Apple staakt ondersteuning OpenCL en OpenGL
Door: Raymon Mens - 16 reacties
Dit nieuws is tot nu toe onopgemerkt gebleven, maar heeft een grote impact op Mac-apps. In macOS 10.14 Mojave staakt Apple ondersteuning voor OpenCL en OpenGL. Dat zijn grafische frameworks die veel applicaties gebruiken om grafische bewerkingen uit te voeren.
Apple gaat all-in op zijn eigen framework genaamd Metal. Ondersteuning voor OpenCL en OpenGL blijft nog even aanwezig in macOS 10.14, maar Apple zal de frameworks niet langer bijwerken. Daardoor zijn ze op korte termijn nog bruikbaar, maar verdwijnen op lange termijn geheel.
Geen open, grafisch framework meer
De prestaties van Metal zijn beter dan die van OpenCL en OpenGL, maar er is een belangrijk verschil. Metal is niet open source en ook niet cross-platform. Het werkt alleen op macOS en iOS en verplicht makers van games of grafische toepassingen om voor Apple-apparaten een aparte laag te gebruiken. Compatibiliteit met Windows en Linux is absoluut geen zekerheid meer.

Aan de kant van Apple is deze stap logisch. Het bedrijf uit Cupertino zet bijvoorbeeld steeds meer in op externe grafische kaarten (eGPU) bij de Mac. Het is een stuk gemakkelijker om deze in een eigen framework te integreren. Aanpassingen aan open source-projecten duren vaak lang en Apple heeft er minder controle over.
CUDA blijft werken
Ondersteuning voor CUDA, van Nvidia-kaarten, is nog steeds aanwezig. Er zijne echter maar een beperkt aantal Macs die voorzien kunnen worden van grafische kaarten van Nvidia. Alleen de oude Mac Pro-tower biedt die mogelijkheid. Apple ondersteunt namelijk nog geen GeForce eGPU.
Vanzelfsprekend verhindert niets dat makers van Metal-gebaseerde varianten gaan aanbieden. Gamingbedrijf Valve deed dat onlangs door een zijn Vulkan API naar de Mac te porten. Andere toolkits zoals de game-engine Unity zijn al compatibel met metal en werken probleemloos op iOS en macOS.
Reacties