Jan de Raab
Jan de Raab Nieuws 10 mei 2018

Editor House of Cards vecht voor Final Cut Pro X in Hollywood

Apple’s Final Cut Pro X is niet bijzonder populair in Hollywood. Media Composer van Avid is nog steeds heer en meester in dit marktsegment en voorlopig ziet het ernaar uit dat dit niet gaat veranderen. Josh Beal, producer van House of Cards en fanatiek Final Cut-gebruiker, wil daar wat aan doen.

Tijdens een conferentie op NAB prees hij de verdiensten van de software van Apple en probeert hij zijn collega’s ervan te overtuigen om Final Cut in ieder geval een ​​kans te geven.

Final Cut Pro X of Media Composer

Apple is er niet in geslaagd om film- en tv-professionals te overtuigen van de kwaliteit van Final Cut Pro X. Apple’s alternatief voor professionele videobewerking mag dan een heel scala aan mogelijkheden herbergen, voorlopig waagt Hollywood zich niet aan het product.

Het is wellicht een kwestie van gewenning. Waarom zou je iets gaan vervangen als het precies voldoet wat je wil? Final Cut Pro X mag dan wel een groot scala aan functies hebben, ook Avid wordt nog onderhouden en uitgebreid. De basis van Avid is nog steeds hetzelfde en ook de interface is al jaren ongewijzigd. Heel herkenbaar en dus vertrouwd. Wat Josh Beal betreft is het tijd voor verandering.

Avid Media Composer in 1989 – Klik/tap voor groter.
Avid Media Composer in 2018 – Klik/tap voor groter.

Sneller werken

In zijn presentatie geeft Josh Beal enkele voorbeelden van interfaces die door Apple zijn ontwikkeld en waarmee hij tijd kan besparen. Er is bijvoorbeeld een lijst met audiofragmenten die op een visuele manier worden gepresenteerd, waardoor de selectie eenvoudiger wordt. Of het markeren van reeksen met trefwoorden, erg handig wanneer je aan het einde van het seizoen de samenvatting van een aflevering moet bewerken en je in een enorme hoeveelheid aan beeldmateriaal moet bekijken.

Nadelen

Behalve voordelen zijn er ook nadelen bij een omschakeling naar het Apple-product. Zo zijn de overeenkomsten tussen beide softwarepakketten beperkt. Professionals zijn dus in feite verplicht om te wennen aan een totaal andere benadering en werkwijze. De relatief steile leercurve kan een reden zijn waarom Final Cut maar moeilijk doorbreekt in Hollywood.

Volgens Beal hoeft dat geen dealbreaker te zijn. Final Cut Pro X kan volgens de House of Cards-editor prima samenwerken met Media Composer. Final Cut Pro X kan door de Avid gegenereerde bestanden direct openen en er zijn verschillende manieren om terug te schakelen naar de Media Composer. Voor editors is het een goed idee om Apple’s product te gebruiken voor het maken van samenvattingen van afleveringen.

Voordeel van de twijfel

Apple blijft zijn videobewerkingssoftware regelmatig bijwerken. De nieuwste versie heeft bijvoorbeeld ondersteuning voor 360-graden video toegevoegd. Er zijn ook makkelijke kalibratietools en het bewerken van HDR-video’s is mogelijk, allemaal waardevolle functies voor bioscoopfilms en tv-series. Of dat voldoende is om de kritische professional te overtuigen blijft de vraag. Feit is wel dat Final Cut Pro X een steeds completer pakket wordt dat nieuwe, snelle workflows mogelijk maakt. Klaar om Apple’s software het voordeel van de twijfel te geven? In 18 minuten overtuigt Beal je.

Reageer op artikel:
Editor House of Cards vecht voor Final Cut Pro X in Hollywood
Sluiten