GDPR: Apple hanteert privacywet nog niet goed genoeg

Door: Rajno van Wilgenburg - 10 reacties

Iedereen is nu wel op de hoogte van de GDPR/AVG, althans dat zou je denken. Grote techbedrijven als Facebook en Google voldoen nog steeds niet aan de Europese standaard. Doet Apple het beter? Kortweg: nee.

Volgens het BEUC, een Europese consumentenorganisatie, schort het bij 14 grote namen in de techwereld aan naleving van de wet. Apple, Amazon, Google en Facebook hebben hun privacybeleid nog niet voldoende aangescherpt. De nieuwe privacywet schrijft voor dat juridische teksten in begrijpelijke taal geschreven moeten zijn, maar bij nog niet alle techgiganten is dat het geval.

Een maand na invoering van GDPR

Het privacybeleid van Amazon mist bijvoorbeeld informatie over de hoeveelheid data die met derde partijen gedeeld wordt. Bij Google is dat ook het geval en wijst de consumentenwaakhond op een problematische verwerking van persoonsgegevens. De zoekgigant maakt bovendien niet duidelijk hoe gebruikers precies bezwaar kunnen maken tegen het delen van persoonsgegevens met bepaalde partners.

Bij Apple zit het probleem vooral in onvolledige omschrijvingen. Zo zegt Apple dat er geen automatische beslissingen worden genomen op basis van algoritmes of profiling. Maar volgens het BEUC blijft het onduidelijk of Apple überhaupt automatische beslissing op basis van data neemt. Ook informeert Apple’s privacybeleid regelmatig niet over welke data met partners wordt gedeeld en wat de voorwaarden voor uitwisseling zijn. Ook zijn diverse passages simpelweg niet door een gewone consument te begrijpen.

Reacties op kritiek

Google en Amazon hebben inmiddels gereageerd op de bevindingen van het BEUC. Zo meldt Google aan The Guardian dat hun privacyclausule is bijgewerkt aan de hand van de GDPR en zegt de zoekgigant zelfs korte, informatieve video’s en infographics in hun privacy-informatie te plaatsen.

Ook Amazon meldde dat het beschermen van hun persoonlijke data van hun klanten de hoogste prioriteit heeft. Apple heeft niet gereageerd op de klachten, of de iPhone-maker dat nog gaan doen is niet bekend. (Zie ook → GDPR: persoonlijke gegevens bij Apple downloaden nu mogelijk)

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Die GDPR is goed bedoeld maar niet te inplementeren laat staan te handhaven. Teveel bureaucratie. Ze hadden beter regels voor bepaalde grote bedrijven zoals Google, Facebook, UWV etc kunnen doen maar niet voor het MKB.

  • Profielfoto
    MEEUW

    ja maar google en apple en facebook zijn ook als MKB begonnen en groot geworden door die privacy te schenden.

    Volgensmij is nog lang niet iedereen wakker of begrijpt het.

    Maar die grote bedrijven zitten heel hard na te denken met juristen hoe ze dit moeten oplossen. Want de grootste (denk apple wat/stuk minder) inkomsten komt door data te delen.

     

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Het zijn niet alleen bedrijven.

    Ook de sport verenigingen voldoen lang niet aan alle eisen. Ik heb van mijn sportvereniging in mijn woonplaats nog niets gehoord of gezien over de nieuwe privacy wetgeving.

  • Profielfoto
    ArMac

    Leuk die GDPR, maar ik geloof nooit dat de gemiddelde consument maar enig idee heeft wat het inhoudt en er iets mee doet. Die hele wetgeving is niet na te leven en kost bedrijven onnodig veel geld en tijd. Een kansloze missie

  • Profielfoto
    ArMac

    @iMac lover: ze hoeven je ook helemaal niks te vertellen over een nieuwe privacy policy. Dat al doe bedrijven dat doen is volkomen overbodig: https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/weekend/5283185/moet-met-al-mailtjes-privacyvoorwaarden.amp

  • Profielfoto
    la1974

    Het doel is van de GFPR is juist het beschermen van de achteloze consument tegen de kapitaalkrachtige privacy schendende bedrijven.

    Kansloze uitspraken als leuk maar kansloos laat zien dat jij ook die bescherming nodig hebt.

