Apple staakt ondersteuning OpenCL en OpenGL

Door: Raymon Mens - 16 reacties

Dit nieuws is tot nu toe onopgemerkt gebleven, maar heeft een grote impact op Mac-apps. In macOS 10.14 Mojave staakt Apple ondersteuning voor OpenCL en OpenGL. Dat zijn grafische frameworks die veel applicaties gebruiken om grafische bewerkingen uit te voeren.

Apple gaat all-in op zijn eigen framework genaamd Metal. Ondersteuning voor OpenCL en OpenGL blijft nog even aanwezig in macOS 10.14, maar Apple zal de frameworks niet langer bijwerken. Daardoor zijn ze op korte termijn nog bruikbaar, maar verdwijnen op lange termijn geheel.

Geen open, grafisch framework meer

De prestaties van Metal zijn beter dan die van OpenCL en OpenGL, maar er is een belangrijk verschil. Metal is niet open source en ook niet cross-platform. Het werkt alleen op macOS en iOS en verplicht makers van games of grafische toepassingen om voor Apple-apparaten een aparte laag te gebruiken. Compatibiliteit met Windows en Linux is absoluut geen zekerheid meer.

macOS eGPU
Klik/tap voor groter.

Aan de kant van Apple is deze stap logisch. Het bedrijf uit Cupertino zet bijvoorbeeld steeds meer in op externe grafische kaarten (eGPU) bij de Mac. Het is een stuk gemakkelijker om deze in een eigen framework te integreren. Aanpassingen aan open source-projecten duren vaak lang en Apple heeft er minder controle over.

CUDA blijft werken

Ondersteuning voor CUDA, van Nvidia-kaarten, is nog steeds aanwezig. Er zijne echter maar een beperkt aantal Macs die voorzien kunnen worden van grafische kaarten van Nvidia. Alleen de oude Mac Pro-tower biedt die mogelijkheid. Apple ondersteunt namelijk nog geen GeForce eGPU.

Vanzelfsprekend verhindert niets dat makers van Metal-gebaseerde varianten gaan aanbieden. Gamingbedrijf Valve deed dat onlangs door een zijn Vulkan API naar de Mac te porten. Andere toolkits zoals de game-engine Unity zijn al compatibel met metal en werken probleemloos op iOS en macOS.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    xaddict

    Lekker makkelijk. Eerst volledig gebouwd worden op open source projecten en dan zeggen dat closed source toch makkelijker is :S alle games die nu nog bestaan voor de Mac gaan dus sneuvelen.

    Nooit meer wat oudere games maar alleen die micro-transactions troep die tegenwoordig voor games door moet gaan.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Dit is wel een dingetje… Het is inderdaad erg makkelijk om je hele OS te bouwen op open source software en dan de keutel in te trekken als het je voor de wind gaat. Daarom ben ik ook wel fan van de GPL licentie, die je dwingt “terug te geven” aan de community, maar dit terzijde.

    De Steam library begon de afgelopen tijd aardig gevuld te raken voor macOS, mede dankzij de push die Valve had ingezet om Linux goed te ondersteunen. De Mac liftte daarop mee, juist vanwege de gedeelde OpenGL libraries. Als dat wegvalt, houd dat inderdaad wel op en verwacht ik niet dat de Mac ooit nog naam gaat maken als game platform. Nóg minder dus dan de huidige gang van zaken;)

    Verder ben ik ook wel een beetje bang wat dit voor effecten gaat hebben voor Linux. Nu is dat platform druk bezig met de overgang naar Vulkan, een ander open framework, maar toch…

     

  • Profielfoto
    ajschot

    Exact waarom mbp2011 niet meer wordt ondersteund

  • Profielfoto
    ajschot

    Eind van macOS toch inzicht? Toch macbook met iOS?

  • Profielfoto
    McJohn

    @ajschot … leren mee leven makker… vroeg of laat kom je tot die situatie, en dan is de verleiding ERG groot om een nieuw toestel te kopen,… en dat is nu net wat Apple wil… maar geen nood, je huidige OS (uitgaande dat je High Sierra hebt) krijgt nog een x-aantal jaar support. Why fix if it ain’t broken…

    Als ik zie welke prijzen Apple nog durft vragen in hun AppStore voor games die nog dateren uit de tijd dat ik mij voor de eerste keer moest scheren, dan zie je sowieso dat een Mac nooit een serieus game-platform is geweest, of althans het clienteel “gamers” nooit serieus heeft genomen. En dan spreek ik niet van dat garnizoen aan idiote spelletjes van 2,99 euro uit de AppStore.

    Het is wel sneu inderdaad, ik had een handvol spelletjes via Steam die ik af en toe nog es speelde, puur uit nostalgie.

     

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Wederom een bevestiging dat na 15 jaar MacOS mijn overstap naar Windows 10 geen slechte keuze was. Zeer tevreden met m’n Xiaomi Notebook Pro.

  • Profielfoto
    Jan-Burger TROOST

    Ook cadprogramma’s maken gebruik van opengl-renderingen. Die zijn (vaak) cross platform. Gaan we daar dan twee smaken in krijgen, of wordt er door ‘de overkant’ gevolgd met eerst een beta-keuze en dan de overstap naar eenzelfde framework?

  • Profielfoto
    defores

    Daar maakt Apple geen vrienden mee, laatste tijd breken ze de boel nogal af erg jammer om te zien.

