Meer details reparatieprogramma toetsenbord MacBook Pro

Door: Raymon Mens - 18 reacties

Apple lanceerde onlangs eindelijk een reparatieprogramma voor de vlindertoetsenborden van de MacBook (12-inch) en MacBook Pro (2015 tot 2017) die niet altijd betrouwbaar blijven werken. Een kleine kruimel onder de toetsen kan al voor haperingen zorgen. MacBooks met een haperend toetsenbord worden tot vier jaar na de verkoopstart gratis gerepareerd.

Hoewel we het initiatief verwelkomen, is er nog een boel onduidelijkheid. Door een gelekte, interne memo van Apple kunnen we nu een aantal onduidelijkheden wegnemen. Toch blijven er ook vragen.

Een beetje schade is oké

Apple is schappelijk op één gebied. Toetsenborden die beschadigd zijn omdat klanten zelf de toetsen hebben proberen te vervangen of opnieuw te bevestigen, worden gewoon gerepareerd. Het is extreem moeilijk om een toets te vervangen en blijkbaar neemt Apple het de klanten niet kwalijk als dat mislukt. Ook beschadigingen aan de laptop zelf die niet iets direct te maken hebben met het toetsenbord zijn geen probleem. Waterschade is dat wel.

Individuele toetsen vervangen heeft de voorkeur

Het toetsenbord van de MacBook Pro is onderdeel van de top-case en het compleet vervangen van het toetsenbord wil zeggen dat de bovenkant van de laptop compleet vervangen moet worden. Dat doet Apple liever niet en daarom heeft personeel de opdracht gekregen individuele toetsen te vervangen als een toets niet wordt herkend, abnormaal reageert of ontbreekt.

Alleen als tekens bij het typen herhaaldelijk verschijnen of het vervangen van de toetsen niet werkt, wordt het hele toetsenbord vervangen. Dat houdt dus in dat de hele bovenkant van de laptop wordt vernieuwd, inclusief het trackpad en de luidsprekers.

toetsenbord macbook pro
Klik/tap voor groter.

Je bent je MacBook een week kwijt

De ingreep duurt volgens Apple ongeveer vijf tot zeven werkdagen en wordt gedaan in centrale reparatiecentra. Je bent je MacBook dus ongeveer een week kwijt voor vervanging van de toetsen. Mogelijk neemt de wachttijd toe naarmate meer klanten hun MacBook inleveren voor reparatie. In Nederland zou de reparatietijd iets gunstiger uit kunnen vallen omdat we een klein land zijn. De memo heeft namelijk betrekking op de VS. Het is in ieder geval wel zeker dat je niet op “dezelfde dag klaar” hoeft te rekenen.

Permanente oplossing niet gegarandeerd

Wat nog belangrijker is, is dat de Apple niet verklaart dat een reparatie het probleem definitief oplossen. Het is (naar onze mening) duidelijk dat de toetsenborden kampen met een ontwerpfout en vervanging zal het volgende effect alleen uitstellen, niet voorkomen. Apple zit hiermee in een lastig pakket. De MacBook Pro 2017 valt namelijk onder het reparatieprogramma en wordt nog steeds verkocht.

Onduidelijkheid over permanente oplossing

Het feit dat er nu een reparatieprogramma is, zegt waarschijnlijk dat er een nieuwe generatie MacBooks met verbeterd toetsenbord onderweg is. Apple zou echter wel gek zijn om dit te bevestigen, want het zou de verkoop van de huidige MacBook (Pro) enorm afremmen.

→ Originele artikel: Apple erkent ellende toetsenbord MacBook Pro: gratis vervanging

 

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    Tov

    Jammer dat Apple ontwerpfouten aan de Macbook Pro niet écht serieus neemt. De huidige toetsenborden en eerder ook de beeldschermen worden vervangen door exemplaren met dezelfde ontwerpfout. ???

  • Profielfoto
    jan jansen

    Als ik Apple goed ken zullen ze hun uiterste best doen om het voor de klant zo moeilijk mogelijk te maken. Effe kijken hoe kunne we een klant ervan weerhouden zijn MacBook ter reparatie aan te bieden. Lange reparatie tijd (niet een afspraak maken en er op wachten maar minstens een week). Slechts een paar plaatsen in Nederland repareren (mensen moeten ver reizen of per post opsturen als ze dat durven). Onduidelijke uitleg geven zodat Apple nog kan zeuren over of het allemaal wel klopt en gratis is. etc.etc. Na de iPhone batterij nu de klant lekker sarren over het toetsenbord. Apple maat niet alleen rotzooi ook klieren ze de klant waar ze kunnen! Geloof me Apple wil je slechts naaien! Ik ken ze al langer dan vandaag!

  • Profielfoto
    SponZz

    Goh, wat ken jij Apple goed zeg.

