Bendgate: Apple wist van buigzaamheid iPhone 6 (Plus)

Door: Jan de Raab - 8 reacties

Kun je je Bendgate nog herinneren? Er ontstond veel ophef toen bleek dat de iPhone 6 en iPhone 6 Plus kwetsbaar waren voor buigen. Apple heeft dit nooit toegegeven, maar was wel degelijk van het probleem op de hoogte. Dat blijkt uit interne documenten van Apple.

De iPhone-maker wist dat de iPhone 6 3,3 keer gemakkelijker kon buigen dan de iPhone 5s. De iPhone 6 Plus was dit zelfs 7,2 keer zo buigzaam. Deze buigzaamheid was zelfs een van de grootste zorgen van Apple voor de lancering van de apparaten in 2014.

Interne documenten boven water

De documenten waarin Apple’s tests staan, werden door rechter Lucy Koh openbaar gemaakt. Ze zijn onderdeel van een collectieve rechtszaak die tegen Apple is aangespannen. Dit helpt de zaak aanzienlijk, gezien Apple blijkbaar niets gedaan heeft om dit probleem -dat bekend was- te verhelpen. De tests werden uitgevoerd voor de lancering van de iPhone 6, dus Apple had wel degelijk iets kunnen doen.

Bendgate iPhone 6
Klik/tap voor groter.

Apple pakte het probleem pas later aan. De iPhone 6s en nieuwer zijn namelijk gemaakt van een sterker aluminium. Apple noemt het de 7000-serie aluminium dat sterker is en minder gevoelig is voor slijtage en schade aan de behuizing van de telefoon. De mantra was dus: niet erkennen, wel verbeteren.

Bendgate krijgt nog een staartje

De buigzaamheid van de iPhone 6 (Plus) was niet alleen op korte termijn een probleem, ook op lange termijn doen zich problemen voor. De Touch IC-chip die aanrakingen op het scherm registreert, laat door de gebogen behuizing soms los. Het scherm van een iPhone 6 (Plus) reageert dan op willekeurige momenten niet. Dit probleem is ook wel bekend als “Touch Disease” en Apple is een reparatieprogramma gestart. Opmerkelijk is dat vervanging niet gratis is, want volgens Apple treedt dit defect alleen op als een iPhone een aantal keer op een harde ondergrond is gevallen. Met de kennis van nu lijkt dat toch anders te zitten.

iPhone 6 Touch Disease
Een van de symptomen van ‘Touch Disease’ is een grijze balk aan de bovenkant – Klik/tap voor groter.

Een slechte beurt voor Apple. Wij zijn benieuwd wanneer iets soortgelijks over de kwetsbare toetsenborden van de MacBook Pro boven water komt. Een reparatieprogramma zit er voorlopig niet in.

Motherboard

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Q-collective
  • Profielfoto
    Niels

    Tja, iedereen met een gebogen iPhone werd destijds natuurlijk voor gek uitgemaakt. Maar dat is typisch Apple: fouten worden niet toegegeven tenzij er negatieve publiciteit uit voort vloeit. Pas dan worden reparatieprogramma’s opgezet (iPhone batterij, MacBook coating schermen, etc.)

    Nu blijkt dus ook hier wat we al lang wisten, de iPhone 6 had onvoldoende sterk aluminium. Niet voor niets werd met de 6S een nieuw soort aluminium geĆÆntroduceerd; iets wat ongewoon is voor een S-update.

    Ik heb destijds ook een gebogen iPhone 6 gehad. Apple weigerde in eerste instantie mijn iPhone te vervangen. Aangezien ik een Apple Care+ had, kon ik wel een nieuwe iPhone krijgen tegen betaling van het eigen risico en ten koste van Ć©Ć©n van de twee toegelaten schadegevallen.

    Puur uit principe ben ik hier niet mee akkoord gegaan en ik hebĀ voet bij stuk gehouden. Het duurde wel 1,5 week met diverse mail berichten en een aantal telefoongesprekken met support supervisors, maar ik heb uiteindelijk kosteloos een nieuwe iPhone gekregen.

