WhatsApp-CEO verlaat Facebook na slepend conflict over privacy

Door: Raymon Mens - 11 reacties

Dat het privacy-schandaal rondom Cambridge Analytica veel gevolgen voor Facebook zou hebben, was meteen duidelijk. Een van de grootste gevolgen komt echter uit een onverwachte hoek: WhatsApp-CEO Jan Koum gaat Facebook verlaten.

Koum kwam in 2014 in dienst van het sociale netwerk toen WhatsApp overgenomen werd. Hij bracht de populaire app samen met mede-oprichter Brian Acton in 2009 uit. De WhatsApp-CEO vertrekt wegens onenigheid tussen hem en Facebook over privacy.

Onenigheid om versleuteling en persoonsgegevens

In een keurige blogpost zegt Koum niets kwaads over Facebook. Hij spreekt van een geweldig avontuur dat ertoe heeft geleid dat meer mensen WhatsApp gebruiken dan hij zich had kunnen voorstellen. “Het team is sterker dan ooit en blijft aan geweldige dingen werken”, aldus de mede-oprichter van de chatdienst. De echte reden is volgens The Washinton Post een slepend conflict over privacy.

WhatsApp
Klik/tap voor groter.

Koum heeft naar verluidt al lang onenigheid met moederbedrijf Facebook. Het gaat vooral om het gebruiken van persoonsgegevens en het verzwakken van de versleuteling die WhatsApp gebruikt. Het sociale netwerk van Markt Zuckerberg wil al enige tijd metadata van WhatsApp-gebruikers inzetten voor het versterken van advertenties op Facebook. Pas na ingrijpen van de Europese Commissie stopte dit tijdelijk. Koum had volgens ingewijden genoeg van de menings­verschillen en stapt op. Ook andere medewerkers van WhatsApp zouden ook een vertrek overwegen.

WhatsApp en reclame

Facebook Messenger bevat tegenwoordig reclame, maar WhatsApp heeft onder leiding van Koum nooit advertenties toegestaan. Hij is zelfs een fervent tegenstanders van reclame en advertenties. In een blogpost uit 2012 (voor de overname door Facebook) schreef hij een fel betoog tegen advertenties.

Niemand wordt ’s ochtends wakker uitkijkend naar nieuwe advertenties en niemand valt in slaap denkend aan de advertenties die ze morgen zullen zien. Waar mensen wel mee in slaap vallen? Met de gedachte aan de mensen met wie ze die dag een leuk gesprek hebben gehad (en degenen die ze graag hadden willen spreken). In onze visie moest WhatsApp een product worden dat je ’s nachts wakker zou houden… en waar je ’s ochtends als eerste naar zou grijpen. Niemand springt enthousiast uit bed voor een advertentie.

WhatsApp werd in 2014 door het sociale netwerk overgenomen voor 19 miljard dollar. Wat Koum na zijn vertrek bij Facebook gaat doen, is niet duidelijk, maar je hoeft je geen zorgen te maken om de beste man. Hij kreeg tijdens de overname een groot aantal Facebook-aandelen die inmiddels erg waardevol zijn. Vorig jaar verkocht Koum een klein gedeelte ter waarden van 2,83 miljard dollar. Zijn vertrek bij Facebook komt twee maanden nadat WhatsApp’s andere oprichter, Brian Acton, zijn volgers adviseerde om Facebook te verwijderen.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Ziegler

    Tsja, je creëert een monster. Loopt in de tussentijd even financieel volledig binnen en verlaat het monster roepend dat het een monster is . . . . .

     

  • Profielfoto
    i.am.will

    Het maakt niet uit welk apparaat ik gebruik. Overal worden alleen maar advertenties getoond. De hele dag door worden we aangespoord om maar iets te kopen. Onze prive data is niet veilig omdat we maar moeten kopen kopen kopen. Ik begin er langzaam genoeg van te krijgen. Waneer gaat het stoppen?

  • Profielfoto
    xaddict

    Ik denk niet dat whatsapp al een monster wás. Het is wel zo dat ze toegestaan hebben dat het een monster werd. Terwijl dat allemaal perfect contractueel vastgelegd had kunne worden.

    “Bij overname van whatsapp wordt geëist dat het platform nooit reclames zal bevatten, nooit data zal overdragen aan Facebook en niet alleen aangekocht word om opgenomen te worden in Facebook messenger.”

    Krabbeltje hier Mark, anders krijg je het niet.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Anders krijg je het niet, maar loopt de verkopende partij ook niet binnen.

    Het is natuurlijk niet zo dat Whatsapp iets unieks leverde.

  • Profielfoto
    Antaeus

    De reden dat ik Facebook al langer geleden eraf heb gegooid en WhatsApp 2 weken geleden!
    Jongens, wat een rust!
    En mensen kunnen me nog steeds bereiken, hoor!

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ziegler op 1 mei 2018 11:38
    Tsja, je creëert een monster. Loopt in de tussentijd even financieel volledig binnen en verlaat het monster roepend dat het een monster is . . . . .

     

    Niet helemaal. Hij creëerde een mooi programma dat werd overgenomen door een monster, die er vervolgens een ander monster van wil maken. Klein verschil;-)

     

  • Profielfoto
    Ziegler

    Het was whatsapp vanaf de start om onze data te doen. Er is nooit een ander verdienmodel geweest.

    Overigens begrijp ik nooit wat er zo mooi aan dat programma was/is. Het enige dat er leuk aan was, was het gegeven dat je via wifi en dus in de beleving van de consument gratis, berichten kon versturen.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Kan je op wachten, eerst belooft Facebook dat ze alles laten zoals het is en dan gaan de sluizen open en worden alle klantdata voor advertenties misbruikt.. ben helemaal klaar met Facebook.

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    Ik ben overgestapt naar Telegram toen WA werd overgenomen door FB.
    Kreeg veel kritiek, ik was niet verstandig, Telegram werd nooit iets, FB beloofde alles en ik was paranoia. Het is gewoon te groot en te machtig geworden. Ik hoop dat Telegram lekker het formaat blijft wat het nu is.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik begrijp nooit wat er mis was met sms. Ze vallen onder dezelfde strenge regelgeving als communicatie via de telefoon. Mensen vielen voor de gratis variant (en gaven hun privacy op). Het heeft me altijd verbaast hoe gemakkelijk iedereen over te halen was. Een geinige smiley is soms al genoeg.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Foute boel, de sluizen gaan open, je data zijn niet veilig bij Grafbook.