  • Profielfoto
    jan jansen

    SponZz op 26 juni 2018 17:14
    Goh, wat ken jij Apple goed zeg.

    Al meer dan 30 jaar.

  • Profielfoto
    Ree

    Wat ik me afvraag (en ook ten zeerste betwijfel) is of Apple in de volgende generatie een beter toetsenbord gaan plaatsen.

    Volgens mij is het toetsenbord welke momenteel in de rechargable wireless keyboards zit toch echt vele malen beter (en typet vele malen lekkerder) dan de huidige MBP toetsenborden.

  • Profielfoto
    Sannetju

    Dus Apple heeft een ondeugdelijke MBP’s aan mensen verkocht dan heb je toch recht op je geld terug….🤨

  • Profielfoto
    Dashter

    jan jansen op 26 juni 2018 17:04
    Als ik Apple goed ken zullen ze hun uiterste best doen om het voor de klant zo moeilijk mogelijk te maken. Effe kijken hoe kunne we een klant ervan weerhouden zijn MacBook ter reparatie aan te bieden. Lange reparatie tijd (niet een afspraak maken en er op wachten maar minstens een week). Slechts een paar plaatsen in Nederland repareren (mensen moeten ver reizen of per post opsturen als ze dat durven). Onduidelijke uitleg geven zodat Apple nog kan zeuren over of het allemaal wel klopt en gratis is. etc.etc. Na de iPhone batterij nu de klant lekker sarren over het toetsenbord. Apple maat niet alleen rotzooi ook klieren ze de klant waar ze kunnen! Geloof me Apple wil je slechts naaien! Ik ken ze al langer dan vandaag!

    Wel, slecht nieuws voor jouw expertise: Ik heb mijn MBP zelfs nog voor het reparatieprogramma 2x moeten laten vervangen/herstellen vanwege het keyboard. Helaas en een absoluut niet goed te maken ontwerpfout, maar zonder ook maar 1 obstakel 2x een optimale service gekregen!

  • Profielfoto
    jan jansen

    Dashter op 26 juni 2018 18:01

    jan jansen op 26 juni 2018 17:04
    Als ik Apple goed ken zullen ze hun uiterste best doen om het voor de klant zo moeilijk mogelijk te maken. Effe kijken hoe kunne we een klant ervan weerhouden zijn MacBook ter reparatie aan te bieden. Lange reparatie tijd (niet een afspraak maken en er op wachten maar minstens een week). Slechts een paar plaatsen in Nederland repareren (mensen moeten ver reizen of per post opsturen als ze dat durven). Onduidelijke uitleg geven zodat Apple nog kan zeuren over of het allemaal wel klopt en gratis is. etc.etc. Na de iPhone batterij nu de klant lekker sarren over het toetsenbord. Apple maat niet alleen rotzooi ook klieren ze de klant waar ze kunnen! Geloof me Apple wil je slechts naaien! Ik ken ze al langer dan vandaag!

    Wel, slecht nieuws voor jouw expertise: Ik heb mijn MBP zelfs nog voor het reparatieprogramma 2x moeten laten vervangen/herstellen vanwege het keyboard. Helaas en een absoluut niet goed te maken ontwerpfout, maar zonder ook maar 1 obstakel 2x een optimale service gekregen!

    Optimale service was geld terug of desnoods een nieuwe MacBook geweest zonder watvoor problemen ook over een tijdje en 1000 excuses voor het ongemak. Jou hebben ze 2x met een kluitje in het riet gestuurd. En dat durf jij optimale service te noemen? Hoe lang heb je op de reparatie moeten wachten?

  • Profielfoto
    Leffe Blond

    *knuffeltje* voor Jan.

  • Profielfoto
    Tov

    Jan gaat misschien wat ver, maar punt blijft dat Apple ondermaats is in het bieden van een oplossing voor ontwerpfouten. Ten eerste geven ze niet toe wanneer sprake is van een ontwerpfout, en als gevolg daarvan mag je blij zijn met een vervanging door een onderdeel met dezelfde onderhoud. Desondanks ben ik nog steeds liefhebber van de vele dingen die Apple wél ontzettend goed doet, maar voor mij blijft het een smet op hun reputatie die ze met een andere houding zouden kunnen voorkomen.

