SSD met meer capaciteit want ik zit nu met een 2017 iMac die helemaal niet zoveel sneller is dan de vorige van inmiddels 8 jaar oud maar wel net zo duur is.

    Dat begrijp ik wel, en ja, je kunt je afvragen waarom het zolang duurt voordat er een nieuw model Mac mini of een verbeterde versie iMac instapmodel komt etc, maar eigenlijk kunnen we weinig zeggen over de auto die Apple misschien gaat maken.

    Natuurlijk, vandaag de dag, is een iPhone en een Mac bijna hetzelfde -sterker nog, de huidige iPhone X is vele malen sneller dan een allereerste Macintosh persoonlijke computer- maar dat is iets zoals we dat vandaag de dag bezien.

    Vergeet niet dat, voordat de iPhone uitkwam, men sprak over een telefoon in vergelijking met een Mac: met de één kon je bellen, met de ander kon je Doom spelen. De smartphones vóór de iPhone waren niet smart, en zelfs Steve Jobs kon niet dromen welke invloed de iPhone (en de latere ontwikkeling hiervan) op Apple en op de wereld had.

    Als je de lijn doortrekt, Mac – iPod – iPhone, dan kon een Apple Car nog wel eens helemaal niet zo gek zijn.

    En ja, OS X had te lijden onder de ontwikkeling van de iPhone, want er werd zo’n beetje alle OS X ingenieurs weggetrokken om iOS te ontwikkelen, maar uiteindelijk heeft dat juist geleid tot een verbetering en verbreding van OS X.

    Juist omdat je niet weet wat de Apple Car precies gaat worden of zijn, is het moeilijk er over te oordelen. Het lijkt zoveel anders te zijn dan een Mac of een iPhone/iPad, maar dat hoeft het niet te zijn.

    Toen Apple met iets nieuws zou komen, en de geruchten werden steeds sterker dat het om een MP3-speler ging, waren de eerste commentaren niet van de lucht: een MP3-speler??? WTF? daar hebben we er al honderden van! De iPod werd een enorm succes, en natuurlijk de basis voor de latere iPhone.

    Toen Apple met iets nieuws zou komen, en de geruchten werden steeds sterker dat het om een telefoon ging, waren de eerste commentaren niet van de lucht: een telefoon??? WTF? daar hebben we er al honderden van! De iPhone werd een enorm succes, en natuurlijk de basis voor de latere ….

    Enkele leuke links uit die tijd:

    https://www.theregister.co.uk/2006/12/23/iphone_will_fail/

    https://medium.com/@radutzan/happy-10th-birthday-iphone-a-look-back-at-the-pre-launch-rumors-4913d6bfbfdc