iRobot onthult drie stemgestuurde robotstofzuigers

Door: Jan de Raab - 6 reacties

iRobot, bekend van onder andere het merk Roomba, heeft drie nieuwe WiFi-robotstofzuigers gepresenteerd. Het gaat om de Roomba 671, 675 en 676. De nieuwe robotstofzuigers reinigen het huis semi-zelfstandig en zijn compatibel met Amazon Alexa en Google Home.

Je kunt de stofzuigers dus via stemcommando’s starten, maar ook pauzeren en koppelen aan het laadpunt. Wie geen Alexa of Google Assistant heeft, kan de nieuwe iRobot Home-app gebruiken. Daar kunnen ook schoonmaaksessies mee gepland worden.

Nieuwe stofzuigers, nieuwe app, geen Siri

Naast het bedienen van de stofzuiger en het plannen van schoonmaaksessies, laat de app ook zien waar de Roomba heeft schoongemaakt en geeft inzicht in de smerigste vloerdelen en het reinigingsoppervlak. Wanneer het schoonmaken wordt gestart en wanneer het is voltooid, stuurt de stofzuiger een pushbericht.

Ondersteuning voor Siri zit er voorlopig niet in, maar daar kan met iOS 12 verandering in komen. Dan kan de iOS-app van iRobot namelijk een eigen Siri Shortcut integreren. De fabrikant maakt echter niet duidelijk of dat ook gaat gebeuren.

iRobot Roomba 001
Klik/tap voor groter.

Meer sensoren

Een robotstofzuiger valt of staat natuurlijk bij de slimheid van zijn sensoren. De nieuwe Roomba-modellen zijn zelflerend en kunnen ook stofzuigen onder een tafel met stoelen zonder vast te zitten. Het apparaat maakt zestig beslissingen per seconde. De stofzuiger probeert ook te detecteren welke delen van het huis het vaakst vuil worden. Er zijn ook sensoren die trappen en andere punten waar de stofzuiger kan vallen detecteren.

iRobot Roomba 002
Klik/tap voor groter.

De iRobot Roomba 600-serie (671, 675 en 676) is vanaf 20 juni verkrijgbaar bij retailers en webshops. De adviesprijs is 349 euro, dat is voor de Roomba 671. De prijs van de twee andere modellen is nog niet bekend.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Frans

    Een robot stofzuiger moet gewoon het hele huis stofzuigen wanneer je er niet bent, alle andere functies zijn overbodige franje. Wat het hele huis stofzuigen betreft vermoed ik, na het bekijken van de info op iRobot’s website, dat de Roomba’s niet verbeterd zijn t.o.v. een jaar of 6 geleden toen ik er een op proef had die daarin meesterlijk faalde (meerdere keren geprobeerd). Zo te zien kunnen de Roomba’s nog steeds niet zelfstandig je hele woning stofzuigen omdat ze geen plattegrond van je woning maken tijdens het stofzuigen en dus niet weten waar ze zijn. Om meerdere kamers te stofzuigen moet je ‘vuurtorens’ gebruiken die ‘virtuele muren’ creëren die de Roomba moet helpen van kamer naar kamer te gaan. Het is allemaal erg ingewikkeld, kost batterijen en het werkt dus niet.

    Ik heb daarom een Neato Robotics stofzuigrobot die met behulp van een LIDAR een plattegrond van je woning maakt tijdens het stofzuigen en daardoor precies weet waar hij is en is geweest. Hij komt dan ook geheel zelfstandig in alle kamers en keert wanneer nodig terug naar zijn basisstation om bij te laden. Als hij niet klaar is wanneer hij moet opladen gaat hij, na het opladen, verder waar hij gebleven is. Mijn Neato doet het al 6 jaar naar volle tevredenheid, alleen de accu’s heb ik na een aantal jaren een keer moeten vervangen. Eén of twee keer per week druk ik op de knop wanneer ik naar mijn werk ga en wanneer ik thuis kom is het hele huis gedaan. Precies wat een robot stofzuiger moet doen!

  • Profielfoto
    Polonium-210

    Mijn Roomba functioneert naar tevredenheid en ik herken niets van de klachten van Frans hierboven maar niet ieder huis is gelijk tenslotte.

    Ik word alleen niet goed van het feit dat fabrikanten siri en homekit links laten liggen. Zoals gezegd, mijn Roomba doet het ook prima met de eigen app zinder homekit, en dat geld ook voor b.v. Somfy, Luxaflex. Die hebben wel Homekit aangekondigd, maar waneer??? Wat siri en homekit betreft is het altijd ‘komt eind van het jaar’. Niet dus want bij Luxaflex is de aankondiging inmiddels van de website verdwenen.

    Zelfs aangekondigde apparaatjes van een eerste uur homekit bedrijf als Elgato Eve laten steeds een eeuwigheid op zich wachten (eve smoke, bluetooth extender). Met Siri en Homekit wordt wachten sowieso tot kunst verheven want van al mijn devices (inc Hue en logitech circle) zijn er altijd wel  minimaal een of twee spontaan off line…en spontaan weer on line..

    Nee Homekit heeft wel wat issues.

  • Profielfoto
    Polonium-210

    Ik vermoed dat die issues juist de reden zijn dat fabrikanten homekit (siri)  links laten liggen. Het spontane off-line van homekit devices gaan is schrikbarend en vooral Logitech Circle en Homywell lyric zijn het ergst. Terwijl de thermostaat een meter boven een router-node hangt. Honywell heeft dit probleem erkend en zegt eraan te werken..ook alweer enkele maanden. Maar goed, ze proberen in ieder geval homekit compatible te zijn.

    Dus wat het technisch is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat bedrijven zich even bedenken voorzet aan homekit beginnen.

  • Profielfoto
    ocramarco

    Ach ja over 5 jaar is het ineens hip om niet meer connected te zijn omdat gebleken is dat IoT niet te beveiligen valt voor de gemiddelde consument. Dus ja waar hebben we het over. Uiteindelijk gaat het bij een stofzuiger erom dat hij stofzuigt wat Frans aangeeft en kan eigenlijk geen reden verzinnen waarom je dat ding de godganse dag zou willen monitoren.

  • Profielfoto
    Polonium-210

    Niks om je druk over te maken idd. Het blijft wel een feit dat Homekit/Siri met veel bombarie is aangekondigd door Apple maar vaak slecht werkt en aangekondigde apparaten eeuwig op zich laten wachten…

    Ik kan me voorstellen dat iRobot daarvoor past.

  • Profielfoto
    koen

    Zou het ook reageren op ‘zuigen kreng’ ? 🤔