Error 53: flinke boete voor Apple na weigeren reparatie in Australië

Door: Rajno van Wilgenburg - 2 reacties
iOS update error 53 Boete

Apple is door de rechter in Australië beboet met een geldsom van maar liefst negen miljoen Australische dollars. Apple weigerde consumenten met een error 53-melding in 2016 te helpen die hun iPad en iPhones eerder lieten repareren door derde partijen.

In Australië was de maat vol. Gebruikers met getroffen iOS-apparaten wendden zich tot de Australische consumentenbond, de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC). Die spande een rechtszaak aan en kreeg gelijk. Apple krijgt een boete van omgerekend 5,75 miljoen euro.

Alleen reparaties door Apple

Apple weigerde lange tijd iPhones en iPads te repareren die reeds gerepareerd waren door een onofficiële dienstverlener. Dit was volgens de ACCC in strijd met de Australische consumentenwet en reden om de boete op te leggen. Ongeveer 275 getroffen klanten hadden zich bij de consumentenbond gemeld. Apple gaf toe dat het weigeren van de reparaties misleidend tegenover consumenten was. De iPhone-maker belooft beterschap en zegt dat deze situatie nooit meer zal voorkomen. In een gesprek met de Sydney Morning Herald verklaart Apple ‘productieve gesprekken’ te hebben over het verbeteren van hun dienstverlening.

Error 53

Deze foutmelding is berucht onder iOS-gebruikers die hun kapotte home-knop lieten maken door een niet door Apple erkende reparateur. Aanvankelijk leek er niets aan de hand, maar na het installeren van iOS 9.2.1 werd de telefoon onbruikbaar door een “Error 53”. Apple heeft vorig jaar zijn excuses al aangeboden en een iOS-update uitgerold die dit probleem verhelpt.

Apple heeft er een handje van om telefoons die door een niet-erkende reparateur hersteld zijn onbruikbaar te maken. Het gedoe rondom Error 53 komt uit 2016, maar ook anno 2018 ontstaan problemen. Bijvoorbeeld met de iPhone 8, die na een onofficiële reparatie het scherm niet automatisch meer kan dimmen, omdat de omgevingslichtsensor niet werkt.

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    whaha

    Goede ontwikkeling, maar jammer dat er een rechtszaak voor nodig is om Apple op betere gedachten te helpen…

  • Profielfoto
    Di May

    Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat,
    op de keper beschouwd, Apple gelijk heeft afwijzend
    te reageren op een technische ingreep van derden.

    En ze doen dat zeker niet om commerciële redenen.

    Waken over de integriteit van hun systemen
    zou een begrijpbare drijfveer kunnen zijn.