Editor House of Cards vecht voor Final Cut Pro X in Hollywood

Door: Jan de Raab - 16 reacties

Apple’s Final Cut Pro X is niet bijzonder populair in Hollywood. Media Composer van Avid is nog steeds heer en meester in dit marktsegment en voorlopig ziet het ernaar uit dat dit niet gaat veranderen. Josh Beal, producer van House of Cards en fanatiek Final Cut-gebruiker, wil daar wat aan doen.

Tijdens een conferentie op NAB prees hij de verdiensten van de software van Apple en probeert hij zijn collega’s ervan te overtuigen om Final Cut in ieder geval een ​​kans te geven.

Final Cut Pro X of Media Composer

Apple is er niet in geslaagd om film- en tv-professionals te overtuigen van de kwaliteit van Final Cut Pro X. Apple’s alternatief voor professionele videobewerking mag dan een heel scala aan mogelijkheden herbergen, voorlopig waagt Hollywood zich niet aan het product.

Het is wellicht een kwestie van gewenning. Waarom zou je iets gaan vervangen als het precies voldoet wat je wil? Final Cut Pro X mag dan wel een groot scala aan functies hebben, ook Avid wordt nog onderhouden en uitgebreid. De basis van Avid is nog steeds hetzelfde en ook de interface is al jaren ongewijzigd. Heel herkenbaar en dus vertrouwd. Wat Josh Beal betreft is het tijd voor verandering.

Avid Media Composer 1989
Avid Media Composer in 1989 – Klik/tap voor groter.
Avid Media Composer 2018
Avid Media Composer in 2018 – Klik/tap voor groter.

Sneller werken

In zijn presentatie geeft Josh Beal enkele voorbeelden van interfaces die door Apple zijn ontwikkeld en waarmee hij tijd kan besparen. Er is bijvoorbeeld een lijst met audiofragmenten die op een visuele manier worden gepresenteerd, waardoor de selectie eenvoudiger wordt. Of het markeren van reeksen met trefwoorden, erg handig wanneer je aan het einde van het seizoen de samenvatting van een aflevering moet bewerken en je in een enorme hoeveelheid aan beeldmateriaal moet bekijken.

Final Cut Pro X recaps screenshot

Nadelen

Behalve voordelen zijn er ook nadelen bij een omschakeling naar het Apple-product. Zo zijn de overeenkomsten tussen beide softwarepakketten beperkt. Professionals zijn dus in feite verplicht om te wennen aan een totaal andere benadering en werkwijze. De relatief steile leercurve kan een reden zijn waarom Final Cut maar moeilijk doorbreekt in Hollywood.

Volgens Beal hoeft dat geen dealbreaker te zijn. Final Cut Pro X kan volgens de House of Cards-editor prima samenwerken met Media Composer. Final Cut Pro X kan door de Avid gegenereerde bestanden direct openen en er zijn verschillende manieren om terug te schakelen naar de Media Composer. Voor editors is het een goed idee om Apple’s product te gebruiken voor het maken van samenvattingen van afleveringen.

Voordeel van de twijfel

Apple blijft zijn videobewerkingssoftware regelmatig bijwerken. De nieuwste versie heeft bijvoorbeeld ondersteuning voor 360-graden video toegevoegd. Er zijn ook makkelijke kalibratietools en het bewerken van HDR-video’s is mogelijk, allemaal waardevolle functies voor bioscoopfilms en tv-series. Of dat voldoende is om de kritische professional te overtuigen blijft de vraag. Feit is wel dat Final Cut Pro X een steeds completer pakket wordt dat nieuwe, snelle workflows mogelijk maakt. Klaar om Apple’s software het voordeel van de twijfel te geven? In 18 minuten overtuigt Beal je.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    pannekoek

    Na het termineren van FinalCutPro server, de overgang van FCP 7 naar X en de werkstation ontwikkelingen sinds de introductie van de MacBin heb je als Apple geen goede track-record als je die markt had willen penetreren. Dan heb je gewoon letterlijk je eigen ruiten Ă©n die van je klanten keer op keer ingegooid.

    En laten we eerlijk zijn: Een Unity SAN netwerk met een aantal sets Media Composer en Pro Tools is toch niet echt hetzelfde als met een iMac aan een Promisse Raid en een Decklink via Thunderbolt. Het werkt misschien wel, maar hoe betrouwbaar is het qua continuĂŻteit?

     

  • Profielfoto
    Maarten

    Er werken genoeg pro’s mee met grote projecten

  • Profielfoto
    iDarwin

    NAB Prees?! Let op de spelling alsjeblieft.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Ik zou best wel willen maar ik ben zelf al zo verstrikt geraakt aan het Adobe pakket. Denk niet dat Motion een goede vervanger is voor After Effects. FCP misschien wel voor Premiere Pro maar als die ook met elkaar kunnen lullen en dynamic link ondersteunen dan ben ik verkocht en stap ik over. Tot dan heb ik zelf nog geen goede workflow gevonden tussen After Effects en FCP.

  • Profielfoto
    pannekoek

    @ Maarten, ja. Wel iets te makkelijk qua repliek, het artikel gaat juist over hele grote jongens die het niet doen. Een grote toonaangevende industrie die het compleet links laat liggen.

