‘Spotify wil ook platenlabel worden’

Door: Jan de Raab - 0 reacties

Spotify is al vanaf het begin een waardige concurrent voor Apple Music gebleken. Apple heeft echter veel betere contacten met artiesten en labels. Dat komt door de hechte relaties die Eddy Cue en Jimmy Lovine hebben met de marktleiders in de muziekindustrie.

In tegenstelling tot Apple Music, zet Spotify juist in op minder contact met de traditionele labels. De van oorsprong Zweedse streamingdienst is namelijk bezig met het maken van directe deals met artiesten en hun managers. Daardoor worden tussenpersonen, zoals platenmaatschappijen, uitgeschakeld.

Beginnetje is al gemaakt

Vaksite Billboard heeft wereldkundig gemaakt dat Spotify een handjevol nummers al direct van artiesten en hun managers gelicentieerd heeft. In plaats van gesprekken met muzieklabels te voeren over licenties, betaalt Spotify naar verluidt een voorschot van ‘enkele honderdduizenden dollars’ voor een verzameling nummers. Zo wil de dienst rechten voor muziek blijven kopen zonder de hoofdprijs te betalen.

spotify cartoon
Klik/tap voor groter.

Saillant detail is dat Spotify geen commentaar wil geven de over deals. Dat is niet zo gek, want een aantal grote labels, zoals Sony Music, zijn nog steeds aandeelhouder van de dienst. Als dit plan slaagt, zal dit veel financiële voordelen voor de streamingdienst hebben. Momenteel betaalt het bedrijf zich blauw aan royalty’s en worden er zware verliezen geleden.

Apple heeft een soortgelijk plan

Hoewel Apple goed banden met labels heeft, bestaat een soortgelijk plan voor Apple Music. Er werd onlangs een nieuwe afdeling, genaamd Global Music Publishing opgericht. Die gaat zich vooral richten op het ontdekken en naar de studio halen van nieuwe artiesten. In de muziekwereld is dit ook wel bekend als de afdeling A&R (Artist and Repertoire). Dat Apple een eigen studio- en marketing-tak heeft, komt goed van pas.

Het lijkt er dus op dat streamingdiensten een steeds grotere rol gaan spelen bij het produceren van muziek. Ze begonnen als smaakmaker die door hun enorme bereik eenvoudig artiesten kunnen maken of kraken, maar gaan mogelijk ook op de stoel van labels zitten. Soms is het voor de diensten nog wel moeilijk om met die verantwoordelijkheid om te gaan. (Zie → Spotify haalt ‘aanstootgevende’ artiesten van strafbankje)

Reacties

0 reacties