Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 27 juli 2018

iPhone X speelt de hoofdrol in nieuwe Samsung-commercials

Een beproefde strategie voor iedereen die onzeker over zichzelf is of iets wil verbergen, is het wijzen op de gebreken van de ander. Dat is precies waarom Samsung zijn laatste advertenties niet op de Galaxy S9 of Galaxy Note 9 focust, maar op de gebreken van de iPhone X.

In een serie nieuwe commercials richt het Koreaanse bedrijf zijn pijlen op de tekortkomingen in Apple’s producten. Zo heeft de iPhone X een notch, geen microSD-kaartsleuf en gebrek aan multitasking op het scherm. Het format van de advertenties is steeds hetzelfde. Een klant komt bij Apple’s genius bar klagen over een bepaald aspect van de iPhone X.

De notch

Toen de iPhone X voor het eerst verscheen, was er wat ophef over de notch. Inmiddels kraait er geen haan meer naar, behalve Samsung. In deze advertentie bezoekt een klant de “Ingenious-bar” om te klagen over de notch. De fabrikant gaat maar even voorbij aan het feit dat de Galaxy-telefoons aan de boven- en onderkant een relatief grote schermrand hebben, waardoor het mogelijke schermoppervlak wordt beperkt.

https://www.youtube.com/watch?v=FPhetlu3f2g

Geen multitasking

Samsung’s tweede advertentie bekritiseert het gebrek aan multitasking met twee vensters op de iPhone. Deze is echter gewoon waar. Er is geen multitasking met meerdere apps tegelijk mogelijk op de iPhone.

https://www.youtube.com/watch?v=h3RwxpahHo0

Lokale opslag

De derde Samsung-advertentie die vandaag online is geplaatst, toont een beperking die Apple nooit zal oplossen: de iPhone heeft geen microSD-kaartsleuf. De meeste Android-apparaten, inclusief de Galaxy S9, hebben dat wel. Apple slaat daarentegen liever bestanden op in de cloud. Een grappige fout: de ‘genius’ in de commercial benoemt dat meer opslag 140 dollar extra kost, maar het is 150 dollar.

https://www.youtube.com/watch?v=QyDo4wmQ0HQ

De realiteit

Natuurlijk probeert Samsung de iPhone X in deze commercials af te schilderen als onaantrekkelijk en beperkt toestel. De realiteit is echter dat de consument hier anders over denkt. De iPhone 8 verkoopt volgens de laatste cijfers beter dan de Galaxy S9 en Galaxy S9 Plus. De iPhone X doet het bovendien ook nog eens beter dan de Galaxy S9. We vragen ons dan ook af voor wie deze commercials zijn. Halen ze echt consumenten over, of is het gewoon een schouderklopje voor bestaande Samsung-gebruikers om ze te vertellen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt? Het is hoe dan ook een zwaktebod dat een beetje zielig begint te worden.

Reageer op artikel:
iPhone X speelt de hoofdrol in nieuwe Samsung-commercials
Sluiten