John Carmack: “Steve Jobs zag niets in games”

Door: Raymon Mens - 6 reacties

John Carmack, de maker van Doom, medeoprichter van de studio id Software en nu CTO bij Oculus, had een tumultueuze relatie met Steve Jobs. In een post op Facebook vertelt hij wat minder bekende anekdotes over de Apple-oprichter. Te beginnen met … zijn verdomde karakter.

Toen id Software geld begon te verdienen met games zoals Commander Keen en Wolfenstein, was de eerste aankoop een NeXT-werkstation. Die beviel zo goed dat de studio al zijn games ging ontwikkelen op computers van het bedrijf dat Steve Jobs na zijn vertrek bij Apple oprichtte.

Steve Jobs en de ontwikkeling van Doom

Carmack vertelt: “We waren dol op onze NeXT-computers en wilden dat er tijdens het laden een logo te zien was met de tekst gemaakt op NeXT-computers“. Toen de studio het verzoek indiende, werd het afgewezen. Toen het spel een succes was, veranderde Steve Jobs van gedachten. Hij mailde dat het “een eer zou zijn om NeXT op dit culturele fenomeen zou zien.” Maar het was te laat.

Deze gemiste kans markeerde de blinde vlek die Steve Jobs voor games had, meent Carmack. “Jobs hoopte altijd dat games niet zo belangrijk werden op zijn platforms. Ik heb dat echter nooit persoonlijk opgevat”, zegt hij.

next cube
De NeXT Cube – Klik/tap voor groter.

Adviseur van Steve Jobs

Na de terugkeer van Jobs bij Apple, werd John Carmack uitgenodigd te praten over de behoeften van ontwikkelaars van videogames. Hij is degene die Apple ertoe heeft aangezet om OpenGL als grafische API te gebruiken. Maar het was erg moeilijk om Steve Jobs te overtuigen. “Zijn methode was om eerst alle reeds beschikbare opties te bespotten en me uit te dagen om te vertellen waarom ze wél geschikt waren. Jobs was niet zo van de pragmatische oplossingen. Hij stelde zelfs voor om Pixar een eigen grafische API te laten maken.”

Steve was vaak frustrerend. “Omdat hij met compleet vertrouwen over iets kon praten waar hij goed naast zat. Zoals de prijs van geheugen voor videokaarten of de beschikbare bandbreedte bij een bepaalde extensies. Maar als ik wist waar ik het over had, kon ik het zelfs tegen Steve Jobs opnemen.”

“Jobs kon vol overtuiging praten over iets waar hij goed naast zat…”

Steve Jobs was een rollercoaster

Carmack kan zich nog een felle discussie met Steve Jobs herinneren, die vond plaats na de onthulling van de iPhone. De Doom-ontwikkelaar was enthousiast over het voor die tijd gigantische kleurenscherm een de GPU van de iPhone. De koude douche volgde echter snel, want de eerste iPhone had geen native apps. Voor games waren de door Apple voorgestelde web-apps compleet ongeschikt. Carmack probeerde zijn gelijk te halen door tijdens de discussie met Jobs een engineer te vragen of de iPhone krachtig genoeg was voor games. Dat bleek zo te zijn, maar de medewerker wilde niet in de discussie betrokken worden.

Uiteindelijk reageerde Jobs met “je bent een slimme vent John, waarom schrijf je geen nieuw besturingssysteem?” en toen dacht Carmack alleen maar “Fuck you, Steve”. De relatie tussen de twee mannen liep toen een deuk op, maar John kreeg later van een andere Apple-topman te horen dat Steve van de krachtige gesprekken genoot.

De meeste positieve dingen die je hebt gehoord over Jobs zijn waar, maar de meeste negatieve dingen kloppen ook…”

John Carmack
John Carmack en Steve Jobs tijdens WWDC 2007 – Klik/tap voor groter.

Het tegenovergestelde gebeurde ook. Tijdens een presentatie van Doom III voor de Mac, kreeg Carmack van Apple-medewerkers te horen dat zijn demo was afgekeurd omdat Steve niet van bloed hield. Bij een game als doom is dat best lastig, dus escaleerde hij het via e-mail met Jobs in de CC. Het antwoord van Steve was: “Doe wat je wil John, ik vertrouw erop”

Verwaterd contact

Het contact tussen de mannen is uiteindelijk wat verwaterd. In 2010 lanceerde Carmack de iPhone-game RAGE. Een schietspel dat de moeite waard was vanwege de weelderige graphics. Carmack wist dat zijn titel in Cupertino goed was ontvangen. Kort na de lancering kreeg hij een telefoontje uit Cupertino, maar omdat hij met zijn team zat, weigerde hij de oproep. Een paar minuten later bleek dat het Steve Jobs was. Ze kwamen nooit meer in contact, hoewel Carmack wel e-mails naar Jobs heeft geschreven, bleef antwoord uit.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    ex-macfreak

    Ook in dit artikel staan weer enkele lekkere Nederlandse zinnen :

    het “een eer zou zijn om NeXT op dit culturele fenomeen zou zien.”
    Jobs was niet zo van de pragmatische oplossingen
    of de beschikbare bandbreedte bij een bepaalde extensies.
    De Doom-ontwikkelaar was enthousiast over het voor die tijd gigantische kleurenscherm een de GPU van de iPhone.

    Voor de rest een leuk artikel …

  • Profielfoto
    xaddict

    Rage voor iPhone was dus een slap aftreksel van de supergoede game Rage voor Xbox 360? (met veeeeeeele bugs, maar alsnog een erg goede game. Zou graag een remake/reboot zien).

  • Profielfoto
    Melle

    Interessant artikel wel. Hoe zouden Macs eruit hebben gezien mocht SJ wel geloofd hebben in games…

  • Profielfoto
    Jesper

    Interessant stuk! En een goede verklaring waarom Apple zich met name vroeger, zo weinig bezig hield met games.

  • Profielfoto
    iDarwin

    Inderdaad leuke titel, alleen kan je het zo moeilijk lezen.

  • Profielfoto
    EGrafland

    Interessant om te lezen inderdaad.
    Volgens mij weet Apple nog steeds niet goed wat het met spelletjes aan moet, anders had het allang een aparte GameStore gemaakt o.i.d. Leuker voor de liefhebbers, en ook prettiger voor degenen die naar de Appstore komen voor nuttige apps, en die in de huidige situatie door een vloedgolf van games heen moeten baggeren om te kijken of er nog iets nieuws is waar je wat aan hebt – wat je dus uiteindelijk niet meer meer doet.