Tim Cook over Apple’s activistische randje

Door: Jan de Raab - 0 reacties
Tim Cook schreeuw

Steve Jobs was ongelofelijk succesvol, maar liet zich nooit uit over maatschappelijke zaken. Onder leiding van Tim Cook heeft Apple een mening over mensenrechten, het milieu en discriminatie. Past dat wel bij een bedrijf dat vooral mooie producten moet maken? Als je het Tim Cook vraagt wel. Hij zegt in een interview met Fortune dat Apple best activistisch mag zijn.

Alleen relevante meningen

Cook zegt tegen journalist Adam Lashinsky dat Apple zich alleen uitspreekt over onderwerpen waar het bedrijf een daadwerkelijk een bijdrage kan leveren. Volgens Cook zijn dat onderwijs, privacy, mensenrechten, immigratie en het milieu. Apple heeft daar dagelijks mee te maken.

Cook zegt zich lang in dubio te hebben gezeten: “Voor Apple was dat het grootste probleem dat er geen regel is die bepaalt wanneer je over een onderwerp spreekt en wanneer je dient te zwijgen.” Hij heeft zichzelf twee criteria opgelegd: “Ik stel mijzelf vaak de vraag of een maatschappelijk probleem iets is waar Apple expertise op heeft. Apple spreekt alleen als we specifieke kennis hebben over een onderwerp, anders is onze bijdrage inhoudsloos.

“We zijn altijd al bezig geweest met het veranderen van de wereld en het werd me een aantal jaren geleden duidelijk dat je dat niet doet door stil te blijven als dingen ertoe doen.”

We moeten praten

Een andere vraag die de CEO zichzelf stelt is of Apple de status heeft. “Hebben we het recht om over dit probleem te praten? Het feit dat Apple een omvangrijke verzameling mensen is, geeft ons het recht om over zaken als mensenrechten, immigratie en het milieu te praten.”

De Apple-CEO is verder van mening dat het nooit kwaad kan om te praten. “Als iets niet overeenkomt met waar je in gelooft, moet je er goed over nadenken en praten. Als je dat niet doet, behoor je tot de vreselijk stille categorie mensen. Dat is iets waar ik nooit deelgenoot van wil zijn.”

“Vertegenwoordigt iets een kernwaarde van je bedrijf? Dan moet je het erover hebben.”

Tim Cook
Klik/tap voor groter.

Apple geeft geen cent aan politieke campagnes

Apple is er trots op geen cent aan politieke campagnes te geven. Tim Cook: “We bespreken privacybeleid, het immigratiebeleid, de hervorming van de vennootschapsbelasting, het beleid rond belastinghervorming en dat is het dan ook wel. Ik denk dat de meeste mensen dat juist heel logisch vinden.”

In geld ziet hij niets: “Een Apple-CEO Apple zal de wereld nooit veranderen door geld te doneren. In de wereld van vandaag gaat het om het maatschappelijk actief zijn. Geld geven is makkelijk maar heeft geen directe impact heeft.”

“Met geld aan politieke campagnes geven verander je de wereld niet.”

Het belang van privacy

Privacy is een van de maatschappelijke gebieden waar Apple een uitgesproken mening over heeft. Het is een van de kernwaarden van het bedrijf en Apple begon zich al zorgen te maken over privacy toen het niemand iets kon schelen. “We konden de specifieke details niet zien, maar waren ervan overtuigd dat beperkte privacy leidt tot ongewenste effecten”, aldus Tim Cook.

Door het schandaal rondom Facebook en Cambridge Analytica is privacy wel op het netvlies van veel consumeten gekomen, maar Cook maakt zich toch zorgen. “We vermoeden dat de meeste mensen nog steeds niet weten welke informatie commerciële partijen hebben”, besluit Cook.

“Apple had het al over privacy toen het niemand iets kon schelen.”

Het hele interview is hieronder terug te kijken: