Nieuwe CEO Nintendo zet vol in op smartphonegames

Door: Jan de Raab - 3 reacties

Shuntaro Furukawa heeft grootse plannen. De net aangestelde CEO van Nintendo ziet de toekomst van de spelproducent rooskleurig in. De Japanner die al sinds 2012 bij Nintendo werkzaam is, gaat vanaf juni aan de slag als CEO. Een van zijn doelstellingen heeft hij al aangekondigd: mobiele games omtoveren tot een miljardenbusiness.

In een interview zegt Furukawa dat hij met name Nintendo’s assortiment smartphonegames wil uitbreiden. Hij hoopt 100 miljard yen (758 miljoen euro) winst met mobiele games te maken. Er is genoeg ruimte om te groeien, want smartphonegames waren het laatste jaar goed voor slechts 4 procent van de totale omzet van het bedrijf.

Nintendo: nieuwe CEO, nieuwe plannen

Concrete plannen heeft de nieuwe CEO overigens nog niet, maar is wel onder de indruk te van Pokémon GO. “Het idee dat een simpel idee transformeert tot iets van een dergelijke omvang is bijzonder inspirerend”, aldus Shuntaro Furukawa in het interview met zakenblad Nikkei.

Shuntaro Furukawa Tatsumi Kimishima
De nieuwe CEO Shuntaro Furukawa (links) en Tatsumi Kimishima (rechts) – Klik/tap voor groter.

Nintendo is sinds eind 2016 actief op de markt voor smartphonegames. De meeste games die Nintendo recent op de markt bracht, werden in samenwerking met DeNa gemaakt. Het gaat dan om titels als Super Mario Run, Fire Emblem Heroes en Animal Crossing: Pocket Camp. Recent werd bekend dat ook Mario Kart naar de smartphone komt en daarna is het tijd voor een mobiele RPG genaamd Dragalia Lost.

Tot nu toe hebben de smartphone-games van Nintendo wisselend succes geboekt. Super Mario Run behaalde ondanks een enorme promotiecampagne van Apple niet alle doelen. Daarentegen scoorde Fire Emblem Heroes boven verwachting.

Verdubbeling van de omzet

De plannen van de beoogde CEO beperken zich echter niet tot het uitbreiden van de activiteiten op het gebied van smartphonegames. Ook de Nintendo Switch zal in de plannen van de Japanner in meer landen worden uitgebracht. Het huidige succes, waarbij met name Europa een belangrijke groeimarkt is, zal verder worden uitgebreid naar andere landen. Het succes van de Switch komt duidelijk tot uitdrukking in de omzetcijfers: deze verdubbelde door de goede verkoopresultaten van de Switch-console.

Reacties

3 reacties
  • Profielfoto
    whaha

    Ik heb laatst Super Mario Run en Pokémon GO verwijderd van mijn telefoon, omdat ik ruimte nodig had, maar ik zal wel niet tot de doelgroep behoren. Ik vind gamen op m’n telefoon maar niets.

  • Profielfoto
    strigoi

    Het is een lastige markt voor Nintendo, de games die nu voor mobiel zijn uitgekomen waren geen volwaardige Nintendo games in mijn ogen. Een game als Mario Run was met €10 al te duur voor de meeste gebruikers terwijl de games voor 3DS en Switch voor zo’n €40-60 over de (digitale) toonbank moeten gaan. Bovendien is Nintendo de enige die nog op grote schaal portable game devices (DS reeks) verkoopt, om hier een goede balans in te vinden lijkt me erg lastig. Dan zou het een free to play reeks moeten worden waar je in game aankopen kunt doen en die game voor zowel mobiel als Switch en DS ontwikkelen, zoals Blizzard doet met een spel als Heartstone.

  • Profielfoto
    swappa001

    Ik snap dat Nintendo in probeert te spelen op een steeds groter wordende markt. mobile gaming is wellicht iets van de toekomt. men komt minder snel een handheld meer omdat ze er al een in de broekzak hebben zitten. Toch zit ik met mijn Switch op een heleboel titels te wachten waarvan ik gehoopt had dat die er zouden komen. Tot nu toe blijft het Nintendo Switch schap aardig leeg. Jammer.