  • Profielfoto
    ajschot

    Ik snap niet waarom iedereen altijd zegt dat het os nog wel een aantal jaar wordt ondersteund maar vergeet men de trucks die Apple uithaald om duur betaalde software niet meer beschikbaar te maken door bugs te herstellen en dan je te verplichten om de laatste os te gebruiken (Logic, Final Cut etc)

  • Profielfoto
    donut

    Dus in 2019 een nieuwe Macpro die geen pro programma’s meer kan draaien… behalve die van Apple zelf natuurlijk.

    Pro programma’s van Apple leven echter meestal niet langer dan 5 jaar.

    Dit is wederom een blijk van minachting voor de Pro gebruiker die al lang op Windows is overgestapt.

    Want je kan veel zeggen over Windows; ze ondersteunen alles.

     

  • Profielfoto
    Martino

    donut op 6 juni 2018 11:39
     

    Want je kan veel zeggen over Windows; ze ondersteunen alles.

    Maar standaard alleen de 1.2 versie van OpenGL uit 1998. Mac ondersteunt nu 3.3.

    Microsoft pusht zijn eigen tech DirectX als concurrent van OpenGL al sinds 1995. Apple doet dat met Metal pas sinds 2014. Dus waarom zou Apple support voor OpenGL niet mogen laten vallen? MS doet dat eigenlijk ook een beetje.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Leuk, bijna alles wat ik gebruik heeft wel iets van OpenCL en GL ingebouwd. Wordt dit niet aangepast, dan wordt dus al die software onbruikbaar? Wauw.

  • Profielfoto
    FloorvN

    Maikelw op 6 juni 2018 13:09
    Leuk, bijna alles wat ik gebruik heeft wel iets van OpenCL en GL ingebouwd. Wordt dit niet aangepast, dan wordt dus al die software onbruikbaar? Wauw.

    Dat klopt idd, software dient eerst te worden aangepast, voordat deze zal gaan werken..
    Ik blijf voorlopig nog even op High Sierra in iedergeval..

  • Profielfoto
    csteelooper

    donut op 6 juni 2018 11:39
    Dus in 2019 een nieuwe Macpro die geen pro programma’s meer kan draaien… behalve die van Apple zelf natuurlijk.

    Pro programma’s van Apple leven echter meestal niet langer dan 5 jaar.

    Dit is wederom een blijk van minachting voor de Pro gebruiker die al lang op Windows is overgestapt.

    Want je kan veel zeggen over Windows; ze ondersteunen alles.

     

    Je kan het zo zien. Maar je kunt het ook positief bekijken. Zoals al gezegd is OpenGL niet bepaald nieuw, zelfs de huidige door de Mac ondersteunde versie niet. (Pro) Apps die (écht) geoptimaliseerd zijn (of worden) voor de Mac, zullen écht wel gebruik gaan maken van Metal; alleen al omdat dit (vele malen) efficiënter werkt. Dat pro-apps uiteindelijk over zullen gaan naar Metal staat volgens mij wel vast. Maar of dat voor games geldt? We zullen het zien.

    Persoonlijk denk ik dat dit eerder een goede zet is van Apple, dan iets anders, want hiermee wordt het moeilijker om apps, zeg maar. pseudo-cross-platform te maken. In mijn optiek bestáát er niet zoiets als echt cross-platform, want een cross-platform app kan nooit optimaal werken op alle platforms. Mijns inziens zou het beter zijn om voor elk beoogd platform een eigen, geoptimaliseerde versie uit te brengen. Zelfs in dat scenario zou je nog veel van je functionele code kunnen delen tussen de verscheidene platforms, maar code die voor het doelsysteem geoptimaliseerd moet zijn, is daar dan ook écht voor geschreven.

     

    Metal (of eigenlijk het laten vallen van de ondersteuning voor OpenGL) draagt hier denk ik op de lange termijn aan bij, want daardoor zal een (zwaar) grafische applicatie eerder écht voor de Mac geoptimaliseerd zijn. En daarmee is er uiteindelijk júist weer een reden om voor Mac te kiezen in plaats van voor Windows…

  • Profielfoto
    whaha

    Dat is allemaal leuk en aardig csteelooper, maar dan moet het ook wel echt gedaan worden en wat juist het leuke aan cross-platform is bij games is dat je dus kunt spelen met je vrienden op die op de PC zitten. Ik heb niets aan multi-platform software die niet cross-platform is, want dan kan ik niet gamen met mijn vrienden.

  • Profielfoto
    defores

    Martino op 6 juni 2018 13:04

    donut op 6 juni 2018 11:39
    Want je kan veel zeggen over Windows; ze ondersteunen alles.

    Maar standaard alleen de 1.2 versie van OpenGL uit 1998. Mac ondersteunt nu 3.3.

    Microsoft pusht zijn eigen tech DirectX als concurrent van OpenGL al sinds 1995. Apple doet dat met Metal pas sinds 2014. Dus waarom zou Apple support voor OpenGL niet mogen laten vallen? MS doet dat eigenlijk ook een beetje.

    Omdat het een stomme keuze is en klanten onnodig op de kosten jaagt terwijl ze al veel geld hebben uitgetrokken voor software en hardware? Met dat soort geintjes jaag je je eigen gebruikers weg waarvan ze het juist al die jaren moesten hebben om groot te worden.