Jan de Raab
Jan de Raab Nieuws 27 juli 2018

Begin van het einde? Facebook ziet zijn populariteit in Europa dalen

De populariteit van Facebook onder gebruikers in Europa is dalende. Dat blijkt uit de onlangs vrijgegeven kwartaalcijfers van het bedrijf van Mark Zuckerberg. Hierbij moet wel worden aangetekend dat de daling minimaal is, slechts iets meer dan 1 procent.

In totaal loggen er dagelijks 279 miljoen Europese gebruikers in op het sociale netwerk. In het vorige kwartaal waren dit er nog 282 miljoen. Ook het aantal maandelijks actieve Europese gebruikers nam af. Het aantal van 377 miljoen actieve gebruikers per maand in het eerste kwartaal, daalde naar 376 miljoen in het tweede kwartaal.

Europeanen gebruiken minder Facebook

Europa is overigens het enige continent waar het gebruik van Facebook achteruit loopt. Alle andere gebieden, inclusief de Verenigde Staten, lieten een duidelijke stijging zien. Zo waren er in het laatste kwartaal wereldwijd 1,47 miljard dagelijkse gebruikers en kwam het aantal maandelijkse actieve gebruikers uit op 2,23 miljard. Het totaal aantal gebruikers op de website van Mark Zuckerberg groeit wereldwijd nog steeds. De groei is echter beduidend lager dan in voorgaande kwartalen. Facebook groeide slechts 1,54 procent. In het eerste kwartaal van 2018 was er nog sprake van een groei van 3,14 procent.

De oorzaak van de tegenvallende groei laat zich raden. De afgelopen tijd stapelden de schandalen rondom het sociale netwerk van Mark Zuckerberg zich op.

Klik/tap voor groter.

Winst stijgt wel

Ondanks de beperkte groei, wist Facebook wel meer winst te maken. In het tweede kwartaal werd een omzet van 13,2 miljard dollar behaald. Dat is vooral te danken aan advertenties op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Die zijn goed voor 91 procent van de omzet. Vorig jaar was deze categorie nog goed voor 87 procent van de omzet. De omzet steeg in vergelijking met het tweede kwartaal vorig jaar met 42 procent. Dit zien we ook terug in de winst, die bedroeg 5,1 miljard dollar, een stijging van 31 procent.

De vraag is natuurlijk of dit het einde van de steeds maar toenemende populariteit van Facebook is. Of zou iedereen alles schandalen over een jaar weer vergeten zijn en weer gretig inloggen op het sociale netwerk van Mark Zuckerberg?

Reageer op artikel:
Begin van het einde? Facebook ziet zijn populariteit in Europa dalen
Sluiten