  • Profielfoto
    Tov

    Tov op 26 juni 2018 20:15
    Jan gaat misschien wat ver, maar punt blijft dat Apple ondermaats is in het bieden van een oplossing voor ontwerpfouten. Ten eerste geven ze niet toe wanneer sprake is van een ontwerpfout, en als gevolg daarvan mag je blij zijn met een vervanging door een onderdeel met dezelfde onderhoud. Desondanks ben ik nog steeds liefhebber van de vele dingen die Apple wél ontzettend goed doet, maar voor mij blijft het een smet op hun reputatie die ze met een andere houding zouden kunnen voorkomen.

    onderhoud = ontwerpfout

  • Profielfoto
    GT1988

    Hoe lost een andere fabrikant zijn fouten op? Waarschijnlijk klagen mensen daar niet eens over omdat ze denken dat het ‘erbij hoort’…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik heb nog niet zo heel lang een MacBook Pro maar ik moet zeggen dat ik het allemaal wel heel erg vind meevallen. Dat toetsenbord. Ja het is even wennen, maar voor mijn gevoel kan ik hierop sneller en beter typen dan ooit te voren.

     

    Over toetsen die vast gaan hangen kan ik nog niet oordelen omdat ik ‘m pas heb en nog te weinig in mijn neus gepeuterd boven het toetsenbord.

     

    Probleem waar ik veel meer moeite mee heb is dat je bij Apple geen twee dezelfde toetsenborden meer kunt kopen. Vroeger als je zo’n Alu. (kort) Wireless keyboard kocht dan was dit 100% hetzelfde toetsenbord als dat ook in je MacBook Air/Pro zat. Op die manier kun je dus op je iMac en MacBook hetzelfde typen. Tegenwoordig dat Magic Keyboard 2 -ding dat ze nu aanbieden is niet hetzelfde toetsenbord als dat in de MacBook Pro zit. Het is toch iets anders, het lijkt erop maar het is niet hetzelfde.

     

     

  • Profielfoto
    Shmoo

    En verder weet je natuurlijk nooit wat Apple in de toekomst gaat doen. Het kan goed zijn dat ze straks met een nieuw toetsenbord komen dat wel werkt en dan mensen dan een jaar later een mooie upgrade deal krijgen.

     

    Volgens mij kun je veel lelijke dingen (terecht) over Apple zeggen maar ze laten hun klanten niet aan hun lot over. Als je nu een nieuwe toets of volledig toetsenbord krijgt dat is het probleem toch opgelost, voor een tijdje misschien maar goed wat moeten ze dan doen. Je MacBook Pro innemen en er een uitbouw-kit opbouwen zodat het oude toetsenbord er weer in past? Nee er is gewoon geen betere oplossing op dit moment dus kunnen ze je die ook niet geven. Geld teruggeven slaat nergens op.

  • Profielfoto
    Tov

    Eens. Maar Apple zou toch in staat moeten zijn om onderzoek te doen naar de grondoorzaak? En dus een verbeterd onderdeel ter vervanging moeten aanbieden ipv een onderdeel dat met dezelfde mankemente te maken kan krijge? Misschien leg ik de lat te hoog, maar ik dacht (hoopte) dat Appel dat zelf ook deed…

  • Profielfoto
    farl4web

    Het toetsenbord van de huidige draadloze Apple toetsenborden is de beste. Laat ze deze maar in de MacBook Pro gebruiken.

  • Profielfoto
    JLnl

    jan jansen op 26 juni 2018 17:04
    Als ik Apple goed ken zullen ze hun uiterste best doen om het voor de klant zo moeilijk mogelijk te maken. Effe kijken hoe kunne we een klant ervan weerhouden zijn MacBook ter reparatie aan te bieden. Lange reparatie tijd (niet een afspraak maken en er op wachten maar minstens een week). Slechts een paar plaatsen in Nederland repareren (mensen moeten ver reizen of per post opsturen als ze dat durven). Onduidelijke uitleg geven zodat Apple nog kan zeuren over of het allemaal wel klopt en gratis is. etc.etc. Na de iPhone batterij nu de klant lekker sarren over het toetsenbord. Apple maat niet alleen rotzooi ook klieren ze de klant waar ze kunnen! Geloof me Apple wil je slechts naaien! Ik ken ze al langer dan vandaag!

    Het klinkt alsof je al sinds langere tijd ‘genaaid’ voelt door Apple. Wat ik mij dan afvraag is waarom je dan nog zo actief bent op dit Apple blog. Als ik jou was zou ik het achter mij laten en naar een ander merk overstappen waar je je beter bediend voelt. En dan ben ik toch nog wel stiekem benieuwd waar het gras dan zoveel groener is…

  • Profielfoto
    Sunshine

    Voor mij is het de laatste x geweest dat ik een mac gekocht heb. Ik ben dat arrogante geneuzel zo langzamerhand meer dan zat. Heb ik verdomme ruim €3000 besteed aan een laptop 💻 maar het blinkt dus gewoon een slecht product. Voor hetzelfde geld koop ik twee goeie windows laptops. Welliswaar met een slecht OS maar goed, tweederde van de mensheid kan daarmee uit de voeten dus daar kan ik ook nog wel aan wennen.