    Ik ben toch wel benieuwd hoeveel mensen wel voor een vervanging hebben betaald destijds en of hier, gezien dit nieuw uitgekomen ‘bewijs’, nog een staartje aan komt wat betreft een claim.

  • Profielfoto
    BigDog

    twee jaar geleden begaf mijn iphone 6plus het, buiten applecare, ik had pech… het vervangingsprogramma was afgelopen ….. jammer voor mij, verder werkt de telefoon nog prima….

  • Profielfoto
    Athens56

    Apple weet veel meer! Ik moest bij AppleCare troubleshooten op een probleem waarvan geen oplossing was, maar de klant de illusie moest geven dat het goed kwam. Ik ga mijn uiterste best doen om samen met u het probleem op te lossen šŸ˜œAls laatste stap toen IOS 10 opnieuw installeren maar het probleem werd niet opgelost en bleef het toestel uitvallen.

  • Profielfoto
    Q-collective

    Athens56 op 28 mei 2018 22:59
    Apple weet veel meer! Ik moest bij AppleCare troubleshooten op een probleem waarvan geen oplossing was, maar de klant de illusie moest geven dat het goed kwam. Ik ga mijn uiterste best doen om samen met u het probleem op te lossen šŸ˜œAls laatste stap toen IOS 10 opnieuw installeren maar het probleem werd niet opgelost en bleef het toestel uitvallen.

    Niet elk probleem is altijd bekend. Integendeel. Juist klanten die bellen met de technische dienst geeft een bedrijf als waardevolle feedback om te kijken wat er speelt. Jammer dat jouw probleem niet direct werd opgelost, maar zinloos was het waarschijnlijk zeker niet.

  • Profielfoto
    Athens56

    Ja hoor elk probleem kent Apple! Daarom is de logging zeer belangrijk omdat Apple dit wereldwijd ter inzage heeft. Men kan snel monitoren wat de knelpunten zijn. Soms duurt het wel even voordat een probleem oplosbaar is. Wij wisten dat toen wel…maar dan moet je de klant de indruk geven dat je help…dat doe je dan maar je weet ook dat het probleem niet oplosbaar was. Zelfs iOS opnieuw installeren was een methode om de klant een indruk te geven van een oplossing maar helaas. Later werd de accu vervangen…precies dat probleem. iPhones die spontaan uitvielen, dit tot de iPhone 5 šŸ˜‚

  • Profielfoto
    Q-collective

    Athens56: jouw laatste reactie snijdt geen hout. Als Apple vanaf dag 1 alle problemen al kent, waarom zou ze daar geen oplossing voor bieden? Waarom geeft Apple apparaten uit waarvan ze wƩƩt dat ze niet goed functioneren? Om de mensen bij de technische dienst aan het werk te houden?

    AppleCare biedt voor Apple juist de middelen om trends te spotten. Als er erg veel mensen inbellen vanwege een probleem met het uitvallen van de iPhone 5, dan zal men daar dus wat meer op gaan onderzoeken… Dan pas komen de oplossingen.

  • Profielfoto
    Athens56

    Gelieve het verzoek Q-collectieve om nogmaals mijn bijdrage te lezen! AppleCare doet uitstekend werk, spot trends etc.
    Maar of het heus is te troubleshooten op een probleem waarvoor nog geen oplossing is blijft toch tijdvulling! Maar dat is mijn gevoel. Apple geeft ook geen apparaten uit die niet deugdelijk zijn!
    Customers tonen wel aan wat soms niet deugdelijk is of kwetsbaar.
    Dan krijg je een modificatie op termijn of een terugroepacties.
    En door logging etc. zal Apple actie ondernemen. Er zijn geen andere wegen die kwaliteit waarborgen!
    Soms past een antwoord een customer niet…dat kan en dan kun je naar een geschillencommissie!