Nieuwe Apple Store in Milaan is op meerdere manieren bijzonder

Door: Jan de Raab - 6 reacties
Apple Store Milaan

Apple is weer een winkel rijker. Apple Piazza Liberty in Milaan is zowel voor Apple als voor de stad Milaan een bijzondere aanwinst. De nieuwe Apple Store is gelegen aan een van de meest inspirerende pleinen in het centrum van Milaan. Het project, dat zowel een openbaar plein als een winkel omvat, brengt het nieuwste winkelontwerp van Apple voor het eerst naar Italië.

De opening van de winkel zal aanstaande donderdag (26 juli) om 17:00 uur plaatsvinden. Apple geeft vandaag echter alvast een voorproefje van zijn nieuwste project dat op meerdere manieren uitblinkt.

Naar binnen door een fontein

De buitenkant van het nieuwe Apple Piazza Liberty is iets magnifieks: een grote fontein doet dienst als ingang van de winkel. Je moet letterlijk door een deur met aan twee kanten fonteinen (die achter glas zitten) een trap af. De acht meter hoge glazen muren zorgen voor een bijzonder water-effect. Een leuk detail: de trap vormt ook het dak van de winkel.

Apple Store Milaan
Klik/tap voor groter.

Apple Store en amfitheater

De fontein doet ook dienst als achtergrond voor het grote openlucht-amfitheater op het plein. Daar worden films getoond en andere activiteiten georganiseerd. Apple nodigt in de zomer iedere avond een andere artiest uit om live te komen spelen. Het plein en amfitheater rondom de nieuwe Apple Store zijn 24 uur per dag open.

“Er is geen betere manier om uitdrukking te geven aan onze visie voor Apple-winkels die tevens dienst doen als moderne ontmoetingsplekken dan Apple Piazza Liberty”, zegt Angela Ahrendts, senior vice president Retail van Apple. “In een stad met een rijke geschiedenis als Milaan, waar kunst, entertainment en creativiteit samenkomen, is het een eer om een ​​ruimte te creëren waar iedereen kan worden geïnspireerd om te leren, te creëren en contacten te leggen.”

Apple Store Milaan
Klik/tap voor groter.

Today at Apple

Apple Piazza Liberty biedt ook genoeg ruimte voor ‘Today at Apple’. Dit is Apple’s naam voor dagelijkse gratis sessies over fotografie, film, muziek, programmeren, grafisch ontwerp en meer. Apple wil zo de creativiteit van mensen op iedere mogelijke manier stimuleren. In september organiseert Apple een speciale serie in Milaan, waar 21 lokale kunstenaars hun visie over onder andere de creatieve toekomst van Milaan zullen delen.

Uiteraard mocht Apple-designer Jony Ive ook nog een woordje doen. Hij was samen met Apple’s vaste architectenbureau verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe winkel in Milaan. Hij zegt: “We hebben twee fundamentele elementen van de Italiaanse piazza – water en steen – gecombineerd. De glazen ingang met fontein zorgt voor een multi-zintuiglijke ervaring bij binnenkomst van de winkel.” Apple Piazza Liberty opent op donderdag 26 juli om 17.00 uur.

Apple Store Milaan 002
Klik/tap voor groter.

Apple PR

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    UtregCity

    In één woord: wow!

  • Profielfoto
    queenfan

    Ga daar in augustus even kijken.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    De arrogantie straalt er vanaf.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Verlichting vind ik niet heel erg mooi gedaan. In de waterpartij en aan de zijkan van de trappen is het heel erg mooi maar het logo verlichten? Nee, past niet meer bij Apple als de lampjes uit de computers gaan, dat is zo lelijk aan Apple 2018. Ze doen gewoon precies wat ze die dag leuk vinden en hoe de wind staat er zit helemaal nergens meer een patroon of blauwdruk achter.

     

    En als we toch bezig zijn…. Hadden ze het raamwerk niet anders kunnen opdelen? De snede in het midden achter het logo? Jiek. Had dan het logo in het wit mooi op die zwarte balk bovenaan gedaan. Zou ook nog beter opvallen dan nu het geval is.

     

     

  • Profielfoto
    arno1975

    Cenobyte op 24 juli 2018 22:53
    De arrogantie straalt er vanaf.

    Waarom?

     

  • Profielfoto
    Melle

    @cenobyte – dat zou ik ook wel willen weten. Ik zie vooral een heel zuiver, transparant gebouw op een vrij straffe manier geïntegreerd in het publiek domein. Enige wat raar is, is dat het gewoon een consumenten electronica winkel is.

    Maar arrogant, nope – die uitstraling zie ik niet.