Rabobank start met uitfaseren scanner voor bankieren

Door: Jan de Raab - 7 reacties

Bij internetbankieren of mobile bankieren is veiligheid van groot belang. Daarom zijn er in het verleden allerlei kastjes, codes en tokens bedacht die gebruikt kunnen worden om transacties te bevestigen. Maar in het mobiele tijdperk horen die apparaatjes die bedacht waren om bij je computer te leggen eigenlijk niet meer thuis.

Dat ziet nu ook de Rabobank in. De een na grootste bank van Nederland gaat namelijk beginnen met het uitfaseren van de Rabo Scanner. Daarmee volgt de bank ING en ABN Amro, die hun smartphone-app leidend gaan maken bij het bevestigen van betalingen.

Kastje voldoet niet meer

De tot nu toe gangbare manier van overboeken met behulp van het extra kastje, voldoet voor veel klanten niet meer. Dat zegt Bart Leurs, Head of FinTech & Innovation, in gesprek met De Telegraaf. In plaats van de huidige methode zouden andere manieren een grotere vorm van veiligheid kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een extra pincode van vier cijfers, een vingerafdruk of gezichtsscanner.

Rabobank ING ABN Amro
Klik/tap voor groter.

De kleurenscanner van de Rabobank zal in het najaar worden uitgefaseerd. Het is echter nog niet bekend wanneer de eerste alternatieven beschikbaar zijn. De Rabo Scanner heeft een relatief kort leven gehad, want het apparaatje met camera dat een kleurcode scant werd in 2014 geïntroduceerd. Klanten die het kastje liever houden en betalingen niet via de mobiele app willen bevestigen, kunnen de scanner gewoon blijven gebruiken.

ABN Amro, ING en Volksbank

De Rabobank is overigens niet de enige bank die het bevestigen van betalingen op de schop gooit. Ook de Volksbank, met banken als SNS, de Regiobank en ASN onder zijn paraplu, neemt vergelijkbare stappen. Bij ING kan de mobiele app inmiddels de TAN-code vervangen en ABN Amro is druk bezig met het uitfaseren van zijn e.dentifier.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Noah Korevaar

    Zeer interessante ontwikkeling.

  • Profielfoto
    Jor1

    Nu ABN-AMRO nog met die $%^*%$e-dentifier. Verschrikkelijk ding!

  • Profielfoto
    Dashter

    Ik vraag me af hoe een statische code (of dat nu een pincode, een vingerafdruk of een gezicht is) veiliger kan zijn dan een stukje afgeschermde hardware met dynamische code.

    Versta me niet verkeerd, ik vind een app ook veel handiger. En hoewel het ‘veilig genoeg’ zal zijn, maakt niemand me wijs dat een code die altijd hetzelfde blijft en waarbij je verder niets nodig hebt, veiliger is.

    Enkel een blik op de cryptowereld, waar ze echt wel iets weten van versleuteling, ondersteunt denk ik mijn mening.

  • Profielfoto
    Marijn100

    Dashter op 8 mei 2018 18:54
    Ik vraag me af hoe een statische code (of dat nu een pincode, een vingerafdruk of een gezicht is) veiliger kan zijn dan een stukje afgeschermde hardware met dynamische code.

    Versta me niet verkeerd, ik vind een app ook veel handiger. En hoewel het ‘veilig genoeg’ zal zijn, maakt niemand me wijs dat een code die altijd hetzelfde blijft en waarbij je verder niets nodig hebt, veiliger is.

    Enkel een blik op de cryptowereld, waar ze echt wel iets weten van versleuteling, ondersteunt denk ik mijn mening.

    Eigenlijk verschilt een scanner niet zo veel van het gebruik van een app. Je hebt een pas en een code van 4 cijfer, daaruit wordt een code gegenereerd op basis van zo’n code voor het inloggen, en die vul je in en verzonden naar de Rabobank voor verificatie.

    Een app op je telefoon vervangt de scanner en je pas. De Rabo app stuurt een code naar je telefoon, jij vult een 5 cijferige code in, daaruit wordt vervolgens ook een code gegenereerd voor eenmalig inloggen, die wordt vervolgens verstuurd naar de Rabobank voor verificatie.

    Het verschil is dat de code van een scanner zo’n 10 (? not sure) cijfer bevat en een gemiddelde code gegenereerd door je telefoon 2048 tekens lang is.

  • Profielfoto
    koningjordy

    Haha en ik ben gelukkig al lang overgestapt naar onze app bouwers van bunq!

  • Profielfoto
    ArMac

    Afgelopen weken zakelijk overgestapt van Rabo naar Bunq. De hoofdredenen: trage / tot geen innovatie, logge bank en je betaalt de hoofdprijs.

    Nu met Bunq gaat alles zoveel makkelijker. Halve werk van boekhouden gaat ineens automatisch. Rekeningen openen is een fluitje van en cent, en een app die heel intuïtief werkt. Had ik veel eerder moeten doen!

  • Profielfoto
    BoMac

    In denk dat Rabo zichzelf langzaam aan het uitfaseren is.

    Bunq!