MacBook Pro 13-inch (2017) kampt met hardwareprobleem

Door: Raymon Mens - 10 reacties
MacBook Pro 14.3 benchmark

Het zit Apple niet mee. Na alle kritiek op het kwetsbare toetsenbord van de nieuwe MacBook Pro, blijkt het 13-inch model zonder Touch Bar uit 2017 met een serieus hardwareprobleem te kampen. Een aantal laptops hebben te maken met een instabiele SSD (flashopslag).

Apple heeft dit in een interne memo, die in handen van MacRumors is, erkend. Het probleem zorgt voor veel instabiliteit en de enige oplossing is het vervangen van het moederbord én de SSD. Een ingrijpende ingreep die waarschijnlijk enkele dagen duurt.

Alleen MacBook Pro zonder Touch Bar

Voor de duidelijkheid: dit probleem treft alleen de 13-inch MacBook Pro zonder Touch Bar uit 2017. Modellen uit 2016 zijn niet getroffen en de MacBook Pro met Touch Bar heeft ook geen last van dit hardwareprobleem. Het is niet bekend op welke schaal dit probleem voorkomt, maar het is goed dat Apple op de hoogte is. Dit verklaart tevens waarom de 13-inch MacBook Pro zonder Touch Bar vorige maand enige tijd slecht leverbaar was. Waarschjinlijk heeft Apple aanpassingen aan het hardware-ontwerp gedaan om dit probleem te ondervangen.

MacBook Pro 13-inch SSD
Klik/tap voor groter.

Als je MacBook zonder problemen werkt en geen foutmelding geeft, is er geen reden tot paniek. Als het apparaat echter crasht zonder uitleg of regelmatig vastloopt, is het waarschijnlijk handig om naar deze pagina te gaan en een afspraak voor reparatie te maken. Kies voor Mac en vervolgens voor Hardwareproblemen.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    i.am.will

    Dan betaal je dus grof geld voor een high end laptop en dan heb je nog altijd issues alsof je een laptop van 300 piek hebt gekocht… Jammer!

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …en dan heb je nog altijd issues die je bij een laptop van 300 piek niet hebt…

  • Profielfoto
    Dman

    Ik behoor blijkbaar tot de doelgroep.
    Is er iets meer bekend over de klachten? Crashen/vastlopen is zo algemeen… En ja dat doet die wel eens…

  • Profielfoto
    Niels

    i.am.will op 13 juni 2018 08:56
    Dan betaal je dus grof geld voor een high end laptop en dan heb je nog altijd issues alsof je een laptop van 300 piek hebt gekocht… Jammer!

    Productiefouten komen altijd voor, of dit nu bij een budget merk of Apple is. In tegenstelling tot de eerste, krijg je bij Apple wel direct service.

  • Profielfoto
    syltheboy

    Ik heb zelf precies dit model, maar ik heb geen last van vastlopers. Wel dat de ventilator snel aanslaat en dat hij vrij warm wordt.

  • Profielfoto
    Kevin Boer

    De 15” heeft ook een hardware probleem alleen niet het zelfde probleem alleen heelaas nog niet er kent door Apple

  • Profielfoto
    Jesper

    Niels op 13 juni 2018 11:02
    Productiefouten komen altijd voor, of dit nu bij een budget merk of Apple is. In tegenstelling tot de eerste, krijg je bij Apple wel direct service.

    Ik denk dat je je daar nog weleens lelijk in kunt vergissen.

  • Profielfoto
    JLnl

    Kevin Boer op 13 juni 2018 13:15
    De 15” heeft ook een hardware probleem alleen niet het zelfde probleem alleen heelaas nog niet er kent door Apple

    Welk probleem heeft de 15″ versie dan?

  • Profielfoto
    Kevin Boer

    JLnl op 13 juni 2018
    De Intel grafische kaart doet het vaak heel slecht waardoor ik 9 van de 10 keer maar gelijk om de AMD kaart zit alleen het na deel ervan is dat mijn MacBook pro zo leeg is

    In Amsterdam hebben ze het wel gezien en ze zouden het doorgeven aan Amerika maar daar heb ik niets meer van gehoord

  • Profielfoto
    RJG

    SSD defect en dan vervolgens het hele moederbord moeten vervangen. Dat is nogal wat!