Spotify maakt zich op voor verkoop eigen hardware

Door: Jan de Raab - 0 reacties

Er is geen twijfel meer mogelijk. Spotify loopt zich warm om hardware te verkopen. Het bedrijf registreerde zich afgelopen dinsdag bij de Amerikaanse telecomwaakhond FCC, een belangrijke voorwaarde om apparaten voor gebruik in de VS te verkopen.

Eerder verscheen in de Spotify-app al een verwijzing naar een slimme speaker voor in de auto. Geschikt om in ieder voertuig naar muziek van de streamingdienst te luisteren.

Verkoopstart aanstaande

De FCC-registratie van afgelopen dinsdag geeft het bedrijf een zogenaamde rechtmatige code, die in dit geval van Spotify ‘2AP3D’ is. Daardoor kan de dienst nu apparaten produceren die draadloos mogen communiceren. Dit is een belangrijke voorwaarde voordat men hardware kan gaan verkopen in de VS.

Spotify hardware
Klik/tap voor groter.

Sommige Spotify-gebruikers zagen al eerder een aanbieding voor hardware in de app. Het ging om een klein apparaatje voor op het dashboard. Een screenshot maakte duidelijk dat het naast muziekweergave, ook in staat zou zijn om via spraak te worden bediend. Een slimme zet, want nog geen enkele andere dienst heeft de auto als domein geclaimd. Apple, Google en Amazon richten zich met slimme speakers allemaal op de huiskamer.

Spotify-gadget sinds 2017 in ontwikkeling

De streamingdienst is al een tijdje bezig met het ontwikkelen van eigen hardware. Sinds 2017 wordt namelijk actief personeel geworven voor een hardware-team. Het project wordt omschreven als een kruising tussen een smartwatch en slimme speaker.De vacaturetekst van destijds omschreef de uitdaging als volgt: “We zijn op weg om onze eerste fysieke producten te creëren en een operationele organisatie op te zetten voor productie, supply chain, verkoop en marketing.”

Variety

Reacties

0 reacties