Night
Night Nieuws 23 juli 2018

Dataherstel op nieuwe MacBook Pro (mid 2018) onmogelijk

De nieuwe MacBook Pro (mid 2018) zit vol verrassingen. Positief en negatief. Vandaag hadden we een positieve verrassing, maar hier is een nieuwe, negatieve verrassing. Het blijkt onmogelijk te zijn om data te herstellen van de interne SSD als het moederbord defect raakt.

Bij de MacBook Pro met Touch Bar uit 2016 en 2017 was het herstellen van data niet onmogelijk, maar vooral moeilijk. Dat komt omdat de flashopslag op het moederbord gesoldeerd zat. Apple had een speciale tool die serviceproviders in staat stelde om de data te herstellen, als de SSD niet kapot was.

Geen data recovery port op MacBook Pro 2018

De tool die Apple hiervoor gebruikte, werd aangesloten op de zogenaamde Data Recovery Port van de MacBook Pro. En tot onze grote verbazing is die poort van het moederbord van de nieuwe MacBook Pro verdwenen. Er is dus geen mogelijkheid om data te herstellen van een MacBook Pro 2018 met een defect moederbord.

Waarom heeft Apple deze poort geschrapt? De vermoedelijke oorzaak is de T2-chip in de MacBook. Die zorgt ervoor dat alle data op de SSD versleuteld wordt. Als het mogelijk zou zijn om data alsnog terug te halen, zou dat de functie van de versleuteling volledig teniet doen. Bij een defect moederbord is alleen versleutelde data van de SSD te halen en dat is weinig zinvol. Apple lijkt dus de veiligheid van de data te verkiezen boven de mogelijkheid tot herstel.

De Data Recovery Port is niet meer aanwezig op het moederbord van de nieuwe MacBook Pro – klik/tap voor groter.

Apple communiceert in een interne richtlijn voor reparateurs dat klanten geadviseerd dienen te worden om regelmatig back-ups te maken met Time Machine om zo hun data veilig te stellen. Dat laatste is iets dat wij eigenlijk iedereen al adviseren: zorg altijd voor een goede back-up op een aparte schijf. Zeker bij een nieuwe MacBook.

Reageer op artikel:
Dataherstel op nieuwe MacBook Pro (mid 2018) onmogelijk
Sluiten