Netflix wil iedereen die abonnement deelt meer laten betalen

Door: Raymon Mens - 35 reacties
Netflix logo bingen

Abonnementen op Netflix worden vaak door veel gebruikers gedeeld. Dat kunnen gezinnen zijn, maar ook groepen vrienden. Voor iedereen die een abonnement deelt is er slecht nieuws, want de streamingdienst wil je meer laten betalen voor een duurder Ultra-abonnement.

Momenteel zijn er drie abonnementen beschikbaar, namelijk Basis, Standaard en Premium. Het laatste abonnement laat je voor € 13,99 per maand op vier schermen tegelijk kijken. Dit abonnement wordt naar verluidt echter versoberd en zal nog maar twee schermen tegelijk toestaan.

Duurder Ultra-abonnement Netflix op komst

Wie straks met vier gebruikers tegelijk wil kijken, moet het nieuwe Ultra-abonnement nemen. Dat gaat € 16,99 per maand kosten en staat kijken met vier schermen tegelijk toe, net als het huidige Premium-abo. Verder biedt het abonnement HDR-video met HD-audio. Een prijzige optie, maar nu steeds meer content in HDR beschikbaar komt geen gekke keuze. Mits je de hardware hebt die het ondersteunt, natuurlijk.

Het huidige Premium-abonnement ondersteunt vier schermen, maar gaat naar twee schermen. Ook het Standaard-abonnement halveert, van twee schermen naar één scherm. Dit gebeurt zonder dat de prijs die je betaalt omlaag gaat. Zo heb je dus stiekem met een prijsverhoging te maken. Je betaalt immers hetzelfde, maar voor minder.

Netflix abonnementen 2018
Klik/tap voor groter.

De site CordCutters kwam het nieuwe tariefschema op het spoor en er is nog behoorlijk wat onduidelijkheid. Zo wil de streamingdienst alleen zeggen dat er met nieuwe prijzen getest wordt, maar niet wanneer deze van kracht worden. Het zou niet de eerste keer zijn dat Netflix zijn prijzen verhoogt. De laatste keer was in het najaar van 2017, destijds gingen diverse abonnementen twee euro per maand omhoog.

Woede van gebruikers om schrappen recensies

Netflix is de laatste dagen vaker negatief in het nieuws. Op maandag maakte de dienst ook al bekend dat de recensies die gebruikers achter kunnen laten, zullen verdwijnen. Vanaf 31 juli is het niet meer mogelijk om een recensie achter te laten en alle ooit geschreven recensies worden gewist. Veel gebruikers vinden dit een vreemde move en zien het als verschraling van de informatie over een serie of film.

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    Hans V R

    Jammer, wij stoppen er dan waarschijnlijk mee. Het was een geweldig initiatief en we stapten vanaf het begin in. Maar helaas ook hier een verlies aan klantvriendelijkheid. Misschien dat als er meer mensen opstappen er mensen aan het roer worden gekozen die meer klantgericht zijn. Vooralsnog maar hopen dat de inmiddels groeiende competitie equivalent blijkt.

  • Profielfoto
    TheBigZ

    Ook het Standaard-abonnement halveert, van twee schermen naar één scherm.

     

    Ligt het aan mij, of zie ik toch echt TWEE schermen in de screenshot staan in de kolom Standard?

  • Profielfoto
    TheBigZ

    Het huidige Premium-abonnement ondersteunt vier schermen, maar gaat naar twee schermen.

    Ligt het aan mij, of zie ik toch echt VIER schermen staan in de kolom Premium?

  • Profielfoto
    TheBigZ

    Afhankelijk hoe je op de Netflix website kijkt (mobiel of desktop) wordt er blijkbaar een ander aantal schermen getoond. Lekker duidelijk….

     

    https://tweakers.net/nieuws/140551/netflix-voegt-wellicht-duurder-ultra-abonnement-toe-zonder-nieuwe-features.html

  • Profielfoto
    SponZz

    Komt er dus een beetje op neer dat je voor eenzelfde standaard abonnement vet meer gaat betalen (2 schermen), gaat dit gebeuren ben ik er ook klaar mee en dus bij de concurrentie ga kijken.

  • Profielfoto
    macquarius

    Hans V R op 4 juli 2018 11:02
    Jammer, wij stoppen er dan waarschijnlijk mee. Het was een geweldig initiatief en we stapten vanaf het begin in. Maar helaas ook hier een verlies aan klantvriendelijkheid. Misschien dat als er meer mensen opstappen er mensen aan het roer worden gekozen die meer klantgericht zijn. Vooralsnog maar hopen dat de inmiddels groeiende competitie equivalent blijkt.

    Ach, voor niets gaat de zon op hè. Stel je neemt de Ultra voor 17 euro en je deelt dat met 4 man dan kost het je per maand 4,25.  Nou, wat een bedrag zeg, echt onoverkomelijk!

    Maar ja, de hollander wil alles voor niks, dus deze prijsverhogingen of beperkingen worden meteen afgedaan als klant onvriendelijk en de directie zou moeten opstappen blabla.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Nou ja, hallo zeg…

    Je neemt een abonnement omdat je dat abonnement wilt, en betaalt daar een eerlijke prijs voor. Ik neem vier schermen omdat ik er vier wil. Niet twee.

    Dat is niet omdat we alles voor niks willen. Het is gewoon het abonnement wat ik heb afgesloten.

    Hoe reageer jij als je mobiele abonnement van de ene op de andere dag de helft van de data gaat leveren voor dezelfde prijs?!

     

  • Profielfoto
    HHi Mac

    macquarius op 4 juli 2018 12:16

    Hans V R op 4 juli 2018 11:02
    Jammer, wij stoppen er dan waarschijnlijk mee. Het was een geweldig initiatief en we stapten vanaf het begin in. Maar helaas ook hier een verlies aan klantvriendelijkheid. Misschien dat als er meer mensen opstappen er mensen aan het roer worden gekozen die meer klantgericht zijn. Vooralsnog maar hopen dat de inmiddels groeiende competitie equivalent blijkt.

    Ach, voor niets gaat de zon op hè. Stel je neemt de Ultra voor 17 euro en je deelt dat met 4 man dan kost het je per maand 4,25.  Nou, wat een bedrag zeg, echt onoverkomelijk!

    Maar ja, de hollander wil alles voor niks, dus deze prijsverhogingen of beperkingen worden meteen afgedaan als klant onvriendelijk en de directie zou moeten opstappen blabla.

    Nonsens Macquarius, Hans V R heeft het er niet eens over dat de dienst gratis behoort te zijn. Ikzelf deel niet en betaal het volle pond. Het is gewoon een ordinaire verhoging.

  • Profielfoto
    JoepieNL

    Alles wordt elk jaar duurder; ook Netflix dus. Nauwelijks nieuwswaardig dus.

    En ik vind het nog steeds een koopje: ruime keuze; aardig wat offline te bekijken, delen met 4 mensen …

  • Profielfoto
    aaa

    Neem nog even aan dat je het mag delen met je GEZIN dus in 1 huis. Niet binnen de hele vrienden kring met 50 mensen op je whatsapp groep. (wat er nu dus gebeurd) Vervolgens kijkt iedereen een film. De die-hard gebruikers delen het alleen met 4 mensen.

  • Profielfoto
    Yogarine

    Dus als ik het goed begrijp zijn het de sloebers die niet in hun eentje voor een eigen Netflix abonnement willen betalen die het verpesten voor de rest? 🤔

    Ik ken ook een gast die een keer boos werd omdat ik mijn Netflix account niet met hem wilde delen. (Ik heb al vaak dat thuis twee mensen tegelijk zitten te kijken, dus had daar niet zo’n trein in.)

    Als iedereen nou gewoon lekker zijn eigen abonnement regelt heeft Netflix geen excuus om dat aantal schermen te halveren. Dan maar twee pizza’s minder per maand jong ens.

  • Profielfoto
    macquarius

    Precies, en anders zet je een splitter op twee schermen dan kun je het evengoed nog op 4 schermen kijken.

    Alle gekheid op een stokje, Yogarine heeft gelijk, door het illegaal gebruik van abbo’s moeten de nette gebruikers nu op de blaren zitten en mogelijkheden inleveren maar dan nog waar hebben we het over??? 3 euro per maand, djeeeezzzz.

    Al ging het nu van 13,99 naar 49,95…

  • Profielfoto
    Athens56

    Het draait slechts om geld en met leuk verpakken pakt men de mensen in. Ik ben allang gestopt met Netflix!

