De App Store is (bijna) jarig 🎉

Door: Night - 2 reacties

Je kunt het je misschien moeilijk voorstellen, maar de eerste iPhone werd zonder App Store geleverd. Pas een jaar na introductie van de iPhone kwam Apple met de winkel voor apps. Tot die tijd moesten ontwikkelaars het met web-apps doen. Inmiddels is de App Store bijna tien jaar oud.

De online app-winkel startte op 10 juli 2008 met slechts 500 apps, maar groeide al snel uit tot een wereldwijd sociaal-cultureel en economisch fenomeen. De App Store is een onuitputtelijke bron van apps en games voor de Mac, iPhone, iPad en Apple Watch. Als je erover nadenkt is je leven door apps veel veranderd.

Wereldwijde impact

De komst van de App Store zette een wereldwijde trend in gang die de manier waarop mensen werken, gamen, in contact blijven en reizen voorgoed zou veranderen. In het afgelopen decennium is Apple’s app-winkel uitgegroeid tot een veilige plaats waar gebruikers van alle leeftijden de beste apps kunnen vinden. Ook werd het een economische kans voor app-ontwikkelaars uit de hele wereld.

Vandaag de dag bezoeken klanten uit 155 landen de Store vaker en langer dan ooit te voren. Ook worden er steeds meer apps, maar ook muziek, boeken, tijdschriften, films en video’s gedownload. De techniek achter de App Store stelt ontwikkelaars en starters in staat apps te maken, die het beste halen uit onder meer Apple Pay, GPS en locatievoorzieningen. Het is vandaag de dag een miljardenbusiness.

App Store 2008
Klik/tap voor groter.

Phil Schiller, Chef App Store, zegt hierover:

In het eerste decennium heeft de App Store onze stoutste verwachtingen overtroffen. Van de innovatieve apps die ontwikkelaars bedachten tot de manier waarop de consument die apps een onderdeel heeft gemaakt van zijn leven. En dit is nog maar het begin. We zijn enorm trots op de apps van al onze ontwikkelaars en zijn dan ook benieuwd naar de komende 10 jaar.”

 

Veel originele apps nog beschikbaar

Veel apps die al bij ‘de geboorte’ van de Store beschikbaar waren zijn er nog steeds te vinden. Denk bijvoorbeeld aan The New York Times, eBay, Travelocity en Tap Tap Revenge. Maar ook ontwikkelaars zijn zeer enthousiast, zoals Keith Shepherd en Natalia Luckynova, die Temple Run creëerden: “De App Store heeft ons leven voorgoed veranderd. Ons eerste spel, Imangi, kwam uit bij de lancering van de Store. Nu, 10 jaar later, hebben we tien games ontwikkeld en die zijn in totaal meer dan een miljard keer gedownload. Onze studio is gegroeid van ons tweetjes tot een team van 35 man. Dit was zonder de App Store nooit mogelijk geweest.”

temple run 2008
Temple Run werd in 2008 uitgebracht en werkt anno 2018 op de iPhone X – Klik/tap voor groter.

Games in de App Store

Spellen zijn inmiddels een zeer belangrijk onderdeel van de Store geworden. Nintendo directeur Shigeru Miyamoto stelt dat de App Store zijn bedrijf in de gelegenheid heeft gesteld om Nintendo-games te delen met een compleet nieuw publiek.

We zijn blij dat we Super Mario Run voor honderden miljoenen consumenten in de App Store konden uitbrengen. Het is een Super Mario-ervaring die je met slechts één hand, op de iPhone kan spelen. De App Store stelde ons in staat het plezier van Nintendo-spellen te delen met een nieuw publiek. We zullen ernaar blijven streven om de consument steeds nieuwe game-ervaringen te bieden.

In-app aankopen en abonnementen

Apple heeft met de in-app-aankoop het verdienmodel voor veel ontwikkelaars blijvend veranderd. In plaats van een app of game in één keer aan te schaffen, kunnen consumenten nu verschillende functionaliteiten ontgrendelen met kleine betalingen of apps proberen voor aanschaf. Veel games hebben hier een eigen verdienmodel op gebouwd met consumables zoals munten die gebruikt kunnen worden om gameplay te versnellen. Daar is overigens niet iedereen blij mee, maar het is wel een industrie op zich.

Een nieuwe trend zijn apps met abonnementen. Apple maakte dat in 2011 mogelijk en sindsdien wordt het niet alleen door streamingdiensten, maar ook door andere apps toegepast. Het aantal apps dat een abonnement aanbiedt is uitgegroeid tot maar liefst 28.000 stuks.

De volgende stappen: iPad en AR

Toen Apple in 2010 de iPad introduceerde, kwamen daarmee ook apps voor het grote scherm. In totaal zijn er zo’n 1,3 miljoen apps met iPad-ondersteuning. Dat varieert van Lightroom en Office 365 tot Procreate. James Cuda, oprichter van de app Procreate, stelt dat de grafisch ontwerp-app “gewoon niet mogelijk zou zijn geweest zonder de App Store.” Anno 2018 is de iPad mede dankzij het almaar groeiende apps aanbod een steeds productievere tablet.

In 2017 kwam met de komst van ARKit een stroom van Augmented Reality-apps op gang. De App Store werd daardoor meteen het grootste AR-platform ter wereld. Er zijn op dit moment al meer dan 3.000 AR-apps en games te vinden in de Store. Bovendien brengt iOS 12 ARKit 2, waardoor meerdere personen dezelfde AR-ervaring kunnen bekijken. Leuk voor bijvoorbeeld multiplayer-games.

AR apps
Klik/tap voor groter.

500 miljoen gebruikers per week

Medio juni 2018 zijn er meer dan 20 miljoen verschillende ontwikkelaars in de App Store actief. Samen hebben ze meer dan 100 miljard dollar verdiend. Wekelijks wordt de App Store bezocht door ruim 500 miljoen iPhone- en iPad-gebruikers. In 2017 nam Apple de App Store op de schop en splitste games en apps in twee aparte categorieën. Ook werd de focus meer gelegd op het ontdekken van apps met de komst van het ‘Vandaag’ tab met uitgelichte apps, redactionele keuzes en meer. Volgens Apple zijn de honderden ‘Vandaag’ verhalen al gelezen door meer dan een miljoen mensen. In macOS 10.14 Mojave krijgt de Mac App Store ook eindelijk een grote make-over. Op naar de volgende 10 jaar!

app store
Klik/tap voor groter.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    steveb

    Tijd voor grote schoonmaak
    Veel apps doen het zelfde. Het is vaak zoeken de goeie te vinden.
    Les

  • Profielfoto
    steveb

    Is more zou wel een mooie stap kunnen zijn voor de app store.

    En voor Apple kan de Appstore een inspiratie bron zijn. Meer dan ooit. Populaire ideeen of apps kunnen als feature in iOS verwerkt worden