Nieuwe CEO Nintendo zet vol in op smartphonegames
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2Fnintendo-smart-16x9-1.png)
Shuntaro Furukawa heeft grootse plannen. De net aangestelde CEO van Nintendo ziet de toekomst van de spelproducent rooskleurig in. De Japanner die al sinds 2012 bij Nintendo werkzaam is, gaat vanaf juni aan de slag als CEO. Een van zijn doelstellingen heeft hij al aangekondigd: mobiele games omtoveren tot een miljardenbusiness.
In een interview zegt Furukawa dat hij met name Nintendo’s assortiment smartphonegames wil uitbreiden. Hij hoopt 100 miljard yen (758 miljoen euro) winst met mobiele games te maken. Er is genoeg ruimte om te groeien, want smartphonegames waren het laatste jaar goed voor slechts 4 procent van de totale omzet van het bedrijf.
Nintendo: nieuwe CEO, nieuwe plannen
Concrete plannen heeft de nieuwe CEO overigens nog niet, maar is wel onder de indruk te van Pokémon GO. “Het idee dat een simpel idee transformeert tot iets van een dergelijke omvang is bijzonder inspirerend”, aldus Shuntaro Furukawa in het interview met zakenblad Nikkei.
Nintendo is sinds eind 2016 actief op de markt voor smartphonegames. De meeste games die Nintendo recent op de markt bracht, werden in samenwerking met DeNa gemaakt. Het gaat dan om titels als Super Mario Run, Fire Emblem Heroes en Animal Crossing: Pocket Camp. Recent werd bekend dat ook Mario Kart naar de smartphone komt en daarna is het tijd voor een mobiele RPG genaamd Dragalia Lost.
Tot nu toe hebben de smartphone-games van Nintendo wisselend succes geboekt. Super Mario Run behaalde ondanks een enorme promotiecampagne van Apple niet alle doelen. Daarentegen scoorde Fire Emblem Heroes boven verwachting.
Verdubbeling van de omzet
De plannen van de beoogde CEO beperken zich echter niet tot het uitbreiden van de activiteiten op het gebied van smartphonegames. Ook de Nintendo Switch zal in de plannen van de Japanner in meer landen worden uitgebracht. Het huidige succes, waarbij met name Europa een belangrijke groeimarkt is, zal verder worden uitgebreid naar andere landen. Het succes van de Switch komt duidelijk tot uitdrukking in de omzetcijfers: deze verdubbelde door de goede verkoopresultaten van de Switch-console.