    Heb je enig idee hoe stak die planning is bij TV daar? Dan zitten er een aantal mensen in de pijplijn op wachtgeld tot de editor klaar is. Dan hebben we het over o.a. de music temp, de audio tech, folie, de colorist, de motion graphics en de sfx types die allemaal al wachtgeld krijgen en contractueel geen andere job kunnen aannemen. Elk dagdeel dat die in hun neus zitten kost extra.

    Als je dan een halve dag later oplevert omdat je FCP een update heeft gekregen en je projectstructuur of XML niet klakkeloos werkt, dan worden dat al snel rechtszaken. Die Avid Pipeline is al jaren lang safe.

    Dan nog zullen er grote jobs met FCP worden gedaan, maar opvallend veel minder in het Hollywood traject.

     

    @ IcyDragon68, Apple heeft ooit Shake gekocht, dat was een node based composite programma dat heel veel potentie had, en kwalitatief eigenlijk beter dan After Effects, zeker destijds. Motion is natuurlijk het iMovie voor motion graphics design. En daarmee bedoel ik niet dat het grap is, net als in iMovie kun je er mooie dingen mee maken, maar het is wat beperkt in de mogelijkheden.

  • Profielfoto
    kasuja

    Apple moet gewoon de stekker uit die hobby trekken.

  • Profielfoto
    koen

    iDarwin op 10 mei 2018 16:08
    NAB Prees?! Let op de spelling alsjeblieft.

    Wat is daar mis mee?

  • Profielfoto
    computer space

    Wanneer krijgen we in videobewerkingsprogramma’s nou eens eindelijk zelfde kleurcorrectietools als bij fotobewerking? Lag me altijd de ballen uit de broek, zie je zo’n Canon EOS fanboy zijn s-log 5D MKIV footage “graden” ziet het er aan het eind nog steeds slechter uit dan de gemiddelde point-en-shoot.

  • Profielfoto
    Afroman

    Wanneer krijgen we in videobewerkingsprogramma’s nou eens eindelijk zelfde kleurcorrectietools als bij fotobewerking?

     

    Dat kan al jaren. Moet je wel de juiste plugins installeren en een camera hebben die in RAW kan filmen, zoals onder andere een RED camera of een ARRI camera. Dus tja..

  • Profielfoto
    Meneer Guggenheimer

    Veel mensen die hier een commit achterlaten begrijpen echt niet wat het verschil is tussen een ‘filmpje’ maken en of content produceren waarbij extern post productie gedaan wordt. Waar geen afhankelijkheid moet zijn van een bepaalde workflow, nu is dat altijd wel een challenge, maar daarin is FCP X wel de meest onbetrouwbare partner die er is. Apple geeft daar niet meer om en laat dat aan externe plugin etc, waarvan maar moet blijken wat nog werkt na elke update.

    Wij produceren al vanaf het begin in FCP 7 en later in X. Maar na 4 jaar FCP X de kans gegeven hebben als echte true believers gaan we nu overstappen op AVID. Want wij geloven er niet in.

  • Profielfoto
    donut

    Eens met Pannenkoek, Apple heeft het verprutst door de professional een half product te geven in de vorm van de X versie… en de stekker direct uit 7 te trekken. Apple is onbetrouwbaar gebeleken voorde profesional, ook met niet/ laat updaten van de Mac Pro.

    Aperture -revolutionair en nagevolgd door Lightroom werd ook niet verder ontwikkeld en is de nek uiteindelijk omgedraaid.

    Genoeg fotografen gebruikten dat. Apple gaf ze Photos…

    dat zegt alles.

     

     

     

  • Profielfoto
    Groentenboer

    computer space op 10 mei 2018 21:32
    Wanneer krijgen we in videobewerkingsprogramma’s nou eens eindelijk zelfde kleurcorrectietools als bij fotobewerking? Lag me altijd de ballen uit de broek, zie je zo’n Canon EOS fanboy zijn s-log 5D MKIV footage “graden” ziet het er aan het eind nog steeds slechter uit dan de gemiddelde point-en-shoot.

    Ik moet dan weer erg om jou laggen.

  • Profielfoto
    ocramarco

    Die vent is echt heel goed gelovig want zoals meerdere al hebben aangegeven in een grotere workflow dan alleen FCPX is het verre van betrouwbaar.

  • Profielfoto
    Baron Van Dedem

    Nou ik blijf lekker in Avid werken, doet het voor mij altijd en heeft geen onnodige Apple restricties her en der verstopt. Alleen ben ik bang voor de oprukkende populariteit van Adobe. Veel multimedia studenten kennen avid geen eens!

  • Profielfoto
    Tjerker

    Met zo ongeveer alles gemonteerd: 2machine, 3machine, Avid MC sinds 1993, media100, première, fcp 1 t/m X en dat voor de grotere tv bedrijven met shared storage, protools etc. SCSI, glasvezel, RAID’s van wel 140 GB… etc etc. Been there, done that.

    On topic: ik word nog steeds blij als ik FCP X open doe. Ben nergens sneller in. De vele updates sinds de verschrikkelijke eerste versie van X uit 2011 geven het commitment van Apple mi zeker weer. Workflow met shared storage, uitwisseling met Avid en protools is al jaren geen probleem meer (zie ook de video waar dit artikel over gaat) Anyways. Ik ben er blij mee.