  • Profielfoto
    Festen

    KarelWillem op 4 juli 2018 12:35
     

    Hoe reageer jij als je mobiele abonnement van de ene op de andere dag de helft van de data gaat leveren voor dezelfde prijs?!

     

    Zolang je maar direct het abonnement mag opzeggen, is er natuurlijk niks aan de hand. En dat mag altijd bij Netflix.

  • Profielfoto
    Mr_Freeze

    Overigens zijn er maar heel weinig series op Netflix die echt gemaakt zijn in HDR, de enige die ik heb gezien zijn “Godless” (geweldige serie) en de serie “Black Mirror S4E1 USS Callister”.(top aflevering)  Vaak is alleen de ondertiteling zichtbaar dat het een HDR serie betreft. Dat het HDR logootje aan gaat wil nog niet zeggen dat de gehele serie ook is gemasterd in HDR, zelfde geldt overigens ook voor Dolby Digital, zeker wanneer het tv series zijn, echt lang niet allemaal maken ze optimaal gebruik van de 5.1 kanalen.

  • Profielfoto
    koolenboer

    Ik begin ook Netflix beu te raken. De kosten voor media gebruik beginnen aardig op te lopen. Telt u mee: €15 Apple music, Videoland €6,49, NLziet €7,95, Netflix €10,99
    Bijna €40 pm voor onze media “verslaving”.

    Mijn plan van aanpak: Netflix eruit, Apple music per jaar betalen, Videoland per jaar betalen, en dan alleen NLziet nog per maand betalen en dan KPN internet + tv omzetten naar alleen internet.

    Ik ben van mening dat Videoland zijn content best op orde heeft voor een gezin met kleine kinderen. En alle Marvel series beginnen me inmiddels ook wat te vervelen op Netflix.

  • Profielfoto
    Mr_Freeze

    En alle Marvel series beginnen me inmiddels ook wat te vervelen op Netflix.

    Zo, anders mij wel, de enige Marvel serie die ik wel aardig vindt is Agent Carter, en die staat op Videoland:-)

  • Profielfoto
    Antaeus

    Ok! Adios Netflix!

  • Profielfoto
    Antaeus

    Alleen nog KPN internet, kabel tv opgezegd, spotify de deur uit, Netflix adios, NLziet waardeloos dus ook eruit… nu alleen nog NPO Start Plus voor €2,95
    Hoe media verslaafd zijn we geworden?
    Zijn zoveel leuke andere dingen te doen…
    En radio is zoveel leuker

  • Profielfoto
    Odyssey

    na 6 maand gratis (bij aankoop LG televisie) abonnement stop gezet:

    aanbod te klein ivm vs
    seizoenen v populaire series niet up to date!

    geen zin dus om een te betalen voor maar een halve dienst.  De grote hoeveelheid eigen content boeit mij geen hol. ik wil zaken zoals game of thrones, … etc

  • Profielfoto
    Chytin

    Het is nu te hopen dat Apple snel met zijn streaming videodienst komt. Geen idee wat voor content zij gaan aanbieden maar Netflix heeft stevige concurrentie nodig anders gaan zij de abonnement prijzen jaarlijks verhogen. Ik heb Usenet vaarwel gezegd omdat Netflix een goed alternatief werd. Tussen de B films en matige series zitten er genoeg leuke dingen erop om te kijken maar niet goed genoeg om binnen een jaar een prijsverhoging te accepteren. Ik zal met de dienst stoppen en afwachten wat Apple gaat doen.

  • Profielfoto
    monty python

    Zo werkt het altijd. Eerst monopoliseren, markt kapotmaken en dan de prijzen verhogen. Digitalisering in de praktijk.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Al die gasten die hier zeuren over Netflix:

    Als je ziet hoeveel Netflix per abonnement investeert, dan begrijp je dat het niet anders gaat.
    Een paar jaar geleden stonden er alleen films op van 3-4 jaar of ouder op Netflix.
    Als je nu kijkt, dan zijn er bijna dagelijks nieuwe series en films op Netflix.
    Dus, dat op zich is al een reden dat Netflix de prijzen verhoogd.
    Overigens wordt er dus per abonnee per jaar ca 350 euro geïnvesteerd!! Terwijl gemiddeld dus circa 120-140 euro binnen komt.