    Ik zou zeggen, verdiep je een beetje in de materie en je piept wel anders. Het boek Je hebt wel iets te verbergen is een mooi startpunt. https://kiosk.decorrespondent.nl/products/je-hebt-wel-iets-te-verbergen-boek

    Wetten als de GFPR zijn keihard nodig!

  • Profielfoto
    iMac Lover

    @ArMac ik heb het artikel net gelezen. Bedank voor de link.

    Echter sedert een aantal maanden krijg ik ontzettend veel spam in mijn e-mail bod. Meestal schoon ik eerst mijn KPN webmail. Maar soms ben ik al ingelogd op mijn Mac Mini. Alle spam filters bij KPN staan aangevinkt. Herkennen jullie die probleem. Hieronder zie je z’n e-mail adres.

    Overnachting | Valk <279880756434@that.themedfilms.net>

    Dit soort spam berichten worden in een bulk verstuurd.

     

  • Profielfoto
    ArMac

    la1974 op 7 juli 2018 11:25
    Het doel is van de GFPR is juist het beschermen van de achteloze consument tegen de kapitaalkrachtige privacy schendende bedrijven.

    Kansloze uitspraken als leuk maar kansloos laat zien dat jij ook die bescherming nodig hebt.

    Ik zou zeggen, verdiep je een beetje in de materie en je piept wel anders. Het boek Je hebt wel iets te verbergen is een mooi startpunt. https://kiosk.decorrespondent.nl/products/je-hebt-wel-iets-te-verbergen-boek

    Wetten als de GFPR zijn keihard nodig!

    Ik ken de GDPR zo’n beetje van binnen en van buiten. Ben er met mijn werk de afgelopen maanden volop mee bezig geweest. Juist daarom weet ik de impact die deze wetgeving voor bedrijven heeft maar al te goed. Het is ontzettend lastig eraan te voldoen. Handhaving ervan is nauwelijks mogelijk en consumenten maken er geen gebruik van. Daarom zeg ik, de wet is leuk maar veel te ingewikkeld. Mensen werden al gek van om simpel cookies overal te accepteren. Nu mogen ze ook nog kiezen welke cookies ze willen accepteren. Ze mogen bij elk bedrijf hun persoonsgegevens opvragen, leuk maar wie gaat dat doen? Vroeger stond je ook gewoon in een telefoonboek, maalde ook niemand om.

    En ben je bang voor wat Facebook, Instagram, WhatsApp e.d. Met je gegevens doen? Simpel: gebruik het dan niet je kunt makkelijk zonder.

  • Profielfoto
    la1974

    @ArMac voor iemand die de GDPR van binnen en van buiten kent, klink je niet echt geïnformeerd.

    Het bedrijf waar ik werk (bank) is hard geraakt door deze wetgeving maar heeft er ook veel positieve punten uitgehaald. Je wordt door de wet gedwongen goed na te denken over de gegevens die je verwerkt. Regelmatig blijkt dit helemaal geen doel te hebben. Stoppen dus daarmee.

    Maar door te zeggen. Te moeilijk. Stop er maar mee dan geef je eigenlijk aan: neem mijn leven en doe ermee wat je wilt. Google is daarmee een van de rijkste bedrijven ter wereld mee geworden. Moeten we als samenleving dan zeggen: leuk voor ze. Vooral doorgaan.

    Nee, een tegengeluid vanuit een sterke overheid is keihard nodig. Hoe moeilijk het ook is. En dat dit soms lastig is voor gebruikers. Tja, dat gebeurt wel vaker. Die lakse houding van burgers moet veranderen en je moet ergens starten.

    Jij hebt de moed al opgegeven lijkt wel. Google wint.

  • Profielfoto
    Jurriaan

    iMac Lover op 6 juli 2018 18:45
    Het zijn niet alleen bedrijven.

    Ook de sport verenigingen voldoen lang niet aan alle eisen. Ik heb van mijn sportvereniging in mijn woonplaats nog niets gehoord of gezien over de nieuwe privacy wetgeving.

    Een vereniging, het woord zegt het al, is voor en door leden. Vraag eens nabij het bestuur of je in deze kan helpen👍🏻