Rise of the Tomb Raider eerste Mac-game met ondersteuning eGPU

Door: Raymon Mens - 8 reacties

Met Thunderbolt 3 kan op een moderne iMac of MacBook een externe GPU (eGPU) aangesloten worden. Dat is niet alleen gunstig voor grafische- en video-professionals, maar belooft ook een toekomst voor games op de Mac. Uitgever Feral Interactive laat zien dat het kan en voegt ondersteuning voor een eGPU toe aan de Mac-versie van Rise of the Tomb Raider.

Met een eGPU aan je Mac verschijnt Lara Croft dus lekker smooth op je scherm. De enige beperking is de CPU van een Mac(Book). Feral zegt ondersteuning voor een externe grafische kaart naar meer Mac-games te willen brengen, maar laat in het midden welke games dat precies zijn.

eGPU zorgt voor meer frames per seconde

Wij hebben de game getest met een 15-inch MacBook Pro uit 2016 (2.9GHz en Radeon Pro 460) op 1080p en hoge kwaliteit. De gebruikte grafische kaart is een Radeon Vega 64. Het werkt vooral goed met een externe monitor. Gamen met de interne monitor van de Mac heeft nog niet erg veel nut.

  • Zonder eGPU: 29,8 fps op interne en externe monitor
  • Met eGPU: 26,8 fps op interne monitor, 84,1 fps op externe monitor
Rise of the Tomb Raider eGPU Mac
Klik/tap voor groter.

Beschikbaar sinds macOS 10.13.4 High Sierra

Apple introduceerde ondersteuning voor externe GPU’s eind maart in macOS High Sierra 10.13.4. Een externe GPU dient via Thunderbolt 3 aangesloten te worden en moet van AMD zijn. macOS heeft namelijk geen ondersteuning voor NVIDIA-kaarten. De MacBook Pro heeft sinds 2016 Thunderbolt 3, terwijl de iMac en iMac Pro uit 2017 of nieuwer verplicht zijn. Er komen steeds meer interessante behuizingen voor een grafische kaart op de markt. Zo onthulde Razer laatst een betaalbare behuizing die perfect met macOS werkt.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    xaddict

    Een €1000 eGPU aan een MacBook pro van €2800 en je kunt gamen alsof je een Windows computer van €1000 hebt 😛

  • Profielfoto
    xaddict

    Ik hou van Macs maar als Apple daadwerkelijk om games gaf zouden ze er wel sterkere grafische kaarten in zetten.

  • Profielfoto
    xaddict

    Volgens mij is trouwens dat wat jullie getest hebben logisch. Om het rekenen door de eGPU te laten gebeuren moet de monitor ook aangesloten zijn op de externe GPU. Anders wordt het grafisch geweld gewoon door de normale GPU gedaan.

    Misschien dat er in de toekomst games komen die iets anders ondersteunen (of is er al software zoals Blender die dat doet) maar volgens mij hóórt een eGPU zo te werken

  • Profielfoto
    Niels

    MacOS is gewoon niet geschikt voor gaming, tenzij je bereid bent er onredelijk veel geld aan te spenderen en alsnog beperkte performance te accepteren. Bootcamp zou de oplossing zijn, maar is nog steeds belachelijk duur.

  • Profielfoto
    Webbiker

    MacOS voor gaming is ruk. Een keer City Skylines gespeeld via Steam. Daarna het spel gespeeld via Bootcamp op native Windows (8.1) op dezelfde machine. Wereld van verschil.. Meer fps op een hogere resolutie. Dus alleen het OS alleen al geeft beperkingen.

  • Profielfoto
    kasuja

    Je moet er wel wat voor over hebben als je beslist moet en zal gamen op je Mac…

  • Profielfoto
    kasuja

    Ik denk dat gamers de Mac niet eens in overweging nemen als serieuze hardware optie.

    Waarom zou je het willen als je er een eGPU voor nodig hebt?
    Voor de prijs van de eGPU alleen al kan je een leuke windows of Linux gebaseerde steam setup bouwen

  • Profielfoto
    NapO

    Ze zijn gek geworden bij Apple, als ik wil gamen koop ik wel een Windows machine, werkt top!