    Tweede reden: Je kunt met het zelfde abonnement gewoon blijven kijken zoals je gewent was. Het wordt alleen een stuk lastiger om je abonnement te delen met iemand. En dat was hard nodig, want iedereen weet dat Netflix in heel veel gevallen door 2-3 personen gedeeld wordt.

    Stelletje schiepen!

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Schriepen

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @Odyssey jij bent echt dom. GOT is een eigen serie van HBO. Netflix heeft eigen series, HBO heeft eigen series.
    Ga jij naar eens zoeken waar al die series die jij wil kijken wel allemaal zijn. Sukkel

  • Profielfoto
    Verwijderen

    En serieus, als je een biertje drink in een café (en er ook een koopt voor je vriendin ofzo) dan ben je vaak al 12 euro kwijt.
    En dan gaan deze schriepen zeiken over een abonnement van 12 of 16 euro.
    En, stel je gaat naar de bioscoop, dan ben je voor een film al meer dan 18 euro kwijt (met popcorn)…..

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Jezus ….ik schaam me diep voor mijn landgenoten. Zielige stumpers

  • Profielfoto
    KarelWillem

    5 keer is wel heel veel Swiftly. Meer dan de twee schermen die ik straks overhoud in ieder geval  😁

  • Profielfoto
    Pokerface

    Wat een geklaag over Netflix. Er komt zo veel nieuwe content bij dat het niet bij te kijken is. Je kan 24/7 kijken en dan hou je het nog niet bij. En dat voor een bedrag van nog geen 4 biertjes per maand. 1 race via Ziggo kost al €3,99. Eredivisie abo kost je ook al gauw €10 per maand voor een paar wedstrijden in het weekend. Dan vallen de kosten voor Netflix echt wel mee. Ik blijf netjes betalen, wat is het alternatief?

  • Profielfoto
    defores

    @Pokerface

    Het geklaag is terecht want tegenwoordig zijn de prijzen drastisch omhoog gegaan en dat geld niet alleen voor Netflix. En het alternatief is stoppen met Netflix.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het gaat ook niet persé over de kosten, maar meer over het feit dat men een abonnement dat je hebt afgesloten – voor diensten die je bewust hebt uitgekozen – gaat uitkleden*. Ik kies vier schermen omdat we met drie tegelijk in huis (ik en twee kinderen) kunnen kijken. Niet met twee dus.

    (* Voorlopig weten we officieel nog helemaal niets natuurlijk).

  • Profielfoto
    defores

    KarelWillem op 5 juli 2018 09:19
    Het gaat ook niet persé over de kosten, maar meer over het feit dat men een abonnement dat je hebt afgesloten – voor diensten die je bewust hebt uitgekozen – gaat uitkleden*. Ik kies vier schermen omdat we met drie tegelijk in huis (ik en twee kinderen) kunnen kijken. Niet met twee dus.

    (* Voorlopig weten we officieel nog helemaal niets natuurlijk).

    Dus constant minder waar voor je geld. Daar blijven ze mee doorgaan zolang het geaccepteerd wordt daarom mag er wel eens een keer een halt toe geroepen worden. Als je alle kleine dingen optelt betaal je je scheel tegenwoordig.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @defores
    Netflix is geen klein ding, als je ziet hoeveel ze in content investeren (ruim meer dan dat er binnen komt), dan begrijp je dat ze meer inkomsten zoeken.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    @KarelWillem
    Ja, 5 maal. Ik had liever gezien dat ik mijn reactie kon aanpassen. Dan had ik het netjes kunnen aanpassen en in één bericht kunnen plaatsen (en wellicht ook wat delen beter kunnen nuanceren…..;-) )

  • Profielfoto
    --help

    Netflix kijkt gewoon tot hoever ze kunnen gaan en tot waar ‘we’ accepteren, gezegd door iemand van Netflix. Zolang mensen het gewoon betalen en ze weinig opzeggingen hebben gaan ze hier gewoon mee door. Zometeen betaal je 50 euro/maand … Het is een hele arrogante houding, zou fijn zijn als mensen opzeggen en ze erachter komen dat ze klanten NODIG hebben voor hun bedrijf.